Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-08-01, 11:50
  #169
Medlem
Sereenas avatar
Som Carls säger, börja med att spegelvända bilden i ett bearbetningsprogram.

Kameran tar bilden som andra ser dig, bilden du ser i spegeln är inte densamma (håll en text framför dg när du tittar i spegeln så ser du hur fel det är)
Citera
2013-08-25, 11:46
  #170
Medlem
Brmcs avatar
Kan det inte vara en blandning av att man är lite stel på bild och att någon fånger en i ett dåligt ögonblick. Typ mitt i en gäsp, vem fan är snygg då?

F.ö. känner jag också igen mig. Jag är lite som U2. Sådär bra i digital väg, men ser man mig live är det skitfett!
Citera
2013-08-25, 12:40
  #171
Medlem
Har läst att man ser 5gånger bättre ut i spegel än vad man gör i verkligheten.

Varför det är så vet jag inte
Citera
2013-08-25, 23:14
  #172
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Brännvidden påverkar inte perspektivet, utan det är endast avståndet till objektet som påverkar perspektivet. Tar man kort med en mobilkamera från långt avstånd så ser man inte mongo ut, trots vidvinkel.

Den största skillnaden mellan foto och spegel är fortfarande, som jag tidigare har nämnt i tråden, att man avbildar ett tredimensionellt objekt på ett tvådimensionellt plan.
Det finns en ännu större skillnad - fotografiet fryser ett visst, väldigt kort, ögonblick, men spegeln betraktar du i det naturliga tidsflödet. När jag plåtar "candids" tar jag först "torrbilder" - dvs jag följer motiven och bestämmer mig för vilka ansiktsuttryck jag vill fånga - vilka som jag uppfattar som mest fördelaktiga, som säger mest om motivet, eller som bäst representerar motivet i naturligt tidsflöde. När jag väl har kommit fram till hur jag vill ha dem, försöker jag få de ansiktsuttryck jag har bestämt mig för. Om jag bara skulle bränna av ett antal exponeringar random på motiven, utan att fundera ut vad jag egentligen ville ha ut av dem, skulle det bli mycket mindre sannolikhet för att de skulle se vare sig fördelaktiga eller rättvisande ut.

Om man inte orkar hålla på så, och likafullt vill ta porträtt på folk som är någorlunda både fördelaktiga och rättvisande, är ett tips att plåta motiven när de lyssnar till någon som de tycker om. Då är chansen betydligt större att de känner igen det de ser i spegeln än om man bara plåtar dem sådär i största allmänhet.
Citera
2013-08-26, 00:58
  #173
Medlem
IamSiriuss avatar
Vsauce gjorde ett avsnitt där de förklarar TS fråga och lite andra intressanta spegel-relaterade frågor. http://www.youtube.com/watch?v=zRP82omMX0g

Så där har du ditt svar.
Citera
2013-08-28, 11:40
  #174
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Se till att bli plåtad från lite längre avstånd (alla ser ut som skit från en halvmeters håll) och av någon som kan redigera bilden efteråt. Klart!
Citera
2013-08-29, 12:41
  #175
Medlem
z0mgpl0xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wuGambino
Har läst att man ser 5gånger bättre ut i spegel än vad man gör i verkligheten.

Varför det är så vet jag inte
Jag skulle vilja säga att man är 5 ggr fulare på kort.
Citera
2013-11-07, 20:46
  #176
Medlem
bajskorvN1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Som Carls säger, börja med att spegelvända bilden i ett bearbetningsprogram.

Kameran tar bilden som andra ser dig, bilden du ser i spegeln är inte densamma (håll en text framför dg när du tittar i spegeln så ser du hur fel det är)

Kameran fångar dock inte dig i rörelse och det kan vara stor skillnad, även om du ser dig själv spegelvänd så är spegelbilden närmare verkligenheten än vad en kamerabild är.
Sen kan man ALDRIG lita på en mobilkamera, tro mig.
Citera
2013-12-17, 00:11
  #177
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carls
Flippa kamerabilden så den är spegelvänd, nu ser du dig själv som du är van och anser dig vara snyggare.

It's all in your mind.

Stämmer inte alls för min del. Filmer och spegeln är mycket mer korrekt än foton är, generellt.

Av någon anledning så blundar jag alltid mer med ena ögat när jag vet att någon tar en bild på mig, men det är inget man märker när jag blir filmad.

Bilder har också väldigt sällan bra djup (mestadels för att "amatörfotografier" ofta tas väldigt nära, när man får mest realistiska proportioner vid 4-5 meters avstånd), och det förvränger ansiktet. Så det bästa resultatet vid fotografering är en högupplöst bild från längre avstånd där du zoomar in vid redigering, och inte genom kameran (generellt sådana bilder du får på kändisar).

Testa att stå bredvid någon du känner framför en spegel, tänkt på att personen du ser i spegeln är ungefär likadan som den bredvid dig? Skillnaderna är så små att man inte märker dem.
__________________
Senast redigerad av Fojos 2013-12-17 kl. 00:54.
Citera
2013-12-17, 00:28
  #178
Medlem
Rasande-Roses avatar
Bilder är ju tvådimensionella och varierar kraftigt i kvalitet beroende på objektiv. Själv tycker jag att jag ser ut som gårdagens efterlämnade lunch på laptopens cam. Tar jag däremot "fjortisbild", dvs. fotar av min spegelbild på toan eller hissen, så blir jag lika fin som då jag tittar på mig själv i spegeln.

Därför så blåvägrar jag cama med folk.
Citera
2013-12-17, 00:36
  #179
Medlem
JensPulvers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasande-Rose
Bilder är ju tvådimensionella och varierar kraftigt i kvalitet beroende på objektiv. Själv tycker jag att jag ser ut som gårdagens efterlämnade lunch på laptopens cam. Tar jag däremot "fjortisbild", dvs. fotar av min spegelbild på toan eller hissen, så blir jag lika fin som då jag tittar på mig själv i spegeln.

Därför så blåvägrar jag cama med folk.

Ha ha, känner igen!
Citera
2013-12-17, 01:03
  #180
Medlem
nestesaippuas avatar
Det där med att flippa bilden så att den blir spegelvänd, det är nog det som ligger närmast sanningen iom att vi är vana vid den spegelvända bilden av oss själva efter att ha tittat i spegeln så många gånger.

Här har vi en kille som behandlar ämnet:
http://www.youtube.com/watch?v=zRP82...tailpage#t=155
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback