32 599 besökare online
857 880 medlemmar • 45 857 520 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Politik > Feminism och jämställdhet
Svara på ämne
Ämnesverktyg
micro113
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
MSB:s målsättning (framgår av deras handlingsprogram för jämställdhet) är dock att, av de som anställs 2014, ska 40% vara kvinnor. Dit kommer man aldrig att komma utan att göra stora förändringar i antagningsprocessen, både till SMO-utbildningen och i samband med rekryteringen. Då pratar jag om de fysiska kraven i synnerhet. Detta kommer knappast leda till bättre förutsättningar för att kunna genomföra räddningsinsatser.

Självklart inte, det finns en AFS som tydligt talar om hur organisationen ska se ut för att få genomföra rök- och kemdykning. Man ska dock komma ihåg att resurserna inledningsvis är begränsade. Det håller inte att en av rökdykarna inte klarar av att släpa ut den andra om det skulle inträffa ett nödläge.

Nej man har inte plockat bort alla fysiska krav, men som flera andra tidigare sagt är kraven i regel för lågt ställda. Man har också i flera fall plockat bort eller förändrat vissa testmoment som "missgynnat" kvinnor.
Vi kan nog lugnt konstatera att "Dit kommer man aldrig att komma".

http://www.youtube.com/watch?v=trKzqC9VAt8
http://genusfritt.wordpress.com/2013/08/

pf10
Medlem
pf10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vi kan nog lugnt konstatera att "Dit kommer man aldrig att komma".

Tror inte jag heller men målsättningen i sig kommer med stor sannolikhet innebära att man fortsätta tumma på de fysiska kraven framöver.
Senast redigerad av pf10 2013-04-17 kl. 20:00.

martinator
Medlem
Citat:
Vilka skulle dessa styrkor vara? Och skall du hävda att det skulle bero på att de var bemannade med kvinnor?

Kvinnor utgör i dag 2% av kåren. Det är inga bilar där ute fyllda av kvinnor.

Det finns inte heller någon som skulle lämna bilen/utsidan obemannad och skicka in hela sitt manskap i en brinnande byggnad.
Att man får invänta förstärkning handlar snarare om de nedragningar som gjorts under en lång räcka av år, vilket innebär att man initialt är färre som åker ut på larm nu än förr.

Fast de fysiska grundkraven skall alla klara faktiskt. Det är inte så att man plockat bort alla fysiska krav.
Du tänker hela tiden i minimikrav. Tyvärr så funkar inte verkligheten utifrån minimikrav.
Du har heller ingen kännedom om rökdykningsverksamhet ser jag - detta är en kompetens som inte alla i bilen alltid har, varför man inte som du verkar tro kan skicka in två nya att plocka ut de två första. Du verkar helt enkelt gissa en hel jävla massa och inte veta speciellt mycket om verksamheten.
/m

EDIT: Minimikrav gäller inte för de som vill rökdyka. Körkort, behörighet C är inte längre ett krav vid anställning. Det gör att man har personer på stationer som INTE FÅR KÖRA BRANDBILARNA och som inte får rökdyka.... Detta är tappade förmågor.
Senast redigerad av martinator 2013-04-18 kl. 09:13.

Vinnys
Avstängd
Vinnyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Du tänker hela tiden i minimikrav. Tyvärr så funkar inte verkligheten utifrån minimikrav.
Du har heller ingen kännedom om rökdykningsverksamhet ser jag - detta är en kompetens som inte alla i bilen alltid har, varför man inte som du verkar tro kan skicka in två nya att plocka ut de två första. Du verkar helt enkelt gissa en hel jävla massa och inte veta speciellt mycket om verksamheten.
/m
det är micros specialite, att självsäkert gissa hejvilt. oavsett ämne. ställ en fråga om baksidan av månen, hon har bergis varit där!

Apefirmativeaction
Avstängd
Till ts, självklart måste lite människor offras, helst vita män, för att det kulturmarxistiska paradiset på jorden ska kunna skapas.
Kvinnliga brandmäns svaga armar beror för övrigt självklart på patriarkala strukturer, med rätt feministisk indoktrinering ska du se att de snart uträttar underverk och överträffar männen.
Hell feminismen.

LegaliseItNow
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apefirmativeaction
Till ts, självklart måste lite människor offras, helst vita män, för att det kulturmarxistiska paradiset på jorden ska kunna skapas.
Kvinnliga brandmäns svaga armar beror för övrigt självklart på patriarkala strukturer, med rätt feministisk indoktrinering ska du se att de snart uträttar underverk och överträffar männen.
Hell feminismen.
Detta hela handlar om att acceptera alla typer av människor, alltså att alla skall ha en chans att komma in i brandkåren. Spelar ingen roll vilket kön den sökande har.
Det enda som spelar någon roll är de kraven som Brandkåren har, att vara man är inget krav. Styrka, kondition och psyke brukar ha högst fokus har jag för mig, rätta mig om jag har fel.
Senast redigerad av LegaliseItNow 2013-04-18 kl. 21:28.

pf10
Medlem
pf10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LegaliseItNow
Detta hela handlar om att acceptera alla typer av människor, alltså att alla skall ha en chans att komma in i brandkåren. Spelar ingen roll vilket kön den sökande har.
Det enda som spelar någon roll är de kraven som Brandkåren har, att vara man är inget krav. Styrka, kondition och psyke brukar ha högst fokus har jag för mig, rätta mig om jag har fel.

Det är ju så det borde vara och faktiskt redan är i de allra flesta kommuner, men som jag sa förrut så har myndigheterna en helt annan syn på jämställdhet. Det räcker inte med att alla har samma möjlighet till anställning. Man har istället en märklig fixering vid att man måste uppfylla en viss procentkvot med kvinnor och personer med utomeuropeisk bakgrund i räddningstjänsterna.
Senast redigerad av pf10 2013-04-18 kl. 22:38.

PissingContest
Medlem
PissingContests avatar
Citat:
Du som hävdar att du genomgått räddningsmannautbildningen -- Hur ofta "bärs" människor ut ur brinnande hus?
Hur stor del av arbetet utgörs av att släpa människor ur brinnande hus?
VILKA är det ens som har funktionen att gå in i ett brinnande hus.....
Du återfaller som vanligt till semantik!
Trotts att det är helt uppenbart att en starkare person skulle ha lättare att både bära och släpa en person ur ett brinnande hus så tror du att skillnaden mellan orden kommer att utgöra någon slags fördel i din argumentation.

Citat:
Men det är precis vad som händer när du ställer upp omotiverade krav, du krymper gruppen och sorterar bort kvalificerade kandidater.
Jo, detta har jag inte förnekat. Vad jag däremot sagt är att det knappast skadar att låta både de fysiska och de psykiska kraven förbli höga.

Om vi har 20.000 sökande till 200 platser och krav som medger antagning för 18.000 av dessa, så finns det knappast något som talar emot att vi höjer kraven så att endast 1.000 av de ansökande kan medges plats, det blir trots detta endast 20% av de som uppfyller kraven som faktiskt kan antas!!!

Att du inte kan se logiken i detta, att de antagna i det senare fallet faktiskt med största sannolikhet skulle motsvara en högre kravbild, är liksom inte ett problem jag har..

Citat:
Du förstår kanske inte det, men brandmannayrket är inte det enda yrket med rekrytering och där fysisk styrka har varit på diskussion som en faktor i tillsättningen.

Nej, det finns säkert fler yrken med fysiska krav (polis, pilot(militär) osv) men vad har det med saken att göra?
Citat:
Nej, den viktiga frågan är vilka kompetenser man behöver och hur man matchar urvalet till det.
Jo, och då är det en oerhört dålig idé att låta t.ex. de fysiska kraven för att bli brandman motsvara vad vilken vanlig, idrottande, fjortonårig pojke som helst klarar av. Man kanske skulle se till att det krävdes mer än bara "att ha en penis" för att bli brandman? (med detta menar jag att nästan ALLA som har en sådan faktiskt kan klara de fysiska kraven idag).

Citat:
Att det räcker inte med att vara störst.

Nej, men det finns knappast något självändamål med att vara minst eller sämst heller..

Citat:
Jag har noterat det. Vad du säger.
Bra, synd att du trotts detta inte kan lyssna.

Citat:
När/om man gör det så kan man diskutera det - ja. Det har dock inte skett, kraven har inte sänkts för kvinnors skulle ... och dessutom .. vilka/vems krav talar du om?
Jo, detta har redan skett!

Citat:
Det är oväsentligt om det finns tillräckligt med sökande för att man skall kunna höja kraven. Kravens funktion är inte som vid antagning till högskolan - en tävlan om vem som kommer in - utan en hjälp att sålla fram de kanditater man anser är lämpliga för tjänst på just den stationen. Vad vill man ha och behöver i sitt arbetslag helt enkelt.
Så en antagning till utbildningen till brandman ska inte ske enligt samma premisser som utbildningen till t.ex. sjuksköterska, dvs. genom någon form av konkurrensutsatt behörighet?
På samma sätt ska alltså inte heller anställningen vara konkurrensutsatt?
Du vill i själva verket bara att kvinnor ska kunna ta tjänster som bättre hade kunnat fyllas av män.
Varför inte helt enkelt erkänna vad det är du är ute efter?

BestBabe
Medlem
BestBabes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
/m

EDIT: Minimikrav gäller inte för de som vill rökdyka. Körkort, behörighet C är inte längre ett krav vid anställning. Det gör att man har personer på stationer som INTE FÅR KÖRA BRANDBILARNA och som inte får rökdyka.... Detta är tappade förmågor.

Är det så?
Det logiska är ju att alla i arbetsgruppen borde klara alla arbetsuppgifter. Att släcka bränder hör ju inte riktigt till sånt man kan planera in så det passar utifrån vilken personal som är sjuk eller har semester.

Man borde ju vid utbildning/anställning sträva efter att alla i arbetsgruppen ska klara alla arbetsuppgifter på arbetsplatsen. Först om det inte går att få tag på den kompetensen borde man plocka in andra, men då sträva efter att höja deras kompetens.

micro113
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PissingContest
Du återfaller som vanligt till semantik!
Trotts att det är helt uppenbart att en starkare person skulle ha lättare att både bära och släpa en person ur ett brinnande hus så tror du att skillnaden mellan orden kommer att utgöra någon slags fördel i din argumentation.
Det ÄR en väsentlig skillnad på vilka fysiska krav de olika momenten ställer på en person. Skall man utgå från att människor skall bäras ut ur brandhärdarna så kommer man hela tiden ha för svaga brandmän eftersom det alltid finns människor som är för tunga för att lyfta - och det ställer stora krav på en person som skall springa in och ut och bära människor.

Hur ett moment skall utföras är alltså avgörande för vilka krav som ställs på den som skall utföra det...

Citat:
Jo, detta har jag inte förnekat. Vad jag däremot sagt är att det knappast skadar att låta både de fysiska och de psykiska kraven förbli höga.
De är fortfarande höga.

Citat:
Om vi har 20.000 sökande till 200 platser och krav som medger antagning för 18.000 av dessa, så finns det knappast något som talar emot att vi höjer kraven så att endast 1.000 av de ansökande kan medges plats, det blir trots detta endast 20% av de som uppfyller kraven som faktiskt kan antas!!!
Det finns inget som talar för att man gör en sådan uteslutning och krymper underlaget.

Citat:
Att du inte kan se logiken i detta, att de antagna i det senare fallet faktiskt med största sannolikhet skulle motsvara en högre kravbild, är liksom inte ett problem jag har..
Nej, uteslutning för uteslutningens skull har du inte problem med nej.

Citat:
Nej, det finns säkert fler yrken med fysiska krav (polis, pilot(militär) osv) men vad har det med saken att göra?
Att rekryteringsgrupper finns inom fler yrkeskategorier, och oavsett vad du vill eller inte vill tro så har jag ingått i sådan grupp - där just diskussionen gällande fysik och kön varit aktuell.

Citat:
Jo, och då är det en oerhört dålig idé att låta t.ex. de fysiska kraven för att bli brandman motsvara vad vilken vanlig, idrottande, fjortonårig pojke som helst klarar av. Man kanske skulle se till att det krävdes mer än bara "att ha en penis" för att bli brandman? (med detta menar jag att nästan ALLA som har en sådan faktiskt kan klara de fysiska kraven idag).
När du skryter om dina resultat från utbildningen så säger det med andra ord inte mycket alls. Blev du någonsin brandman för övrigt? De kraven är ju faktiskt högre än utbildningens.

Citat:
Nej, men det finns knappast något självändamål med att vara minst eller sämst heller..

Bra, synd att du trotts detta inte kan lyssna.

Jo, detta har redan skett!
Du som skall föreställa insatt i yrket borde väl veta att det inte finns några enhetliga krav alls. De krav som finns ställs efter var personen skall verka och vad man där ser som viktigt för att klara uppgifterna.

Däremot sänker man kraven för stigande ålder. Hur ser du på brandmän över 35? Bör de sparkas? De håller ju uppenbarligen inte måttet längre.

Citat:
Så en antagning till utbildningen till brandman ska inte ske enligt samma premisser som utbildningen till t.ex. sjuksköterska, dvs. genom någon form av konkurrensutsatt behörighet?
På samma sätt ska alltså inte heller anställningen vara konkurrensutsatt?
Du vill i själva verket bara att kvinnor ska kunna ta tjänster som bättre hade kunnat fyllas av män.
Varför inte helt enkelt erkänna vad det är du är ute efter?
Skilj på sjuksköterskeutbildningen och på de krav som ställs vid rekryteringen av en sjuksköterska .... du vet, ungefär som man skiljer på att utbilda brandmän och att anställa dem ....

Din jämförelse är inte relevant ...

http://www.youtube.com/watch?v=trKzqC9VAt8
http://genusfritt.wordpress.com/2013/08/

spoiler
Medlem
spoilers avatar
Brandmän kan bli könsneutrala handläggare

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5526693

Svara på ämne
Topp Dela »