Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-02-18, 10:27
  #1
Medlem
Hej
Saknar en sån här tråd på FB.
Diskutera taktik, övningar, kost m.m.

Jag börjar diskussionen med.
Vilken formation tycker ni är bäst och varför?
Citera
2013-06-03, 12:24
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FotbollsBaren
Hej
Saknar en sån här tråd på FB.
Diskutera taktik, övningar, kost m.m.

Jag börjar diskussionen med.
Vilken formation tycker ni är bäst och varför?

Tränar ett P98-P99lag. Beror lite grann på motståndet, men utgångspositionen är 4-4-2 i anfall, men blir 4-1-3-1 (edit: i försvar), med fyra backar, en defensiv mittfältare, tre "vanliga" mittfältare och en anfallare.

Den defensiva mittfältaren jobbar tvärsöver hela backlinjen, ca tio m framför och skall stoppa alla bollar från att komma till backlinjen.

I omställning spelas bollen helst upp i mitten till vår anfallare nr. 2 (som gått ner strax nedanför mittcirkeln, mot vårt mål) för att snappa upp bollen, hålla i den en liten stund, för att sedan sätta ut den på någon av kanterna till våra yttermittfältare. Sedan blir det ju ibland att anf.2 vänder direkt och går mot mål, men helst vill vi ställa om fort och komma rättvända mot våra motståndare med många spelare, speciellt på kanterna där vi har väldigt snabba spelare (för denna ålder).

Blev säkert rörigt som bara den! Ni får ha överseende.

Nu tycker jag väl att det inte är mer än rätt att TS skall skriva om sitt lag!
Citera
2013-06-03, 14:58
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gitarr-olp
Tränar ett P98-P99lag. Beror lite grann på motståndet, men utgångspositionen är 4-4-2 i anfall, men blir 4-1-3-1 (edit: i försvar), med fyra backar, en defensiv mittfältare, tre "vanliga" mittfältare och en anfallare.

Den defensiva mittfältaren jobbar tvärsöver hela backlinjen, ca tio m framför och skall stoppa alla bollar från att komma till backlinjen.

I omställning spelas bollen helst upp i mitten till vår anfallare nr. 2 (som gått ner strax nedanför mittcirkeln, mot vårt mål) för att snappa upp bollen, hålla i den en liten stund, för att sedan sätta ut den på någon av kanterna till våra yttermittfältare. Sedan blir det ju ibland att anf.2 vänder direkt och går mot mål, men helst vill vi ställa om fort och komma rättvända mot våra motståndare med många spelare, speciellt på kanterna där vi har väldigt snabba spelare (för denna ålder).

Blev säkert rörigt som bara den! Ni får ha överseende.

Nu tycker jag väl att det inte är mer än rätt att TS skall skriva om sitt lag!
4-1-3-1? vad gör sista mannen då?
Citera
2013-06-03, 16:06
  #4
Medlem
Fjodorovs avatar
Hade ett sjumanna-lag bestående utav dåligt utbildade spelare. Det viktigaste var att ge dem förtroende med bollen, försöka köra så många övningar som möjligt med bollen inblandad.

Uppställningsmässigt fungerade 2-2-2 bäst. Experimenterade rätt friskt mellan olika formationer och tillvägagångssätt men det var enklast att hålla det enkelt och låta spelarna sköta jobbet. Det blev rätt många förluster men spelarna utvecklades rätt bra tycker jag, nu så dominerar de på 11-manna när jag lämnade tränarrollen. Bra jobbat alltså
Citera
2013-06-03, 16:39
  #5
Avstängd
Stukatjs avatar
Kul tråd!

Inför den här säsongen tog jag över den lokala klubbens P19-lag. Det här laget kom näst sist i sin serie förra säsongen. Nu ligger vi tvåa. Jag vet inte om jag vill ta åt mig hela äran, men jag anser ju ändå att jag infört en hel del nya saker som saknades tidigare. Vi hade hård fysträning under vintern samtidigt som vi tränade på den nya konstgräsplanen, vilket de inte hade tillgång till tidigare. Detta var otroligt viktigt för grabbarnas fortsatta utveckling och kunna hänga med konkurrenterna.

Jag föredrar ett 4-2-3-1 med hög press. Inte helt olikt hur Dortmund spelar. Det kräver bra uthållighet och att alla jobbar för varandra och det är främst det jag har arbetat med under vintern och våren. Yttrarna söker sig in centralt i banan för att öppna upp för ytterbackarna att fylla på.

Därför är vi ganska sårbara vid kontringar om våra motståndare spelar sig förbi förstapressen. Därför har vi också två sittande mittfältare som är väldigt defensivt inriktade. Deras uppgift är inte att fylla på i offensiven och hjälpa till vid förstapressen utan de ska helt fokusera på att hjälpa backlinjen både vid omställningar, men också skydda ytan framför när motståndarna kontrollerar bollen kring vårt straffområde. Det är främst där vi skiljer oss från Dortmund.

Vi arbetar mycket med att ha så många spelare som möjligt inne i boxen när bollen kommer dit. Det ökar chansen att bollen dimper ner hos någon av de våra. Det ska hela tiden finnas en spelare bakom som kan snappa upp bollen om den framför inte får tag i den. Detta har gett oss många viktiga mål i slutskedet av matcherna.

Det som är absolut viktigaste i min filosofi är tempo i det vi gör på planen. Det gäller även på träningar. Tempo är a och o i dagens idrott. Vi ska alltid spela i ett högre tempo än motståndarna. Men vi måste också vara smarta därute. Du kan inte spela i ett furiöst tempo utan att ha någon plan.

Även om jag är 22 år och grabbarna jag coachar är 16-19 år gamla så känner jag att de har en respekt för mig och mina kunskaper som ledare. Annars hade jag aldrig gett mig in i det här. Tappar du omklädningsrummet är du körd.

Jag är knappast någon Ferguson eller Mourinho, men jag kan helt klart tänka mig att arbeta med det här om jag någonsin når den nivån. Fast nu fokuserar jag bara på att göra en bra säsong med det här sköna gänget och sen får vi se. Man är ju fortfarande ung liksom.
Citera
2013-06-03, 17:00
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghamie
4-1-3-1? vad gör sista mannen då?
Ligger ovanför den andre anfallaren, är beredd att sticka framåt åt någon av kanterna på en-touchspassning.

Att de alltså står såhär:
(Vårt MÅL)
EDIT:



-------------I--------------


-------------I--------------
__________________
Senast redigerad av gitarr-olp 2013-06-03 kl. 17:05.
Citera
2013-06-03, 17:59
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gitarr-olp
Ligger ovanför den andre anfallaren, är beredd att sticka framåt åt någon av kanterna på en-touchspassning.

Att de alltså står såhär:
(Vårt MÅL)
EDIT:



-------------I--------------


-------------I--------------

Tror han syftar på att du först skrev 4-4-2 (10 utespelare) och därefter 4-1-3-1 (9 utespelare).

Ser dock att du skrivit i försvar, så du menar kanske att anfallaren högst upp inte är delaktig då?
Citera
2013-06-03, 23:34
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VanDenBerg
Tror han syftar på att du först skrev 4-4-2 (10 utespelare) och därefter 4-1-3-1 (9 utespelare).

Ser dock att du skrivit i försvar, så du menar kanske att anfallaren högst upp inte är delaktig då?


Ber om ursäkt, korrekt noterat, menar förstås att i försvarsposition går vi ner på 4-1-3-1-1 kan man säga. Glömde att skriva den sista, var stressad när jag planerade träningen (ironiskt nog).
Citera
2013-06-03, 23:35
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stukatj
Kul tråd!

Inför den här säsongen...


Var det en idè som du själv hade innan, eller var det efter att du såg Dortmund som du bestämde dig för att ni skulle spela så? Eller influerades du "bara" till en viss grad men ändå kör ditt race?:-)
Citera
2013-06-03, 23:53
  #10
Medlem
Fråga: Jag har en spelare som är överlägset snabbast i laget, och förhållandevis snabb med bollen (snabbare än de andra, men i proportion till hur snabb han är utan så är han långsammare, om ni förstår).

Det är så, att de första 10-15 meterna kommer han ifrån dem rejält, för att sedan stanna av (dvs inte lägga i en snabbare växel, utan bara successivt öka snabbare, men inte den där riktigt snabba). Hur skall jag få honom till att bibehålla explosiviteten längre så att han blir snabbare på sträckan 20 m +?

Känns nästan som att han når maxfart efter 20 m, vill ju gärna att den fortsätter. Ursäktar för ett rörigt inlägg, är trött, skall egentligen inte skriva.
Citera
2013-06-04, 00:17
  #11
Avstängd
Stukatjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gitarr-olp
Var det en idè som du själv hade innan, eller var det efter att du såg Dortmund som du bestämde dig för att ni skulle spela så? Eller influerades du "bara" till en viss grad men ändå kör ditt race?:-)

Dortmund är inte det första laget som kör med hög press. Dock är deras "gegenpressing" som det kallas rätt unikt och något som jag blivit väldigt inspirerad av eftersom det uppenbarligen är ett framgångsrecept. Sen är vi inte på något sätt ett Dortmund light om man säger så utan jag har bara hämtat influenser från deras filosofi till min egen och bakat in det i det övriga spelet.

Eftersom att jag är ung och detta är mitt första seriösa tränaruppdrag så har jag inte hunnit skaffa mig någon erfarenhet eller några egna unika idéer på det sättet, men jag ser mycket fotboll och försöker alltid hitta detaljer i spelet som jag kan använda mig av på ett eller annat sätt.

Min styrka som tränare är nog egentligen under själva matcherna. Utan att skryta så anser jag mig vara en bra matchcoach. Jag ser ganska tidigt om vi hamnar under press eller liknande och då tvekar jag inte att agera. Många tränare väntar helst till 65-70:e minuten innan de gör första bytet, men jag tvekar inte på att göra byten tidigt om jag ser att någon har det jobbigt eller att vi utsätts för hård press.

Jag funderar på att gå tränarutbildningen i Örebro framöver. Problemet är ju att det ska mycket till för att man ska ta sig till en nivå där man kan försörja sig på att vara tränare. Då står man där sen med studieskulder och tränar ett lag i division 3 eller liknande.
Citera
2013-06-04, 16:49
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stukatj
Dortmund är inte det första laget som kör med hög press.

Jag funderar på att gå tränarutbildningen i Örebro framöver. Problemet är ju att det ska mycket till för att man ska ta sig till en nivå där man kan försörja sig på att vara tränare. Då står man där sen med studieskulder och tränar ett lag i division 3 eller liknande.


Nej, visst är det inte enbart dem. Roligt att du influeras av Dortmund men ändå sätter din egen prägel på det. Annars vill väl många kopiera "Tiki-Taka" rakt av, även om nästan alla misslyckas gravt.

Har ni någon speciell taktik under matchen? Kanske någon speciell idè/tanke som är grunden?
Jag är en tränare som vill att mitt lag skall dominera matchen och ta tag i taktpinnen direkt, därför startar vi väldigt offensivt de första tio minuterna med offensiva spelare (fritt antal byten) och sätter därför prägel på matchen, att det är vi som styr.

Oftast blir motståndarna förvånade av vårt aggressiva spel och är inte alls med de tio första. Annars brukar det vara så, att de första minuterna känner man lite på varandra och testar varandra, men vi köttar verkligen loss.

Förhoppningsvis får vi in en boll i kassen, annars får vi fortsätta och pressa på. Men allra helst vill jag ha in en boll i kassen under de tio första.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback