Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-06-01, 17:17
  #1
Medlem
HasseBanans avatar
Ja för er som inte vet så var Vic 20 Commodores första speldator innan C64:an kom.

Den hade endast 20kb ram och spelen var simpla och laddades från kassett, som på C64:an.

Nu tror jag ju att medelåldern på forumet är lite för låg för att ni ska kunna relatera till denna "superdator" från början av 80-talet, hehe.

Men skulle vara kul att höra om några hade lite minnen..
Citera
2013-06-01, 17:27
  #2
Medlem
Timmervargens avatar
Självklart! Minns dock inte många spel. Choplifter var dock ett som spelades flitigt. :
Citera
2013-06-01, 17:52
  #3
Medlem
cyber_zekes avatar
Om jag kommer ihåg den, jo tack det var min tredje dator efter ZX81 och Texas Ti99/4A.
Skulle köpa den ifrån Tyskland, så att jag ringde min kontakt som bara pratade tyska och sa att han skulle kolla priset på en Vic 20, det blev alldeles tyst i luren, efter en stund sa han, du måste skämta! Jag stod på mig och sa att den hette Vic 20, han frågade -Du vet inte vad Vic betyder, va? För er som inte kan tyska så uttalas Vic som Fick, som betyder knulla (som jag inte visste då)
Jag hade alltså beställt en dator av honom som hette "knulla 20"
När vi hade rätt ut missförståndet gav han sig ut på jakt efter datorn som i tyskland hette VC 20 (Volks Computer 20, svensk översättning, folk dator 20)
Jag flög ner till Hamburg köpte dator, monitor, joystick, bandspelare för 5000kr när bara datorn kostade 5000kr hemma i sverige. Att det satt ett tyskt tangentbord kunde man ju leva med, man skulle ju bara spela på den!
__________________
Senast redigerad av cyber_zeke 2013-06-01 kl. 17:58.
Citera
2013-06-01, 18:01
  #4
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyber_zeke
Om jag kommer ihåg den, jo tack det var min tredje dator efter ZX81 och Texas Ti99/4A.
Skulle köpa den ifrån Tyskland, så att jag ringde min kontakt som bara pratade tyska och sa att han skulle kolla priset på en Vic 20, det blev alldeles tyst i luren, efter en stund sa han, du måste skämta! Jag stod på mig och sa att den hette Vic 20, han frågade -Du vet inte vad Vic betyder, va? För er som inte kan tyska så uttalas Vic som Fick, som betyder knulla (som jag inte visste då)
Jag hade alltså beställt en dator av honom som hette "knulla 20"
När vi hade rätt ut missförståndet gav han sig ut på jakt efter datorn som i tyskland hette VC 20 (Volks Computer 20, svensk översättning, folk dator 20)
Jag flög ner till Hamburg köpte dator, monitor, joystick, bandspelare för 5000kr när bara datorn kostade 5000kr hemma i sverige. Att det satt ett tyskt tangentbord kunde man ju leva med, man skulle ju bara spela på den!

Kul! Det var min styvfar som köpte en begagnad Vic 20 till mig när jag var barn för att jag skulle ha något att sysselsätta mig med. Jag hade väl ca 6-7 kassetter med spel och blev beroende ganska snart. Min grannes unge hade nyligen fått en C64 i födelsedagspresent och tråkade mig för att jag satt med en dator som var "out of date", men jag brydde mig inte utan försökte lära mig programmera i Basic.
Citera
2013-06-01, 18:02
  #5
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timmervargen
Självklart! Minns dock inte många spel. Choplifter var dock ett som spelades flitigt. :

Choplifter fanns ju även till C64. Min favorit var "Manhattans skyskrapor", där man skulle bomba skyskrapor ner till grunden.
Citera
2013-06-01, 18:25
  #6
Medlem
cyber_zekes avatar
Spelen hade ju spelglädje, och man satt och gapade över grafiken
Kommer särskilt ihåg Jeff Minter's gridrunner, som jag faktiskt har köpt till min Ipad idag, sen fanns det ju centiped, loderunner, miner 2049'er, undrar om inte boulder dash fanns till Vic 20 också...

Eftersom det är så länge sedan så fick jag friska upp minnet med vilka spel som fanns, så jag kikade lite på denna länken http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...e_VIC-20_games
Citera
2013-06-02, 20:43
  #7
Medlem
J.Boozes avatar
Citat:
Hur många av er minns Vic 20?

Intressant frågeställning!

Jag minns den.
Citera
2013-06-02, 22:19
  #8
Medlem
HasseBanans avatar
Grejen är ju den att man höjer ribban allteftersom spelen utvecklas och det blir mer verklighestroget. Men jag kan ha samma behållning idag av att spela Cops n robbers eller Jumpin Jack, det handlar om att återfå den nostalgiska känslan!
Citera
2013-06-02, 22:40
  #9
Medlem
Fleptuts avatar
Poke och peek har jag för mig att man körde för att flytta minnes pekare så det gick att ta backup på sina kasseter.

Sen hade man bootloader, runloader tror jag den hette. Där man kunde skapa en startmeny och välja spel och sen så fick man snabbspola till rätt ställe på bandet.

Det var tider det. Tog typ 5minuter att ladda in ett spel

/Flep
Citera
2013-06-02, 22:47
  #10
Medlem
10 PRINT "HAMMARBY"
20 GOTO 10

(enter)

HAMMARBY
HAMMARBY
HAMMARBY
HAMMARBY
HAMMARBY
HAMMARBY
HAMMARBY
HAMMARBY
HAMMARBY
HAMMARBY
HAMMARBY
HAMMARBY
Citera
2013-06-02, 22:54
  #11
Medlem
Jag har en Vic 20 hemma med ett spel.
Vet dock inte om den fungerar.

Hur mycket är den värd idag?
__________________
Senast redigerad av lonian 2013-06-02 kl. 22:56.
Citera
2013-06-03, 09:04
  #12
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleptut
Poke och peek har jag för mig att man körde för att flytta minnes pekare så det gick att ta backup på sina kasseter.

Sen hade man bootloader, runloader tror jag den hette. Där man kunde skapa en startmeny och välja spel och sen så fick man snabbspola till rätt ställe på bandet.

Det var tider det. Tog typ 5minuter att ladda in ett spel

/Flep

Runloader kände jag inte till. Men det måste ju ha varit "fett" på den tiden. Ja laddningstiderna är ett kapitel för sig. Idag är det ju helt ofattbart att det tar 5-7 minuter för att ladda ett spel som består i att en fyrkant jagar bollar eller en orm som käkar fyrkanter.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback