Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-06-26, 05:26
  #1
Medlem
Hej,
Funderar på att resa ner till Indien senare i höst eller tidig vår och har kommit fram till att jag vill se både norra och södra Indien. Efter att ha läst om vädret och klimatet så verkar detta vara bästa tiden att resa? Rätta mig om jag har fel.

Har tänkt mig en 2-3 månaders resa. Och vill hinna se följande; Delhi, Mumbai, Jaipur, Udaipur, Hampi, Taj Mahal, Kashmir Valley, Matheran, Golden Temple, Chittorgarh Fort och Andamanerna.

Är inställd på att jag tyvärr inte kommer hinna med allt under denna resa, men ni som rest runt mycket i Indien, har ni förslag på en resrutt? Och tipsa om jag glömt någon vacker plats jag inte får missa.

Kommer troligtvis göra lite volontärarbete i Rajasthan innan/efter jag rest runt i 2-3 månader.

Take care.
Elin
Citera
2013-06-26, 11:05
  #2
Medlem
lilonjoys avatar
Jag har inte varit på alla ställen du listar, men jag tror nog det är möjligt att se dem alla på 3 månader.
Dock så blir det lätt ganska mastigt att ta in så mycket intryck under den tidsrymden.
Av de ställena du listar så tycker jag personligen att Taj Mahal är ok men inget som jag kände att jag var tvungen att se. Imponerande är det dock. Läs på om historien bakom innan du far dit. Finns en gammal svartvit Bollywoodfilm om bakgrunden också. Helt ok film för att vara Bollywood!
Delhi tyckte jag inte alls om. Men det kanske var för att jag precis återhämtade mig från en sjukhusvistelse när jag var där...
Mumbai är en helt ok stad när väl första chocken lagt sig.

De har väl en tre årstider i Indien, den varma, den blöta och den svala... Eller något sånt. Alla säsonger har väl sin tjusning men jag tycker alltid att det är trycka de hett när jag är i Indien.

Beroende på vad du är intresserad av så kan jag tipsa om Kerala nere i söder en fattig men vacker delstat. I Tamil Nadu ligger en hillstation som heter Udhagamandalam/Ootacamund men kallas Ootty. Där är det lite svalare och tåget dit är väl värt turen.
I Tamil Nadu ligger också Pondicherry/Auroville som kan vara av intresse om du gillar fransk kolonial stil/hippies ute på vischan!

Är du i norra delarna och känner för ett laidback ställe med mycket västerlänningar/yogamänniskor så är Rishikesh ett hett tips.
Vill du parta loss med andra västerlänningar och många israeler så är det Goa och Anjuna som gäller.

Ha en fantastisk resa!
Citera
2013-06-26, 12:10
  #3
Medlem
Kafes avatar
Skulle nog göra såhär:

Mumbai -> Matheran -> Ellora -> Ajanta ->
Udaipur -> Chittorgarh -> Jodhpur ->
Jaisalmer -> Bikaner -> Pushkar -> Jaipur ->
Amritsar -> Kashmir Valley -> Srinagar ->
Jammu -> Chandigarh -> Delhi -> Agra -> Delhi

Alternativt:

Mumbai -> Ajanta -> Ellora -> Matheran ->
Hampi -> Mysore -> Munnar -> Kochi ->
Allapuzha -> Varkala -> Madurai ->
Pondicherry -> Mahabalapuram -> Thiruvannamalai ->
Chennai -> Andaman -> Kolkata

Dessa resrutter bör du definitivt kunna klara av på 3-4 månader. Också är många av dessa ställen väldigt billiga, speciellt i södra indien.
Finns säkert fler ställen på vägen som man bör passa på att se men sånt brukar man upptäcka under tiden man reser! Men läs om ställena före du åker och för gärna noteringar. Ett bra tips är också att köpa en Lonely Planet eller liknande men förlita dig inte dig inte blint på dessa.
Citera
2013-06-26, 16:42
  #4
Medlem
massiveinvasions avatar
Kan inte nog hylla Andamanerna! Bästa stället jag varit på.
Se till att ta båten som går från Chennai till Port Blair. Tar 3 dagar och är väldigt cool
Citera
2013-06-29, 00:04
  #5
Medlem
Matsisms avatar
I det läget skulle nog jag lägga upp en resrutt på högst 3-4 veckor med stor variation.

Delhi [NDLS] -> Agra [AGC] = TÅG 12002 Shatabdi Express
Agra [AF] -> Varanasi [MGS] = 12308 Jodhpur Howrah Superfast Express
Varanasi [BSB] -> Jabalpur [JBP] = 12150 Patna Pune Express
Jabalpur -> Kanha Nationalpark = TAXI
Kanha Nationalpark -> Nagpur = TAXI
Nagpur [NGP] -> Tirumala [RU] = TÅG 12626 Kerala Express
Tirumala [RU] -> Mahabalipuram [CGL] = TÅG 56041 Tirupati Pondicherry Passenger

När du har klarat av dessa 3-4 veckor är du helt säkert redo och vet allt för att planera för vidare färd.

I Delhi går du på konsert, musikal, teater, nattklubb och museum.
I Agra besöker du Taj Mahal och Agra Fort.
I Varanasi gör deltar du i ceremonier vid Ganges, studerar yoga, besöker underjordiska meditationsrum och badar i Ganges.
I Kanha Nationalpark jagar du vilda bengaliska tigrar.
I Tirumala gör du Darshan i värdldens i särklass mest besökta tempel.
I Mahabalipuram besöker du utgrävningar, dyker på den sjunkna staden, lär dig sten-hantverk och badar i havet.

Shubh Yatra!
Citera
2013-07-19, 15:55
  #6
Medlem
Jag hade samma funderingar som du innan jag stack iväg i september förra året, mitt dilemma var att jag ville se både norr och söder, och ville helst undvika regnperioden samt snöfallet i norr.

Landade i Delhi i början på september, och åkte hem från Mumbai i december.
Min rutt var följande:
Delhi>Sringar(flyg)>Leh>Manali>Parvati valley>Shimla>Delhi>Agra>Varanasi>Kolkata>Andaman Isles>Chennai>Varkala>Goa>Hampi>Mumbai

Hade grymt väder rakt igenom hela resan. Började bli ganska kallt på nätterna uppe i norr men ingen större fara. Denna rutt tog alltså ca 4 månader för oss.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2168828

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback