Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-07-31, 20:56
  #1
Medlem
Hej flashback!

För ca 15-20 år sedan så dog min farbror under oklara omständigheter i hemmet och jag har alltid trott att detta var en olyckshändelse. Men efter ett samtal under dagen med en äldre släkting fick jag reda på att han hittats hängd i en sladd vilket låter som en märklig olyckshändelse. Min släktings teori var mord, (låter som självmord enligt mig, men finns vissa motiv osv. som styrker min släktings teori) men jag vill bilda min egen uppfattning om situationen. Min far vill inte prata om ämnet och jag är nu nyfiken på om man kan få ut utredningen (som borde gjorts i samband med oväntat dödsfall i hemmet, eller hur?) eller på något sätt få reda på mer om händelsen genom någon myndighet eller liknande?

Tacksam för er hjälp
mvh Pedagogisk
Citera
2013-07-31, 21:24
  #2
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pedagogisk
Hej flashback!

För ca 15-20 år sedan så dog min farbror under oklara omständigheter i hemmet och jag har alltid trott att detta var en olyckshändelse. Men efter ett samtal under dagen med en äldre släkting fick jag reda på att han hittats hängd i en sladd vilket låter som en märklig olyckshändelse. Min släktings teori var mord, (låter som självmord enligt mig, men finns vissa motiv osv. som styrker min släktings teori) men jag vill bilda min egen uppfattning om situationen. Min far vill inte prata om ämnet och jag är nu nyfiken på om man kan få ut utredningen (som borde gjorts i samband med oväntat dödsfall i hemmet, eller hur?) eller på något sätt få reda på mer om händelsen genom någon myndighet eller liknande?

Tacksam för er hjälp
mvh Pedagogisk
Måste ju finnas en förundersökning? Rättsläkarprotokoll?
Citera
2013-07-31, 21:46
  #3
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Måste ju finnas en förundersökning? Rättsläkarprotokoll?
En nedlagd förundersökning om det inte lett till något åtal - de får man inte ut, såvitt jag vet.
Citera
2013-08-01, 07:54
  #4
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
En nedlagd förundersökning om det inte lett till något åtal - de får man inte ut, såvitt jag vet.
Han kanske kan prata med någon av poliserna som var inblandade?
Citera
2013-08-01, 12:00
  #5
Medlem
GrumpyOldMans avatar
Tveksam om du får ut något protokoll från en rättsmedicinsk obduktion. Det räknas som en journalhandling och omfattas av sekretess. Närmaste anhöriga kan möjligen få en kopia.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback