Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-05-27, 12:34
  #133
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seagate
Får FB ens betalt för unika klick från varje annonsör? Eller får de kanske bara betalt för sålda produkter på annonsörernas webbplatser eller liknande?

Vi får inte betalt per klick, utan varje annonsör gör en utvärdering efter hur mycket de sålt pga annonsen. Klick är givetvis bra, men inte lika viktigt som att annonsen faktiskt ger resultat finansiellt för de som annonserar.

admin
Citera
2006-05-27, 12:58
  #134
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av {I}{K}{E}
Vad menar du?
Att medlemmar som donerar kommer att favoriseras och att andra medlemmar inte ska vara medvetna om detta?

Kan jag köpa mig fri från varningar och tillsägelser för en donation på 100kr?
Kanske en bra marknadside från admins sida
I pluspaketet så blir forumet reklamfritt.


Det jag menar är att vi inte ska ha något VIP under nicket på de som puttat till 200 spän i FBs kassa. Så det är anonymt för andra användare vilka som donerat. I rättvisans namn, så får vi ingen särbehandling av medlemmar, och ingen kan komma och grina efter en bann att han donerade 500 spänn.

Däremot tror jag inte det är så nödvändigt att det inte står vem pengarna kommer i från på FBs kontoutdrag. Om det står typ Kalle Gustavsson, eller Bjarne Lunar, så är det ingen som kopplar ihop det till IKE eller Squalo eller H.E.L. Således funkar enkla banköverföringar, och man behöver inte undersöka medoder för anonyma donationer.
Citera
2006-05-27, 16:56
  #135
Medlem
Dr.Jekylls avatar
Sätt isf bannern under första inlägget.. Skapar en fin distinktion mellan startinlägget och resten av tråden. Just nu är det svinjobbigt :/.
Citera
2006-05-27, 17:19
  #136
Medlem
Ajajajs avatar
Den nya reklamen känns mindre bra, men om den krävs för Flashbacks överlevnad så är det bara att svälja den beska medicinen.

Dock en sak borde vi väl kunna fastslå en lysande ide?

Att icke registrerade tvingas se mer reklam än registrerade medlemmar. Det är ju klockrent på alla sätt och vis!



Till donationsförslaget. Jag tycker det är bra som "komplement", det är väl inget dåligt i att ha det som just ett komplement?

Alla donationer sker enligt kontrakt som gör att donatorn inte kan stämma Flashback eller dylikt, dessutom sker alla donationer anonymt, ingen på FB vet vem som skänkt pengar.

Citat:
Ursprungligen postat av admin
Är Paypal verkligen så klokt?
Ehum, jag måste försvara Paypal lite här. Visst finns det dom som råkat illa ut, men troligast är att dessa brutit mot någon allvarlig regel. Betänk att Paypal har fler än 100 miljoner nyttjare. Det är många det och klart är att det finns dom som råkat illa ut, men det är nog ytterligt få om man ser till helheten.

Sen om Paypal-donation skulle bli ett alternativt så är det nog väldigt klokt att tillse att kontot töms med jämna mellanrum och alltid då en viss given nivå passeras.


Citat:
Ursprungligen postat av admin
Vi får inte betalt per klick, utan varje annonsör gör en utvärdering efter hur mycket de sålt pga annonsen. Klick är givetvis bra, men inte lika viktigt som att annonsen faktiskt ger resultat finansiellt för de som annonserar.

admin
Det var intressant. Hur utvärderar man sånt? Någon som vet?

Citera
2006-05-27, 17:19
  #137
Medlem
flowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Vi får inte betalt per klick, utan varje annonsör gör en utvärdering efter hur mycket de sålt pga annonsen. Klick är givetvis bra, men inte lika viktigt som att annonsen faktiskt ger resultat finansiellt för de som annonserar.

admin

Admin, hur tänker du kring donationer? Det känns om att du kasserade paypalförslaget (med rätta) och sedan gick vidare? Vad har du emot donationer så mycket? Har du tittat på paynova.se till exempel?
Citera
2006-05-27, 18:50
  #138
Medlem
Seagates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jekyll
Sätt isf bannern under första inlägget.. Skapar en fin distinktion mellan startinlägget och resten av tråden. Just nu är det svinjobbigt :/.

Smart !!

Admin, testa det

Jag tror också det kan vara en god idé.

// Farbror Seagate
Citera
2006-05-27, 19:08
  #139
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajajaj
Det var intressant. Hur utvärderar man sånt? Någon som vet?


Normalast är att man länkar med någon sorts id i länken så att annonsören ser varitfrån det är länkat, och kopplar eventuella köp emot detta. Det är en sk lead.

I annonserna på FB så finns det inget sådant, så jag antar att man kollar referern, dvs browsern skickar med adressen där länken som man klickade på låg i en variabel som heter HTTP_REFERER. Utifrån det så ser annonsören vem som skickar dit besökaren. Detta är dock en mycket osäker metod och skall undvikas, eftersom många brandväggar eller sk säkerhetsprogram rensat bort den, t ex Norton Internet Security m fl.
Citera
2006-05-27, 20:11
  #140
Medlem
Un Perros avatar
Nej, detta är ett oskick rent utsagt.
Citera
2006-05-27, 20:22
  #141
Medlem
flowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Un Perro
Nej, detta är ett oskick rent utsagt.

App app! Konstruktiv kritik var det

Verkar som att du hängt lite för mycket i loungen
Citera
2006-05-27, 21:16
  #142
Medlem
Fulfittans avatar
Helt klart hellre donationer på frivillig basis än reklam. Men det måste kunna ske helt anonymt så när som på nicket; inte ens admin skall kunna se och eller bygga upp ett register med personuppgifter på donatorer. Går detta att genomföra kan jag tänka mig att donera en ansenlig summa.
Citera
2006-05-28, 11:27
  #143
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajajaj
Ehum, jag måste försvara Paypal lite här. Visst finns det dom som råkat illa ut, men troligast är att dessa brutit mot någon allvarlig regel. Betänk att Paypal har fler än 100 miljoner nyttjare. Det är många det och klart är att det finns dom som råkat illa ut, men det är nog ytterligt få om man ser till helheten.

Kan i sammanhanget vara bra att veta att Flashback redan är portade av både Google, Tradedoublers och en mängd andra företag. Orsaken är alltid densamma. Vårt innehåll är stötande, och de vill inte sammankopplas med carding, warez, hatbrott, porr, prostitution, nätpoker och allt vad de nu har förbud mot. Jag är inte up-to-date med hur Paypal fungerar (har aldrig haft med dem att göra), men något säger mig att de inte skulle vara så postiva till allt vi sysslar med?

admin
Citera
2006-05-28, 11:30
  #144
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flows
Admin, hur tänker du kring donationer? Det känns om att du kasserade paypalförslaget (med rätta) och sedan gick vidare? Vad har du emot donationer så mycket? Har du tittat på paynova.se till exempel?

Jag är inte emot donationer. Jag tror dock inte att forumet enbart kan leva på dessa, men att de kan vara ett bra komplement. Men jag tror att det isf bör göras på ett sätt som gynnar användarna. Dvs. att maximalt antal procent av det man skickar går till Flashback (och inte till telebolagen), samt att det är enkelt och billigt att göra en donation. Har ingen bra lösning där just nu, men är alltså inte helt negativ till detta i framtiden.

admin
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback