Ove Sernhede i Göteborg tycks vara djupt insyltad i projekten med Megafonen och Pantrarna. Han skriver efter upploppen i Husby en artikel i Sydsvenskan tillsammans med Johan Söderman, som ger en del information samt även en inblick i hur pass rubbad Sernhede själv är.
Det finns ytterligare en rörelse i Malmö, RGRA, som man ömmar för. Förmodligen är RGRA en del av nätverket tillsammans med Megafonen och Pantrarna som man söker att bygga upp.
Intressant att Sernhede skriver att Megafonen även är inspirerat av den sk arabiska våren - dvs det av Muslimska Brödraskapets stödda upproret i arabvärlden med syftet att införa sharialagar. Kopplingarna mellan Megafonen och Muslimska Brödraskapets organisation Ibn Rushd har redovisats i tråden, så det är ingen nyhet men en bekräftelse på vad som framkommit.
Artikelförfattarna vill få läsarna att tro att den verksamhet som trotskisterna, islamisterna och de kriminella i Pantrarna och Megafonen utövar, är en del av en svensk folkrörelsetradition. Man talar om "folkbildningens renässans". Tydligen finns det även planer på att Megafonen och Pantrarna ska ge sig in i folkhögskolebranchen!
Man skriver vidare att rörelserna bildats för att motverka bilbränder och upplopp - när de i själva verket är de som uppviglar, dels genom att komma med uppenbart falska påståenden om polisens uttalande, dels skylla upploppen på att Husbyborna gått igång på grund av att en gammal psykotisk portugis blev skjuten av misstag, något som knappast rör de unga aggressiva män som deltar i upploppen.
Sernheds medförfattare Johan Söderlund har skrivit en avhandling om hiphop. Förmodligen handlar det sig om något så löjeväckande som att Söderlund är en akademisk wigger.
Det finns ytterligare en rörelse i Malmö, RGRA, som man ömmar för. Förmodligen är RGRA en del av nätverket tillsammans med Megafonen och Pantrarna som man söker att bygga upp.
Intressant att Sernhede skriver att Megafonen även är inspirerat av den sk arabiska våren - dvs det av Muslimska Brödraskapets stödda upproret i arabvärlden med syftet att införa sharialagar. Kopplingarna mellan Megafonen och Muslimska Brödraskapets organisation Ibn Rushd har redovisats i tråden, så det är ingen nyhet men en bekräftelse på vad som framkommit.
Artikelförfattarna vill få läsarna att tro att den verksamhet som trotskisterna, islamisterna och de kriminella i Pantrarna och Megafonen utövar, är en del av en svensk folkrörelsetradition. Man talar om "folkbildningens renässans". Tydligen finns det även planer på att Megafonen och Pantrarna ska ge sig in i folkhögskolebranchen!
Man skriver vidare att rörelserna bildats för att motverka bilbränder och upplopp - när de i själva verket är de som uppviglar, dels genom att komma med uppenbart falska påståenden om polisens uttalande, dels skylla upploppen på att Husbyborna gått igång på grund av att en gammal psykotisk portugis blev skjuten av misstag, något som knappast rör de unga aggressiva män som deltar i upploppen.
Sernheds medförfattare Johan Söderlund har skrivit en avhandling om hiphop. Förmodligen handlar det sig om något så löjeväckande som att Söderlund är en akademisk wigger.
Citat:
http://www.sydsvenskan.se/kultur--no...mot-kravaller/
Rörelsen Megafonen har trätt fram som språkrör i Husbyrapporteringen. Kanske kan denna folkbildningens renässans innebära nya möjligheter för marginaliserade ungdomar, skriver två forskare.
-----
I rapporteringen från Husby har ungdomsrörelsen Megafonen trätt fram och gett förklaringar till det inträffade. Megafonen är en del av den nya förortsrörelse som växt fram i de tre svenska storstäderna under senare år. Kännetecknande för denna rörelse är just att den startade som ett svar på bilbränder och stenkastning. Många unga menade att detta inte var en framkomlig väg om man verkligen vill förbättra livsvillkoren. Med pennan som vapen, folkbildning och socialpolitiskt arbete vill man mobilisera de boende i dessa områden. Megafonen har lyckats med detta och bedriver föreläsningsverksamhet, läxhjälp och arbetar med hyres- och bostadsfrågor såväl som med kulturarrangemang. Megafonen ser som sin uppgift att öka de boendes delaktighet i det lokala civilsamhället.
Även för Rörelsen Gatans Röst och Ansikte (RGRA) i Malmö är kunskapssökande och konstruktiv dialog alternativet till stenkastning och poliskonfrontation. De i Göteborg mer välbekanta Pantrarna för upprustning av förorten tillhör samma förortsrörelse. Gemensamt för dessa organisationer är att de med utgångspunkt i svensk folkbildning och svensk folkrörelsetradition samt influenser från globala berättelser, aktivt kämpar för att höja den kollektiva kunskapsnivån i dessa områden. På ett liknande sätt som bonde-, nykterhets-, väckelse- och arbetarrörelsen i de förra seklen skapade sina bildningsorganisationer för att via kultur och bildning skapa kollektiv självkänsla engagerar sig nu unga förortsbor i en form av mobilisering som vill gjuta mod i den urbana periferin.
