Citat:
Ursprungligen postat av
Islampeace
Läs om texten noga så kanske du förstår vad det är jag vill komma med.
Jag vet vad du menar jag vet även vad du inte bemötte och det var det jag påpekade.
Citat:
Enkelt då vill jag sätta dig på prov. Jag vill veta hur läget i världen kommer ändras om en vecka, en månad, ett år? Välj vilken del av världen du vill och ge mig ditt svar du som kan se in i framtiden för att framtiden ibland är så självklar enligt dig. Nej, USA:s maktbas hänger på deras ekonomi, kina håller på att ta hem spelet när det gäller den ekonomiska biten och tillväxten. USA:s politikler är väldigt splittrade inbördes. Det räcker med att USA:s ekonomi hamnar på samma nivå som 1920 talet och inte bara USA, utan alla de länder som gjort sig beroende av USA kommer rasa fortare än ögonen kan blinka. Israel är första nationen som försvinner. Det finns ingen garanti för USA:s ekonomi tvärtom visar mycket på motsatsen.
Ja, Sverige kommer inte att hamna i krig med våra grannar de kommande 10 åren.
Island kommer inte att som enskilld nation invadera något annat land de kommande 10 åren.
Israel kommer om 10 år fortfarande vara en judisk nation om 10 år...
Osv...
Citat:
Nej, USA:s maktbas hänger på deras ekonomi
Självklart och är inte den beroende av deras naturtillgångar och exportmöjligheter?
Länder i östra delarna av asien är inte så välsignade med detta i någon större mångfald utan får förlita sig på produktionsförädling, Kina är smart och investerar i strategiska tillgångar, få länder är så förutseende.
USA kommer att rasa men som med alla stora nationer kommer det att ta tid.
Citat:
De länder som tar emot kapitalister som gjort sig själva rika på bekostnad av människor, som stulit pengar och lurat människor på pengar, de länderna kommer historien inte glömma men kapitalisterna kan inte ens gömma sig då när gemene man reser sig.
Rätt i sak men du ger ett scenario som inte kommer att ske.
Citat:
Sverige är ett underbart land och jag älskar Sverige men dit påstående måste bemötas och sanningen belysas. Sverige är helt och hållet beroende av export, alltså är Sverige helt beroende av hur det går för andra länder. Går det sämre ekonomiskt för andra nationer innebär det att dessa nationer inte kan importera och Sverige kan drabbas hårt. Om oljan tar slut i mellanöstern är det inte endast människorna i mellanöstern som drabbas, utan detta påverkar hela världen. Inser du hur mycket mellanöstern står för västvärldens export? Vad tror du händer när mellanöstern inte har möjlighet att importera varor och tjänster från väst tex? Sen kommer vi erfara en stor och gigantisk folkförflyttning från fatta länder till lite välmående länder. Tar oljan slut i mellanöstern kan du räkna med att invandrarna överallt i den rikare världen, även kina, japan, Indien osv kommer bli helt överbefolkad. Stora skaror av människor kommer att strömma in i de lite välmående länderna och om vi inte har hunnit ordna med en teknik som gör så att vår beroende av olja är lika med noll tills oljan tar slut, får vi ta emot hårda slag även på denna punkt eftersom inte bara väst utan hela världen rullar och går runt med hjälp av olja. Vi har gjort oss själva beroende av oljan och lyckas vi inte bryta trenden innan oljan tar slut är det inte bara synd om mellanöstern utan om hela jordklotet särskilt om de gigantiska I-länderna. USA, England, Japan, Tyskland, Frankrike. Det är dessa länder som får ekonomin att gå runt. Utan dessa länder hade vi fortfarande ridit åsnor istället för BMW och använt spjut och svärd istället för kärnvapen.
Du tror i din analys att den rika världen kommer att ta emot enorma flyktingströmmar från mellanöstern, det kommer inte att ske. Under en lågkonjunktur utan motstycke som evt ett slut på oljan kommer att innebära kommer gränserna att stängas i väst. Det motstånd mot invandring som ligger på stabila ~10-20% som vi finner i väst idag kommer skjuta i höjden vid en sådan lågkonjunktur med den omfattningen. Jag hoppas eller rättare sagt, jag är gammal nog att slippa behöva uppleva denna tid för den kommer inte bli en trevlig tid utan ett rent elände om inte samhället har hunnit att ställa om sig till en fossilfri trafikmiljö. De länder som inte kan producera energi nog för att upprätthålla industrisektorn och transportbehoven kommer få det extremt svårt. Sverige kommer inte lida av dessa problem i så stor utsträckning som många andra nationer. Vi har en stor potential i kärnkraft, vind och vattenkraft vi kan bygga ut. Många andra länder saknar dessa möjligheter. Så visst kommer det bli stora problem men de länder som har naturtillgångar kommer klara sig oändligt mycket bättre än de som inga har.
Citat:
Om oljan tar slut i mellanöstern tar även våldet/kriget slut. Oljan är den största orsaken till att det är våld och krig i regionen.
Där kan vi inte bli mer eniga. Kunde stormakterna hålla sig borta och låta folken i de olika länderna där nere få sköta sig själva med, skulle det tom kanske kunna bli riktigt bra länder att leva i om de oljepengar de får in satsades i utbildning, lokal stabil inhemsk livsmedels och industriproduktion och i förnybar energiproduktion. Men för att det ska bli så krävs någon typ av demokrati och där korruptionen hålls efter, annars blir det som i Grekland.