2013-08-07, 15:48
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F-lashback
Var nyligen i Danmark och såg att deras motsvarighet till Aftonbladet/Expressen kostar 20 danska kronor. Det är nog samma värde som ca 23-24 svenska kronor.
Men i Danska kvällstidningar får du mervärdet av att tatuerade WT-brudar visar brösten på sidan 9.

Kanske kan det boosta upplagan lite i Sverige också, vi har ju haft det. Jag minns själv "Kvällspinglan" i Kvällsposten. Det känns som det var jävligt länge sedan dock.
Citera
2013-08-07, 16:08
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reichskanzler
Financial Times ut - Metro in
Säger väl egentligen allt om det svenska medielandskapet.
Citera
2013-08-07, 16:31
Bannlyst
En annan trend jag har lyckats upptäcka är att många affärer inte längre har tidningarna vid kassan utan istället sätter tidningarna vid ingången av affären. Antagligen är det för att så få numera köper tidningarna och att ytan används på bättre sätt och att detta kan vara ett sista desperat alternativ för att folk ens ska upptäcka att de finns.

Jag har även sett att de affärer som har tidningar vid kassan, istället för att ha tidningar vid alla kassor (om det till exempel finns 5 kassar) enbart har ett tidningsställ vid mittenkassan..
Senast redigerad av F-lashback 2013-08-07 kl. 16:34.
Citera
2013-08-07, 16:34
Medlem
zorzes avatar
Haha,Klickade just på en artikel i SvD .Fick svaret att jag förbrukat månadens fria artiklar, och att det gick att börja månadsbetala eller betala för ett dagspass.(ej återgivit ordagrant men närapå).

Intressant! Vi får se ifall andra tidningar hakar på! Ska tidningarna överleva så måste de få in mer pengar, inte enbart från reklam.

Själv tycker jag att det är konstigt att tidningarna inte gör gemensam sak och börjar ta betalt samtidigt.dvs stänger gratisläsandet.
Citera
2013-08-07, 16:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Haha,Klickade just på en artikel i SvD .Fick svaret att jag förbrukat månadens fria artiklar, och att det gick att börja månadsbetala eller betala för ett dagspass.(ej återgivit ordagrant men närapå).

Intressant! Vi får se ifall andra tidningar hakar på! Ska tidningarna överleva så måste de få in mer pengar, inte enbart från reklam.

Själv tycker jag att det är konstigt att tidningarna inte gör gemensam sak och börjar ta betalt samtidigt.dvs stänger gratisläsandet.

Det intressanta här är att det aldrig kommer att fungera. Nummer 1. SVT och SR finns och skillnanden mellan dessa och övriga aktörer (Aftonbladet, DN, SvD, Expressen) är minimal. Så småningom kommer dessa aktörer att stänga sitt gratisläsande och de kommer starta krig mot SVT och SR som förstör deras betalningsmodell genom att ge bort samma material helt öppet.

Nummer 2. Det kommer alltid finnas de som gör samma sak lika bra och billigare/gratis. Bloggare. Alternativa nystartade sidor etc.

Men jag välkomnar att de stänger ned sin propaganda.. för folk vill inte betala för skiten i tillräckligt hög grad..
Citera
2013-08-07, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Ja, numera flygs min FT in från Frankfurt. Vilket betyder att jag får den 1-2 dagar för sent!

Som tur var har FT en så kallad E-paper, så jag funderar på att köpa en Ipad, läsa den därifrån och strunta i detta med papperstidning.
Ja den kommer i ett nytt mindre format dagen efter! Idag kom följaktligen tisdagens tidning! Det här kommer att bli slutet för mitt papperstidningsläsande. Den sista dagliga printpublikationen jag har kvar. Adolf goes 100 % digital!
Nu är det bara Economist kvar, men det är ju ett veckomagasin...
Citera
2013-08-07, 20:49
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F-lashback
Det intressanta här är att det aldrig kommer att fungera. Nummer 1. SVT och SR finns och skillnanden mellan dessa och övriga aktörer (Aftonbladet, DN, SvD, Expressen) är minimal. Så småningom kommer dessa aktörer att stänga sitt gratisläsande och de kommer starta krig mot SVT och SR som förstör deras betalningsmodell genom att ge bort samma material helt öppet.

Nummer 2. Det kommer alltid finnas de som gör samma sak lika bra och billigare/gratis. Bloggare. Alternativa nystartade sidor etc.

Men jag välkomnar att de stänger ned sin propaganda.. för folk vill inte betala för skiten i tillräckligt hög grad..
Precis, jag läser numera ebdast pappersupplagan på jobbet. Visst kommer det en explosion av nymedia. Det vi just nu ser är en kraftig nedgång av pappersformat. Några kommer att vilja betala för e lösning till att läsa på plattor.

En övergång kommer att givet vara SR och SVT som kommer att vara gratis så länge vi har TV licens.

Det blir oerhört roligt att få uppleva lvergången till något nytt!
Citera
2013-08-08, 06:13
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balobis
Jag brukar prenumerera på DN typ 2 ggr per år när de har prova på gratis 1 mån eller som nu 29:-
Det måste ju vara en ordentlig förlustaffär för dom när de tar 30:- för ett lösnummer.
En morgon var tidningen sen och jag träffade tidningsbudet utanför porten. Den enda tidningsleveransen hon hade till huset var till mig. 35 lägenheter finns i mitt hus. Så det kan ju inte vara jättelönande för DN att hålla på med detta.

Jag tyckte DN höll så dålig kvalité senast jag accepterade att ha en prenumenation gratis i en månad att jag beslutade mig för att aldrig mer gå med på det igen. Kort sagt, jag ansåg att värdet av DN var lägre än arbetet jag utför med återvinningspapperet och min oro för att det går åt skog för att producera pappersvarianten. Det är svårt att finna tidningar med ett innehåll som för mig ligger så nära det absoluta värdet av noll.

En notering: Jag vet inte om den tidningen någonsin har varit värst underhållande, men jag brukade en gång i tiden ögna igenom gratistidningen Nöjesguiden (jag bor i Stockholm). De senaste gångerna jag har läst blaskan, så har den varit så sjukt fullproppat med PK-idiotier att den har närmast framstått som en parodi på en tänkt propagandaprodukt från svenska staten. Jag har helt slutat att läsa den, även om jag t.ex. ska resa en längre bit och skulle kunna ägna tiden åt lite slöläsning, så jag antar att den tidningen verkligen har sjunkit till den absoluta nollvärdet för min del.

I båda fallen går det knappast att skylla på att jag skulle låta bli att läsa blaskorna p.g.a. att jag inte är beredd att betala. De är helt enkelt inte läsvärda.
Senast redigerad av Europe 2013-08-08 kl. 06:22.
Citera
2013-08-08, 07:27
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balobis
Jag brukar prenumerera på DN typ 2 ggr per år när de har prova på gratis 1 mån eller som nu 29:-
Det måste ju vara en ordentlig förlustaffär för dom när de tar 30:- för ett lösnummer.
En morgon var tidningen sen och jag träffade tidningsbudet utanför porten. Den enda tidningsleveransen hon hade till huset var till mig. 35 lägenheter finns i mitt hus. Så det kan ju inte vara jättelönande för DN att hålla på med detta.

På tal om trollen, så fick jag just hem ett erbjudande från DN om att prenumenera en månad på papperstidningen och samtidigt få digital prenumeration för 29 kr, alternativt att prenumenera enbart på den digitala i 3 månader för 99 kr. Jag undrar om många verkligen nappar på det sistnämnda alternativet? Även om jag inte själv gör det, så kan jag förstå om någon väljer det förstnämnda erbjudandet.

Reklamkampanjen har sloganet: "Den som läser Dagens Nyheter får veta mer än andra." Är inte DN:s problem just att det inte stämmer, om vi förutsätter att "andra" inte hänvisar till eremiter som bor i grottor? I jämförelse hade det nog stämt för de flesta svenskar att: "Den som följer med i trådar på Flashback Forum får veta mer än andra". Den som aktivt söker information lär väl snarare få mer vetskap om det mesta än den som endast tillgodogör sig DN? Resten av Wolodarskis text är riktigt komisk om man har klart för sig hur pass vinklad och selektiv DN är i sin rapportering, för att inte tala om den enorma politiskt ideologiska slagsidan hos kulturdelen.
Senast redigerad av Europe 2013-08-08 kl. 07:30.
Citera
2013-08-08, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ocklett
Deras politiska agenda hindrar dom från att sälja tidningar. De tappar trovärdighet.

Kanske har de svårt att anpassa sig till en värld där saker blir allt lättare att dubbelkolla. Som när de skriver om Flashback, och citerar de tre mest korkade inläggen sedan 2005 och låtsas att de är representativa. Med tanke på hur många som har egen förstahandserfarenhet i frågan, eller känner någon som har det, tror jag att journalisten sänker sin egen trovärdighet betydligt mer än man eventuellt lyckas smutskasta forumet.

Hur viktigt detta är för tidningsdöden är svårt att veta. Det är lätt att projicera sina egna tankar på andra. Jag vill naturligtvis gärna tro att man lämnar dagstidningarna på grund av deras politiska agenda och bristande trovärdighet, men kom ihåg att det bara är några procent som läser ledarsidan. Den enda del av en dagstidning som har en läsarandel i närheten av 100% är serierna.

Kanske är tidningsdödens grundorsak att gulliga kattungar på YouTube är roligare än svartvita seriestrippar i DN.

Isåfall gör online-redaktionerna helt rätt, med sitt fokus på "SE DET GALNA KLIPPET! DÖDSHAJEN REKORDBANTAR MED TROSCHOCKER!" och dylikt.
Citera
2013-08-08, 08:01
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze

Fast stänger man helt så sjunker antalet klick rejält vilket gör att reklamintäkterna sjunker! Vi är vana vid gratis numer ! Att efter 15 år stänga igen leder enbart till mindre läsande av dagstidningar på nätet !
Pest eller kolera !
Citera
2013-08-08, 08:35
Moderator
Siegfrids avatar
Presstödsutredningen ser ut att resultera i sänkt presstöd för Svenska Dagbladet och Skånska Dagbladet, Bonniers närmaste konkurrenter i dagspress. Ser ut som om de gjort ett bra jobb åt sina herrar.

Dessutom öppnar de för att ge presstöd baserat på digitala prenumerationer, lagom när tidningarna börjat lansera det. Minimigränsen på antal prenumeranter ökas till 2000, i övrigt inga större skillnader, enligt vad Ekot erfar.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5611488
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in