Citat:
Ursprungligen postat av
Månsan
Varför väljer DN och Svenska Dagbladet med flera att inte berätta detta "glasklara". Försöker men villa bort korten kanske?
Någon sådan diskussion förs inte ens i Sverige.
Citat:
Ursprungligen postat av
Månsan
Jag har läst dina inlägg. Dessvärre har jag inte lärt mig något av dem.
Vad tråkigt att du inte förstod.
Citat:
Ursprungligen postat av
Månsan
För att en undersökning om det brännheta ämnet invandring och integration ska vara relevant som debattinlägg i nyhetsmedia bör den självfallet specifikt inrikta sig på hur invandringen ser ut nu. Inte hur den såg ut för 20-40 år sedan utspätt med fakta från idag.
Det är dagens fakta om invandringen vi bör förhålla oss till. Exempelvis från vilka länder kommer invandrarna, utbildningsnivån på de ankommande, behovet av arbetskraft i Sverige, förutsättningar för outbildade att slå sig in på dagens arbetsmarknad, kostnader för integrationen etc. Arbetskraftsinvandringen av européer för 40 år sedan, när svensk industri expanderade och skrek efter arbetskraft, har mycket liten relevans för att förstå dagens problembild.
Det är en helt annan problemfrågeställning, som inget politiskt parti ens för i Sverige. SD snackar om "antalet invandrare", inte om grupper.
Citat:
Ursprungligen postat av
CharlieLindh
Det jag i huvudsak är intresserad av är om OECD kommit fram till om migrationen slutar på plus eller minus, och om DN rapporterar ärligt om rapportens innehåll. Jag antar att jag fått svar på bägge dessa frågor i och med Sanadajis inlägg.
Sen noterade jag av dina inlägg att du inte verkar se det som en svaghet att dataunderlaget bygger på en enkätundersökning. Det tycker jag är märkligt. Att få ett representativt urval av en så heterogen grupp som invandrare kan inte vara lätt. Även om statistikerna som bearbetat materialet försökt kompensera för detta så är det i slutändan bara uppskattningar. Jag tänker att det borde ge en potentiell felkälla att behöva luta sig tillbaka på enkätsvar.
Vänligen,
SD-trollet
Jag kommenterade att det är en svaghet då man underrapporterar de stora strömningar av arbetskraftsinvandringar som vi haft till Europa av ingenjörer under de senaste decenniet. Att påstå att det är problematiskt men anta att invandrare ljuger om sina inkomst i högre mån än andra personer saknar hel belägg, bortfallet skriver man om i rapporten och hävdar då att man underrapporterar förtjänster.
Man har dock inte kompenserat för det.
Att du antar att problemet med enkätundersökningen är att egentligen så betalar invandrare mindre och tar mer bidrag är enbart ett antagande du gör.
Citat:
Ursprungligen postat av
Medel-IQ
Vilka saker? Har man använt en enkät är resultaten redan från början sämre än att använda de rena fakta som finns i den officiella statistiken om inbetald skatt och bidrag. Går inte att korrigera.
Vilken officiella statistik?! Det finns ingen statistik som förs på vad invandrare kostar. Man mäter helt enkelt olika överrepresentationer och använder det i en modell för att få fram kostnader.
Citat:
Ursprungligen postat av
Medel-IQ
Sedan lägger man däremot till vissa andra kostnader som inte alls tas upp i enkäten som kostnaderna för offentlig sjukvård. Här antar man dock det helt orealistiska att invandrarna inte är överrepresenterade jämfört med infödda i samma ålder.
Nej, du fattar inte ens vad som står i undersökningen. Man räknar på populationen som helhet och då blir det givetvis så att invandrare är underrepresenterade för att de inte är lika gamla.
Citat:
Ursprungligen postat av
Medel-IQ
Metapedia nämner flera i sektionen "utbildningsnivån hos nyanlända invandrare"
http://sv.metapedia.org/wiki/Invandring_och_utbildning
Uppenbarligen är det en enorm skillnad mellan vad invandrarna uppger som sin utbildning i enkäter och den verklighet som möter arbetsförmedling och kommuner. Om det beror på att man ljuger eller för att analfabeter och andra lågutbildade helt enkelt struntar i att eller inte ens kan svara på postenkäter kan diskuteras.
Hursomhelst visar detta att man inte kan lita på enkäter till invandrare beträffande deras utbildning och därmed högst sannolikt också beträffande deras inkomster och utgifter.
Återigen, har du några belägg för att invandrare ljuger om sin utbildning? Metapedia säger ingenting alls om detta. Metapedia är för den delen inte ens en källa. De säger att arbetsförmedlingen registrerar att enbart 60% av flyktingar och deras anhöriga har gymnasiekompetens men det enbart en liten del av invandringen och där till en del av flyktingarna (inte hela). Om alla flyktingar och deras anhöriga saknade högskolekompetens, men alla andra invandrare hade högskolekompetens, skulle ändå invandringen vara mer högutbildad än svenskar.