2013-05-24, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atlas11
Jo, jag kommer visst att acceptera bevis när jag ser dem. De dokument, vittnesmål och övrigt som jag nu avfärdar, de avfärdar jag därför att dessa inte är bevis för vad som hävdas. Det är just detta ni GasTroende aldrig lyckas förstå. Tror man att enskilda bitar som var för sig saknar bevisvärde skulle trolla fram ett sådant bara för att man har fler, då kan man "bevisa" i princip vad som helst. "Resten av den seriösa historieforskningen" är också bara människor och låter sig påverkas av ett samhällsklimat där man inte får "förneka" massgasningarna (dvs. säga som det är). Ja, det är en himla tur för Dig att vi som vet något om bevis inte får bestämma vad som utgör sådana, ty finge vi göra detta skulle GasMyten krossas på en kvart.
"GasMyten krossas på en kvart av vi som vet något om bevis" skriver du. Tala om övermod....

Får jag ändå fråga: Underkänner ni också alla erkännanden, oftast gjorda inför domstol, av dem som medverkat i gasningarna. Det finns en hel del här, http://shamash.org/holocaust/denial/testimony.txt .
Har dom talat i nattmössan eller inte förstått vad dom erkänt?

Samt vanliga vittnesberättelser. Jag tar en här, säkerligen mycket typisk och som det finns många av, om verksamheten i Auschwitz-Birkenau, http://www.yadvashem.org/about_holocaust/documents/part2/doc167.html . Är det lögn det som berättas om den s.k. selektionen efter vilken nästan alla "försvann"?

För övrigt: Hur många anser du omkom i Auschwitz? Och vilket var det huvudsakliga dödssättet?
Senast redigerad av Babord 2013-05-24 kl. 21:25.
Citera
2013-05-25, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babord
"GasMyten krossas på en kvart av vi som vet något om bevis" skriver du. Tala om övermod....

Får jag ändå fråga: Underkänner ni också alla erkännanden, oftast gjorda inför domstol, av dem som medverkat i gasningarna. Det finns en hel del här, http://shamash.org/holocaust/denial/testimony.txt .
Har dom talat i nattmössan eller inte förstått vad dom erkänt?

Samt vanliga vittnesberättelser. Jag tar en här, säkerligen mycket typisk och som det finns många av, om verksamheten i Auschwitz-Birkenau, http://www.yadvashem.org/about_holocaust/documents/part2/doc167.html . Är det lögn det som berättas om den s.k. selektionen efter vilken nästan alla "försvann"?

För övrigt: Hur många anser du omkom i Auschwitz? Och vilket var det huvudsakliga dödssättet?

När det uppenbarligen inte finns övertygande stödbevisning underkänner jag givetvis "vittnesmål" och "erkännanden", ja. Annars kunde ju någon "erkänna" eller "vittna" om vad som helst, och så skulle detta anses vara "bevis". Det fanns hur många "vittnesmål" och "erkännanden" som helst om häxor som flög till Blåkulla också, men jag tror ändå inte på den saken forrän jag sett bevis som stöder sådana påståenden. Detsamma gäller GasMyten. För övrigt framgår det från Yad Vashem - länken att "vittnet" fått det mesta berättat för sig av en judinna från Frankrike.

När det gäller dödssiffran i Auschwitz har man ju varit ärlig nog att sänka den från fyra miljoner till ungefär en och en halv miljon. Vid Auschwitz-rättegångarna angav man siffran 300 000, och i de tyska dödsböckerna som påträffats i ryska arkiv (beslagtagna) vill jag minnas siffran 75 000 skall vara nedtecknad. Jag kan acceptera att den korreka siffran ligger någonstans mitt emellan dessa, men alltså inga fyra miljoner eller ens en och en halv.

Det huvudsakliga dödssättet var sannolikt svält och tyfus, framför allt under krigets slutskede då kommunikationsnätet var förstört på grund av allierade bombräder.
Citera
2013-05-26, 08:59
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Vad är det som är "så starkt"? Om varje enskild faktabit lika gärna kan tyda på andra företeelser som att det skulle röra sig om massgasningar blir det snarare synnerligen klent, hur många faktabitar man än har. Annars kunde man ju även "bevisa" häxor, flygande tefat eller vad som helst. Sedan att försvararna i detta fall är missnöjda med det som kallas bevis i målet, Ja det tror jag säkert. Det håller ju inte. "Kanske andra starka saker som kan bevisas". Jaha, gör det då. Du har inte fått något bevis för att lokalen inte kunde användas som gaskammare, och då anser Du alltså att detta styrker att den användes för det syftet? Det kan Du ju inte mena allvar med. Resonerar man på det viset går det ju att "bevisa" vilka stolligheter som helst.

Sedan försöker du vända på mitt resonemang och skriver att den som inte får bitarna att konvergera skulle ha "bestämt sig för att gasningarna är en skröna". Nej, men snarare har denne insett att de enskilda bitarna måste ha ett bevisvärde för det som hävdas, annars kan de inte konvergera till bevis.

Men visst, åter till TS, där fragan alltså var vilka bevis jag skulle acceptera.
Och mitt ursprungliga svar kvarstår: vilka som helst.
Nej jag försöker förklara för dig i ett antal inlägg nu. Starka menar jag givetviss saker som bekräftar typ beställningar av material. Ritningarna som ritades upp, som visar tydligt "gaskammare" även om det står lik källare , eller något annat. Som sagt jag tipsat dig en tråd där du kan läsa. Att börja lägga in sådan inlägg i denna tråd är ju offtopic.

Men några exempel på saker jag fundera på är :
1) Varför byggde man in 14 duschar och en gastät dörr i ett rum? Med ett titthål? Ska de som de döda blir till Zombies ?

2) Varför byggde man bara in 14 duschar i ett rum på 210 kvadratmeter och inte 115, som skulle ha motsvarat de verkliga duschrummens proportioner i Auschwitz?

3) Varför behövde "avklädningsrum" påkostade ventilationssystem?

4) Om de hermetiskt tillslutna dörrarna behövdes på grund av dålig lukt och desinfektionsmedlet Zyklon B, varför desinficerades då en likkällare med Zyklon B? Zyklon B är inget desinfektionsmedel utan en insekticid (insektsdödande medel).

5) Om gaskamrarna varit "likkällare", varför fanns det då 14 duschar i en likkällare?

6) Varför byggdes STORA likkällare, om de behövdes brännas meddetsamma? Skulle de samlas på innan bränningen, varför inte bränna direkt pågrund smittorisken? De hade en rejäl överkapacitet.

Detta är alltså saker som inte stämmer med den revisionistiska versionen, detta är alltså anomalier i deras syn som behöver förklaras. Frågorna följer exakt samma mönster som revisarna använder sig av när de "studerar" förintelsen".

Sedan TS fråga var inte ni skulle svara "vad som helst" utan vilken typ bevis kulle ni godkänna? Eftersom ni inte tycks godkänna något alls.
Citera
2013-05-26, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Nej jag försöker förklara för dig i ett antal inlägg nu. Starka menar jag givetviss saker som bekräftar typ beställningar av material. Ritningarna som ritades upp, som visar tydligt "gaskammare" även om det står lik källare , eller något annat. Som sagt jag tipsat dig en tråd där du kan läsa. Att börja lägga in sådan inlägg i denna tråd är ju offtopic.

Men några exempel på saker jag fundera på är :
1) Varför byggde man in 14 duschar och en gastät dörr i ett rum? Med ett titthål? Ska de som de döda blir till Zombies ?

2) Varför byggde man bara in 14 duschar i ett rum på 210 kvadratmeter och inte 115, som skulle ha motsvarat de verkliga duschrummens proportioner i Auschwitz?

3) Varför behövde "avklädningsrum" påkostade ventilationssystem?

4) Om de hermetiskt tillslutna dörrarna behövdes på grund av dålig lukt och desinfektionsmedlet Zyklon B, varför desinficerades då en likkällare med Zyklon B? Zyklon B är inget desinfektionsmedel utan en insekticid (insektsdödande medel).

5) Om gaskamrarna varit "likkällare", varför fanns det då 14 duschar i en likkällare?

6) Varför byggdes STORA likkällare, om de behövdes brännas meddetsamma? Skulle de samlas på innan bränningen, varför inte bränna direkt pågrund smittorisken? De hade en rejäl överkapacitet.

Detta är alltså saker som inte stämmer med den revisionistiska versionen, detta är alltså anomalier i deras syn som behöver förklaras. Frågorna följer exakt samma mönster som revisarna använder sig av när de "studerar" förintelsen".

Sedan TS fråga var inte ni skulle svara "vad som helst" utan vilken typ bevis kulle ni godkänna? Eftersom ni inte tycks godkänna något alls.

Jag är fullt medveten om vad frågan i TS avsåg, och mitt svar kvarstår; jag skulle acceptera vilka bevis som helst. Varför skulle jag inte göra det? Bevis är bevis, och måste såklart accepteras som sådana. Problemet är ju att det som hitintills presenteras inte är bevis utan trams.

Sedan ställer Du en massa frågor; varför byggde man x? Varför gjorde man y? osv. Och så hävdar Du att det inte stämmer med den "revisionistiska versionen". Tja, för min del är "versionen" ingenting annat än att jag hävdar att ni saknar bevis för era påstaenden om massgasningar. Varje fråga Du ställer kan lika gärna ha en annan förklaring som att det skulle vara relaterat till massgasningar, och därfor kan inte de sammantagna svaren bevisa några massgasningar.
Citera
2013-05-26, 16:49
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Tja, för min del är "versionen" ingenting annat än att jag hävdar att ni saknar bevis för era påstaenden om massgasningar.

Man kanske kort och gott kan sammanfatta din tro med att det måste ha och är en gigantisk världskonspiration.
Alla som berättat, alla bevis (som enl dig och några till inte är bevis medans alla andra accepterar dem), alla de som försvann (ja, det finns listor på en massa människor som försvann= bevis) utan att du kan berätta vart de tog vägen samt övriga indikationer på Förintelsens vara är en omöjlighet.

Inser du inte vilken pajas du är?

/VV
Citera
2013-05-27, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Man kanske kort och gott kan sammanfatta din tro med att det måste ha och är en gigantisk världskonspiration.
Alla som berättat, alla bevis (som enl dig och några till inte är bevis medans alla andra accepterar dem), alla de som försvann (ja, det finns listor på en massa människor som försvann= bevis) utan att du kan berätta vart de tog vägen samt övriga indikationer på Förintelsens vara är en omöjlighet.

Inser du inte vilken pajas du är?

/VV

Det Du hävdar kan även appliceras på häxor som flyger till Blåkulla. Det finns ju tusentals sopkvastar, svarta katter och gamla tanter. För att inte tala om alla ögonvittnen, skulle de ljugit? Kan Du bevisa att de ljugit eller torterats? Visst har Blåkulla aldrig påträffats och de undersökta kvastarna går inte att flyga med, men det bevisar ju inte att häxfenomenet är en bluff. Visst, en enskildhet kanske inte bevisar häxor, men man skall se helheten; sopkvastar+svarta katter+vittnesmål+gamla tanter=häxfester vid Blåkulla. Och tror Du inte att alla som försvunnit blivit bortförda av häxor kan jag kontra med att Du vet inte var de annars skulle tagit vägen. Om man redan bestämt sig för att något är ett faktum, då ser man ju "bevis" för detta överallt och kan komma med bortförklaringar i det oändliga. Hade Gasmyten varit sann hade det ju funnits en mängd fynd som vart och ett har ett bevisvärde för vad som hävdas och som därför kan konvergera till bevis, men det finns det ju inte. I stället är varje fynd ospecifikt och kan även tyda på annat. Då konvergerar fynden inte till någonting alls, utom för den som redan bestämt sig för att gasningarna är ett faktum.
Citera
2013-05-27, 10:35
Medlem
Citat:
När det uppenbarligen inte finns övertygande stödbevisning underkänner jag givetvis "vittnesmål" och "erkännanden", ja. Annars kunde ju någon "erkänna" eller "vittna" om vad som helst, och så skulle detta anses vara "bevis". Det fanns hur många "vittnesmål" och "erkännanden" som helst om häxor som flög till Blåkulla också, men jag tror ändå inte på den saken forrän jag sett bevis som stöder sådana påståenden. Detsamma gäller GasMyten. För övrigt framgår det från Yad Vashem - länken att "vittnet" fått det mesta berättat för sig av en judinna från Frankrike.
En hel del av de vittnesmål som redovisas under http://shamash.org/holocaust/denial/testimony.txt är från rättegångsförhandlingarna. Kända vittnen till den tilltalades ogärningar har således kallats till domstolen och vittnesmålen har säkerligen i många fall varit rätt graverande. Efter samråd med sin advokat har troligen den tilltalade ofta funnit det bättre att erkänna och berätta om gärningarna än att förneka dem. Han kunde då också påpeka att han var emot dem, men själv riskerade livhanken om han motsatte sig överordnades order. Detta kunde, i varje fall hos en del domstolar, faktiskt ge strafflindring.

Som påpekats var dödsstraffet avskaffat i Väst-Tyskland. Livstidsstraff var också relativt ovanliga och i de fall det förekom fanns det regler för benådning. http://www1.jur.uva.nl/junsv/junsveng/junsv_contents.htm redovisar kortfattat mängder av rättegångar. Sök gärna i den västyska delen på "Crime Location" där du hittar "Kl Auschwitz" m.m.

Det som redovisats under http://www.yadvashem.org/about_holocaust/documents/part2/doc är alltså ett typiskt vittnesmål om selektionen i Auschwitz och det finns många sådana. Oftast har man inte kunnat förklara vart de många selekterade tog vägen utöver att merparten, alltså hundratusentals, måste ha hamnat i gaskammaren.
Senast redigerad av Babord 2013-05-27 kl. 10:45.
Citera
2013-05-28, 08:30
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Jag är fullt medveten om vad frågan i TS avsåg, och mitt svar kvarstår; jag skulle acceptera vilka bevis som helst. Varför skulle jag inte göra det? Bevis är bevis, och måste såklart accepteras som sådana. Problemet är ju att det som hitintills presenteras inte är bevis utan trams.

Sedan ställer Du en massa frågor; varför byggde man x? Varför gjorde man y? osv. Och så hävdar Du att det inte stämmer med den "revisionistiska versionen". Tja, för min del är "versionen" ingenting annat än att jag hävdar att ni saknar bevis för era påstaenden om massgasningar. Varje fråga Du ställer kan lika gärna ha en annan förklaring som att det skulle vara relaterat till massgasningar, och därfor kan inte de sammantagna svaren bevisa några massgasningar.
Nu kommer vi till det jag vill. Om det inte finns inga andra sannolika skäl, att det kan vara annat än "gaskammare". Alla saker antyder det är gaskammare, så troligtviss var det gaskammare, har inte sett något annan rimlig sak. Har du andra teorier?
Citera
2013-05-28, 09:18
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Det Du hävdar kan även appliceras på häxor som flyger till Blåkulla.

Nej, det kan det inte.
Sluta spela pajas.

/VV
Citera
2013-05-28, 10:41
Medlem
Citat:
Jag är fullt medveten om vad frågan i TS avsåg, och mitt svar kvarstår; jag skulle acceptera vilka bevis som helst. Varför skulle jag inte göra det? Bevis är bevis, och måste såklart accepteras som sådana. Problemet är ju att det som hitintills presenteras inte är bevis utan trams.-----
En mycket underlig slutsats du kommit till. För det är ju så i ett rättsamhälle att vittnesbevisning kan vara en del av bevisningen. Men just när det gäller Holocaust anser du alltså att vittnesmål även inför en domstol enbart är trams. Detta tydligen även om det stöds av annat.

Du bör nog en gång till gå igenom vittnesmålen i http://shamash.org/holocaust/denial/testimony.txt . Av vilken anledning skulle de inte vara sannfärdiga?

En annat intressant vittnesmål är ju också det här http://www.nizkor.org/ftp.cgi/people/p/pfannenstiel.wilhelm/ftp.cgi?people/p/pfannenstiel.wilhelm//pfannen.001 .
Citera
2013-05-28, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det blir nog lite fel att börja tugga den saken i denna tråd, men det finns ju ett gäng andra trådar där i princip allt om förintelsen diskuterats, testa att läs på lite själv och utan skygglapparna på, och utan att enbart gå på det som förintelseförnekarsidor påstår bara för det passar din tro och åsikt. Testa att vara lika kritisk vad gäller beviskraven åt båda håll.

Fundera på varför i princip alla påståenden från förintelseförnekarnas sida har smulats sönder och samman med stenhårda fakta i 60 år minst. Även om vi bara håller oss till teknikaliteter och annat som kan styrkas av helt opartiska källor.

Fast, givetvis ser ju inte du det som att det har smulats sönder, utan du kommer ju i sedvanlig förnekaranda att förneka att så skett, liksom alla bevis för att så skett.

Det är fan ta mig lätt att vara förnekare, bara att klappa sig på öronen och skrika "Nääääää, det har aldrig hänt, det är lögn..." till allt som ni inte gillar eller inte vill erkänna, så slipper ni verkligheten, tror ni....

Bevisen jag talar om är t ex de som tålt en kritisk granskning och en radda rättegångar under ca 60 år nu, rättegångar i ett flertal demokratiska länder med full mediabevakning m.m.

Kan Du vara snäll och ge ett exempel på ett sådant bevis då?
Citera
2013-05-28, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babord
En hel del av de vittnesmål som redovisas under http://shamash.org/holocaust/denial/testimony.txt är från rättegångsförhandlingarna. Kända vittnen till den tilltalades ogärningar har således kallats till domstolen och vittnesmålen har säkerligen i många fall varit rätt graverande. Efter samråd med sin advokat har troligen den tilltalade ofta funnit det bättre att erkänna och berätta om gärningarna än att förneka dem. Han kunde då också påpeka att han var emot dem, men själv riskerade livhanken om han motsatte sig överordnades order. Detta kunde, i varje fall hos en del domstolar, faktiskt ge strafflindring.

Som påpekats var dödsstraffet avskaffat i Väst-Tyskland. Livstidsstraff var också relativt ovanliga och i de fall det förekom fanns det regler för benådning. http://www1.jur.uva.nl/junsv/junsveng/junsv_contents.htm redovisar kortfattat mängder av rättegångar. Sök gärna i den västyska delen på "Crime Location" där du hittar "Kl Auschwitz" m.m.

Det som redovisats under http://www.yadvashem.org/about_holocaust/documents/part2/doc är alltså ett typiskt vittnesmål om selektionen i Auschwitz och det finns många sådana. Oftast har man inte kunnat förklara vart de många selekterade tog vägen utöver att merparten, alltså hundratusentals, måste ha hamnat i gaskammaren.

Jag finner ingen bevisning som tas upp i någon av länkarna, endast vittnesmål samt vad anklagelserna varit. Många av de beskrivna brotten från Auschwitz är också sådant jag inte betvivlar, och som säkerligen utfördes av alla sidor under kriget. Finns det beskrivningar av bevisföringen i den Västtyska länken? Kan ärligt talat inte finna det, kanske letar jag dåligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in