Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-07-31, 01:41
  #1
Medlem
Jag är nu inne på min andra sats starkvin. Min första gick bra, följde tips och instruktioner jag fått, dvs jag tillsatte 1/3 utav det totala socker jag skulle vid olika tillfällen varav en utav dem var dagen efter att jäsningen påbörjats. Den första satsen gjorde jag på saft jag köpt.

I min nuvarande använder jag saft som jag själv gjort hemma. Jag har räknat på hur mycket socker jag ska använda mig av och jäsningen har startat bra, nästan för bra är jag rädd för.
Denna sats vin "bubblar" mycket mer än vad den förra gjorde. När jag skulle tillsätta socker i det för den andra gången under jäsningen skummade det helt och hållet över på grund av vad jag antar är att det finns så mycket kolsyra i vinet.

Min fråga är då om någon annan upplevt detta när de gjort vin? Vad kan denna stormjäsning bero på? Kan något dåligt hända med vinet när det jäser så här våldsamt?
Och ja, jag använder vinjäst, ej turbojäst.

Tacksam för svar!
Citera
2013-07-31, 16:29
  #2
Medlem
Avva66s avatar
Är det inte bara den hemmagjorda saften som skummar då,
så det ser värre ut än det är?
Att det jäser är ju bara bra för övrigt.
Citera
2013-07-31, 16:38
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xxasetxx
Jag är nu inne på min andra sats starkvin. Min första gick bra, följde tips och instruktioner jag fått, dvs jag tillsatte 1/3 utav det totala socker jag skulle vid olika tillfällen varav en utav dem var dagen efter att jäsningen påbörjats. Den första satsen gjorde jag på saft jag köpt.

I min nuvarande använder jag saft som jag själv gjort hemma. Jag har räknat på hur mycket socker jag ska använda mig av och jäsningen har startat bra, nästan för bra är jag rädd för.
Denna sats vin "bubblar" mycket mer än vad den förra gjorde. När jag skulle tillsätta socker i det för den andra gången under jäsningen skummade det helt och hållet över på grund av vad jag antar är att det finns så mycket kolsyra i vinet.

Min fråga är då om någon annan upplevt detta när de gjort vin? Vad kan denna stormjäsning bero på? Kan något dåligt hända med vinet när det jäser så här våldsamt?
Och ja, jag använder vinjäst, ej turbojäst.

Tacksam för svar!

Skulle du vilja beskriva steg för steg hur du gjort saften hemma? Går inte att svara på din fråga utan att veta alla detaljer.
Citera
2013-07-31, 17:50
  #4
Medlem
Gjort på jordgubbar, kokat och silat, tillsatt socker.
Mycket mer än så är det inte, jag trodde att det skulle bli svårt att få igång jäsningen pga att jag tillsatte atamon i saften för att flaskorna inte skulle gå sönder av eventuell jäsning i saften.

Jag vet att det skummar på ett liknande sätt när jag tillsätter strösocker till bål jag gjort som innehåller läsk, och det är därför jag misstänker kolsyran.

Frågan är då varför det bildas så mycket kolsyra den här gången?
Citera
2013-07-31, 19:18
  #5
Medlem
Avva66s avatar
Att det ens jäser med konserveringsmedel i, Natriumbensoat dödar väl
jästbakterier va?
Citera
2013-07-31, 22:14
  #6
Medlem
Aa, fast till saften tillsätter jag inte särskilt mycket atamon.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback