2013-07-20, 03:47
Medlem
Smirmats avatar
Låg bakom en idiot idag som helt plötsligt svängde utan att blinka. Hur svårt kan det vara?
Citera
2013-07-20, 04:17
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smirmat
Låg bakom en idiot idag som helt plötsligt svängde utan att blinka. Hur svårt kan det vara?

Inte svårt alls, man vrider bara på ratten...

Men det är väl lika illa med dom som lägger på blinkers samtidigt som dom börjar svänga... Speciellt kul om man kör MC, dom tror jag inte ens ser en komma.

På MC antar jag att alla försöker mörda mig, det blir enklast så.
Citera
2013-07-20, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dayweed
What? Lägger sig i din växellåda? Körfält menar du?

Uttryck använt inom F1-racing där växellådan sitter längst bak på bilen för viktbalans

Jo men precis, de lägger sig 2 meter bakom mig och hetsar.
Citera
2013-07-29, 02:17
Medlem
_Samuelsson_s avatar
Finns några saker jag stör mig rejält på. Den första är att många har svårt för att hålla hastigheten. Säg att man ställer farthållaren exakt på 90 (på 90väg självklart) då är det fan i mig alltid någon som ska ligga och köra i 85 och förstöra det sköna tempot.

Det andra är dem som aldrig kan göra ordentliga omkörningar. Säg att det blir en kö bakom en traktor och det kommer en lång raksträcka. Då vill såklart så många som möjligt hinna köra om, men vissa verkar bara tänka på sig själva. Kör om riktigt lugnt så att dom ska hinna. FAN, stå på lite istället så flera hinner om ... hur svårt är det. Hjärndöda. Jag är lugnt i trafiken, men ibland undrar man ju om folk använder sina hjärnor ...
Citera
2013-07-29, 02:25
Medlem
Fromlandss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Samuelsson_
Finns några saker jag stör mig rejält på. Den första är att många har svårt för att hålla hastigheten.
Jag stör mig på dem som inte kan hålla JÄMN hastighet. Använder själv farthållaren flitigt, framförallt på motorväg tex 115 blås. Tro fan att man snabbt kommer ikapp bilar som börjar gasa emot när man precis ska passera dem. Lyckas man passera så dröjer det inte länge för än man själv blir omkörd av samma bil och proceduren upprepas..
Hela tiden har man själv farthållaren på samma hastighet. Vilka flummon det finns..
Citera
2013-07-29, 02:41
Medlem
CaptainNemos avatar
Idag vid middagstid kör en idiot ut på en 110-väg i fjuttiga 60 ... fick en rejäl kö bakom sig med mycket irriterade bilister som sedan mer eller mindre slängde sig in i omkörningsfilen för att komma förbi med allt vad det kunde ha inneburit om det kommit någon fortkörare bakifrån.
Kvinnan fortsatte sedan färden i betydligt långsammare tempo än maxhastigheten vad jag såg i backspegeln.

Vi har även en hel del som inte förstår det här med påfartssträckor/accelerationsfält utan helt sonika stannar när sträckan tar slut innan dom kör ut på motorvägen oavsett trafik eller ej ... brukar vara samma individer som kör enl. mitt första klagomål.
Citera
2013-07-29, 02:42
Medlem
_Samuelsson_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fromlands
Jag stör mig på dem som inte kan hålla JÄMN hastighet. Använder själv farthållaren flitigt, framförallt på motorväg tex 115 blås. Tro fan att man snabbt kommer ikapp bilar som börjar gasa emot när man precis ska passera dem. Lyckas man passera så dröjer det inte länge för än man själv blir omkörd av samma bil och proceduren upprepas..
Hela tiden har man själv farthållaren på samma hastighet. Vilka flummon det finns..

Haha, det också! Otroligt ... råkat ut för samma sak. Satt faktiskt och tänkte på det och drog sträck på ett papper varje gång bilen passerade oss. Tillslut satt vi och skrattade i bilen varje gång han körde om oss.

Körde sträckan Göteborg - Stockholm på E4an, körde om en bil som låg i 100 ungefär. 5 minuter senare blåser han om, tro fan att vi kommer ifatt efter 5-10 minuter för då ligger han i 90 igen. Allt upprepades totalt 13 gånger. Man trodde ju att han drev med oss nästan, men han verkade allvarlig. Vet i fan vad hans problem var.
Citera
2013-07-29, 10:08
Medlem
sebnies avatar
dayweed: Anledningen till att man håller 65 på 70 väg (vilket jag gör) är för att inte riskera köra 1km/h över gränsen. För 1km/h över gränsen är faktiskt fortkörning.

Och med 65 på 70-väg menar jag då så nålen precis nuddar underkanten av 70-strecket, då kör man i 69 enligt mätaren, men då mätaren inte får visa för mycket och har några procent avdrag så kör man 65.

