Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-08-02, 16:33
  #12985
Medlem
imcereals avatar
Hej, och tack för svaren jag fick.

Då kör vi!

kidnapparna.nu

Kort bakgrund kring projektet:

Jag arbetar som klippassistent på ett filmbolag i Stockholm, och nu under sommaren visste jag att det skulle bli en del ledig tid på kontoret, så jag bestämde mig för att beställa ut alla ljudupptagningar från Uppsala tingsrätt och klippa en dokumentär kring kidnapparna. Hade ju alla resurser jag behövde på jobbet och så. Syftet var och är att låta fler folk verkligen få höra hur dessa personer verkligen betedde sig i rätten, då det är något av det absolut märkligaste utsagorna jag nånsin hört. Och folk är ju inte jättepigga på att lyssna igenom allt material själva (som är på runt 30-40 timmar tror jag), så därför tog jag på mig uppdraget att klippa ihop allt till en mer lättillgänglig form.

Prio 1 var att låta alla fyra karaktärer berätta sin egen historia utan att jag manipulerar fram något allt för mycket. Prio 2 var att få med de utmärkande dragen, det "bisarra" och roliga med dem, och prio 3 var att göra dokumentären så kort och lättlyssnad som möjligt för att kunna attrahera dagens twitter-generation. Tycker väl att jag ändå lyckats någotsånär, trots att dokumentären stäcker sig upp mot 1 h 20 m och därför är rätt lång... Fick även döda en hel del darlings som jag ville ha med, men som resulterade i att allt blev på tok för långt och ofokuserat.

Hur som helst, det hela har varit värt den lilla tid det tagit så länge ni sprider länken vidare till alla ni känner. Som sagt så bör så många som möjligt få ta del av Elias och Parastous märkliga värld.

Vill även som en brasklapp lägga till att jag inte gjort den här dokumentären för att på något sätt glorifiera eller romantisera kidnapparna. Jag tycker dom är rakt igenom vidriga människor (med undantaget för Magnus som man trots allt har någon slags förståelse för). Och jag hoppas det framgår när man lyssnar på det.

Till RevolverRoffe och Jurstud123: Jag återkommer till era PM och ska svara!

Ni andra får också PMa mig om ni har några frågor.

Hare fint, och njut av skiten!
Citera
2013-08-02, 16:57
  #12986
Medlem
RevolverRoffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imcereal
kidnapparna.nu

Kort bakgrund kring projektet:
Hare fint, och njut av skiten!
Herregud vilken kung du är!

Jag sitter och lyssnar nu, så underbart klippt och professionellt gjort! Hade det inte varit för de humoristiska twisterna då och då så hade detta lätt kunnat sändas i den sketna statsradion!

Underbart! Hatten av!

Olika dokument kring det här målet och dess huvudpersoner kan hittas här. Läses med fördel inför lyssnande av dokumentären!
__________________
Senast redigerad av RevolverRoffe 2013-08-02 kl. 17:33.
Citera
2013-08-02, 17:14
  #12987
Medlem
Lodjurens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imcereal

Då kör vi!

kidnapparna.nu

Grymt bra jobbat!

Jag är inte så insatt i den här kidnappartråden, så för mig innehåller ljudklippen massa ny information. Förutom att din ljuddokumentär presenterar olika fakta om själva gärningarna ger ju gärningsmännens röster samt uttryckssätt information om vad det handlar om för människor. Jag är häpen!

Proffsiga arbete. Tack!
Citera
2013-08-02, 18:08
  #12988
Medlem
DyingAtheists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imcereal
Hej, och tack för svaren jag fick.

Då kör vi!

kidnapparna.nu


Hare fint, och njut av skiten!

Väldigt bra gjort! Snygga hopp mellan vittnesmålen i kronologisk ordning. Härligt med Sigur ros också Den här förtjänar att spridas vidare.
Citera
2013-08-02, 18:10
  #12989
Medlem
RevolverRoffes avatar
Avslutningen (de tre sista avslutningarna, har förstått att det varit svårt att välja vilken av dom som ska avsluta) är fenomenala, inte ett öga torrt hos mig!

Kan någon göra ett omslag till dokumentären? Som inspiration kan användas bilder på de tre åtalade, paket Stilnoc, köttfärspaj, stetoskop, berg av stulna cyklar osv.
__________________
Senast redigerad av RevolverRoffe 2013-08-02 kl. 18:27.
Citera
2013-08-02, 21:19
  #12990
Medlem
imcereals avatar
Tack för alla fina ord (även de som moderatorerna tagit bort )! Det värmer verkligen, och jag är glad över att den uppskattas av er!

Sprid den vidare till familj och vänner så att fler får ta del av det mest bisarra rättegångsfallet i modern tid!

Har fått frågor om musiken som används i dokumentären via PM, så jag skriver ner en lista på musiken som används:

1. Fargo, North Dakota - London Film Score Orchestra (används vid flera tillfällen)
2. Philip Glass - Facades (används vid flera tillfällen)
3. Michael Nyman - Memorial (används vid upprepade tillfällen genom hela dokumentären)
4. Tom Jones - She's a lady
5. Laurie Anderson - Loop Vamp
6. Sigur Ros - Festival
7. Precious Wilson - Raising my family

Trevlig helg på er!
Citera
2013-08-02, 23:08
  #12991
Medlem
Skurken bor väl inte som p34:a i familjehem redan, hoppas jag?! Eller är det hos lilla mamma? http://www.birthday.se/sok/?a=Bergsg...51&c=Kolb%E4ck
Citera
2013-08-02, 23:10
  #12992
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sydsidan
Skurken bor väl inte som p34:a i familjehem redan, hoppas jag?! Eller är det hos lilla mamma? http://www.birthday.se/sok/?a=Bergsg...51&c=Kolb%E4ck
Man behöver inte skriva sig i fängelse när man bor i ett.
Citera
2013-08-02, 23:26
  #12993
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Man behöver inte skriva sig i fängelse när man bor i ett.
Men Hallstahammar är väl nytt? Har han bott där innan?
Box 13, Kumla borde väl räcka
Citera
2013-08-02, 23:29
  #12994
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sydsidan
Men Hallstahammar är väl nytt? Har han bott där innan?
Box 13, Kumla borde väl räcka
Han kan ha skrivit sig på en ny adress.
Citera
2013-08-03, 08:55
  #12995
Medlem
Tack för ett suveränt arbete med detta! Otroligt fängslande att lyssna på.Man får verkligen en bild av personerna när man hör hur de framlägger sin version.Ett klagomål har jag,musiken är för hög,jobbigt att behöva sänka/höja hela tiden.Ungefär lika irriterande som reklamen på tv 4.Du har klippt ihop detta så spännande,man kan lätt följa hela den bisarra utvecklingen.Stort Tack för detta!!
Citera
2013-08-03, 14:16
  #12996
Moderator
Schlesiens avatar
Moderatormeddelande

Undvik att använda tråden chatmässigt. Hälsningar görs via PM istället.


Trådstart uppdaterad med länk till ljudfil med sammandrag av tingsrättsförhandlingarna mm. Hoppas ljudfilen ligger uppe länge.


/ Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback