Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-08-02, 16:33
  #12985
Medlem
imcereals avatar
Hej, och tack för svaren jag fick.

Då kör vi!

kidnapparna.nu

Kort bakgrund kring projektet:

Jag arbetar som klippassistent på ett filmbolag i Stockholm, och nu under sommaren visste jag att det skulle bli en del ledig tid på kontoret, så jag bestämde mig för att beställa ut alla ljudupptagningar från Uppsala tingsrätt och klippa en dokumentär kring kidnapparna. Hade ju alla resurser jag behövde på jobbet och så. Syftet var och är att låta fler folk verkligen få höra hur dessa personer verkligen betedde sig i rätten, då det är något av det absolut märkligaste utsagorna jag nånsin hört. Och folk är ju inte jättepigga på att lyssna igenom allt material själva (som är på runt 30-40 timmar tror jag), så därför tog jag på mig uppdraget att klippa ihop allt till en mer lättillgänglig form.

Prio 1 var att låta alla fyra karaktärer berätta sin egen historia utan att jag manipulerar fram något allt för mycket. Prio 2 var att få med de utmärkande dragen, det "bisarra" och roliga med dem, och prio 3 var att göra dokumentären så kort och lättlyssnad som möjligt för att kunna attrahera dagens twitter-generation. Tycker väl att jag ändå lyckats någotsånär, trots att dokumentären stäcker sig upp mot 1 h 20 m och därför är rätt lång... Fick även döda en hel del darlings som jag ville ha med, men som resulterade i att allt blev på tok för långt och ofokuserat.

Hur som helst, det hela har varit värt den lilla tid det tagit så länge ni sprider länken vidare till alla ni känner. Som sagt så bör så många som möjligt få ta del av Elias och Parastous märkliga värld.

Vill även som en brasklapp lägga till att jag inte gjort den här dokumentären för att på något sätt glorifiera eller romantisera kidnapparna. Jag tycker dom är rakt igenom vidriga människor (med undantaget för Magnus som man trots allt har någon slags förståelse för). Och jag hoppas det framgår när man lyssnar på det.