Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-05-08, 21:48
  #1
Medlem
Sinkomiess avatar
Jag sitter för närvarande och bläddrar igenom "Död på Fjället", utgiven av Fältjägarföreningen på 60-talet till 250års minnet av Armfelts Karoliners ödesdigra marsch över fjället år 1719, där tusentals kom att frysa ihjäl under årets första dagar då en snöstorm slog till under hemfärden.

Av en Göran Rosander finns kapitlet "Armfelts fälttåg i jämtländsk folktradition", som bland annat nämner att "äldre människor" i trakten hava berättat om "Karolinernas krigskassa", vilken skall ha grävts ned i närheten av Rundhögen. Enligt legenden skulle den som finner "blått bläck", enligt Armfelt själv, hitta skatten, och den skulle sökas på midsommarnatten.

En annan kortare berättelse i boken behandlar två man på ripjakt under 40-talet. Vid en älvkant finner ett knippe muskötkulor om 20st tillsammans med ett av tiden illa åtgånget läder eller barkhölje. Som kort kuriosa avslutas historien med "[..] att vi den kvällen kommo hem så sent att det var becksvart och vi hade stort besvär med en vit uggla som hela tiden flaxade över oss."

Då jag läser detta drar mig till minnes saker jag själv hört om de här platserna som skall förknippas med Karolinernas bistra död på fjället. En god väns vän, som deltog i någon vinterutbildning vid en av orterna där Karolinerna först ankom till efter marschen över fjället upplevde någonting underligt. Den sista kvällen hade man sökt sig inomhus i någon slags stuga för att helt enkelt ta det lugnt i värmen efter en krävande övning. Den som berättat, gick utomhus en sväng, kanske för att ta ett bloss. Utanför mötte han en gestalt vilken kom genom skogen, klädd i kappa och rent allmänt i vad som skall ha upplevts som en gammaldags utstyrsel, men på grund av mörkret var det svårt att göra några mer exakta iakttagelser. Den rökande hejade lite försiktigt och fick en nick tillbaks, varefter mannen från skogen klev in i stugan bakom honom. Då han rökt klart och begav sig in i stugan pånytt, frågade han sina kamrater om det var någon slags uppvisning i görningen, att någon klätt upp sig till karolin eller liknande. De andra ska ha sett på honom som ett UFO, och varken veta något om något jippo eller om någon annan gått in i stugvärmen innan honom.

Då jag diskuterade detta med min sambo, hävdade hon att några släktingar på hennes sida varit på någon fjällresa till trakterna. Där ska man ha suttit i sin stuga i vardagsrummet, varpå ytterdörren skall ha öppnats (inte av vinden, utan på riktigt - öppnats) med tunga stövelkliv i rummet och iskalla vindar. Något ögonblick senare slog dörren igen med en smäll och ljuden och kylan försvann.

Jag har också hört från en bekant, vilken tidigare levde i trakten (numera avliden), hur man om kalla vintrar haft bekymmer med att det knackat på dörren. I stil med "Det är ingen idé du går å öppnar, det finns aldrig någon där att släppa in ändå."

Om spöken finns eller inte, om olika människors upplevelser är slump, överdrift eller ren skär lögn låter jag vara osagt. Jag kan dock inte hjälpa att ett visst intresse för såväl denna händelse år 1719 och de "spökhistorier" m.m som uppkommit efter det hela infinner sig.

Så; Finns det någon mer som har några upplevelser från trakten, eller har hört någonting från andra?
__________________
Senast redigerad av Sinkomies 2013-05-08 kl. 21:52.
Citera
2013-05-09, 14:18
  #2
Medlem
T-80Us avatar
En intressant och spännande tråd som jag ämnar följa. Jag tror dock att den är lite malplacerad. Vi provar på annat ställe!

Vapen & Militär --> Paranormala fenomen

/Mod
Citera
2013-05-10, 00:24
  #3
Medlem
oordnings avatar
efter att ha läst detta så bestämmde jag och sambon att vi ska göra stället ett besök tack för en trevlig tråd!
Citera
2013-05-11, 09:33
  #4
Medlem
Poogles avatar
Tack för en bra trådidé! Jag har hört rykten om folk som har sett en eller flera karoliner gå eller marschera på de platser där tragedin utspelades. Jag är ganska säker på att det i dessa fall handlar om s.k. platsminnen.
Citera
2013-05-12, 16:40
  #5
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poogle
Tack för en bra trådidé! Jag har hört rykten om folk som har sett en eller flera karoliner gå eller marschera på de platser där tragedin utspelades. Jag är ganska säker på att det i dessa fall handlar om s.k. platsminnen.

Samma här de ska ha kört bil där där soldater ska ha passerat och bilen stannat och det passerat gammaldagssoldater ..
Citera
2013-05-14, 21:18
  #6
Medlem
Ördögs avatar
Tack för en ypperlig trådstart! Ur egen fatabur har jag inget att tillföra, men en guggling ledde mig till Utsidan och det här elva år gamla inlägget:

Citat:
I mina yngre dagar läste jag gärna spökböcker, bl.a. kommer jag ihåg en bok som hette "Det spökar i Jämtland", och vill minnas det var i denna boken det var en historia om en fjällvandrare som vid dåligt väder blev tvungen att ta skydd, och övernatta i en stuga, eller vindskydd i trakterna av Blåhammaren/Sylarna.
Jag kommer inte ihåg berättelsen i detalj, men det var något sånt som att; mitt i svarta natten, med stormen ylande runt husknutarna, så hör han knackningar i husväggen, eller på dörren. Han blir naturligtvis skrämd, och kryper samman intill väggen där han ligger på en enkel brits i mörkret.
Knackningarna fortsätter emellertid, och till slut kan han inte låta bli, utan tittar upp. I det flackande skenet från en måne som ibland tittar fram mellan ovädersmolnen, ser han då ett ansikte utanför fönstret. Någon som står där och ser in - en man med en ovanlig hatt på huvudet. Han tänker att det måste vara någon annan fjällvandrare, som också behöver komma in och få skydd för ovädret, så han kliver upp och går fram till fönstret för att se närmare vad det är för en typ. Det han då får se genom fönstret, är en man i blå uniform, med ett mycket plågat och slitet uttryck i ett orakat och smutsigt ansikte.
Det slår honom inte just då vem mannen kan vara, utan han går ut för att be honom in. Men när han kommer ut, och går runt stugan, så finns det ingen där. Det enda han ser i det dämpade skenet från månen, är fjällbjörkarna som ruskas och slits av den hårda vinden. Han ropar, men ropet drunkar i vinden, och han får intet svar.
Inne i stugan igen, funderar han - skärrad och rädd - på vad? vem? varför? och kommer plötsligt ihåg varför han tyckt det varit något bekant med klädselen som mannen burit.
- Karolinerna!!!
Den blå uniformen och den karaktäristiska hatten var precis som de karolineruniformer han sett på någon illustration i någon bok som omhandlat karolinernas tragiska dödsmarch, de första dagarna på nyåret 1919, då över 3000 man blev kvar i snödrivorna på fjället från Tydalen via Stor-Erik vollen, på bägge sidor om Blåhammaren och fram till Handöl.

-----------------------------
Brrr. När jag var liten, levde jag mig väldigt bildligt in i just den där berättelsen, och har därefter alltid tyckt det är lite kusligt när jag ibland själv övernattar ensam i något avsides liggande nödkrypin - där det oftast inte finns några gardiner att dra för fönstren.
Då väntar jag bara på att få se ett ansikte som tittar in.
- En septembernatt hörde jag också knackningar, eller kanske snarere skrapningar i väggen, när jag låg ensam mitt i ödemarken. Men vågade mig i alla fall ut med ficklampan efter en stund, utan att se något.
Morgonen efter kom det förbi en liten renflock, som jag då lyckligtvis kunde lägga skulden för de mystiska ljuden på. Eller så var det mössen. Eller så var det, ...?

Ni kan ju i alla fall komma ihåg historian, ni som skall på vandring i trakterna av Blåhammaren och Sylarna;-))

Den ovannämnda boken Det spökar i Jämtland utkom 1955. En nyutgåva i faksimil kom 1990, kan Libris berätta.
Författaren var pseudonymen Karl Skogsbo, bakom vilken döljer sig den litterärt verksamme kyrkoherden i Ragunda Olof Johannes Arbman (1887-1955). Mer info om honom här och här.
Ytterligare en nöjd läsare av boken har skrivit följande på Ghosthunters.se:

Citat:
På 1930-talet publicerades "Det spökar i Jämtland" av Karl Skogsbo för första gången, och den har gått ut i återtryck flera gånger tack vare Jämtlands Läns Museum som anser att boken är av kulturhistorisk karaktär. Jag kan rekommendera boken starkt och jag har sett exemplar på Tradera så den som håller utkik kan säkert få tag i sitt exemplar förr eller senare. Boken gick runt på min arbetsplats och tiotalet kollegor tyckte att den var toppen. Min favorithistoria är den om jägaren som såg karoliner vandra förbi hans tillfälliga jaktstuga en kall vinternatt. Trevlig läsning!

Micke

Själv ska jag besöka Poltava endera helgen. Jag ska hålla utkik efter spöken där, även om de sannolikt inte mår vidare bra i den ukrainska sommarhettan.
__________________
Senast redigerad av Ördög 2013-05-14 kl. 22:04.
Citera
2014-10-23, 21:58
  #7
Medlem
LilyLazers avatar
Ursäkta för bump

Men denna Stuga som det berättas om i Död på Fjället, existerar den fortfarande?

Ska finnas en till stuga som några Karoliner sökt skydd i, vet ej om den existerar längre.
Citera
2014-10-23, 23:12
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Då jag läser detta drar mig till minnes saker jag själv hört om de här platserna som skall förknippas med Karolinernas bistra död på fjället. En god väns vän, som deltog i någon vinterutbildning vid en av orterna där Karolinerna först ankom till efter marschen över fjället upplevde någonting underligt. Den sista kvällen hade man sökt sig inomhus i någon slags stuga för att helt enkelt ta det lugnt i värmen efter en krävande övning. Den som berättat, gick utomhus en sväng, kanske för att ta ett bloss. Utanför mötte han en gestalt vilken kom genom skogen, klädd i kappa och rent allmänt i vad som skall ha upplevts som en gammaldags utstyrsel, men på grund av mörkret var det svårt att göra några mer exakta iakttagelser. Den rökande hejade lite försiktigt och fick en nick tillbaks, varefter mannen från skogen klev in i stugan bakom honom. Då han rökt klart och begav sig in i stugan pånytt, frågade han sina kamrater om det var någon slags uppvisning i görningen, att någon klätt upp sig till karolin eller liknande. De andra ska ha sett på honom som ett UFO, och varken veta något om något jippo eller om någon annan gått in i stugvärmen innan honom.

Tror han har varit på en kursgård som ligger i Ånn

http://www.forsvarsutbildarna.se/ann/kursgarden_2

Har varit där på vinterutbildning också och fick höra samma historia och lite andra liknande historier.

Han som var ledare för kursen är väldigt "fjällvan" och sa att han sätt en del sjuka saker på fjället. Den jag minns var att han berättade att han hade en överlevnadskurs med kanske 35 soldater där dom skulle sova några nätter på fjället och sen skida på dagarna.

När dom kom tillbaka ner till kursgården igen så var det i vanlig maner diverse utvärderingar.

När han och resten av befälsteamet i flera utvärderingar läst om både hyllningar och klagomål till befälet som klätt ut sig till karolin och gått runt och övervakat när soldaterna en natt skulle bygga övernattnings "igloos" så började alla befälen undra vem soldaterna menade för ingen av dom hade ju gjort något sådant iallafall inte i "karolineruniform".

När dom frågade soldaterna vem dom menade så sa dom på en gång ja men det var ju nån av er som klätt ut er och gick runt och tittade på oss när vi byggde.

När alla soldater och befäl började förstå vad det måste ha varit så vart det rätt tyst resten av kvällen och någon soldat hade tydligen låst in sig på toaletten och vart helt förstörd.

Tydligen hade han hälsat "Godafton kapten" till personen i Karolineruniformen och fått ett Godafton tillbaka innan den okända personen vänt sig om och gått.

Underhållande historier men ja känns mest som just det ...Underhållande historier
även om vi inte var så kaxiga när det började mörkna och vi själva stod där och grävde övernattnings "igloos"
__________________
Senast redigerad av chillhunter 2014-10-23 kl. 23:18.
Citera
2016-04-29, 11:20
  #9
Medlem
vivalalegions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chillhunter
Tror han har varit på en kursgård som ligger i Ånn

http://www.forsvarsutbildarna.se/ann/kursgarden_2

Har varit där på vinterutbildning också och fick höra samma historia och lite andra liknande historier.

Han som var ledare för kursen är väldigt "fjällvan" och sa att han sätt en del sjuka saker på fjället. Den jag minns var att han berättade att han hade en överlevnadskurs med kanske 35 soldater där dom skulle sova några nätter på fjället och sen skida på dagarna.

När dom kom tillbaka ner till kursgården igen så var det i vanlig maner diverse utvärderingar.

När han och resten av befälsteamet i flera utvärderingar läst om både hyllningar och klagomål till befälet som klätt ut sig till karolin och gått runt och övervakat när soldaterna en natt skulle bygga övernattnings "igloos" så började alla befälen undra vem soldaterna menade för ingen av dom hade ju gjort något sådant iallafall inte i "karolineruniform".

När dom frågade soldaterna vem dom menade så sa dom på en gång ja men det var ju nån av er som klätt ut er och gick runt och tittade på oss när vi byggde.

När alla soldater och befäl började förstå vad det måste ha varit så vart det rätt tyst resten av kvällen och någon soldat hade tydligen låst in sig på toaletten och vart helt förstörd.

Tydligen hade han hälsat "Godafton kapten" till personen i Karolineruniformen och fått ett Godafton tillbaka innan den okända personen vänt sig om och gått.

Underhållande historier men ja känns mest som just det ...Underhållande historier
även om vi inte var så kaxiga när det började mörkna och vi själva stod där och grävde övernattnings "igloos"
Väldigt spännande beskrivning om soldaten som hälsade på spöket. Jag kan riktigt se framför mig scenen.
Citera
2016-05-02, 16:26
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oordning
efter att ha läst detta så bestämmde jag och sambon att vi ska göra stället ett besök tack för en trevlig tråd!

Hur var besöket nu sådär 3 år efter ditt inlägg?
Citera
2016-05-02, 16:37
  #11
Medlem
Klassiker. Jag är uppvuxen i Jämtland och fick höra dessa historier som pojke. Historier om karoliner som setts på fjället. Jag tyckte det var sjukt läskigt.
Citera
2016-05-02, 17:43
  #12
Medlem
Historierna jag fick höra av morfar och av morfars bröder handlade om att folk hade hört män ropa på hjälp uppe på fjället när snöstormen låg på. Och när de närmat sig ropen såg de figurer i snöyran med hästar och slädar.

Jag har också hör de här historierna från Handöl om unga soldatpojkar som kommit ner från fjället frusna, stela och okontaktbara. Nästan som zombies.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback