Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-06-05, 20:55
  #1
Medlem
Jag åker i September och tänkte vara i Indien i flera månader. Kan inte riktigt bestämma mig om jag ska åka till delhi först och resa runt i norra indien först eller åka till mumbai och resa runt i det området först, inkl Goa. Några rekommendationer med tanke på klimat och evenemang under September/October månaden? Tack.
Citera
2013-06-05, 21:29
  #2
Medlem
BernardLoutres avatar
Jag vet inte hur det är just i september men jag tycker att Bombay är roligare än Delhi fast boendet är dyrare i Bombay.
Citera
2013-06-05, 23:34
  #3
Medlem
Matsisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikigai
Jag åker i September och tänkte vara i Indien i flera månader. Kan inte riktigt bestämma mig om jag ska åka till delhi först och resa runt i norra indien först eller åka till mumbai och resa runt i det området först, inkl Goa. Några rekommendationer med tanke på klimat och evenemang under September/October månaden? Tack.
Åk till Delhi först. Delhi är en roligare och mer spännande stad än Mumbai. I september regnar det hysteriskt mycket i Mumbai och längs kusten inklusive Goa.
Citera
2013-06-20, 20:22
  #4
Medlem
Vagabundos avatar
Jag hade flugit till Delhi men dratt upp till bergen asap, dvs ta metron direkt till busshållsplatsen å ta nästa buss till Manali eller Rishikesh. Bergen under hösten lär vara underbara och löven skiftar färg precis som hemma i Sverige. När sedan det blir för kallt där kan du under de behagligaste månaderna utforska goa och södern. Du kan givetvis spara några rupier och göra tvärtom vad jag sagt men Vintern i Himalaya och Värmen i södern är nog inte särkilt trevlig.

Enligt mig är Delhi jävligt otrevligt och bör undvikas till varje pris. Det bästa med den staden är tunnelbanan så att man kan ta sig därifrån smidigt.
Citera
2013-06-21, 18:33
  #5
Medlem
Matsisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vagabundo
När sedan det blir för kallt där kan du under de behagligaste månaderna utforska goa och södern. Du kan givetvis spara några rupier och göra tvärtom vad jag sagt men Vintern i Himalaya och Värmen i södern är nog inte särkilt trevlig.
Det finns flera bra vintersportorter i Himalaya. Tag helikopter och åk i orörd snö och sov över halvvägs ned i backen. Hur khoolt som helst.

Norra Indien söder om Himalaya är Indiens varmaste plats från april fram till monsunen i juli. Södra Indien är betydligt svalare än norra Indien söder om Himalaya.

Citat:
Ursprungligen postat av Vagabundo
Enligt mig är Delhi jävligt otrevligt och bör undvikas till varje pris. Det bästa med den staden är tunnelbanan så att man kan ta sig därifrån smidigt.
Delhi är jordklotets khoolaste och snabbast växande stad som du bara inte får missa. Stanna gärna många månader. Jag älskar Delhi och skall åka dit snart igen.

Delhi har ett enormt utbud av museum, monument, historia, palats, parlament, konserter, teatrar, biografer, parker, nöjesparker, bazarer, köpcentrum, butiker, restauranger, caféer, barer, nattklubbar, tempel, moskéer, arkitektur, kaos, trafikstockningar och massor av annat som bara finns i Delhi.

Det är enkelt att ta sig runt i Delhi med Delhi Metro.

Missa inte Akshardham, Nationalmuseum, Hauz Khas Village, ljud och ljus showen på kvällen i Röda Fortet, Nehru Place (elektronik-marknad) och Sri Sri Radha Parthasarathi Mandir.

Nåt du verkligen måste göra i Delhi är att gå på musikal på Kingdom of Dreams. De har två föreställningar / dag. Ofta klockan 14 och klockan 19. Tag Delhi Metro till IFFCO. Kingdom of Dreams har även en riktigt häftig foodcourt, Culture Gully.
Citera
2013-06-26, 01:05
  #6
Medlem
Delhi är den värsta platsen jag någonsin varit på och skulle inte råda någon att åka dit. Visst, mitt hotellrum var väldigt fint, och staden är säkerligen trevlig om man inte vistas ute på gatorna. Får nästan panikångest över att tänka på det, och mardrömmarna är fortfarande ihållande, nästan ett år efter resan.

Ladakh är däremot otroligt vackert. Jag var där i september, och vädret var väldigt behagligt. Men flyger du till Ladakh, får du räkna med någon vecka till att bara anpassa dig till höjden (kroppen hinner inte riktigt anpassa sig helt, ens på en månad). Snön började falla på bergen i fjärran medan jag var där, och det var riktigt häftigt.
Citera
2013-06-26, 16:41
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vagabundo
Jag hade flugit till Delhi men dratt upp till bergen asap, dvs ta metron direkt till busshållsplatsen å ta nästa buss till Manali eller Rishikesh. Bergen under hösten lär vara underbara och löven skiftar färg precis som hemma i Sverige. När sedan det blir för kallt där kan du under de behagligaste månaderna utforska goa och södern. Du kan givetvis spara några rupier och göra tvärtom vad jag sagt men Vintern i Himalaya och Värmen i södern är nog inte särkilt trevlig.

Enligt mig är Delhi jävligt otrevligt och bör undvikas till varje pris. Det bästa med den staden är tunnelbanan så att man kan ta sig därifrån smidigt.

Tack för svar. Vad menar du med spara några rupier och göra tvärt om? Tänker du på low/high season?
Citera
2013-06-29, 00:11
  #8
Medlem
Matsisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minifluga
Delhi är den värsta platsen jag någonsin varit på och skulle inte råda någon att åka dit. Visst, mitt hotellrum var väldigt fint, och staden är säkerligen trevlig om man inte vistas ute på gatorna. Får nästan panikångest över att tänka på det, och mardrömmarna är fortfarande ihållande, nästan ett år efter resan.
Du och jag måste ha besökt helt olika Delhi. Jag älskar Delhi och åker dit igen i nästa vecka. Jag promenerar gärna omkring på gatorna, ofta mycket och länge. Sen bör du inte missa Delhi rika utbud av kultur, teater, musikaler, konserter, nattklubbar, restauranger, barer, caféer, utställningar, gallerier, museum, arkitektur, historia, olika kvarter, palats, fort, basarer, marknader, köpcenrum, etc.
Citera
2013-06-29, 14:27
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matsism
Du och jag måste ha besökt helt olika Delhi. Jag älskar Delhi och åker dit igen i nästa vecka. Jag promenerar gärna omkring på gatorna, ofta mycket och länge. Sen bör du inte missa Delhi rika utbud av kultur, teater, musikaler, konserter, nattklubbar, restauranger, barer, caféer, utställningar, gallerier, museum, arkitektur, historia, olika kvarter, palats, fort, basarer, marknader, köpcenrum, etc.
Det är ett vedertaget faktum att Delhi inte är för alla, kul för dig att du gillar det, men den stora massan avskyr Delhi. Troligtvis för att risken att man blir lurad är ofantligt stor, att skicka dit folk utan att varna för detta är naivt. Skulle antagligen rekommendera folk att läsa på ordentligt och ha en plan innan man anländer dit, för det är nästan oundvikligt att man blir ordentligt lurad och kommer hata stället resten av livet om man landar på plats utan en färdig planering. Av alla resmål man kan åka till i hela världen är troligtvis Delhi ett av dom absolut svåraste att trivas i, speciellt om man åker dit i tron om att alla indier är upplysta lugna människor som mumlar shantaram hela dagen.

Och angående planering, boka boende i förväg, betala det och säg detta till chaffisen, låt han inte köra er någon annanstans och säg till honom att han inte får en enda jävla rupee förrän ni har checkat in på hotellet och det är bekräftat att allt är okej och betalat. Och utgå från att hotellet är där och är helt öppet för boenden in i det sista, oavsett vad dom säger.
Citera
2013-06-29, 16:35
  #10
Moderator
Neksnors avatar
Innan man åker till en indisk storstad första gången kan det vara lämpligt att ta reda på befolkningsmängd och befolkningstäthet och att sedan jämföra med en bekant stad. Finns det slum så kanske de områdena saknar ordentliga avlopp, vilket kan lukta beroende på vinden. Avgasreningen verkar inte vara på svensk nivå i alla fordon, i kombination med några miljoner som lagar mat över eld kan det bli en del partiklar i luften. Även ljudanvändningen skiljer sig från Sverige, i vissa trafiksituationer verkar det vara standard att tuta, oavsett om det behövs eller ej, jämför med blinkandet i Sverige. Värme och luftfuktighet kan vara svår i början.

Tillsammans blir det en väldigt stor skillnad från Sverige.
Citera
2013-06-30, 10:05
  #11
Medlem
Matsisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Troligtvis för att risken att man blir lurad är ofantligt stor, att skicka dit folk utan att varna för detta är naivt.
Ja man får inte vara naiv, godtrogen och lättlurad om man skall resa i världen men det gäller väl ändå de flesta städer i världen inklusive Stockholm. Ser du nyanländ och förvirrad ut är du alltid ett tacksamt byte för lurendrejare. Res blicken och strunta i att bli lurad så kommer du också säkert att upptäcka den helt underbara staden Delhi.

Citat:
Ursprungligen postat av David86
Och angående planering, boka boende i förväg, betala det och säg detta till chaffisen, låt han inte köra er någon annanstans och säg till honom att han inte får en enda jävla rupee förrän ni har checkat in på hotellet och det är bekräftat att allt är okej och betalat. Och utgå från att hotellet är där och är helt öppet för boenden in i det sista, oavsett vad dom säger.
Jag bokar aldrig hotell i förväg. Jag vill alltid titta på rummet innan jag bestämmer mig.

Självklart får du aldrig låta en taxi-chaufför bestämma åt dig men det bestämmer du ju helt själv.

Jag brukar inte åka taxi i Delhi. Från flygplatsen åker jag Airport Express. Delhi har mycket bra kollektivtrafik med med Metro och lokalbussar som tar dig överallt i staden.
Citera
2013-06-30, 10:31
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matsism
Ja man får inte vara naiv, godtrogen och lättlurad om man skall resa i världen men det gäller väl ändå de flesta städer i världen inklusive Stockholm.

Öh, nej det gäller verkligen inte de flesta städer i världen, och definitivt inte Stockholm.

Jag har varit i Delhi en gång. Det är bland det värsta jag gjort. Föreställ dig att det är 35 grader varm och att du är täckt av klibb och smuts. Att luften stinker av härsket urin, kadaver och bajs blandat med rök. Att 5 miljoner bilar, mopeder och lastbilar tutar non stop och att du befinner dig i mosh pit på en Slipknot-konsert. Så känns Delhi.

Jag var där en vecka. Blev huggen med en penna, spottad i ansiktet och blåst på en massa pengar.

Huggningen och spotloskan var för övrigt totalt oprovocerade från randoms på gatan.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2157299

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback