2013-07-16, 10:55
Medlem
FarbrorKjells avatar
Cyklister, utan minsta tvekan, cyklister.

Jag kör buss i Stockholms innerstad, bara idag har jag fått panikbromsa två gånger
för cyklister som kör som de själva vill, den senaste körde rakt över ett övergångsställe mot röd signalgubbe.
Citera
2013-07-16, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dayweed
Bilister som kör ut framför en i vänster körfält när man precis påbörjat en omkörning (Vit Audi förstås!)

Scenariot brukar vara att man på en motorväg håller på att köra om en lastbil och precis när man kört om lastbilen så ser man att det kommer en husvagn 20 billängder fram så man tuffar på i högerfältet för att köra om denne också. Givetvis så finns det en bil bakom denna husvagn som beslutar sig för att köra om precis när jag ligger i dennes dödavinkel och vips så måste jag ställa mig på broms och tuta. Vädjar till alla er där ute i etern att vara jävligt noga med dödavinkel o dyl. Och ja det är ofta audis av någon anledning?!
Citera
2013-07-16, 11:29
Medlem
När man ligger i höger körfält på motorväg och bakom ser man en bil komma sakta men säkert ensam i vänster körfält som har legat där i ett par km. Och när den precis har kört om en så ska de in precis framför typ 6-7 meter framför bilen. VARFÖR?? Kommer inga bilar bakom som de ska släppa fram så varför inte fortsätta i vänster körfält när de ändå har kört där de senaste kilometrarna. Sen oftast saktar de ner också så man får köra om dom igen .
Citera
2013-07-19, 09:54
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoPar66
När man ligger i höger körfält på motorväg och bakom ser man en bil komma sakta men säkert ensam i vänster körfält som har legat där i ett par km. Och när den precis har kört om en så ska de in precis framför typ 6-7 meter framför bilen. VARFÖR?? Kommer inga bilar bakom som de ska släppa fram så varför inte fortsätta i vänster körfält när de ändå har kört där de senaste kilometrarna. Sen oftast saktar de ner också så man får köra om dom igen .

Anledningen till att man kör in i höger körfält är att vänster körfält bara skall användas till omkörning eller kökörning.

Inget körkort?
Citera
2013-07-19, 10:24
Medlem
knazbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Anledningen till att man kör in i höger körfält är att vänster körfält bara skall användas till omkörning eller kökörning.

Inget körkort?

Nu menade väl han antagligen om man har varit ett sånt stort mongo och kört vänsterfil i några kilometer så kan man lika gärna fortsätta göra det istället för att skära in precis framför honom som ett ännu större mongo
Citera
2013-07-19, 11:09
Medlem
dayweeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GulaGrodan
Scenariot brukar vara att man på en motorväg håller på att köra om en lastbil och precis när man kört om lastbilen så ser man att det kommer en husvagn 20 billängder fram så man tuffar på i högerfältet för att köra om denne också. Givetvis så finns det en bil bakom denna husvagn som beslutar sig för att köra om precis när jag ligger i dennes dödavinkel och vips så måste jag ställa mig på broms och tuta. Vädjar till alla er där ute i etern att vara jävligt noga med dödavinkel o dyl. Och ja det är ofta audis av någon anledning?!
Detta var faktiskt på en 70-sträcka och inte 110. Det är alltid folk som sölar i höger körfält där, ligger och såsar i 55-65 vilket stör mig. Haha japp, Audi-förare måste hävda sig mer än andra

Men den situationen på motorväg har jag också råkat ut för flera gånger. Folk som nosar en i röven och hetsar som fan, jag byter till höger, så gasar de på och sen går de in igen i höger. Varför hetsade du mig i röven då om du ändå skall lägga dig i höger körfält precis som jag?
Citera
2013-07-19, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666

Inget körkort?

Jodå Har haft körkort i ett tag nu närmare bestämt 30år i år

Citat:
Ursprungligen postat av knazbarnet
Nu menade väl han antagligen om man har varit ett sånt stort mongo och kört vänsterfil i några kilometer så kan man lika gärna fortsätta göra det istället för att skära in precis framför honom som ett ännu större mongo

Exakt knazbarnet !!
Citera
2013-07-19, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dayweed
Detta var faktiskt på en 70-sträcka och inte 110. Det är alltid folk som sölar i höger körfält där, ligger och såsar i 55-65 vilket stör mig. Haha japp, Audi-förare måste hävda sig mer än andra

Men den situationen på motorväg har jag också råkat ut för flera gånger. Folk som nosar en i röven och hetsar som fan, jag byter till höger, så gasar de på och sen går de in igen i höger. Varför hetsade du mig i röven då om du ändå skall lägga dig i höger körfält precis som jag?

Upptäckte nu att jag skrev fel, ska vara vänster filen och inte högerfilen, mitt misstag!

Men känner igen mig i vad du säger också, generellt börjar jag bli jävligt trött på folk som ska köra i 140-150 på E4an och lägger sig i min växellåda när jag genomför en omkörning i 120-125. Folk har ingen respekt!
Citera
2013-07-19, 18:20
Medlem
dayweeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GulaGrodan
Upptäckte nu att jag skrev fel, ska vara vänster filen och inte högerfilen, mitt misstag!

Men känner igen mig i vad du säger också, generellt börjar jag bli jävligt trött på folk som ska köra i 140-150 på E4an och lägger sig i min växellåda när jag genomför en omkörning i 120-125. Folk har ingen respekt!
What? Lägger sig i din växellåda? Körfält menar du?
Citera
2013-07-19, 20:06
Bannlyst
Har en lokal rondell där jag bor och INGEN blinkar höger när de ska svänga ur rondellen. Det betyder att varje gång jag ska in i rondellen och ser en bil som är inne i rondellen så stannar jag självklart och väntar på att den ska åka förbi eftersom han inte blinkar... men så svänger fanskapet ur rondellen utan att passera min fil ändå.

Verkar vara rätt vanligt att bilar svänger ut till huvudled så att jag måste bromsa in pga av dom, hänt ett par gånger att jag varit tvungen å slänga mig ut i mötande körled och då har jag ändå hållit hastighetsbegränsningen.
Citera
2013-07-19, 20:21
Medlem
dunderdasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sugarpuffextrem
Har en lokal rondell där jag bor och INGEN blinkar höger när de ska svänga ur rondellen. Det betyder att varje gång jag ska in i rondellen och ser en bil som är inne i rondellen så stannar jag självklart och väntar på att den ska åka förbi eftersom han inte blinkar... men så svänger fanskapet ur rondellen utan att passera min fil ändå.
Detta alltså, de som faktiskt blinkar är lätträknade. En seriös uppskattning där jag bor; 1 av 100 kanske blinkar. Om de ska svänga av på första avfarten är andelen något högre men fortfarande alldeles för låg, det är fortfarande så att man måste stanna i onödan i princip varje gång.
Nu har jag börjat köra på istället och skita i vilket, det är ju synd om de få som faktiskt gör rätt som kanske måste bromsa för mig men jag blir så lack på att stanna i onödan varje jävla gång. Jag fortsätter dock att blinka korrekt, det sitter ju ändå i ryggraden och är inte direkt någon ansträngning.
Citera
2013-07-19, 22:09
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKjell
Cyklister, utan minsta tvekan, cyklister.

Jag kör buss i Stockholms innerstad, bara idag har jag fått panikbromsa två gånger
för cyklister som kör som de själva vill, den senaste körde rakt över ett övergångsställe mot röd signalgubbe.
Idag kom jag glidande på en 50väg och framför mig ser jag en snygg brud på cykel som helt plötsligt korsar vägen utan att kolla bakåt där jag kom. Hon var inte lika snygg när hon tillslut tittade bakåt på andra sidan vägen

För någon dag sedan blev jag nästan pårullad av en kärring som inte släppte koppling utan bara tokgasade, hann i sista sekund lägga i backen och gasa bakåt så jag nästan backade på en annan stackars bil. Skaffa automat eller gå i graven..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in