Detta för att det ska finnas utrymme för att hastigheten kan öka tillfälligt, tex om väglaget ändrar sig, lutningen ändrar sig eller att automatlådan får för sig att lägga i en högre växel. På vissa bilar är det så irriterande att växelgränserna ligger precis runt 30, 50, 70 etc så man ligger och svajjar mellan 60 och 70 om man ligger i 65, då brukar jag gå ner eller upp ett litet snäpp, men inte så det går över hastighetsgränsen.

om man ligger PRECIS 70km/h, då finns det ingen tid för att anpassa sig om hastigheten ofrivilligt skulle öka. För om hastigheten blir 71km/h så begår man ju lagbrott, eller hur? Och man kan ju inte upptäcka att hastigheten på bilen ökar förrens den faktiskt ökat.

Att köra 5 km under hastighetsgränsen är INTE att köra med "överdrivet låg hastighet" enligt lag, så där kan man inte påföras ansvar heller.
Senast redigerad av sebnie 2013-07-29 kl. 10:12.
Citera
2013-07-29, 10:32
Medlem
dayweeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
dayweed: Anledningen till att man håller 65 på 70 väg (vilket jag gör) är för att inte riskera köra 1km/h över gränsen. För 1km/h över gränsen är faktiskt fortkörning.

Och med 65 på 70-väg menar jag då så nålen precis nuddar underkanten av 70-strecket, då kör man i 69 enligt mätaren, men då mätaren inte får visa för mycket och har några procent avdrag så kör man 65.

Detta för att det ska finnas utrymme för att hastigheten kan öka tillfälligt, tex om väglaget ändrar sig, lutningen ändrar sig eller att automatlådan får för sig att lägga i en högre växel. På vissa bilar är det så irriterande att växelgränserna ligger precis runt 30, 50, 70 etc så man ligger och svajjar mellan 60 och 70 om man ligger i 65, då brukar jag gå ner eller upp ett litet snäpp, men inte så det går över hastighetsgränsen.

om man ligger PRECIS 70km/h, då finns det ingen tid för att anpassa sig om hastigheten ofrivilligt skulle öka. För om hastigheten blir 71km/h så begår man ju lagbrott, eller hur? Och man kan ju inte upptäcka att hastigheten på bilen ökar förrens den faktiskt ökat.

Att köra 5 km under hastighetsgränsen är INTE att köra med "överdrivet låg hastighet" enligt lag, så där kan man inte påföras ansvar heller.

Haha, så du vågar inte hålla 75-80 på 70-väg? Intressant beteende att du tycker 1 km för fort är "fortkörning". Polisen stoppar inte dig om du kör 71 på 70-sträcka. Tror inte heller ens en fartkamera fotar dig i den hastigheten.

Vad menar du att mätaren inte får visa för mycket? Du bryr dig för mycket om hastighetsbegränsningar och avdrag hit och dit. Ja, bilen visar inte exakt vad det är för hastighet utan det är avdrag. Men vad spelar det för roll? Är det 70 där nålen är så håller jag ju 70. Inte 65.

Det beror ju på vad du kör på för väg, nu pratar jag om en 70-sträcka. Där kan ju sträckan minska till 50 eller 70 igen. Nej, jag kör om de som ligger UNDER hastigheten när det faktiskt är 70 på vägen. Oavsett vad din anledning är. Men du kanske har prövotid på körkortet och är rädd att se en poliskontroll varje gång du kör nånstans?

Du stör trafikrytmen om du kör i 65 när det är 70, jag lovar dig.
Citera
2013-07-29, 11:14
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Du stör trafikrytmen om du kör i 65 när det är 70, jag lovar dig.

Nej, det finns inget utrymme för en sån slutsats. Beroende på trafikintensitet, väder, tidpunkt och andra parametrar så varierar snitthastigheten på alla typer av vägar på ett, i dom flesta fall, oförutsägbart sätt. Det skapar utrymme för ett föränderligt trafiktempo vilket är helt naturligt eftersom tempot blir en samlad effekt av många människors körande och hastighet.

Citat:
Haha, så du vågar inte hålla 75-80 på 70-väg? Intressant beteende att du tycker 1 km för fort är "fortkörning". Polisen stoppar inte dig om du kör 71 på 70-sträcka. Tror inte heller ens en fartkamera fotar dig i den hastigheten.

Naturligtvis är 71 km/tim fortkörning på en 70-väg. Tror du verkligen på fullt allvar att alla fortkörningar mellan 71 och 76 km/tim stryks?

Blir du lasrad för 76 km/tim på 70-väg så drar polisen bort felmarginalen till din fördel. Då återstår t ex en fortkörning på 71 km/tim.
Citera
2013-07-29, 12:11
Medlem
_Samuelsson_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie

En typisk rytmförstörare med andra ord? Är du en sån som bromsar vid hastighetsändring istället för att bara släppa gasen? säg från 90 till 70?

Jag måste verkligen sluta irritera mig i trafiken märker jag, det finns ju uppenbarligen dom som är rytmdödare med flit.
Citera
2013-07-29, 12:54
Medlem
Discobands avatar
Mongon med noll uppsikt, en kvinna låg till vänster om mig på en 50 väg nästan jämsides och då får hon för sig att svänga över till min fil utan att blinka eller se sig för. Det blev att ställa sig på bromsen för att undvika prejning. Kvinnor ska fan inte ha körkort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in