52 896 besökare online
858 063 medlemmar • 45 864 517 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Politik > Politik - Utrikes
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Krösus Sork
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frodo64 
Tvivlar verkligen på att du gått dina 9 år i skolan, annars måste du helt klart ha fått ett underkänt betyg i Samhällskunskap och historia.
För Finland har aldrig varit ett landskap i Sverige, man kallade dem som bodde i Finland under den tiden för finnar och dem bodde i Finland. Dock var ju Finland en del av Sverige och under svenskt styre.
Det är ungefär som Grönland, man säger Grönland och inte Danmark? Eller?
Finland hade aldrig något sjävlstyre under tiden det styrdes från Stockholm, åtminstone inte mer än någon annan landsända. Det är ju först under 1800-talet som den enhetliga nationalstaten växer fram och därmed är det korrekt att man refererar till finnar som finnar (eller kanske snarare som Nylänningar, Österbottningar osv.) precis som att någon från Uppsala var Upplänning i första hand.

Citat:
Har någon historiebok som står och dammar i hyllan där det står att dem även blev hyllade utomlands. Har dock inte orken att börja leta efter den.
Jag vet att hakkapelitterna är mer eller mindre helgonförklarade i Finland och missförstå mig rätt, de var fantastiska krigare. Dock är deras bedrift att de trots undermålig utrustning kunde utföra sitt jobb på en hög nivå, inte att de på något sätt var överlägsna på slagfältet.

Jackbob
Medlem
Citat:
Det där måste jag erkänna, fick mig att skratta väldigt högt .
Sverige har inte sedan Gustav II Adolfs tid varit något extraordinärt. Bara ett helt vanligt land.
Och om jag får fråga vad är det Sverige är "dominerande" i? Svenska män dominerar väl självklart i att vara små toffelmän men inget annat som jag kommer såhär på rak arm.
Att du sitter här och skriver på svenska måste väl tyda på någon slags dominans och inflytande?

Citat:
Tvivlar verkligen på att du gått dina 9 år i skolan, annars måste du helt klart ha fått ett underkänt betyg i Samhällskunskap och historia.
För Finland har aldrig varit ett landskap i Sverige, man kallade dem som bodde i Finland under den tiden för finnar och dem bodde i Finland. Dock var ju Finland en del av Sverige och under svenskt styre.
Det är ungefär som Grönland, man säger Grönland och inte Danmark? Eller?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hakkapeliter
Intressant att du valde att utelämna resten av stycket i Wikipedia-artikeln:

Den historiska forskningen ser numera hakkapeliterna som en del av det dåtida svenska rytteriet, utan särställning. Dock hade Gustav II Adolf med framgång reformerat det svenska rytteriets taktik, som därmed skiljde sig från motståndarnas.

Att hakkapeliterna, vanliga ryttare utan särställnig, fått en sådan legendarisk ställning i Finland tyder mest på något slags mindervärdeskomplex, ungefär som när albanerna tjatar om Skanderbegs oöverträffade storhet.

Frodo64
Medlem
Frodo64s avatar
@Jackbob
Citat:
Att du sitter här och skriver på svenska måste väl tyda på någon slags dominans och inflytande?
Tycker inte att det är så konstigt då jag bor i Sverige och är halvsvensk.

Citat:
Att hakkapeliterna, vanliga ryttare utan särställnig, fått en sådan legendarisk ställning i Finland tyder mest på något slags mindervärdeskomplex, ungefär som när albanerna tjatar om Skanderbegs oöverträffade storhet.
Att du ens kan jämföra soldater med kriminella är ju lite konstigt, Hakkapeliterna gjorde en plikt mot sitt land medans albanerna bara springer omkring och leker coola Fittja Boyz.
Och dem var inte bara vanliga soldater eftersom att dem som sagt var mycket mer brutala i sin krigsstil och därmed fick en ställning i Finland, Sverige och hos fienderna.

adventualthorizon
Avstängd
adventualthorizons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommunistfittan 
Tydligen har man dragit igång någon TV-serie om svensk historia i Finland, vilket finnarna inte verkar uppskatta:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16098174.ab

Varför reagerar finnarna så starkt på detta?
Dem agerar som våra högertroll, det är inget märkligt egentligen. Det relevanta är hur samhällsdebatten går i tv och tidningar

Gincan
Medlem
En sån här tråd kan bara dyka upp i ett Svensk diskussionsforum, numera är Sverige och svenskarna så hjärntvättade av de svenska fjolltrams medierna i TV, radio och tidningar där lattekommunister, HTB rörelsen och mångkulturivrarna i årtionden fått härja fritt.

I Sverige är det snart en straffbar handling att hissa flaggan, fira nationaldagen och kalla sig svensk. Jag säger bra gjort finnjävlar, sparka ut kulturkommunisterna som vill tvinga på er sin perverterade historierevisionism där ni framställs som korkade skogmullar.

Det finns en anledning till att just Sverige och svensk kulturimperialism är hatad av norrmän, danskar och finnar, ja till och med ryssar, balter och polacker hatar Sverige och lattekommunisterna i svensk media.

Vi försöker pracka på alla våra grannar våran perverterade mångkultur och blir sen förvånade när våra grannar skrattar åt oss. I Finland, Norge och Danmark är man stolta över sin historia och låter den ta plats, i Sverige diskuteras det ivrigt att göra sig av med våran historia, vi vill helst inte kännas vid den och aldra bäst vore det om vi fick bränna våran flagga, bränna kungliga biblioteket och radera hela våran historia fylld av barbari.
Senast redigerad av Gincan 2013-08-05 kl. 14:49.

Jackbob
Medlem
Citat:
@Jackbob
Tycker inte att det är så konstigt då jag bor i Sverige och är halvsvensk.
Nej det är inte så konstigt, men i det större sammanhanget måste det ändå tyda på någonting att Finland uppenbarligen varit starkt påverkat av Sverige. Dominans och inflytande som inte endast begränsas till Gustav II Adolfs tid på tronen med andra ord, vilket du låter påskina när du skriver att Sverige bara har varit ett helt vanligt land sen G2A, vilket inte stämmer då Sverige var fortsatt en stormakt i ytterligare nästan 90 år och Finland var en fortsatt del av Sverige i ytterligare nästan 200 år.

Citat:
Att du ens kan jämföra soldater med kriminella är ju lite konstigt, Hakkapeliterna gjorde en plikt mot sitt land medans albanerna bara springer omkring och leker coola Fittja Boyz.
Och dem var inte bara vanliga soldater eftersom att dem som sagt var mycket mer brutala i sin krigsstil och därmed fick en ställning i Finland, Sverige och hos fienderna.
Det är du som jämför soldater med nutida albanska kriminella, var gjorde jag den jämförelsen?

Ditt andra stycke verkar, baserat på seriös historisk forskning, inte stämma alls. Det krävs någon form av källhänvisning för ett sånt påstående, då det av allt att döma är en slags nationalistisk efterhandskonstruktion.

Det svenska kavalleriet (inklusive finnar) var i sin helhet mer aggressivt än andra länders, brukar det allmänt hävdas (detta kan vara delvis reviderat det också).

Citat:
Ursprungligen postat av Gincan 
I Sverige är det snart en straffbar handling att hissa flaggan, fira nationaldagen och kalla sig svensk. Jag säger bra gjort finnjävlar, sparka ut kulturkommunisterna som vill tvinga på er sin perverterade historierevisionism där ni framställs som korkade skogmullar.
Bortsett från den första meningen (som är trams) så förstår jag inte vad du menar. Eftersom jag inte har sett serien kanske du kan upplysa mig. Framställs alltså finnar som skogsmullar? Vari ligger det revisionistiska? Några faktadel du kan peka på? Osv.

Frodo64
Medlem
Frodo64s avatar
@Jackbob
Det där om Hakkapeliter orkar jag nu inte längre diskutera.
Men att Finland skulle varit en del av Sverige 200 år efter Karl XII tid är ju rent absurt att säga.
200 år efter Karl XII död så var Finland ett självständigt land.
Och som du säger, Sverige var en stormakt i fortsatt 90 år, 90 år efter Karl XII tid så förlorade Sverige Finland. Kanske säger någonting?
När Finland förlorades då gick det åt helvete med Stormakten .

Citat:
I Sverige är det snart en straffbar handling att hissa flaggan, fira nationaldagen och kalla sig svensk.

Citat:
Bortsett från den första meningen (som är trams) så förstår jag inte vad du menar.
Det är nästan så att det är sant, hissa den Svenska flaggan på nationaldagen och det dröjer nog inte länge innan nån arg turk kommer och knackar på, eller att Piketen kommer för hot mot nationens säkerhet.

Svara på ämne
Topp Dela »