Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-03-24, 18:01
  #13
Medlem
www.valjit.se finns en beskrivning av olika typer av utbildningar tillsammans med länkar till lärosätena.
Citera
2013-03-24, 19:12
  #14
Medlem
Slinans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SarahOhrn
Ja jag har många funderingar men känns svårt att få till en rubrik som förklarar alla olika frågor och då blir det svårt att få bra svar från rätt personer och att ställa 7 olika frågor i en tråd. Spelar det nån roll? Verkar knte va överflöd på trådar här ändå, nya, så att det ska störa andra som skapar trådar

Nej. Inget illa menat! Vad lite ironiskt.. eller kul.. att se alla dina trådar direkt på förstasidan.

OT: finns en del utbildningar inom it. Beror förstås på vad du vill plugga inom just IT. Även inom denna kategori har jag sökt utbildningar som programmerare, webbutvecklare och webdesigner. Det är helt enkelt de utbildningar som lockar mig mest! Råder dig att söka runt lite och framför allt.. LÄS om utbildningarna. Känns det bra? Känns det dåligt? Vad står det att man kan jobba med? Sök upp yrket och läs om yrket i sig. Verkar det vara något för dig? Ja/Nej. Etcetcetc
Citera
2013-07-02, 21:33
  #15
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SarahOhrn
Jag är rätt intresserad av IT och generellt väldigt teknisk och sådär men jag är ju inte insatt i programmering och sånt avancerat, men vad finns det för olika möjligheter inom just IT? Tycker det är svårt att hitta yrken liksom och jag kan ju inget idag mer än grunder i webbdesign och det är inte riktigt för mig, sen bara att jag är tekniskt lagd då. Men alla säger att jag borde jobba med något inom IT och ja alla utbildningar inom det har så konstiga namn så jag har eg noll koll vad man kan jobba med inom det förutom programmering t ex.

Support eller testare skulle kunna funka. Kräver inte djupa kunskaper och mycket av det man behöver veta lär man sig på plats. Många testare har ingen bakgrund alls inom IT, men en del företag föredrar det eftersom de tänker på ett annat sätt (mer som en riktig användare) än en utbildad inom IT.

Lite sent svar kanske men du verkar behöva hjälp så...
Citera
2013-07-02, 21:34
  #16
Medlem
Elementarts avatar
Testare kanske?
Citera
2013-07-03, 01:05
  #17
Medlem
Antts avatar
Oavsett vilken utbildning inom IT du väljer så kommer den innehålla programmering. Det spelar ingen roll om det handlar om nätverk/kommunikation, datalagring, systemutveckling, design, elektronik, test eller support. Att ha en viss känsla för programmering är ett måste för att förstå sig på de olika fälten.

Om du känner att "teknik" i största allmänhet är roligt så skulle jag rekommendera något ingenjörsprogram. Om du går i de banorna så finns det en hel del att välja på, det är bara att läsa igenom beskrivningen för utbildningar på de lärosäten du skulle vilja studera vid.
Citera
2013-07-04, 09:52
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SarahOhrn
Jag är rätt intresserad av IT och generellt väldigt teknisk och sådär men jag är ju inte insatt i programmering och sånt avancerat, men vad finns det för olika möjligheter inom just IT? Tycker det är svårt att hitta yrken liksom och jag kan ju inget idag mer än grunder i webbdesign och det är inte riktigt för mig, sen bara att jag är tekniskt lagd då. Men alla säger att jag borde jobba med något inom IT och ja alla utbildningar inom det har så konstiga namn så jag har eg noll koll vad man kan jobba med inom det förutom programmering t ex.
Du borde du skippa datavetenskap (computer science) som första steg
Sen finns hårdvaruingenjör, men de behöver kunna programmering också.
Affärssystem och IT eller systemvetenskap kanske skulle passa dig.
Man kan inte undvika programmeringen.
Citera
2013-07-04, 10:06
  #19
Medlem
Rothts avatar
IT är väldigt brett. Du kan arbeta med mjukvara, hårdvara, support, nätverk och mycket mer. Beror på vad du är mest intresserad av. Om du har ett intresse för mjukvara så är datateknik, informationsteknik eller datavetenskap något för dig. Om du är mer hårdvara så är elektroteknik något att rekommendera. Om du vill hålla på med nätverk, kommunikation och sådant så finns det en massa certifikat och utbildningar där ute.

