2013-07-08, 11:42
Medlem
JagVetNogs avatar
Liten sammanfattning:

Igår (söndag) var det thaiboxnings-tävlingar i Varberg. En klubb från Stockholm (Southside Muaythai) övernattade i en bordtennishall en bit utanför centrum, ett stenkast från platsen där knivdåden begicks.

GM har en tatuering på höger armbåge.

Enligt tidningarna är GM en 24-åring från Stockholm, vilket stämmer bra överens med en viss Nic*las Es*emar som tränar med Southside Muaythai. Han har varit taggad på bilder i Varberg i söndags och har en tatuering som stämmer överens med den på GM.

Southside Muaythai ger inga kommentarer
Citera
2013-07-08, 11:47
Medlem
synd att den här kameran sitter så man kunde se mer av själva händelsen Men man kan se några fotografer från platsen sedan igår.
http://www.varbergsbostad.se/sv/sok-ledigt/Nybyggnation/Lilla-Drottninggatan1/Webbkamera/

Varbergs bostad har en webbkamera på platsen så polisen tar säkert hjälp av den i någon utredning om det skulle va så.
http://www.varbergsbostad.se/sv/sok-ledigt/Nybyggnation/Lilla-Drottninggatan1/Webbkamera/
Citera
2013-07-08, 11:47
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Jag citerade fel. vet att du inte tog exemplet från början.
Vid exempelvis utvidgade självmord genomförs ändå en förundersökning för att utesluta alternativa gm. Naturligtvis är då den som ex huggit misstänkt. Sedan avskrivs FU:n med motiveringen misstänkt avliden, men misstänkt har han (oftast är det ju en han) varit.

Fast det är väl ändå lite skillnad?

Å ena sidan: En kvinna och en man hittas döda, knivhuggna till döds. Mannen (X) håller i en kniv, som han har mot sin avskurna hals. Under kvinnans (Y) naglar påträffar man hudavlagringar. På X:s ansikte ser man rivsår. För att utesluta att spåren under Y:s naglar är från en annan än X så tar man ett DNA-prov på X, och jämför det med spåren under Y:s naglar.

Å andra sidan: Att använda detta DNA-prov för andra utredningar.
Citera
2013-07-08, 11:49
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rovdjurskossan
Då har man givetvis rätt att dna-testa honom, på samma sätt som att polisen inte behöver samtycke för kroppsvisitation av avliden.

Klart de får DNA-testa och allt annat liknande. För han är ju lika mycket misstänkt levande som död.
Och det är misstankar som styr rätten att ta DNA, kroppsvisitera etc. Döda har dessutom avsevärt mindre skydd för sin integritet, sekretesslagen gäller t ex bara levande personer. Däremot så är förtal av döda brottsligt.
Citera
2013-07-08, 11:49
Medlem
starkopramens avatar
När jag i morse såg denna nyhet på tv så satte jag mig vid datorn för att få reda på fakta. Självklart gick jag in här och efter att nu ha läst denna tråd så har jag tack vare Troian som var först med att publicera namnet på misstänkt GM. Senare stärktes den uppgiften genom grymt bra grävarbete av svettmormor som hittade en bild där GM:s tatuering på armbågen syns. Denna kopplad till bilden av tatueringen NE bär gör att jag är övertygad.

Jag kommer att följa denna tråd med spänning för att se vilka reaktioner som kommer från den utpekade klubb som GM är medlem i.

Edit: Tack JagVetNog för sammanfattningen.
Senast redigerad av starkopramen 2013-07-08 kl. 11:52.
Citera
2013-07-08, 11:53
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Ett bättre exempel. Död man, DNA i mössa osv.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=112&artikel=4276399

Inte riktigt samma sak det heller.

Citat:
Den 23-årige man som anhållits i sin frånvaro misstänkt för flera av höstens väskryckningar i Västerås, har hittads död i en nedbrunnen lada utanför Skövde.

[...]

Vid en väskryckning i Västerås lämnade mannen en mössa efter sig när han flydde och det är efter teknisk undersökning av den som polisen har kunnat identifiera honom.

Så som jag begriper det anhölls han i sin frånvaro på basis av DNA-provet som man fick från mössan. Polisen hade alltså hans DNA-sedan tidigare.

Därefter hittades han död.
Citera
2013-07-08, 11:54
Medlem
kukflashbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagVetNog
Liten sammanfattning:

Igår (söndag) var det thaiboxnings-tävlingar i Varberg. En klubb från Stockholm (Southside Muaythai) övernattade i en bordtennishall en bit utanför centrum, ett stenkast från platsen där knivdåden begicks.

GM har en tatuering på höger armbåge.

Enligt tidningarna är GM en 24-åring från Stockholm, vilket stämmer bra överens med en viss Nic*las Es*emar som tränar med Southside Muaythai. Han har varit taggad på bilder i Varberg i söndags och har en tatuering som stämmer överens med den på GM.

Southside Muaythai ger inga kommentarer

Ungefär ja. Det ÄR rätt person men han är inte mer än med i Southsides grupp på facebook och känner folk i klubben. Taggningen var på fel person vilket det redan diskuterats flera gånger.
Han var i Varberg och hälsade på sina mor eller farföräldrar.

Vad jag fick höra i natt så är antagligen ena offret släkt med honom.
Citera
2013-07-08, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
Synd att man inte kan förhöra mannen om knivskärningarna: det hade säkert kunnat underlätta sorgearbetet och den kriminologiska förståelsen av sådana här brott.

T.ex.:

Bör/kan knivlagen skärpas på något sätt?
Absolut, då lagen om att man inte skall döda inte efterlevs så kanske man kommer runt problemet genom att förbjuda knivar.
Citera
2013-07-08, 11:56
Medlem
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stumpandin
synd att den här kameran sitter så man kunde se mer av själva händelsen Men man kan se några fotografer från platsen sedan igår.

Varbergs bostad har en webbkamera på platsen så polisen tar säkert hjälp av den i någon utredning om det skulle va så.

Nu är det en fotograf med stativ med i bild. Aftonbladet webb-tv?
Citera
2013-07-08, 11:57
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
Att gm i Varberg skulle ha begått liknande dåd tidigare ser jag som högst osannolikt. Han beter sig alldeles för irrationellt. Det kan dock inte uteslutas så givetvis ska polisen kolla upp honom.

Min teori är att han befann sig i ett psykosliknande tillstånd som troligen är resultatet av psykisk sjukdom alternativt droger.

I själva verket är de argument du räknar upp indikationer på att han begått andra våldshandlingar tidigare. Oavsett om det är fråga om en droginducerad psykos eller klassisk psykisk ohälsa i grunden så är det mindre sannolikt att han fram till idag varit en korgosse i våldsbrottssammanhang. Det skall bli intressant att ta del om bakgrunden när krutröken ha skingrats och fakta kommer i dagen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kukflashback
Ungefär ja. Det ÄR rätt person men han är inte mer än med i Southsides grupp på facebook och känner folk i klubben. Taggningen var på fel person vilket det redan diskuterats flera gånger.
Han var i Varberg och hälsade på sina mor eller farföräldrar.

Vad jag fick höra i natt så är antagligen ena offret släkt med honom.

Klubben fortsätter att förneka, tycker detta borde leda till en Flashbackutredning om klubben
för helt klart försöker dom dölja något!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Inte riktigt samma sak det heller.

Så som jag begriper det anhölls han i sin frånvaro på basis av DNA-provet som man fick från mössan. Polisen hade alltså hans DNA-sedan tidigare.

Därefter hittades han död.

Det har du rätt i. Plockade bort min inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in