2013-06-06, 13:15
Medlem
pizza-faces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Tror att en del fallerar på att man alltid tror att högre skatter ger mer skatt till staten. När skatten är så hög att den begränsar ett område, området skattas sönder. Då tappar staten skatteintäkter för att det blir svårare att omsätta tjänster.

Exempelvis så fungerar inte privat tjänsteutbyte i Sverige. Det blir för dyrt för löntagare att betala andra löntagare när vi har så extremt hög skatt på arbetsinkomst. RUT-avdrag har möjliggjort för vissa tjänster att fungera för de mest desperata men det är långt ifrån en fungerande marknad.
Jag är utbildad nationalekonom så har ganska bra koll på hur det fungerar, ville mest bara starta en ordentlig debatt.
Citera
2013-06-06, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ridan
Hmm det är väl aldrig tal om att alla ska få rösta om allt?
Till viss del håller jag med i övrigt du pratar om men till viss del anser jag du är lite snett ute men det tror jag vi får hitta en annan plats att diskutera om för nu är vi på g rejält OT .

I Sverige är det värre för vi har representativ demokrati i ett system där det inte går att påverka vilka vi vill rösta in. Där får de invalda rösta om ALLT

Inte OT för jag tror det här är grunden till varför vissa länder lyckas och andra misslyckas. Korruption och system där de korrupta skyddas är helt förödande för länder
Citera
2013-06-06, 13:18
Medlem
pizza-faces avatar
Klart att Schweiz har vissa fördelar som att landet är kompaktare och därmed mindre avstånd, samtidigt motverkas detta något av att det är mycket dyrare att bygga i Schweiz pga att landet är så kuperat. Med tanke på att infrastruktur inte ens tar upp 10 % av den offentliga budgeten så tror jag inte att det är där hela skillnaden ligger.