Citat:
Ursprungligen postat av
Islampeace
Det kan du absolut inte veta. 10 år är en ganska lång tid och mycket hinner att hända på 10 år. Men det var inte det vi skulle diskutera. Vi pratade, eller rättare sagt du påstod att du visste vad som skulle hända i framtiden och att säga att Israel kommer stå kvar som nation eller att en nation inte invaderar en annan nation är vaga påstående. Om du är ärlig och vill svara ärligt på frågan ger du en detaljerad redogörelse på hur det kommer att se ut om 10 år, ta vilken del av världen och ge en detaljerad beskrivning. Det var det som var syftet med själva frågan.
Då missförstog du mig eller jag uttryckte mig för vagt.
Någon detaljerad redogörelse för hur Israel kommer att utvecklas har jag dock aldrig hävdat att jag ska ge, att de kommer finnas kvar som nation med judisk överhöghet under överskådlig tid det är helt säkert, och att de kommer att expandera i Gaza och på Västbanken är en självklarhet, hela deras nuvarande politik bygger ju på det. Mycket mer har jag inte hävdat.
Citat:
Jag kan hålla med om att araber borde och kan mycket väl varit mera framgångsrika och framståend inom alla olika områden. 22 arabiska stater och inga av dessa har vettig produktion. De muslimer som har en vettig produktion är inte araber. Araber är kapabla till allt och kan blir mycket framgångsrika men deras sätt att se på saker stinker långa väger. Araber vill få allt serverad på silverfat och tack vare oljan så får de flesta arabstater det också. Men det är en annan diskussion, låt oss återgå till religion.
Vi är ense där, din religion i sig har jag faktiskt inte någon direkt åsikt om annat än i enskilda sakfrågor och de negativa systematiska strukturer som den verkar ge på vissa områden. Islam är varje enskilda utövares privatsak, när den vill inskränka på andras rättigheter då reagerar jag, på samma sätt som jag reagerar mot folk som vill förbjuda islam eller inskränka deras rätt att utöva religionen. Jag är sekulär och med det respekterar jag andra människors livsfilosofier så länge denna inte vill inskränka på andra människors rättigheter.
Citat:
Det kan hända över en natt. Finns inget som är säkert där. USA är väldigt sårbar, faktum är att USA aldrig har varit lika sårbar som de är nu sen 1920 talet.
Kanske det är så med deras enorma underskott och de helt ofantliga utlands och pensionsskulderna man skapat. Oviljan att betala skatt hjälper ju inte direkt till att avhjälpa detta problem. Men problematiken ligger ju att om USAs ekonomi rasar smälter arabvärldens och Kina och Japans tillgångar bort. Så insitamenten att hålla upp USAs ekonomi är enormt stora.
Citat:
Det skulle kunna ske om oljan i de oljerika staterna tar slut och de blir tvungna att fly. Tror du verkligen att stängda gränser skulle hjälpa? Människor skulle ändå ta sig in i landet på ett eller annat sätt. Jag vet människor som har gått till fots från Afghanistan till Sverige utan att ha en enda krona eller nåt med sig. De tar ett land i taget, jobbar lite sparar lite pengar och åker till nästa. Inser du hur enkelt en människa från Afghanistan/Iran skulle kunna ta sig till Europa om de skulle vilja ta den vägen?. Iran >Ryssland >Finland Eller Marocko> Spanien eller Turkiet> Grekland> Tyskland. De skulle ta sig in på ett eller annat sätt och detta skulle mycket väl kunna hända i verkligheten.
Vilka länder med naturtillgånger syftar du på? Men om stormakterna håller sig borta blir det väldigt dyrt för dig och mig att åka privat till jobbet eller till närmaste varuhus. Istället för 15kr/litern kanske du får betala 25kr/litern. Stormakterna investerar genom att kriga och mörda för att ha ett finger med i spelet och ha inflytande för att sätta pris på oljan.
Jag syftar främst på att kunna producera el. Kommer vara det enda alternativet till olja att driva trafikmiljön med. Länder som tex Sverige, Tyskland, och Norge har enorma naturtillgångar att producera detta i form av vattenkraft, vindkraft och i Tysklands fall koltillgångar som räcker räknar man med i ca 400 år till. Sverige sitter på en av de största urantillgångarna i världen nere i Ranstad.
Vidare har i princip hela europa enorma tillgångar i form av odlingsbar jord.
Och nej vill och behöver europa stänga sina gränser så kommer de kunna göra detta mycket effektivt, är det något som historien visat tydligare än något annat, så är det att upprätta effektiva polisstater så är det något som vi har en enorm talang för. Jag hoppas vi slipper uppleva det.