2013-06-14, 07:34
Medlem
dayms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag har inte läst själva rapporten, men de artiklar där den refereras till är något av det mest osammanhängande jag läst.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/invandring-ekonomisk-vinst-for-sverige_8264672.svd

Till att börja med "Invandrarhushåll" som något rakt av. Är det ingen skillnad på om det är Bill Gates som invandrar till Sverige, eller om en analfabetisk somalier direkt från öknen med IQ 65 och som behöver utbildning för att åka rulltrappa? Bidrar bägge dessa familjer med 100 euro per år netto till Sverige?

Man ska inte skilja på folk och folk så länge det inte är en Svensk som ska bli stämd för HMF. Men den här artikeln visar verkligen hur viss media utgår ifrån att deras läsare helt saknar källkritik.
Citera
2013-06-14, 07:39
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nordpolen.
Finns nog få länder så mångkulturella som Nordpolen med tanke på alla forskarlag som är bosatta där för kortare eller längre tid.
Citera
2013-06-14, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag har inte läst själva rapporten, men de artiklar där den refereras till är något av det mest osammanhängande jag läst.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/invandring-ekonomisk-vinst-for-sverige_8264672.svd

Till att börja med "Invandrarhushåll" som något rakt av. Är det ingen skillnad på om det är Bill Gates som invandrar till Sverige, eller om en analfabetisk somalier direkt från öknen med IQ 65 och som behöver utbildning för att åka rulltrappa? Bidrar bägge dessa familjer med 100 euro per år netto till Sverige?

För det andra slänger man sig med siffror på ett helt obegripligt sätt. Det hävdas att Schweiz gör en nettovinst med 15000 euro per invandrarhushåll och år, medan Tyskland gör en d.o. nettoförlust på 6000 euro. Sverige placerar sig, enligt tidningarna, på ett makalöst sätt på just +100 euro, vilket sett till +15000 respektive -6000 ju är att betrakta som precis plus minus noll. Vad märkligt. 800 kronor per år i nettoplus per familj. +66 kronor om dagen.. Vi vet att en enda ensamkommande flyktingvuxen kostar 3000-6000 kronor per dygn minst. Hur har man räknat, fram med siffrorna.

Sen hävdas det att rapporten baseras på 2007-2009, men att i Sverige har "nettovinsten förvånande nog har ökat" sedan dess. Vad finns underlaget för detta? Sedan 2007-2009 har Sveriges flyktingmottagande förändrats så till vida att vi tar emot mycket fler ensamkommande flyktingvuxna, vi tar emot större andel av helt lågutbildade från exempelvis Somalia. Utanförskapet har ökat. Jag vill se fakta och underlag som styrker varför det skulle se bättre ut i Sverige nu än 2007-2009.

Till sist, det går inte att kommentera någon av dessa artiklar. Bara det en varningsklocka.

Behöver utbildning till att öka rulltrappa kan jag bekräfta då jag var tvungen att hjälpa 2 somaliska kvinnor som ramla i rulltrappan på Malmö C på väg upp från tågen.
Citera
2013-06-14, 08:10
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daym
Man ska inte skilja på folk och folk så länge det inte är en Svensk som ska bli stämd för HMF. Men den här artikeln visar verkligen hur viss media utgår ifrån att deras läsare helt saknar källkritik.
Med tanke på genomslaget på Twitter och Facebook vill jag hålla med dig till fullo. I dagsläget har artikeln 38 000 gillanden, undrar hur många av de som valt att gilla DN:s artikel som har försökt att sätta sig in i vad rapporten faktiskt beskriver?

Men fenomenet känns igen från artikeln "Vanligaste fångnamnen i svenska fängelser" som spreds på ett lika okritiskt sätt, där man tog namn på såväl den tilltalade som domare, advokater, åklagare och till och med namnet på anstalten och blandade hej vilt.
Citera
2013-06-14, 08:12
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goteborg135
Men kolla på undersökningen då istället, det står ju tydligt att vi förlorar på invandringen. DN ryckte ett diagram ur sitt sammanhang.
Jag säger inte emot dig på något sätt, eller försvarar dagens svenska invandringspolitik.
Citera
2013-06-14, 08:13
Medlem
Citat:
Troligen köpt eller halvt okunnig i matematik..
Jag antar att det är därför han är utbildad NATIONALEKONOM OCH ARBETAR SOM FORSKARE PÅ INSTITUTET FÖR NÄRINGSLIVSFORSKNING. Han vet troligtvis mer än dig om både ekonomi och eventuella positiva/negativa effekter vid invandring.
Så nej, han är varken "köpt" eller okunnig i matematik.
Du är dock extremt okunnig.
Citera
2013-06-14, 08:18
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Själv måste du nog lära dig att räkna. Hur mycket folk har efter de betalt allt de måste är irrelevant här.

Eh... vad dillar du om?

Vadå "allt de måste"?

Det är inte alls relevant eftersom undersökningen inte tar upp flera utgiftsområden, ex infrastruktursatsningar.
Citera
2013-06-14, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorEbba
Ta tex busschaufförerna här i huvudstaden; nästan bara invandrare.
Samma sak med städare.
Om dessa personer "snor våra jobb", varför är det så få svenskar som söker sig till dessa yrken?

Vad snackar du om, hur är det med läsförståelsen? Hoppas du har tillgång till någon sommarskola under sommarlovet. Så du kanske, och då med betoning på kanske, kan vara med i skrivna debatter i framtiden.

Jag skrev (och nu i lättläst format, som jag förmodar du läser dina böcker):
"Det är lite konstigt att rapporten inte kan kritiserat för hur forskarna har gjort, eller att andra resultat i rapporten inta kan lyftas fram, för då kommer någon och säger att - nähä, så är det inte alls för sådär står det inte i DN. Det är konstigt att fakta inte passar någon när det motsäger dem själva "

Min poäng var att du och dina åsiktsgelikar (samma sak för andra, men i större omfattning hos lågintelligenta ) ständigt hamnar i någon masspsykos. Lär dig tänka själv, var kritisk mot rapporter och diskutera. OECD-rapporten innehar säker en uns sanning, men du tror att alla kostnader (och alla vinster för den delen) är med i rapporten?
Du tror alltså på fullt allvar att invandring, oavsett omfattning, oavsett invandrargrupp är en god affär för Sverige ekonomiskt? Var inte så naiv, min vän, väx upp och tänk lite längre.

OCH GÅ KLART SOMMARKURSEN, DIN SATANS RASIST! (se jag kan också kalla dig för rasist, din smutsiga rasse)
Citera
2013-06-14, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CastorTroy.
Jag antar att det är därför han är utbildad NATIONALEKONOM OCH ARBETAR SOM FORSKARE PÅ INSTITUTET FÖR NÄRINGSLIVSFORSKNING. Han vet troligtvis mer än dig om både ekonomi och eventuella positiva/negativa effekter vid invandring.
Så nej, han är varken "köpt" eller okunnig i matematik.
Du är dock extremt okunnig.

"Nationalekonom" och "okunnig i matematik" är ju dock mer eller mindre synonymt.
Citera
2013-06-14, 08:27
Medlem
BosseHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chills.
Räknas man som skattebetalare när man drar in bidrag? Ses skatt på bidrag som vinst i sverige?

Självklart! I Sverige ses bidragstagande som den ädlaste formen av sysselsättning, detta sedan
i alla fall 1970-talet. I Sverige är du som högst på samhällspyramiden om du är sjukskriven för depression av din husläkare och kedjerökare.
Citera
2013-06-14, 08:46
Medlem
Sjveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JapanKina
Diskutera följande: Vad tycker ni om rapporten? Bör den ligga till grund för ökad invandring? Är den statistiskt korrekt?
Tydligen har man buntat ihop (utbildade) arbetskraftsinvandrare med (analfabetiska) eko-flyktingar och därmed är rapporten helt värdelös som ekonomisk analys.
Sveriges PK-media jublar självklart över slutsatsen även om den är helt felaktig.
Citera
2013-06-14, 08:50
Medlem
pingvinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Finns nog få länder så mångkulturella som Nordpolen med tanke på alla forskarlag som är bosatta där för kortare eller längre tid.

Nordpolen är inte ett land. Om du nu inte menar norra Polen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in