Citat:
Ursprungligen postat av
sebnie
dayweed: Anledningen till att man håller 65 på 70 väg (vilket jag gör) är för att inte riskera köra 1km/h över gränsen. För 1km/h över gränsen är faktiskt fortkörning.
Och med 65 på 70-väg menar jag då så nålen precis nuddar underkanten av 70-strecket, då kör man i 69 enligt mätaren, men då mätaren inte får visa för mycket och har några procent avdrag så kör man 65.
Detta för att det ska finnas utrymme för att hastigheten kan öka tillfälligt, tex om väglaget ändrar sig, lutningen ändrar sig eller att automatlådan får för sig att lägga i en högre växel. På vissa bilar är det så irriterande att växelgränserna ligger precis runt 30, 50, 70 etc så man ligger och svajjar mellan 60 och 70 om man ligger i 65, då brukar jag gå ner eller upp ett litet snäpp, men inte så det går över hastighetsgränsen.
om man ligger PRECIS 70km/h, då finns det ingen tid för att anpassa sig om hastigheten ofrivilligt skulle öka. För om hastigheten blir 71km/h så begår man ju lagbrott, eller hur? Och man kan ju inte upptäcka att hastigheten på bilen ökar förrens den faktiskt ökat.
Att köra 5 km under hastighetsgränsen är INTE att köra med "överdrivet låg hastighet" enligt lag, så där kan man inte påföras ansvar heller.
Haha, så du vågar inte hålla 75-80 på 70-väg? Intressant beteende att du tycker 1 km för fort är "fortkörning". Polisen stoppar inte dig om du kör 71 på 70-sträcka. Tror inte heller ens en fartkamera fotar dig i den hastigheten.
Vad menar du att mätaren inte får visa för mycket? Du bryr dig för mycket om hastighetsbegränsningar och avdrag hit och dit. Ja, bilen visar inte exakt vad det är för hastighet utan det är avdrag. Men vad spelar det för roll? Är det 70 där nålen är så håller jag ju 70. Inte 65.
Det beror ju på vad du kör på för väg, nu pratar jag om en 70-sträcka. Där kan ju sträckan minska till 50 eller 70 igen. Nej, jag kör om de som ligger UNDER hastigheten när det faktiskt är 70 på vägen. Oavsett vad din anledning är. Men du kanske har prövotid på körkortet och är rädd att se en poliskontroll varje gång du kör nånstans?
Du stör trafikrytmen om du kör i 65 när det är 70, jag lovar dig.