2013-01-20, 00:08
Medlem
not_reallys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gest
Jag har just läst boken Vägen till mästarminne av Matthias Ribbing och tyckte att den var både intressant och stundtals genial. Den bygger på en hel del gamla minnesmetoder men också några väldigt bra övningar och säkert en hel del nytt som kommer direkt från Ribbing själv. Den handlar främst om hur man förbättrar sitt minne genom visualisering. Denna förmåga, förstår jag nu, är nyckeln till om man vill ha ett "mästarminne" som han beskriver det.

Jag ser det så här: Vi ser bilder för vårt inre hela tiden. Inte minst när vi läser böcker och konverserar med människor. Problemet med våra visualiseringar är att vi låter dem blurras bort och försvinna istället för att placera dem på något smart ställe i vårt inre som gör det möjligt för oss att komma åt dem senare. Några här kanske är bekanta med begrepp som "memory palace" från Derren Brown eller The mentalist..? Tror att Ribbing kallar det för Stödbildssystem. Jag återkommer till det nedan.

Låt säga att du ska till affären, men precis som du ska ut genom dörren ber din kompis dig som hastigast att köpa några varor: juice, smör, sylt, bröd, kaffe och ägg. För varje vara som din kompis uttalar visualiseras automatiskt en bild av denna inom dig i och med att du hör den. I vanliga fall hade dessa visualiseringar bara stannat som hastigast (om du nu inte bestämt dig för att rabbla dem om och om igen tills du kom till affären), men med hjälp av två simpla och välkända minnesmetoder är det ganska lätt att behålla dem.

Den första metoden handlar om att slå samman två varor efter varandra, exempelvis juice med smör eftersom de hamnade efter varandra i ordningen. Föreställ dig då bara ett juicepaket som genomborras av ett smöpaket. Gör så med alla varor så att du till slut har tre bilder.

Nu har du visualiserat dem och har mycket större chans att komma ihåg dem. Men för att "fixera" bilderna ytterligare kan du placera dem i ett minnespalats eller i detta fall, en "minnescykel". Visualisera för ditt inre, dock utan att stänga ögonen, hur du placerar juice-smöret längst framme vid däcket, bröd-sylten på sadeln och kaffe-ägget på pakethållaren. Titta på bilden några gånger innan du kommer till affären så kommer du att minnas alla varor enkelt.

Om du vill minnas den här matlistan för resten av ditt liv måste du titta på bilden igen runt 4h senare, en gång till nästa vecka, en gång till nästa månad och en gång till efter ett år. Typ... lite oftare kanske.

På det här sättet kan man minnas nästan så mycket man vill genom att visualisera.

Siffror minns man genom att koda om varje siffra till en symbol. T.ex 01= näsa 02= hår osv... (förklaring till dessa konstiga symbolval ges i boken, eller fråga mig om ni är nyfikna). Standard är att lära sig en unik symbol för varje siffra upp till 99. I annat fall måste man vara väldigt duktig på att skapa och forma olika "näsor" på näthinnan (man ska undvika att använda samma bild då detta kan skapa förvirring). Avancerad nivå är en unik symbol till 999. Bra om man jobbar med siffror kanske?

Skulle du köpa två juicepaket så placera lite hår ovanpå paketet..

Samma metod gäller för månader (december = julklapp) och veckodagar (tisdag = tistel).

Jag pluggar inför en tenta och har blivit hjälpt av metoderna redan. Jag har dock inte gjort alla övningar i boken utan endast de jag tyckte verkade vettiga (även om jag börjar förstå mer och mer att varje övning har en poäng) och roliga.

Jo precis, det viktiga är ofta efterarbetet också. Minnet är "logaritmiskt", vilket innebär att man måste aktivera minnen efter först 10 minuter, sedan 2-4 timmar, sedan dagen efter, sedan veckan efter, månaden efter osv. Ju oftare man påminner sig om saker desto längre kommer minnena finnas kvar.
Citera
2013-01-28, 17:37
Medlem
Viewts avatar
Hur gör ni när ni ska åtskilja t.ex. "passera" och "passerat" i minnet? Ännu svårare med utländska ord som liknar varandra.
Citera
2013-03-05, 15:01
Medlem
Mattias Ribbing skriver som sagt om "ryska dock metoden", "kedjetekniken" och "Ribbings cykel" om man ska handla varor på stan. Jag tycker att ni kan slopa dessa tekniker. Det har i alla fall jag börjat göra. De är okej, men varför välja det sämre alternativet?

Den betydligt mer effektiva metoden är den om minnespalats, vilken har tagits upp här tidigare. Anledningen är att när vi placerar en bild i ett minnespalats så blir bilden automatiskt i 3D istället för 2D och det gör en enorm skillnad.

Är det någon här som har lärt sig att koppla talen 00-99 till bilder?

Om ryska-dock-metoden och kedjetekniken är onödigt dåliga är det förslag som Mattias ger för att memorera dessa siffror fullkomligt värdelösa. Man ska tex rita siffran 01 på en näsa flera gånger under 1 minut och sedan ger man sig på nästa. Det fungerar absolut inte!

Därför prövade jag att koppla ihop bilderna med kedjetekniken och det tog en halvtimme att memorera alla bilder i ordning med det var ändå problematiskt just eftersom jag inte ville gå igenom alla 70 bilder för att komma till vilken bild som var siffran 70.

Därför lade jag lite extra tid på att memorera milstolpar som alla jämna tiotal samt tal med femmor (25,35.45, etc). Detta visade sig dock bli väldigt tidskrävande och när jag väl lärt mig dem så gick det inte lång tid fören jag glömt bort dem igen.

Därför kör jag nu en uppdaterad version som är utomordentlig! Den fick mig att memorera 50 decimaler av pi på en halvtimme och jag kommer fortfarande ihåg dem. Att "installera" systemet tar inte heller längre tid en just 30 min. Metoden går till så här:

1. Tänk ut ett minnespalats med tio olika rum. Gärna ett stort palats, för ju större rum desto större kan du göra bilderna och det förenklar framkallningen. Jag använder mig av min gamla skola. Det är bra om man kan gå från rum till rum utan att man måste passera diverse korridorer. Det leder till en bättre sammanlänkning. Utomhus är bra då det finns många olika miljöer. Många upp och nedförsbackar. Om du har en golfbana färskt i minnet vore det klockrent eftersom de nya hålen/banorna markerar gränser.

2. Sätt dig med de uppskrivna symbolerna framför dig. Jag kör Ribbings symboler och de fungerar bra. Ni gör som ni vill.

3. Placera symbolerna för varje 5a i mitten av varje rum (05 i första rummet, 15 i andra, 25 i tredje osv). Denna ska vara central och lätt att hitta till, för när du vill hitta din symbol snabbt (säg symbolen på siffran 77) så hjälper det att kunna utgå från 75 istället för att börja räkna från 70 (med den här metoden går det iofs utmärkt att börja räkna bakifrån från 80 eftersom det är 3D, men ändå).

4. Fyll i resten. Tänk på att placera den första symbolen precis i dörren på det nya rummet samt fyrorna och sexorna sammanlänkade med femmorna.

5. För att göra det hela ännu enklare gör jag något som får symbolerna att koppla samman med varandra. Tillexempel så har räven (05) en yxa (06) i munnen som huggs fast i en dörr (07). Detta är inte nödvändigt på alla. Jag har inte det, men jag märkte att det underlättar mycket och det ger betydligt ökad säkerhet. Eftersom yxan sitter fast i dörren kan jag vara helt 100% på att jag inte missat någon däremellan.

Dåså. Lite övriga tips: Kom ihåg att alltid memorera i 3D. Vare sig det gäller siffror eller annat. Detta sker som sagt av sig själv bara man lägger bilden i ett minnespalats. Om ni inte har ett minnespalats förberett gör det inget. Ta bara det rummet ni sitter i just då, det kommer att göra stor skillnad.

Annars är vägar utomhus bra verktyg. Gärna runt kring bostadsområden så att man får med kurvor och skiftande miljöer. En fördel med dessa är att de kan göras oändligt långa. Just vid ert sifferminnespalats vill jag dock avråda från att vara utomhus eftersom det inte finns några tydliga avgränsningar.

Fortsätt att dela med er av era tekniker! De är roliga att läsa. Jag kommer att skriva här när jag upptäcker ännu bättre metoder.
Citera
2013-03-05, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viewt
Hur gör ni när ni ska åtskilja t.ex. "passera" och "passerat" i minnet? Ännu svårare med utländska ord som liknar varandra.

Vissa ord är helt klart svårare att memorera än andra. Men i exemplet ovan kan du ju ha att någon "passerar" ett föremål, dvs går förbi det, men ändå är i jämnhöjd med det eller pytte lite efter. Vad gäller "passerat" har han helt enkelt gått förbi. Kanske även han vänder sig om för att titta på det.

Du får gärna ge exempel på de utländska orden men det finns symboler för varje bokstav som man kan ta hjälp av t.ex. A = Ark, B = Buddha etc..

Annars har vi spanskans A QUE som betyder ATT och QUIERO som betyder JAG VILL, men de har liknande uttal och båda för tankarna till engelskans ord för nyckel "KEY".

Då kan du exempelvis göra två olika nycklar. Den ena kan vara din hemnyckel (i förstorat format naturligtvis eftersom vi pratar minne). Den placerar du på din mATTa i hallen. Ovanpå nyckeln placerar du en ARK så att du minns att det skulle vara A que.

För den andra bilden låter du ett bråkigt barn stå utanför din lokala godiskiosk och skrika "JAG VILL" med en stor plastnyckel i handen. Placera en stor Ost på kiosken för att minnas quier-O, eller förvandla kiosken till en ostbutik, det är hugget som stucket. Försök också att känna lukten av ost, det hjälper har jag upptäckt även om Ribbing inte ger mycket för det.

That sould do the trick!
Citera
2013-03-27, 16:32
Medlem
Plugga ORD till högskoleprovet

Jag har pluggat in omkring 1500 ord inför högskoleprovet (grundlistan på ordprov.se minus de ord jag kunde sedan tidigare) och tänkte berätta lite om de strategier jag använt mig av som jag tycker fungerar bäst. De bygger på samma grundkoncept som jag tagit upp tidigare i tråden dvs att slå ihop två bilder och placera dem i en 3Dmiljö; ett sk minnespalats.

Instruktioner

För att komma ihåg ett ords betydelse tar du bara ordets namn ex ”a capella” och skapar en bild av det = KAPsyl (eller en keps för engelskans CAP.). Titta sedan på ordets betydelse ”sång utan instrument” och skapa en bild av det = ”musiker som står mellan två enorma kapsyler och ser sig om efter sina instrument”. Om du vill kan du göra musikerna kletiga av läsk för att förstärka kopplingen ytterligare.

Placera nu den här bilden i en 3Dmiljö.

När du så har skapat din första bild och placerat den så skapar du din andra bild på precis samma sätt: ”abbot = klosterföreståndare” blir ”abborre på ett kloster”. Placera bilden intill musikerna. Var gärna tydlig med var du placerar bilden ex: ”i hörnet till vänster”, eller ”under bron” och inte bara ”bredvid den förra bilden” för då blir det otydligt. Smarta strategier och struktur är ALLT när det handlar om memorisering.

Vad du gör nu är att placera lite ”fiskfjäll” mellan musikerna och klostret. Det gör kopplingen mellan objekten starkare och nästa gång du tittar på kapsylen kommer du inte bara att se musikerna, du kommer även att känna lukten av fisk och minnas även NÄSTA bild. Och på så sätt dessutom nästa och nästa och nästa...

Personligen använder jag Mario 64 som minnespalats och alla ord på A placerar jag på första banan. Alla ord på B är på andra banan osv. Ytterligare en av fördelarna med tv-spelen är att om de innehåller 28 banor så kan du göra en bana för varje bokstav. Bättre sortering är lika med bättre minne.

Om de inte har 28 banor kan du såklart ha fler bokstäver på samma bana. Gör då bara en tydlig markering i palatset om var du byter bokstav.

Det som också är bra med tv-spelen är att de ofta går i slingor från start till mål. Det betyder att om du har placerat dina bilder i bokstavsordning och får ett ord som abbot, som ju börjar på Ab-, så vet du att du ska leta i BÖRJAN av banan. När du ser dig om i början av banan kommer alla olika bilder som står placerade där att komma till dig.

Efter att bilderna kommit till dig kan du titta bland alternativen som ges på provet. När du sedan ser ordet ”klosterföreståndare” stå med där så kommer du tänka ”ja, men jag har ju faktiskt ett kloster som står där. Och dessutom en ABBorre..!” Om ordet däremot börjar på Av- ex avbalka, så vet du att du ska leta i slutet av banan osv.

Ett tips är att också dela in banan i ännu mindre delar. I min ordlista finns det till exempel 48 ord som börjar på be-. Då kan det vara smart att placera ett par stora knäppta händer som BER vid det första ordet (beck) och en likadan symbol fast överstruken vid det sista (bevingade ord). Då vet du inom vilket spann du ska leta om det kommer upp ett ord som börjar på be-.

Med detta sagt om tv-spelen vill jag tillägga att de absolut inte är något måste. Du tar helt enkelt den miljö du tycker passar bäst. Om du har något eget förslag på minnespalats kan du ju alltid tipsa här!

Svåra ord.

Vissa ord är helt klart lurigare än andra att skapa bilder ifrån. Ex billig, givmild och värde (var och varannan bild tycks kunna kopplas till pengar för övrigt). I sådana fall får du göra en symbol som liknar ursprungsordet. Ex billig = Carl Bildt. Givmild = giv = kortlek.

Använd gärna ord som rimmar eller halvrimmar: Vers = Färs. Värde = Svärd.

När du skapar ditt palats

Eftersom du redan kan många av orden som står i listan behöver du inte ta med varje ord. Markera därför de ord du inte kan, alltså de ord du väljer att placera i palatset, med ett X.

Nu kan du när du vill gå igenom listan med de ord som du vill lära dig utan att slösa sekunder på att titta på de du redan kan.

MEN. Det är inte särskilt ofta du behöver gå igenom dina bilder med hjälp av datorn eller mobilen. Du kommer att minnas dem om du bara går igenom dem i ditt huvud.

Extraomgången

När du väl har lagt ned timmar på att skapa ditt minnespalats kan det vara väl värt att lägga några minuter på att hålla dem intakta.

När jag är klar med en bokstav (det kanske tar 45min att lägga in 150 ord, vet inte säkert men typ) går jag direkt igenom alla ord och bilder jag nyss placerat ut. Detta är extremt värdefullt!

Säg att jag missat var 3:e – 4:e ord. Inte alls ovanligt. Efter att jag gått igenom alla ord igen missar jag kanske ETT ord TOTALT. Alltså vart 150:onde. Extraomgången går också betydligt snabbare.

Hur ofta ska man gå igenom sina minnespalats?

Det du gör när du har lagt in bilderna, gått igenom extraomgången och kanske lämnat datorn, är att då och då bara promenera igenom ditt palats och se figurerna. Att bara se figurerna räcker. Alltså: Musiker med kapsyl där, abborre på ett kloster där osv..

Men du behöver inte koncentrera dig på att se dem. Du behöver bara ”promenera” så kommer bilderna att komma till dig helt automatiskt.

IBLAND måste du dock gå igenom orden i ordlistan igen för att påminnas om vad det ursprungliga ordet hette.

Det behöver du dock inte av nödvändighet göra på datorn. Det går utmärkt att läsa upp orden i mikrofonen till din mobil och lyssna på när du åker buss eller promenerar.

När jag för några månader sedan började med att slå ihop 2D bilder med varandra och placera dem mitt i ”ingenting” trodde jag att det var den ultimata metoden för memorisering. Därför är jag säker på att det jag lärt mig och tipsar om nu lär stå sig rätt dåligt jämfört med framtidens minnestekniker.

Så detta är by no means någon oförbätterlig strategi. Men den är bättre än ingenting!
Citera
2013-10-15, 09:28
Medlem
Refresh av denna tråd.
Någon som har en lista på ribbings figurkoder för siffrorna 00-99? Han ger ut dem gratis på en android men ännu finns ingen för iphone.
Citera
2013-11-08, 17:06
Medlem
Citat:
Någon som har en lista på ribbings figurkoder för siffrorna 00-99? Han ger ut dem gratis på en android men ännu finns ingen för iphone.

Siffror tagna härifrån: http://www.memrise.com/course/76573/siffror-00-99/6/

Citera
2013-11-22, 22:16
Medlem
Misantropoliss avatar
Är seriöst intresserad av tips på hur man övar upp sitt sifferminne effektivt. Har nämligen ett katastrofalt sådant samt är i behov utav ett.... Faktum är att jag äger denna boken men har inte riktigt tagit till mig metoden.

Tack!
Citera
2013-11-23, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Misantropolis
Är seriöst intresserad av tips på hur man övar upp sitt sifferminne effektivt. Har nämligen ett katastrofalt sådant samt är i behov utav ett.... Faktum är att jag äger denna boken men har inte riktigt tagit till mig metoden.

Tack!

Börja med att hitta tio olika rum i en byggnad, tillexempel ditt hus, eller ett 3D tvspel. Placera alla femmor (05, 15, 25 etc) i mitten på varje rum. Placera övriga bilder framför och efter bilderna. Nu vet du vilken siffra varje bild har. Exempelvis kommer 00 vara den första bilden i det första rummet och 99 den sista bilden i sista rummet. När du sedan behöver minnas ett nytt telefonnummer placerar du bara motsvarande bilder i ett nytt "stödbildssystem", exempelvis utanför respektive persons hus.

Har förklarat utförligare i ett tidigare inlägg. Säg till om du behöver förtydliganden.
Citera
2013-11-23, 23:13
Medlem
Misantropoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gest
Börja med att hitta tio olika rum i en byggnad, tillexempel ditt hus, eller ett 3D tvspel. Placera alla femmor (05, 15, 25 etc) i mitten på varje rum. Placera övriga bilder framför och efter bilderna. Nu vet du vilken siffra varje bild har. Exempelvis kommer 00 vara den första bilden i det första rummet och 99 den sista bilden i sista rummet. När du sedan behöver minnas ett nytt telefonnummer placerar du bara motsvarande bilder i ett nytt "stödbildssystem", exempelvis utanför respektive persons hus.

Har förklarat utförligare i ett tidigare inlägg. Säg till om du behöver förtydliganden.

Ja man tackar, det var ju en struktur att jobba med i alla fall.
Citera
2014-02-27, 19:36
Medlem
Högskoleprovet närmar sig så jag tänkte jag skulle göra en liten uppdatering här. Om ni vill ladda ned den fantastiska gratisordlistan går ni in här: http://www.ordprov.se/cgi-bin/frames.cgi

I gardinmenyn till höger, längst ned, under Ordlista, väljer ni Format och sen "Exelfil, för redigering". Scrolla sedan upp och klicka på "Visa ordlista".

När ni fått ned ordlistan börjar ni med att ta bort de ord ni redan kan genom att högerklicka på siffran till vänster bredvid ordet och välj "hide". Håll in ctrl på varje ord innan ni högerklickar för att snabba upp processen. Gör sedan samma sak med kolumnerna C,D,E och F som ju är helt onödiga kolumner.

När det är klart för er bokstav skriver ni stödbilder i kolumn G (eller H beroende på smak) för varje ord. Exempelvis för ordet abbot skriver ni i G: "Abborre + Kloster". Bilden av abborren som sprattlar på klostret placerar ni i början av ert stödbildssystem (typ första banan på mario 64 som jag har).

När ni så gjort det för alla ord under bokstaven A repeterar ni orden tills ni kan dem allihop. Därefter läser ni upp dem på en ljudfil så ni kan lyssna på dem när ni åker buss. Gör samma sak med alla andra bokstäver.

Frågor?
Citera
2014-04-02, 12:31
Medlem
MacBlades avatar
Jag höll på med detta endel 2009 och registrerade mig för minnesskolan som Mattias Ribbing håller på med.
Jag memorerade alla hans symboler för sifforna upp till 99 och för alla bokstäverna.
Med hjälp av hans system för siffror kan man med hjälp av tvåvägskommunikationen som finns i systemet hitta tillbaka genom ett logiskt system för vilken symbol hörde till vilken siffra eller tvärtom.
Därför är det smartare att använda hans system istället för att ändra till t.ex luciakrona för 13 - som någon påstod. Men för det bör man köpa hans kurs i minnesskolan och få tillgång till allt material.

Jag kom inte längre än till lektion 10 kanske av 60 sen föll det ur tiden och glömdes bort.
Nu är jag intresserad igen och tänkte ta upp det.
Då hade jag heller ingen jätte bra användning för det då jag inte fann några vardagssituationer att använda det i.

Nu funderade jag på om det inte är vettigt att hitta system för alla ens vänner - t.ex göra ett minnespalats som börjar vid varje väns dörr - där man t.ex föreställer sig en en stor gammaldags telefon som sitter fast i dörren hos vännen - på telefonen finns en mobiltelefon, ett hus och ett industrihus t.ex - detta kan ju vara lika hos varje vän? men husen och dörrarna är olika hos varje vän. sen på varje mobil gör man en ryskdockmetod med symboler för hans mobilnr. På huset gör man ryskdockmetod med symboler för hans hemnr och lika för jobbnr - om det nu behövs.
Sen kan man väl göra en docka som sitter på hans dörrmatta där man knyter fast genom ryskdockmetoden hans personnummer så man inte glömmer födelsedagen? osv med info om hans föräldrars namn - adressen kanske? vad vet jag... men info som kan vara bra att ha...
Gör det att göra något liknande system för varje vän eller måste varje telefon och sånt vara unika bilder för varje vän? så det inte blandas ihop?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in