Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2013-05-14, 10:47
  #55249
Medlem
outoftheblues avatar
Ur Dick Sundevalls arikel

"Jag står fast vid uppfattningen att de båda kvinnorna som anmält Assange inte ingått i någon stor konspiration från början till slut. Men har jag varit lite naiv när det gäller A och hur CIA har agerat? Det finns onekligen ett mönster av en väldig massa "tillfälligheter" som resulterat i det nuvarande läget. Ett läge som är rena önskedrömmen för CIA och USA. Och som den svenska staten är högst behjälplig med."

http://www.magasinetparagraf.se/deba...julian-assange

Det fick mig att tänka på en rad ur den blog där Ardin på ett stilistiskt sätt framställer sig som mobbad

"Saker jag sagt i andra sammanhang togs upp som svar på helt andra frågor. Allt jag eller någon som kunde antas stå mig nära sagt som kunde vrängas till min nackdel togs upp som bevis på min skuld, min brottslighet och omöjligheten att jag kunde tala sanning. Allt jag sagt som var till min fördel i det sammanhanget ogiltigförklarades eller förbigicks med tystnad. Men jag fick också stöd. Först någon enstaka, sedan fler och fler."

http://annaardin.wordpress.com/2013/...laringen-till/

Vilka är det egentligen som stöttar henne att framhärda med anklagelserna om "övergreppet" hon ska ha utsatts för? Hon tror kanske att de alla stöttar henne personligen, men bland dessa kan finnas de som stöttar "henne" för att de därigenom motarbetar Assange, enligt den klassiska principen "min fiendes fiende är min vän". Har hon ens tänkt på det? Är hon så naiv och självcentrerad att hon inte ser spelet hon låter sig dras in i, det vill säga mobbningen av Assange och i förlängningen Wikileaks?
__________________
Senast redigerad av outoftheblue 2013-05-14 kl. 10:49.
Citera
2013-05-14, 11:00
  #55250
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Lite intressant att jämföra stadsbesök med kronologin på åklagarens hemsida.





Retoriken på UD-bloggen 2011-01-19: "Brittiska intresset för Sverige har sällan varit så stort"

"...en nation som allt oftare tittar nyfiket på hur Sverige löser olika samhälliga problem.", "De flesta britter har läst eller hört talas om Millenniumtriologin och Wallanderfilmerna är oerhört populära", "allt viktigare handelspartner för Storbritannien", "Sverige har kommit att bli mer intressant att studera på en lång rad politiska och ekonomiska områden.", "Sverige ses som förebild", "Ofta används Sverige också som referens när britterna vill utöva självkritik kring olika frågor.", "Under hösten har det i snitt varit ett svenskt ministerbesök per vecka i London.", "Statsminister Reinfeldt och premiärminister Camerons gemensamma artikel i FT", osv. osv

Sist i bloggen omnämns Assange i en mening: "Ett annat ärende som väckt stort intresse är Wikileaksgrundaren Julian Assange."
Ärendet som omnämns innan Assange är självmordsbombaren i Stockholm "Många britter frågade sig hur detta attentat kunde inträffa i idyllen Sverige." Assange nämns alltså, av en "händelse" i samma andetag som självmordsbombaren.

http://blogg.ud.se/blog/2011/01/19/b...arit-sa-stort/


Och idag landar Kerry i Sverige:
"Kerry träffar under dagen statsminister Fredrik Reinfeldt och utrikesminister Carl Bildt. Kerry och Bildt reser sedan vidare till Kiruna.

Enligt den svenska statsrådsberedningen ska Kerry få en svensk analys av utvecklingen i Europa och EU. Amerikanska UD förväntar sig samtal om Afghanistan, Iran och Syrien med sina svenska motparter, rapporterar TT."

http://www.svt.se/nyheter/sverige/ke...ter-regeringen

Då får vi se vad det innebär för utvecklingen i Assangeärendet i närtid.
Citera
2013-05-14, 11:17
  #55251
Medlem
TheFatControllers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Men för vad?

Tror inte att skälet för att till varje pris få JA till Sverige handlar om de sexbrottsmisstankarna som MN anför. Hur denna förundersökning hanteras och värderas politiskt visar att det är mycket starka krafter och skäl inblandade. Långt utanför JD och MN område.

Då kvarstår frågan för vilka brott eller grunder UD och regeringen anser att nuvarande hanteringen av JA ärendet är värt det politiska priset.

Men för att göra den bedömningen måste du väga in det politiska priset för alternativet:
Välunderrättad, okontrollerbar, och verklig press- och yttrandefrihet.
Det priset kan inte mätas i pengar.

Frihet är skrämmande helt enkelt. (Såhär kan det låta i det stora landet i väst):
http://www.youtube.com/watch?v=co0WmN_0piw <-- Amerikansk bombastisk libertarian-propaganda
Citera
2013-05-14, 12:58
  #55252
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Men för vad?

Tror inte att skälet för att till varje pris få JA till Sverige handlar om de sexbrottsmisstankarna som MN anför. Hur denna förundersökning hanteras och värderas politiskt visar att det är mycket starka krafter och skäl inblandade. Långt utanför JD och MN område.

Då kvarstår frågan för vilka brott eller grunder UD och regeringen anser att nuvarande hanteringen av JA ärendet är värt det politiska priset.

Det är just det jag funderar över, därför att priset är för högt. Tar de hand om Assange dyker nya personer upp, och hackar fram nyheter. Det går inte att stoppa nyhetsflödet, oavsett teknik. Det har alltid varit så, om man inte inför så sträng diktatur som i Nord Korea.

Jag tror lösningarna och prestigen har kommit i efterhand, för att visa att i Sverige ger man inte efter. För den som saknar personlig erfarenhet av domstol, som politikerna, vet inte vad saken handlar om i den bistra verkligheten. Det finns en allmän villfarelse att svenskt domstolsväsendet är ofarligt och vänligt, i Astrid Lindgrens anda.

Svensken av i dag bryr sig inte om i fall andra råkar illa ut, så länge konsumtionen upprätthålls med sänkta skatter och låga räntor. Rättsväsendet är ingen politisk fråga i annat än att de flesta medborgarna vill låsa in alla kriminella med högre straff. De känner ingen som blivit drabbad, som åtalad eller stämd. Därför är slutsatsen att all hantering är korrekt inom rättsväsendet. Folk orkar inte ta till sig att Sverige bryter mot mänskliga rättigheter, så länge de inte själva drabbas.

Jag är säker på att Assange tagit reda på hur det kan gå, innan han sökte asyl. Han är väl informerad om "ord mot ord", muntlig bevisning, och hur CBs involvering kan ge justitiemord, med kollegor på alla poster. Regering eller UD vågar nog inte ge direkta direktiv till domstolarna, men visat missnöje räcker för att stoppa karriärer. Rättsväsendet i Stockholm består av en relativt liten krets, där man måste välja sida.

De brister som vi diskuterar, i saken mot Assange, är faktiskt en skam för ett land med den svansföring Sverige visar. Som nu på UDs blogg försöker få fokus på allt som är bra, i en lite hotfull ton. Det finns en undermening att vi som kritiserar saker, undergräver det goda arbete de står för.

En öppen begäran från USA om att få hem spioner av alla de slag skulle vara på sin plats. Och visa öppet att på UD lever folk i en annan värld än gemene man gör. Med prioriteringen att mörka brister i hanteringen av Assange för att främja sina egna intressen. Deras jobb går ut på att främja den positiva sidan av Sverige, och nu kommer Assangesaken och förstör många års slit. Det är enklast att sparka på ett brottsoffer än att stöta sig med politiska subkulturer och idioter inom rättsväsendet.

Jag vidhåller att detta är en intern svensk rövarhistoria, i en domstolskultur som växt utom all kontroll. Den normala hanteringen är att drämma till med en juridisk knorr, men Assange överlistade dem när han sökte asyl och fick över fokus på det svenska sättet att hantera "problem", med domstolarna som samarbetespartners. Jag noterar att även Aftonbladet börjat med krönikor om hur folk far illa på häkten, och den bristande bevisningen som ligger till stöd för domar. Assange har gjort nytta redan!
Citera
2013-05-14, 13:13
  #55253
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen

Jag vidhåller att detta är en intern svensk rövarhistoria, i en domstolskultur som växt utom all kontroll.....

Hur engelska domstolsverket, polisen och politiker agerat stödjer inte den tesen.
De har också tappat alla normala ramar och också de har agerat helt hysteriskt.
Citera
2013-05-14, 13:42
  #55254
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Hur engelska domstolsverket, polisen och politiker agerat stödjer inte den tesen.
De har också tappat alla normala ramar och också de har agerat helt hysteriskt.
Det engelska domstolsväsendet är inte insatt i hur man kan åtala någon i brist på bevis eller den slags bevis som ord från AA och SW. Bevis som tillkommit med hjälp av en massa motstridiga förhör av kvinnorna, som leder till åtal. Att störda personer får upphöjas till sanningsvittnen, om hörsägen och politiska agendor. I en sak där falska anklagelser fortskrider med en random kondom som teknisk bevisning.

Bj*rn H*rtig, försökte påtala bristen i åtalet och blev anklagad för att fläcka ner bilden av Sverige. Han fick klara signaler om att våra makthavare, inte tolererar smutskastning av svenskt rättsväsende. Ett lands rättsväsende, är ett lands identitet i stora delar. En hetare sak än vi först anat, vi som trodde regimbyte i Sverige skulle leda till att avarterna i rättssystemet skulle bli belysta. I stället ser vi hur aktörerna är kvar på sina poster eller byter jobb med varandra.

England har inget annat val än att respektera svensk rättsskipning. Det är det umgänget mellan civiliserade stater går ut på. Därför är saken allvarligare än vad som först framkommit. England måste presumera att utfärdade EAW har juridisk grund i inhemsk svensk lagstiftning och i övriga bestämmelser. Det ska noteras att Assange fick husarrest och inte ruttnade i svenskt häkte.

När det visar sig att saken drar ut på tiden, visar sig bristen i hanteringen och att Assange hade grund för sina farhågor om en objektiv process enligt den teoretiska svenska rättsordningen, där folk sköter sina jobb korrekt. Assange är drabbad av aktörer, i den svenska rättsordningen, som arbetar utanför rättsordningen, men utnyttjar åklagarämbetet och domstolarna för att främja politiska intressen. Det borde vara den stora politiska frågan för JD.
__________________
Senast redigerad av Vresrosen 2013-05-14 kl. 14:21.
Citera
2013-05-14, 13:55
  #55255
Medlem
longbow4ys avatar
"British authorities have threatened to force their way into Ecuador's London embassy to arrest Julian Assange even if the WikiLeaks founder is granted asylum in South America, the country's Foreign Minister claimed yesterday."

http://www.independent.co.uk/news/uk...e-8050602.html

Tror du att det hotet enbart grundar sig på att ett förhör inte kunde hållas i UK?

Tror du det hotet grundar sig på "en intern svensk rövarhistoria"

Jag tror inte på att MN sitter vid rodret. Hon kommer bara vara syndabocken när detta någon gång löses upp.
Citera
2013-05-14, 13:57
  #55256
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFatController
Men för att göra den bedömningen måste du väga in det politiska priset för alternativet:
Välunderrättad, okontrollerbar, och verklig press- och yttrandefrihet.
Det priset kan inte mätas i pengar.

Frihet är skrämmande helt enkelt. (Såhär kan det låta i det stora landet i väst):
http://www.youtube.com/watch?v=co0WmN_0piw <-- Amerikansk bombastisk libertarian-propaganda

Tack för länk, som visar att i USA finns det en dynamisk diskussion om makten, och statens roll. I Sverige verkar UD utgå ifrån att USA är ett land som stått stilla i det kalla krigets politik där Sverige hade en "viktig" roll att spela som informatörer åt sedan länge döda presidenters politik. C*rl R*ve, ubåtar och minkar tillhör vår historia som inte har betydelse i den realtid vi lever i.

Sveriges trovärdighet som demokrati undergrävs av tyst diplomati, i en värld som förändrar sig. Det börjar bli svårt med balansen till omvärlden när neutraliteten övergetts. Det finns inget att luta sig mot längre, som härrör från staten. Då¨blir det företag och popartister som får rädda bilden av Sverige. Bedrövligt.
Citera
2013-05-14, 14:00
  #55257
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
"British authorities have threatened to force their way into Ecuador's London embassy to arrest Julian Assange even if the WikiLeaks founder is granted asylum in South America, the country's Foreign Minister claimed yesterday."

http://www.independent.co.uk/news/uk...e-8050602.html

Tror du att det hotet enbart grundar sig på att ett förhör inte kunde hållas i UK?

Tror du det hotet grundar sig på "en intern svensk rövarhistoria"

Jag tror inte på att MN sitter vid rodret. Hon kommer bara vara syndabocken när detta någon gång löses upp.

Men kan man visa upp för världen; England att vi har en åklagare som MN?
Min uppfattning är att det är städjobb på gång med de har inte hittat skurhinken.
Citera
2013-05-14, 14:59
  #55258
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen


Visst är det rimligt att uppfatta det som att orsaken ligger i hur Sverige klantar sig, men....

i proportion till brottets straffsats agerar UK underligt. En så massiv (terrorbekämpningsliknande) aktion av polisen över så pass lång tid (dessutom mycket kostsam), är svårförklarlig.
Ett samarbete mellan politiker i olika länder för att sätta dit Assange i kombination med den undermåliga svenska rättsordningen verkar troligare. Tillsammans passar de som hand i handske.
__________________
Senast redigerad av Passepartout 2013-05-14 kl. 15:03.
Citera
2013-05-14, 15:05
  #55259
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Visst är det rimligt att uppfatta det som att orsaken ligger i hur Sverige klantar sig, men....

i proportion till brottets straffsats agerar UK underligt. En så massiv (terrorbekämpningsliknande) aktion av polisen över så pass lång tid (dessutom mycket kostsam), är svårförklarlig.
Ett samarbete mellan politiker i olika länder för att sätta dit Assange i kombination med den undermåliga svenska rättsordningen verkar troligare. Tillsammans passar de som hand i handske.

Självklart är det "political expedience" som ligger bakom; på precis samma sätt som när Tony Blair lekte korgosse till Bush predikan om Weapons of Mass Destruction i Irak... och vi vet ju alla hur det slutade avseende politisk trovärdighet. Man önskar att dagens politiker både här och där kontemplerade den saken
Citera
2013-05-14, 15:21
  #55260
Medlem
trenterxs avatar
Intern svensk rövarhistoria? I så fall grundligt uppblandad med en brittisk rövarhistoria. Och den värsta rövarhistorien av alla: ett väntande "sealed indictment" i USA för medhjälp till fienden eller liknande.

Från Chris Hedges ögonvittnesrapport om vad som pågar utanför Ecuadors ambassad I London.

Police sit round-the-clock in a communications van topped with an array of antennas that presumably captures all electronic forms of communication from Assange’s ground-floor suite."
http://www.thenation.com/article/174...ulian-assange#

Signalspaning på Julian Assange dygnet runt kan givetvis inte motiveras med de svenska sex-anklagelserna. De kan knappast heller motiveras av att man vill hindra Julian Assange att lämna ambassaden osedd. Det handlar om att kartlägga Wikileaks, Wikileaks medarbetare, Wikileaks arbete och Wikileaks kommande publiceringar. Dessutom tar man chansen att lyssna på vad Ecuador sysslar med.
__________________
Senast redigerad av trenterx 2013-05-14 kl. 15:25.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback