2013-06-14, 12:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Deeeeerrrr
Herrn får artigt veta att jag varken klipper eller klistrar.

Dutti dutti! *ger han en klubba*

Citat:
Ursprungligen postat av Kavalleristen
Så, det du gör i den här tråden är att gå till personangrepp och anmärka på stavning och språket? Skäms helt ärligt över ditt beteende. Men du kommer aldrig förstå varför.

Nej jag pratade om ekonomisk rasism och inavel. Du skrev ju "ok" som svar så du borde ju komma ihåg tycker man så vad gör du själv här mer än att droppa lata oneliners?
Check yourself before you wreck yourself.
Citera
2013-06-14, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spinnacer
Det är ett beställningsjobb för att minska motsättningarna mot immigration i Europa.
Jag tror inte ett piss på detta. OECD är knappast politiskt oberoende.
Skitenkelt att trolla med statistisk, man kan få Somalier att se bra ut. Vi kommer aldrig få se det svart på vitt.

Tino Sanandaji har redan visat vilket siffertrolleri de ägnats sig åt. Har postats tidigare i tråden men värt att påpeka igen:

http://www.tino.us/2013/06/oecd-invandringen-en-nettokostnad-nar-samtliga-budgetposter-raknas-in/

OECD har inte visat att invandring är en vinst för den svenska staten. När alla offentliga utgifter är inkluderade visar OECDs egen beräkning att invandring är en förlust för den svenska staten på 0.57% av BNP. Detta kan man se på tabell 3.7.

OECD gör även en annan beräkning som DN citerar och som OECD själva lyfter i marknadsföringen. Där är invandring en vinst på 0.2% av BNP för Sverige.

Problemet med denna kalkyl är att endast ca 60% av offentliga utgifter inkluderas för OECD överlag. Kostnander av insfrastruktur, näringspolitik, rättsväsende, etc som totalt motsvarar ca 40% av offentliga utgifter ignoreras i beräkningen. Orsaken att OECD inte tar med dessa är att det är oklart exakt hur mycket invandring påverkar kostnader för exempel infrastruktur eller rättsväsende. Eftersom en stor del av de offentliga kostnaderna helt enkelt inte tas med så ser invandring ut att vara en knapp vinst.

Det säger sig själv att invandringen i Sverige inte kan vara en vinst, om man inte räknar in västlig arbetskraftsinvandring under 50-70-talet. Se hur Sverige utmärker sig i Europa:

http://www.europaportalen.se/2013/06/sverige-har-storsta-sysselsattningsglappet-i-eu
Senast redigerad av FreedomOfSpeech201 2013-06-14 kl. 12:53.
Citera
2013-06-14, 12:54
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ubbe Cykelkedja

1. OECD:s egen rapport kommer inte fram till det svar "journalisten" kom fram till. Tvärtom är det även enligt OECD en förlustaffär med invandring, trots att man bakar ihop samtliga invandrare till en och samma smet, trots att man bara räknar med 60% av de sociala utgifterna, när hela invandringsdebatten handlar om att det är skillnad på invandring och invandring. En utgiftspost såsom kriminalvården tas inte ens med i beräkningarna, när 80% av alla fångar i svenska fängelser har utländsk bakgrund. Fast jag förstår om OECD tycker det är svårt att hitta fakta och statistik när man letar i Sverige, man måste vara fullblodsproffs för att stånga sig förbi den ständiga mörkningen.

Ja det är ett väldigt anmärkningsvärt trixande måste jag säga: först naturligtvis att undersöka hela invandringen som i huvudsak består människor från andra EU-länder, som om det överhuvudtaget vore relevant för den debatt som pågår där vissa vill begränsa flyktinginvandringen. En debatt som man i rapporten själv hänvisar till många gånger, inte minst i inledningen, men man förvrider det till att tala om invandrare snarare än flyktingar.

Sedan struntar man helt fräckt i en stor portion kostnader eftersom det inte ger önskat resultat. Man slutar liksom räkna när man blivit nöjd med utfallet. Men trots att man i huvudsak räknar ,ed avseende på immigrerade europeer och försummar stora kostnadsposter så går det inte att räkna hem alltsammans till ett överskott, det är onekligen anmärkningsvärt. Man kan bara ana vad kostnaden för flyktinginvandringen är..

Hela rapporten är liksom ett skämt som kommit till som någon slags propaganda gentemot "högerextrema stämningar" och ligger på en nivå ungefär med Ullenhags myter. Och egentligen bygger det på att OECD aldrig kan släppa en rapport som visar att flyktinginvandringen går rakt åt helvete eftersom det inte är politiskt acceptabelt. Ungefär på samma sätt som Sverige helt fräckt har slutat med känslig statistik från BRÅ till exempel, eftersom det den visar fel. Censuren i invandringsfrågor är fullständigt kompakt.
Senast redigerad av El Capitano 2013-06-14 kl. 12:58.
Citera
2013-06-14, 13:02
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spinnacer
Det är ett beställningsjobb för att minska motsättningarna mot immigration i Europa.
Jag tror inte ett piss på detta. OECD är knappast politiskt oberoende.
Skitenkelt att trolla med statistisk, man kan få Somalier att se bra ut. Vi kommer aldrig få se det svart på vitt.

Jag tyckte förresten jag såg något om att Cecilia Malmström var involverad i det här som ansvarig, i något av dokumenten till rapporten. En figur som för övrigt är involverad i Expo. Kanske värt att kika på för någon som har lust.
Citera
2013-06-14, 13:08
Medlem
Nymfhanes avatar
Citat:
Döda dig själv. Du är pinsamt okunning. Siffrorna du hävisar till förklarar hur tabellen fungerar.

Då du inte förstod mitt förra inlägg, som enligt mig var tydligt nog så försöker jag igen.

1. Öppna förhandsvisningen av rapporten ifråga genom att trycka på följande länk:
http://www.keepeek.com/Digital-Asset-Management/oecd/social-issues-migration-health/international-migration-outlook-2013_migr_outlook-2013-en

2. Scrolla ner till sida 159.

3. Notera tabellen som tar upp sidan, Table 3.7.

4. Läs förklaringen till tabellen.

5. Titta på den fjärde kolumnen under raden märkt "Sweden", den sjätte raden nedifrån för att vara precis.

Om det fortfarande är för svårt så kan du kontakta mig via pm, så kan jag med nöje berätta mer detaljerat.
Citera
2013-06-14, 13:10
Medlem
sebastian_s avatar
Jag får säga att det är ovanligt få idioter som länkat artikeln på facebook och de som gjort det har fått mothugg.
Citera
2013-06-14, 13:12
Medlem
Nymfhanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Jag får säga att det är ovanligt få idioter som länkat artikeln på facebook och de som gjort det har fått mothugg.

Jag tänkte precis detsamma, jag var redo med en rad argument att lägga fram mot vissa mer eller mindre bekanta vänner på facebook som brukar posta liknande saker.

Kanske är inte folk så lättlurade ändå?
Citera
2013-06-14, 13:19
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nymfhane
Jag tänkte precis detsamma, jag var redo med en rad argument att lägga fram mot vissa mer eller mindre bekanta vänner på facebook som brukar posta liknande saker.

Kanske är inte folk så lättlurade ändå?

Det får väl ses som positivt om folk inte längre sväljer saker helt okritiskt i den vanliga nyhetsförmedlingen utan läser på flashback, eller alternativa medier och bloggar först och sedan bildar sig en uppfattning. Den här tråden har trots allt legat i topp på aktuella ämnen sedan rapporten kom.

Men förmodligen är det snarare så att resultatet är extremt antiintuitivt, och alla begriper att invandringen - särskilt den utomeuropeiska - inte är en pluspost, därför att alternativet är att man i så fall borde ta hit hur mycket bidragstagande analfabeter som helst och göra ännu mer vinst på dem. Och sådant är det bara Centerpartiet som tror på.
Citera
2013-06-14, 13:29
Medlem
Deeeeerrrrs avatar
Citat:
Då du inte förstod mitt förra inlägg, som enligt mig var tydligt nog så försöker jag igen.

1. Öppna förhandsvisningen av rapporten ifråga genom att trycka på följande länk:
http://www.keepeek.com/Digital-Asset-Management/oecd/social-issues-migration-health/international-migration-outlook-2013_migr_outlook-2013-en

2. Scrolla ner till sida 159.

3. Notera tabellen som tar upp sidan, Table 3.7.

4. Läs förklaringen till tabellen.

5. Titta på den fjärde kolumnen under raden märkt "Sweden", den sjätte raden nedifrån för att vara precis.

Om det fortfarande är för svårt så kan du kontakta mig via pm, så kan jag med nöje berätta mer detaljerat.

Igen, siffrorna i tabellen förklarar hur tabellen fungerar. Rapporten stavar t.o.m. ut att siffrorna i tabellen är resultatet av alternativ räkenskap. Vilket är att säga, tabellen saknar betydelse t.ex. i förhållande till de slutsatser som OECD-rapporten anländer vid.
Citera
2013-06-14, 13:34
Medlem
Nymfhanes avatar
Citat:
Igen, siffrorna i tabellen förklarar hur tabellen fungerar. Rapporten stavar t.o.m. ut att siffrorna i tabellen är resultatet av alternativ räkenskap. Vilket är att säga, tabellen saknar betydelse t.ex. i förhållande till de slutsatser som OECD-rapporten anländer vid.

Nu förstår jag inte alls hur du menar.
Siffrorna i tabellen förklarar inte hur tabellen fungerar. Vad är det för någon konstig slutsats? Var någonstans står det, menar du?

Den alternativa räkenskapen är den räkenskap som blir då alla utgifter tas med - insfrastruktur, näringspolitik, rättsväsende osv, inte bara hur mycket pengar som betalas ut i bidrag och pensioner.

Precis, tabellen saknar betydelse i förhållande till de slutsatser som OECD-rapporten anländer vid, då de i sin slutsats refererar till statistik som inte tar med alla faktiska utgifter. Alltså är slutsatsen de kommit fram till felaktig.
Senast redigerad av Nymfhane 2013-06-14 kl. 13:37.
Citera
2013-06-14, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Varför väljer DN och Svenska Dagbladet med flera att inte berätta detta "glasklara". Försöker men villa bort korten kanske?

Någon sådan diskussion förs inte ens i Sverige.

Citat:
Jag har läst dina inlägg. Dessvärre har jag inte lärt mig något av dem.

Vad tråkigt att du inte förstod.

Citat:
För att en undersökning om det brännheta ämnet invandring och integration ska vara relevant som debattinlägg i nyhetsmedia bör den självfallet specifikt inrikta sig på hur invandringen ser ut nu. Inte hur den såg ut för 20-40 år sedan utspätt med fakta från idag.

Det är dagens fakta om invandringen vi bör förhålla oss till. Exempelvis från vilka länder kommer invandrarna, utbildningsnivån på de ankommande, behovet av arbetskraft i Sverige, förutsättningar för outbildade att slå sig in på dagens arbetsmarknad, kostnader för integrationen etc. Arbetskraftsinvandringen av européer för 40 år sedan, när svensk industri expanderade och skrek efter arbetskraft, har mycket liten relevans för att förstå dagens problembild.

Det är en helt annan problemfrågeställning, som inget politiskt parti ens för i Sverige. SD snackar om "antalet invandrare", inte om grupper.

Citat:
Ursprungligen postat av CharlieLindh
Det jag i huvudsak är intresserad av är om OECD kommit fram till om migrationen slutar på plus eller minus, och om DN rapporterar ärligt om rapportens innehåll. Jag antar att jag fått svar på bägge dessa frågor i och med Sanadajis inlägg.

Sen noterade jag av dina inlägg att du inte verkar se det som en svaghet att dataunderlaget bygger på en enkätundersökning. Det tycker jag är märkligt. Att få ett representativt urval av en så heterogen grupp som invandrare kan inte vara lätt. Även om statistikerna som bearbetat materialet försökt kompensera för detta så är det i slutändan bara uppskattningar. Jag tänker att det borde ge en potentiell felkälla att behöva luta sig tillbaka på enkätsvar.

Vänligen,
SD-trollet

Jag kommenterade att det är en svaghet då man underrapporterar de stora strömningar av arbetskraftsinvandringar som vi haft till Europa av ingenjörer under de senaste decenniet. Att påstå att det är problematiskt men anta att invandrare ljuger om sina inkomst i högre mån än andra personer saknar hel belägg, bortfallet skriver man om i rapporten och hävdar då att man underrapporterar förtjänster.
Man har dock inte kompenserat för det.

Att du antar att problemet med enkätundersökningen är att egentligen så betalar invandrare mindre och tar mer bidrag är enbart ett antagande du gör.

Citat:
Ursprungligen postat av Medel-IQ
Vilka saker? Har man använt en enkät är resultaten redan från början sämre än att använda de rena fakta som finns i den officiella statistiken om inbetald skatt och bidrag. Går inte att korrigera.

Vilken officiella statistik?! Det finns ingen statistik som förs på vad invandrare kostar. Man mäter helt enkelt olika överrepresentationer och använder det i en modell för att få fram kostnader.

Citat:
Sedan lägger man däremot till vissa andra kostnader som inte alls tas upp i enkäten som kostnaderna för offentlig sjukvård. Här antar man dock det helt orealistiska att invandrarna inte är överrepresenterade jämfört med infödda i samma ålder.

Nej, du fattar inte ens vad som står i undersökningen. Man räknar på populationen som helhet och då blir det givetvis så att invandrare är underrepresenterade för att de inte är lika gamla.

Citat:
Metapedia nämner flera i sektionen "utbildningsnivån hos nyanlända invandrare"
http://sv.metapedia.org/wiki/Invandring_och_utbildning

Uppenbarligen är det en enorm skillnad mellan vad invandrarna uppger som sin utbildning i enkäter och den verklighet som möter arbetsförmedling och kommuner. Om det beror på att man ljuger eller för att analfabeter och andra lågutbildade helt enkelt struntar i att eller inte ens kan svara på postenkäter kan diskuteras.

Hursomhelst visar detta att man inte kan lita på enkäter till invandrare beträffande deras utbildning och därmed högst sannolikt också beträffande deras inkomster och utgifter.

Återigen, har du några belägg för att invandrare ljuger om sin utbildning? Metapedia säger ingenting alls om detta. Metapedia är för den delen inte ens en källa. De säger att arbetsförmedlingen registrerar att enbart 60% av flyktingar och deras anhöriga har gymnasiekompetens men det enbart en liten del av invandringen och där till en del av flyktingarna (inte hela). Om alla flyktingar och deras anhöriga saknade högskolekompetens, men alla andra invandrare hade högskolekompetens, skulle ändå invandringen vara mer högutbildad än svenskar.
Citera
2013-06-14, 13:54
Medlem
Deeeeerrrrs avatar
Citat:
Nu förstår jag inte alls hur du menar.
Siffrorna i tabellen förklarar inte hur tabellen fungerar. Vad är det för någon konstig slutsats? Var någonstans står det, menar du?

Den alternativa räkenskapen är den räkenskap som blir då alla utgifter tas med - insfrastruktur, näringspolitik, rättsväsende osv, inte bara hur mycket pengar som betalas ut i bidrag och pensioner.

Kanske borde jag ha skrivit att siffrorna förklarar hur en alternativ räknemetod producerar ett alternativt resultat? I alla fall om dessa ses i förhållande till de övriga siffrorna i rapporten.

Citat:
Precis, tabellen saknar betydelse i förhållande till de slutsatser som OECD-rapporten anländer vid, då de i sin slutsats refererar till statistik som inte tar med alla faktiska utgifter. Alltså är slutsatsen de kommit fram till felaktig.

Menar du sammanfattningen för kapitel 3? För där beskrivs det ju att de resultat man anländer vid är beroende på de metoder som tillämpas. Hur exakt har författarna bakom OECD-rapporten fel här?

Generellt sett är OECD-rapportens slutsats att invandrare kostar mer och bidrar mindre än inrikesfödda, eller ser vi också på detta med olika ögon?

Mitt problem var det faktum att du hänvisar till en tabell som ej har någonting med själva rapportens kärna att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in