Själv är jag väldigt mjukvaruintresserad och väljer därför datateknik och informationsteknik före än elektroteknik t.ex. Allt beror på vad du gillar.

Som någon tidigare skrev så kommer du att stöta på programmering på ett eller annat sätt. Det är en viktig kärnpunkt inom IT. Många som har studerat datateknik, informationsteknik, datavetenskap eller systemvetenskap arbetar bland annat med utveckling av olika system, det vill säga att du arbetar med mjukvara och programmering. Lönen är hög, och arbetet är kul och stimulerande om du har intresset för det.

Sen är det även viktigt att du har en intresse för matematik, annars blir det en jävla börda. Många av dessa utbildningar innefattar mycket matematik, speciellt civilingenjörsutbildningarna inom IT/data. Du kommer ha fler kurser i matematik än vad du kommer ha i programmering.
__________________
Senast redigerad av Rotht 2013-07-04 kl. 10:09.
Citera
2013-07-04, 10:08
  #20
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wrmeop
Du borde du skippa datavetenskap (computer science) som första steg
Sen finns hårdvaruingenjör, men de behöver kunna programmering också.
Affärssystem och IT eller systemvetenskap kanske skulle passa dig.
Man kan inte undvika programmeringen.

Varför borde han skippa datavetenskap?

Alla IT-utbildningar på uni. förutsätter att man som elev inte kan något om programmering när man börjar på grundnivå.

Om man kan en del programmering sedan innan så kommer plugget gå lite smidigare men det är inget man måste kunna.
Citera
2013-07-04, 13:24
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
Varför borde han skippa datavetenskap?

Alla IT-utbildningar på uni. förutsätter att man som elev inte kan något om programmering när man börjar på grundnivå.

Om man kan en del programmering sedan innan så kommer plugget gå lite smidigare men det är inget man måste kunna.
För att datavetenskap har flest avhopp.
Vilka är det som hoppar av tror du? De som kan programmera och är bra på matte eller de som knappt programmerat innan?
Citera
2013-07-04, 18:19
  #22
Medlem
christerys avatar
Haha, jo det ligger nåt i det. När jag läste systemvetare och i första kursen som då hette ADB I eller nåt skulle vi lära os val (IF satser) och vissa (tjejer) satt som fågelholkar.

Dom fattade väl konceptet till slut men jag fick förklara flera gånger på rasten att flödesschemat går att översätta till kod och då ser det ut såhär... Vaddå??? Hur vet du det???

Men poletten verkade trilla ner tillslut, och nästa gång så blev det loopar och samma visa igen.

Så, lite försprång har man ju om man kan lite grundläggande tänk i alla fall.

Men då var dom grymma på att skriva rapporter istället, vilket jag hatar. Källhänvisningar, fotnötter och allt annat trams. Det var inte bara bra innehåll (utan egna tankar förutom möjligtvis i slutledningen), utan utseende och uppdelning osv jag skulle tänka på.

Men jag gick ju kursen för att läsa nåt jag inte kunde, så jag fick det jag önskade.

Det viktigaste är nog att välja nåt man är intresserad av, inte att välja IT pga hög lön eller status.
Citera
2013-07-04, 20:01
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrmeop
För att datavetenskap har flest avhopp.
Vilka är det som hoppar av tror du? De som kan programmera och är bra på matte eller de som knappt programmerat innan?


De som har problem med matten.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback