2013-05-21, 22:52
Medlem
Det suger. Blir ledsen av det varje dag, det är dyrt och svårt och himla jobbigt.
Har varit glutenintolerant i snart 6 år, och det går inte en dag utan att jag tänker på hur underbart det var förr, när man tålde allt man stoppade i sig.
Jag saknar öl, pizza, kakor och en simpel färsklimpa, men det jag saknar mest är att inte vara speciell för min kost. Att alltid vara "han den där, han som inte tål nånting, oj vi glömde bort dig, jag förstår hur jobbigt det är", håll käften allihop ni förstår inte.
Ibland funderar jag på om det skulle vara värt att få cancer och dö i förtid, känns som det ibland åtminstonde.
Någon annan här som också är glutenintollerant?
Citera
2013-05-21, 23:55
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
Tror det är svårare när man får det senare i livet och inte är född med det, lite av en livskris typ.

Själv har jag motsatt situation, var mjölkallergiker till tonåren. I skolan när någon fyllde år så brukade det barnet bjuda på glass, alla barnen satt i ring och åt, ja utom jag då, jag fick titta på.
Ärligt talat så rörde det mig inte så mycket eftersom det var så självklart för mig. Jag var glad ändå, satt ju ändå med i ringen och pratade med de andra barnen.

I dag finns det så många alternativ för allergiker, samhället är anpassat mycket bättre för olika dieter. Sen finns det ju många som utesluter olika födoämnen av andra skäl än allergier, exempelvis religion, bättre hälsa eller ätstörningar.

Jag förstår att du tycker det är jobbigt och jag önskar att jag kunde dela med mig av något superbra tips men egentligen handlar det nog (pissigt nog) om att ända attityd. Det är bara såhär det är, inget problem utan bara fakta. Man får vara glad för det man har istället, se på dem sakerna. När jag var liten var jag inte sur över att jag inte fick glass utan jag var glad över att jag fick sitta med i ringen.

Hitta nya saker du tycker om är väl en annan klyscha, fast jag antar att du försökt med det under de här sex åren. Många människor tenderar att inte äta så varierat som de borde, ofta kör man lite samma mönster och håller sig till vissa livsmedel. Försök tänka i nya banor, hitta nya recept istället för att bara ersätta brödet med dyra alternativ.

Typ när jag var liten, jag kunde ju inte äta choklad, minns så väl när jag upptäckte att nötcreme var mjölkfri. Ok nu låter jag asgammal och inte som en 25-åring, nostalgitripp

Hursom, ta dig i kragen, det blir lättare, fokusera på det som funkar istället, mat är inte allt här i livet, ibland är man tillräckligt glad av att få sitta med i ringen.
Citera
2013-05-24, 18:58
Medlem
Filioss avatar
Japp, är glutenintolerant och lite annat. Skaffa inte cancer och dö i förtid, tro mig, jag har varit sjuk hela livet och nära att dö av det. Det är inte roligt att ligga och vänta på slutet och mat betyder inte så mycket där och då. Sen är det inte kul med matallergier; maten är inte lika god längre och omgivningen kan göra en ledsen ibland, men håller med ugglor-i-mossen, man får ta det för vad det är. Att varje år få en chokladask i julklapp på jobbet med både gluten och mjölk i, trots att alla vet att man är intolerant, eller att få höra att dieter som LCHF går före allergier på knytkalas och fester är sånt som får mig att säcka ihop lite. Och jag saknar verkligen pizza
Senast redigerad av Filios 2013-05-24 kl. 19:01.
Citera
2013-06-01, 09:19
Medlem
Tjippmunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filios
Och jag saknar verkligen pizza
börja fråga runt på pizzeriorna om de har glutenfri pizza. här är ett antal som har börjat göra eftersom det var så efterfrågat. (tror de tar 10:- extra, men det kan de ju vara värt)
Citera
2013-06-10, 19:21
Medlem
Om du inte varit i kontakt med en dietist, kan det vara ett tips för att få råd och kanske inspiration.
Citera
2013-08-08, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av illusionz
Det suger. Blir ledsen av det varje dag, det är dyrt och svårt och himla jobbigt.
Har varit glutenintolerant i snart 6 år, och det går inte en dag utan att jag tänker på hur underbart det var förr, när man tålde allt man stoppade i sig.
Jag saknar öl, pizza, kakor och en simpel färsklimpa, men det jag saknar mest är att inte vara speciell för min kost. Att alltid vara "han den där, han som inte tål nånting, oj vi glömde bort dig, jag förstår hur jobbigt det är", håll käften allihop ni förstår inte.
Ibland funderar jag på om det skulle vara värt att få cancer och dö i förtid, känns som det ibland åtminstonde.

http://www.youtube.com/watch?v=r2yN6381ox4
Jag tar gärna din gluten allergi om du tar min, länkar nedan. har det mesta där.
http://www.fibromyalgi.nu/fms_symptom.asp
Citera
2013-08-08, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av illusionz

nu är du friskare och mår bättre och inte tjock. antar detta. Så vad klagar du över igentligen?
testa glutenfri pasta precis. smaklöst och ingen bra känsla av att äta det. Så det är tråkiga.Men alla blir friskare av skippa gluten. du är tvungen och var glad för det för fan....
Citera
2025-05-10, 22:52
Medlem
Mullrets avatar
Hur upptäcker man och diagnosers man denna sjukdom? Är det blodprov på VC som gäller ?
Citera
2025-05-22, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Hur upptäcker man och diagnosers man denna sjukdom? Är det blodprov på VC som gäller ?

Ja. Många med glutenintolerans självdiagnostiserar dock sig själv och besöker aldrig vc.
Citera
2026-01-10, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret

De kan också gå ner med kamera i tarmen och kolla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in