Femen-aktivisten Jenny har samtalat med invandrardrivna siten al-Kompis.
Dödshot:
Citat:
Hon är strax över fyrtio år, vill inte bli nämnd med efternamn eller få sin bostadsort avslöjad. Efter aktionen i lördags har det på internet skrivits att Jenny ska straffas eller dödas
Inga sponsorer:
Citat:
- Femen i Sverige har inga sponsorer. Jag måste själv fixa pengar ur egen plånbok för att agera. Inför aktionen i Stockholm fick jag låna pengar för resan. Efteråt fick jag lifta hem.
Datumet valt med tanke på planerade demonstrationerna i Egypten:
Citat:
Datumet för aktionen i Stockholm valdes för att infalla dagen innan söndagens stora planerade demonstrationer i Egypten mot sedermera avsatte presidenten Mohammed Mursi. För en utomstående framstår kopplingen mellan en feministisk aktion i en moské på Södermalm och det som sker långt bort i Egypten inte som uppenbar.
Platsen vald med tanke på Stora Moskéns kopplingar till Muslimska Brödraskapet:
Citat:
- Vi gör aktioner där vi är. Jag är i Sverige, Aliaa har sökt asyl i Sverige. Meriam kom hit eftersom vi också agerar internationellt. Moskén i Stockholm har kopplingar till Muslimska Brödraskapet som hänger ihop med Mursi.
Mer hot, Femen är horor som Allah kommer att straffa::
Citat:
Responsen på aktionen från delar av den arabiska världen har inte varit alltigenom positiv. Också på Al-Kompis arabisktalande systersajt har läsare skrivit hotfulla kommentarer. Jenny har läst inläggen.
- På eran egen hemsida kallas vi horor och skrivs att Allah kommer förbanna oss.
http://alkompis.se/se/portratt/6656/