----
Megafonen har långt framskridna planer på att starta en folkhögskola. Pantrarna går i tankar om att tillsammans med folkhögskolan starta yrkesutbildningar i bristyrken. Det finns alltså tydliga historiska paralleller till svensk folkrörelses historiska mobilisering vilket ibland sägs utgöra själva kärnan i och grunden för den svenska demokratiska modellen.
----
Uppenbart är också att Pantrarna tagit intryck av afroamerikanernas kamp och erfarenheter från exempelvis medborgarrättsrörelsen. RGRA har hämtat sitt namn från de fattigas organisering i favelorna, kåkstäderna, i Brasilien och Megafonen är starkt influerad av den arabiska våren. Frågan är om det idag är förortens unga som visar störst ambitioner att vara en del av Folkrörelsesverige? Får de i så fall det rättmätiga erkännande de förtjänar? Kan denna folkbildningens renässans innebära nya möjligheter för utsatta stadsdelars marginaliserade unga? Skolan har totalhavererat i flera av dessa områden och det är betydligt färre fritidsgårdar än för bara 20 år sedan. Det är omöjligt att blunda för att samhället har ersatt minskade fritidspedagogiska resurser med ökade polisiära insatser. Civilsamhället måste nu stärkas och hoppet står att finna i svensk folkbildning och svensk folkrörelsetradition.
----
Det finns nu en möjlighet för Sveriges folkbildningsföreträdare att på allvar se till att folkbildningen får blomma i dessa områden.
-----
I rapporteringen från Husby har ungdomsrörelsen Megafonen trätt fram och gett förklaringar till det inträffade. Megafonen är en del av den nya förortsrörelse som växt fram i de tre svenska storstäderna under senare år. Kännetecknande för denna rörelse är just att den startade som ett svar på bilbränder och stenkastning. Många unga menade att detta inte var en framkomlig väg om man verkligen vill förbättra livsvillkoren. Med pennan som vapen, folkbildning och socialpolitiskt arbete vill man mobilisera de boende i dessa områden. Megafonen har lyckats med detta och bedriver föreläsningsverksamhet, läxhjälp och arbetar med hyres- och bostadsfrågor såväl som med kulturarrangemang. Megafonen ser som sin uppgift att öka de boendes delaktighet i det lokala civilsamhället.
Även för Rörelsen Gatans Röst och Ansikte (RGRA) i Malmö är kunskapssökande och konstruktiv dialog alternativet till stenkastning och poliskonfrontation. De i Göteborg mer välbekanta Pantrarna för upprustning av förorten tillhör samma förortsrörelse. Gemensamt för dessa organisationer är att de med utgångspunkt i svensk folkbildning och svensk folkrörelsetradition samt influenser från globala berättelser, aktivt kämpar för att höja den kollektiva kunskapsnivån i dessa områden. På ett liknande sätt som bonde-, nykterhets-, väckelse- och arbetarrörelsen i de förra seklen skapade sina bildningsorganisationer för att via kultur och bildning skapa kollektiv självkänsla engagerar sig nu unga förortsbor i en form av mobilisering som vill gjuta mod i den urbana periferin.
----
Megafonen har långt framskridna planer på att starta en folkhögskola. Pantrarna går i tankar om att tillsammans med folkhögskolan starta yrkesutbildningar i bristyrken. Det finns alltså tydliga historiska paralleller till svensk folkrörelses historiska mobilisering vilket ibland sägs utgöra själva kärnan i och grunden för den svenska demokratiska modellen.
----
Uppenbart är också att Pantrarna tagit intryck av afroamerikanernas kamp och erfarenheter från exempelvis medborgarrättsrörelsen. RGRA har hämtat sitt namn från de fattigas organisering i favelorna, kåkstäderna, i Brasilien och Megafonen är starkt influerad av den arabiska våren. Frågan är om det idag är förortens unga som visar störst ambitioner att vara en del av Folkrörelsesverige? Får de i så fall det rättmätiga erkännande de förtjänar? Kan denna folkbildningens renässans innebära nya möjligheter för utsatta stadsdelars marginaliserade unga? Skolan har totalhavererat i flera av dessa områden och det är betydligt färre fritidsgårdar än för bara 20 år sedan. Det är omöjligt att blunda för att samhället har ersatt minskade fritidspedagogiska resurser med ökade polisiära insatser. Civilsamhället måste nu stärkas och hoppet står att finna i svensk folkbildning och svensk folkrörelsetradition.
----
Det finns nu en möjlighet för Sveriges folkbildningsföreträdare att på allvar se till att folkbildningen får blomma i dessa områden.