Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-03-24, 16:52
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av douchetard
Har södertörn börjat utbilda jurister eller wtf var det där?

Har du aldrig läst ett inlägg av Methos förut? Haha.

Även jag är av uppfattningen av fotgängare på allmän plats omfattas av TrF.
Citera
2013-03-24, 17:05
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos

När larmanordning är på har föraren ansvaret för alla trafikanter och omgivande fotgängare.

Citat:
Ursprungligen postat av Cygnus-X
Hur i helvete kan man få för sig något sådant?

Självklart har de ansvar för allt de gör. Skulle någon av demonstranterna skadas kommer man det utredas om det användes för mycket våld. Troligen skulle det väl bli någon påföljd för polisen för de hade redan gripit en person och skulle iväg med honom. Inte direkt någon akut situation. Kanske hade varit en helt annan grej om de hade haft bråttom till ett pågående brott eller liknande.

Detta är bara vad jag tror. Tror inte heller skaderisken är särskilt stor när man knuffar sig igenom en folkmassa.
Citera
2013-03-24, 17:28
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P1ller
Självklart har de ansvar för allt de gör.
Det råder det inga delade meningar om, att de dock skulle ansvara för alla trafikanter runt omkring är ju ett löjligt påstående, speciellt att detta ansvar skulle på något sätt vara kopplat till om de har larmanordningen på eller inte.
Citera
2013-03-24, 17:51
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Det där är att de utryckande fordonen inte "bara kan" bränna rakt mot rödlysen och genom korsningar utan att behöva titta sig omkring. Eller påstår du seriöst att om en polisbil är påväg att föra bort en typ jag inte vill få bortförd att det bara är för oss att ställa oss i cirkel kring bilen när saftblandarn är på? För föraren kommer få all skit, jag kommer inte få något alls. Tvärtom, blir jag påkörd så kan jag stämma skiten ur polisen för övervåld och misshandel och polisbrutalitet?

Vem som helst som har gått en utr-utbildning vet om att du har särskilt ansvar för de som är runt dig. Du ska som utr-förare vara extra försiktig då folk inte beter sig som de ska när du har larmanordning på. Krockar du eller skadar du någon vid utr så åker du som förare på det. Det krävs nästan enbart att en annan bil medvetet siktar mot dig och kör in i dig för att du inte ska bli ansvarig.
Citera
2013-03-24, 18:08
  #17
Medlem
Caimens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Vem som helst som har gått en utr-utbildning vet om att du har särskilt ansvar för de som är runt dig. Du ska som utr-förare vara extra försiktig då folk inte beter sig som de ska när du har larmanordning på. Krockar du eller skadar du någon vid utr så åker du som förare på det. Det krävs nästan enbart att en annan bil medvetet siktar mot dig och kör in i dig för att du inte ska bli ansvarig.
Det är som allting annat en uppsåtsfråga ifall en utryckningsförare förorsakar en trafikolycka, det finns inget särskilt brott enkomt för utryckning utan det handlar i regel om vårdslöshet i trafik ifall man krockar under utryckning. Givetvis är kravet högt ställt på föraren, men att kategoriskt säga att det alltid är förarens fel är att förenkla saker alldeles för mycket. Rentav önsketänkande.
Citera
2013-03-24, 18:36
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Vem som helst som har gått en utr-utbildning vet om att du har särskilt ansvar för de som är runt dig. Du ska som utr-förare vara extra försiktig då folk inte beter sig som de ska när du har larmanordning på. Krockar du eller skadar du någon vid utr så åker du som förare på det. Det krävs nästan enbart att en annan bil medvetet siktar mot dig och kör in i dig för att du inte ska bli ansvarig.

Så TrF är inte tillämplig för gångtrafikanter (på allmän plats)? Kan du inte bara säga varför den inte skulle vara tillämpbar, gärna med hänvisning till var du hittar det lagstödet eller stöd från praxis?
Citera
2013-03-25, 10:24
  #19
Medlem
borrizs avatar
Ifall folk medvetet ställer sig i vägen och vägrar lytta sig, fastän utryckningsfordonet varnar (tuta, sirener och ljus) så skulle jag bli mycken förvånad ifall detta inte räknas som självförvållat.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback