2013-06-06, 13:15
Medlem
pizza-faces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Tror att en del fallerar på att man alltid tror att högre skatter ger mer skatt till staten. När skatten är så hög att den begränsar ett område, området skattas sönder. Då tappar staten skatteintäkter för att det blir svårare att omsätta tjänster.

Exempelvis så fungerar inte privat tjänsteutbyte i Sverige. Det blir för dyrt för löntagare att betala andra löntagare när vi har så extremt hög skatt på arbetsinkomst. RUT-avdrag har möjliggjort för vissa tjänster att fungera för de mest desperata men det är långt ifrån en fungerande marknad.
Jag är utbildad nationalekonom så har ganska bra koll på hur det fungerar, ville mest bara starta en ordentlig debatt.
Citera
2013-06-06, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ridan
Hmm det är väl aldrig tal om att alla ska få rösta om allt?
Till viss del håller jag med i övrigt du pratar om men till viss del anser jag du är lite snett ute men det tror jag vi får hitta en annan plats att diskutera om för nu är vi på g rejält OT .

I Sverige är det värre för vi har representativ demokrati i ett system där det inte går att påverka vilka vi vill rösta in. Där får de invalda rösta om ALLT

Inte OT för jag tror det här är grunden till varför vissa länder lyckas och andra misslyckas. Korruption och system där de korrupta skyddas är helt förödande för länder
Citera
2013-06-06, 13:18
Medlem
pizza-faces avatar
Klart att Schweiz har vissa fördelar som att landet är kompaktare och därmed mindre avstånd, samtidigt motverkas detta något av att det är mycket dyrare att bygga i Schweiz pga att landet är så kuperat. Med tanke på att infrastruktur inte ens tar upp 10 % av den offentliga budgeten så tror jag inte att det är där hela skillnaden ligger.

Mentaliteten i Schweiz är lite annorlunda. T.ex. är alla bidrag inkomstprövade. Tjänar du över en viss nivå får du dra av en schablonsumma från din skatt när du har barn istället för att få barnbidrag. De ser heller ingen rimlighet att personer som tjänar flera miljoner ska ha fri sjukvård eller gratis dagis, så de får betala själva istället, men då får då mycket lägre skatt istället. Är du däremot arbetslös eller låginkomsttagare får du sjukvård betald av staten som håller minst samma klass som den svenska.
Citera
2013-06-06, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pizza-face
Klart att Schweiz har vissa fördelar som att landet är kompaktare och därmed mindre avstånd, samtidigt motverkas detta något av att det är mycket dyrare att bygga i Schweiz pga att landet är så kuperat.
Sverige är mycket rikt på naturresurser och bördig mark så frågan är öppen om vem som har mest fördel. Lite lustigt att trots att vi har så mycket bördig mark så importerar vi procentuellt mest mat av alla EU länder
Citera
2013-06-06, 13:23
Medlem
Nån som vet hur det är kostnads mässigt att bo i Schweiz?

Med tanke på att dom har drygt halva våran matkostnad moms mässigt så borde det kunna bidraga ganska mycket till folkets välfärd över tid är det billigare att bo också gissar jag det finns mera hints att hitta här.
Citera
2013-06-06, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ridan
Nån som vet hur det är kostnads mässigt att bo i Schweiz?

Med tanke på att dom har drygt halva våran matkostnad moms mässigt så borde det kunna bidraga ganska mycket till folkets välfärd över tid är det billigare att bo också gissar jag det finns mera hints att hitta här.

Det är rätt dyrt överlag att bo i Schweiz som jag har förstått det. Dock har jag bara kontakt med folk från Zurich.

De har världens dyraste Big Mac enligt Big Mac Index.
Citera
2013-06-06, 13:34
Medlem
pizza-faces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delta13
Det är rätt dyrt överlag att bo i Schweiz som jag har förstått det. Dock har jag bara kontakt med folk från Zurich.

De har världens dyraste Big Mac enligt Big Mac Index.
Ja precis, allt är dyrare. Samtidigt så tjänar de ju så pass mycket mer efter skatt att de fortfarande har betydligt högre köpkraft än oss svenskar t.ex.

Jag vet flera personer som jobbar i Schweiz i vanliga tjänstemannayrken som kan lägga undan mer till sparande varje månad än vad en vanlig tjänsteman i Sverige får ut efter skatt.
Citera
2013-06-06, 14:32
Medlem
Citat:
Ja precis, allt är dyrare. Samtidigt så tjänar de ju så pass mycket mer efter skatt att de fortfarande har betydligt högre köpkraft än oss svenskar t.ex.

Jag vet flera personer som jobbar i Schweiz i vanliga tjänstemannayrken som kan lägga undan mer till sparande varje månad än vad en vanlig tjänsteman i Sverige får ut efter skatt.

Har du koll på lönenivåerna där? , jämnfört med svenska?

Är det utbildat och kontorsarbete som är bättre betalt eller tjänar alla mera? mcdonalspersonal, sopgubbar dagisskötare med?

sverige har ju rätt höga löner på pissjobb och utbildat kvalificerat arbete tjänar kanske bara dubbelt så mycket som ett låg-iq jobb.
Citera
2013-06-06, 14:39
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Klart att Schweiz har vissa fördelar som att landet är kompaktare och därmed mindre avstånd, samtidigt motverkas detta något av att det är mycket dyrare att bygga i Schweiz pga att landet är så kuperat. Med tanke på att infrastruktur inte ens tar upp 10 % av den offentliga budgeten så tror jag inte att det är där hela skillnaden ligger.

Mentaliteten i Schweiz är lite annorlunda. T.ex. är alla bidrag inkomstprövade. Tjänar du över en viss nivå får du dra av en schablonsumma från din skatt när du har barn istället för att få barnbidrag. De ser heller ingen rimlighet att personer som tjänar flera miljoner ska ha fri sjukvård eller gratis dagis, så de får betala själva istället, men då får då mycket lägre skatt istället. Är du däremot arbetslös eller låginkomsttagare får du sjukvård betald av staten som håller minst samma klass som den svenska.
Schweis försöker inte ligga med och styra hela världen och dessutom föregå med gott exempel när det gäller monumental godhet!!
Men största skillnaden är nog valsystemet trots allt.
Citera
2013-06-06, 14:39
Bannlyst
Schweiz har ingen massinvandring av genetiska avfall som kostar 60 miljarder om året att serva.
Citera
2013-06-06, 15:10
Medlem
Sverige har ett EU-medlemsskap.
Citera
2013-06-06, 15:10
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjellkaramell
Schweiz har ingen massinvandring av genetiska avfall som kostar 60 miljarder om året att serva.
Dom skänker mindre i bistånd också..
http://www.globalis.se/Laender/Schweiz/(show)/mdg/(country2)/341
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in