2013-06-03, 17:22
Medlem
http://www.clasohlson.com/se/Pr383942000/Pr383942000#moreinfo
Hej kära flashbackare.
Igår införskaffade jag mig en solcellsladdare från Clas Ohlson. En billig sådan då den endast kommer användas några få gånger.
Jag har läst noga på instruktionerna och testat mig fram hur den fungerar. Men jag lyckas inte lista ut hur den fungerar? Jag kan i stort sätt INGENTING om elektronik och solceller, så döm mig inte haha.

Det står 7-8 timmar för full uppladdning. Menar dom då att jag först ska lägga ut solcellsladdaren i solen i 7-8 timmar och låta den suga åt sig energi, för att senare koppla in den i min iphone? Eller menar dom att jag direkt kan lägga ut den i solljus med iphone inkopplad? Hur fungerar den egentligen?
Citera
2013-06-03, 17:24
Medlem
Phews avatar
om jag förstår det så ska det gå att ladda solcellerna först, sedan ansluta telefonen och ladda den.

"Inbyggt litiumpolymerbatteri på 1500 mAh " i solcellerna.
Citera
2013-06-03, 18:09
Medlem
pontus.cs avatar
Själv skulle jag skaffat mig en vanlig solpanel och kopplat ihop dem själv.

Har du någon möjlighet att kolla hur mycket ström den genererar? Det krävs 5 volt för att kunna ladda en telefon (tror jag), det kommer jag bara själv upp i om solen är stekhet med en "vanlig" solcell.
Citera
2013-06-04, 01:01
Bannlyst
1,5amp x 5v
låter inte som särskilt mycket juice. För en iphone skulle det krävas gissningvis 18-20 h att laddas fullt ut.

Däremot köper jag gärna en större solcellsladdare 2x1meter ,monterar på taket till min caravan,och kopplar till ett bilbatteri. Då alstrar den tillräckligt med ström för att driva en TV i 10h.
Citera
2013-06-04, 01:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av perfectionista
Det står 7-8 timmar för full uppladdning. Menar dom då att jag först ska lägga ut solcellsladdaren i solen i 7-8 timmar och låta den suga åt sig energi, för att senare koppla in den i min iphone? Eller menar dom att jag direkt kan lägga ut den i solljus med iphone inkopplad? Hur fungerar den egentligen?

De menar såhär. Om det är direkt solsken mot cellerna och telefonen är avstängd så kommer batteriet att laddas på 7-8 timmar.

Det lär inte vara fallet här uppe i norden så räkna med 1 helt dygn istället.
Bra att ha som reservladdare när man är ute i vildmarken men inte mycket mer än så.
bara att lämna tillbaks på öppet köp
mvh
Citera
2013-06-04, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av interasistmen
De menar såhär. Om det är direkt solsken mot cellerna och telefonen är avstängd så kommer batteriet att laddas på 7-8 timmar.

Bra att ha som reservladdare när man är ute i vildmarken men inte mycket mer än så.
mvh

Har tyvärr öppnat förpackningen och använt den.
Citera
2013-06-04, 21:40
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

mvh

På sommare ger solceller mer ström i sverige än t.ex. i afrika vid samma molnighet. Detta pga att man har mer dagsljus och en solpanel kan ge ström 20 timmar per dygn, samt att temperaturen är lägre vilket gör att solcellen får bättre verkningsgrad.

De här laddningsbara batterierna med solcell brukar dock ha en ganska liten solcell och tar lång tid att ladda upp, men funkar annars som tänkt. Men tänk på att ett 1500 mah batteri inte räcker långt när det gäller att ladda större mobiler och paddar.
Citera
2013-07-02, 00:17
Medlem
Mclarengbgs avatar
Har du provat att reklamera solcellsladdaren, Perfectionista?
Citera
2017-06-02, 10:34
Medlem
bat171s avatar
Lånar tråden, hoppas det är ok

Funderar på att köpa http://cdon.se/hem-tradgard/solcellsladdare-for-mobilen-3w-p39022349 bara för att det är kul och jag gillar tekniken. Hur lång tid tror ni det tar för en mobil att ladda? Går det att ladda en laptop? Obs, kan nästan inget om el.
Citera
2017-06-02, 10:59
Medlem
Willy-45s avatar
Citat:
1,5amp x 5v
låter inte som särskilt mycket juice. För en iphone skulle det krävas gissningvis 18-20 h att laddas fullt ut.
Däremot köper jag gärna en större solcellsladdare 2x1meter ,monterar på taket till min caravan,och kopplar till ett bilbatteri. Då alstrar den tillräckligt med ström för att driva en TV i 10h.
Dina svar motsvarar till fullo ditt nick = okunskap.
Ett exempel, du påstår att en ajfånack skulle innehålla 20hx1.5A med 60% verkn grad = 18Ah???

Solceller av idag är mycket effektiva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in