2013-06-08, 19:15
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Jaså, DFSM vill alltså inte följa efter ordboken? Du skämtar? Då får väl jag definiera att spagetti betyder äpple enligt min magkänsla. Då består DFSM av äpplen nu helt plötsligt.

DFSM är naturligtvis inte begränsad av ett namn. Att han heter DFSM är endast för att vi som dyrkar honom gillar spagetti och upplever hans ande när vi äter en god pasta med ett gott rödvin till.

Han kan naturligtvis även agera immanent i ett äpple om han vill, eftersom han är allsmäktig. En god äppelpaj med lite konjak till, är också ögonblick då DFSM´s ande visar sig; om han vill.
Citera
2013-06-08, 19:16
Medlem
Citat:
Varför inte? Ordboken säger att spagetti är spagetti och ingenting annat. Om man inte följer ordboken så kan man lika väl definiera spagetti som äpple. Eller varför inte definiera ordet gud som en myra. Följer man inte ordboken består DFSM av äpple samt är en liten myra. Så hur vill du ha det? Ska vi följa definitionerna i ordboken eller inte? Om vi inte gör det så är det ingen mening att vi fortsätter att diskutera.

Menar du på fullaste allvar att gudar skall anpassa sig efter mänskliga påfund så som ordböcker?
Citera
2013-06-08, 20:01
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Varför inte? Ordboken säger att spagetti är spagetti och ingenting annat. Om man inte följer ordboken så kan man lika väl definiera spagetti som äpple. Eller varför inte definiera ordet gud som en myra. Följer man inte ordboken består DFSM av äpple samt är en liten myra. Så hur vill du ha det? Ska vi följa definitionerna i ordboken eller inte? Om vi inte gör det så är det ingen mening att vi fortsätter att diskutera.

Är du på väg att smita från den här debatten?

Du kan väl inte på allvar hävda att en allsmäktig DFSM, evig och obunden av naturlagarna alltid underordnar sig din ordbok.

Gör din Gud det? Skulle din Gud inte kunna förvandla ett äpple till en myra? Eller få dig att tro att en myra kallas äpple och alltid har kallats för det?

Din Gud verkar inte vara mycket att hänga i julgranen (DFSM däremot passar utmärkt som en dekoration högst upp!).
Citera
2013-06-08, 20:44
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Menar du på fullaste allvar att gudar skall anpassa sig efter mänskliga påfund så som ordböcker?

Du har missförstått.

När vi diskuterar då MÅSTE vi ha några definitioner som vi är överens om.
Nåväl, definiera följande ord så att vi kan hålla ha en diskussion och inte en lek:

1) Hur definieras ordet "att skapa" och skapelse?
2) Hur definieras ordet gud?
3) Hur definieras ordet evig?

Börja med definiera dessa ord först innan vi börjar diskussionen.
Citera
2013-06-08, 21:19
Medlem
Citat:
Du har missförstått.

När vi diskuterar då MÅSTE vi ha några definitioner som vi är överens om.
Nåväl, definiera följande ord så att vi kan hålla ha en diskussion och inte en lek:

1) Hur definieras ordet "att skapa" och skapelse?
2) Hur definieras ordet gud?
3) Hur definieras ordet evig?

Börja med definiera dessa ord först innan vi börjar diskussionen.

Definitionerna som står i valfri ordbok duger bra för mig.
Citera
2013-06-08, 21:52
Medlem
wootens avatar
Citat:
Du kan utgå ifrån att spaghetti är spaghetti, dvs pasta. Fast ändå inte. Ty spaghettimonstret är allsmäktig.
Citera
2013-06-08, 22:06
Medlem
fotokillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drandreasson
Hej, ni kanske sett mig hänga här på religions forumet en del på sistone och en del av er är säkert medvetna om min starkt sekulära världsbild men den har ändrats helt för jag har nu sett ljuset och lärt mig sanningen om gud. Han, eller snarare den, existerar i allra högsta grad och dess utseende liknar ett mål spaghetti med ett antal köttbullar. Jag har levt mitt liv i synd och gudsförnekelse men jag är nu en trogen pastafarit. Det här är inga fantasier, det finns hårda bevis för det! Och här är dem:

Först finns såklart det kosmologiska gudsbeviset; Allting som händer eller finns har en orsak eller ett ursprung. Orsaken har såklart också en orsak eller ett ursprung. Denna kedjereaktion kan inte vara oändlig och måste ha ett ursprung. Detta leder till den uppenbara slutsatsen att det flygande spaghetti monstret existerar.
Sen har vi det teologiska beviset; Naturen bygger på komplexitet, ordning, anpassning, syfte och skönhet. Dessa saker kan inte uppstå genom slump, utan endast genom ett skapande medvetande. Alltså finns spaghettimonstret.
Ontologiska gudsbeviset: Att existera är bättre än att inte existera. Tänk dig den bästa varelsen du kan föreställa dig. Ifall denna varelse inte existerar så tänker du inte på den bästa varelsen, då existens är bättre än icke-existens. Den bästa tänkbara varelsen måste alltså existera.
Grad-argumentet: Alla föremål har egenskaper som kan mätas i grader (Storlek, värme-effektivitet, mekanisk energi, vikt, etc.) Ifall 2 föremål delar en egenskap men har den i olika grader så finns det ett föremål som har den högsta möjliga graden av egenskapen. Det finns därmed ett föremål som har den högsta graden av alla egenskaper. Ergo: Spaghettimonster.

Sen kan jag såklart konstatera det uppenbara, vi vet alla att det finns gott och ont, eller hur? Men hur skulle vi kunna skilja på dessa faktorer utan en allvetande omnipotent källa som förklarade vad gott och ont var? Nä, just det.
Och kan ni föreställa er vilka fjantiga saker som dedära vetenskapsmännen säger; att liv skulle ha uppstått genom, vad, microorganismer som bildade organisk massa av syre och väte? Och sedan sakta utvecklades med anpassning till överlevnads-förutsättningarna? Haha, låter inte särskilt troligt! Och alla dessa fossiler de pratar om på discoverychannel, spaghettimonstret la dit dem för att testa vår tro.

Dessutom kan ni inte bevisa att spaghettimonstret inte finns sådeså!

Vi går ju bevisligen från ordning till oordning och rent sannolikt kan kan man genom matematik säkert räkna ut att det inte kan bevisas att spagettimonstret inte existerar eller har existerat, eller kommer att existera för den delen. Vi kan inte ändra det som redan skett, men allt annat kan faktiskt ske! Både sannolika som osannolika saker. Dessutom är ju "en tro" på spaggettimonstret lika relevant som vilken tro som helst!
Citera
2013-06-08, 22:06
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Definitionerna som står i valfri ordbok duger bra för mig.
Okej, då accepterar du följande definitioner:

1) Gud = övernaturligt, högre, styrande väsen, se referens
2) Skapa = göra att något börjar existera, se referens.
3) Evig = som gäller för all tid; som aldrig upphör, se referens
4) spagetti = pasta i trådform, se referens
5) köttbulle = rullad liten boll av nötfärs, blandfärs, lammfärs eller vilt såsom älgfärs förekommer som varianter, se referens.

Är vi överens om dessa definitioner?
Citera
2013-06-08, 22:08
Medlem
Citat:
Okej, då accepterar du följande definitioner:

1) Gud = övernaturligt, högre, styrande väsen, se referens
2) Skapa = göra att något börjar existera, se referens.
3) Evig = som gäller för all tid; som aldrig upphör, se referens
4) spagetti = pasta i trådform, se referens
5) köttbulle = rullad liten boll av nötfärs, blandfärs, lammfärs eller vilt såsom älgfärs förekommer som varianter, se referens.

Är vi överens om dessa definitioner?

Japp!
Citera
2013-06-08, 22:15
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Japp!

Är du helt säker? Garanterar du att inga omdefinitioner sker? Att du helt plötsligt kallar pasta för köttbulle?
Citera
2013-06-08, 22:31
Medlem
Citat:
Är du helt säker? Garanterar du att inga omdefinitioner sker? Att du helt plötsligt kallar pasta för köttbulle?

Helt säker
Citera
2013-06-09, 11:00
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Och när har DU bestämd dig för, att den rationella världsbilden och dens metodologi vägar tyngre än metafysiska spekulationer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in