Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-03-24, 07:48
  #13
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av galofix
Hyresvärd eller ej så finns det ett företag som äger fastigheten. Detta bolag har skyldigheter. Så länge det inte finns några stadgar som talar om att fönster är medlemmens ansvar skiljer sig det inte mycket från hyresrätt.


Som skydd för boende finns tex http://www.socialstyrelsen.se/sosfs/2005-15

Är det rikligt läckage så bör förstås föreningen åtgärda det omgående, gör dom inte det finns det förstås instanser att gå via.

TS skriver ju att hen bor i en bostadsrätt. Det finns alltså inget företag som äger fastigheten utan det är en ekonomisk förening som äger fastigheten och medlemmarna äger andelar i den ekonomiska föreningen.

Ansvaret för fönstrens funktion ock skick regleras i stadgarna och det är oftast föreningen som ansvarar för skicket. Medlemmen brukar ansvara för målning av insidan samt för att tätningslister finns på plats.

Är det ett äldre hus med självdragsventilation är det meningen att det skall "läcka" i luft från fönstren. Det är då rekommenderat att det i ovankant på fönstren inte sitter någon tätningslist. Detta är en del av husets ventilation och oftast det enda friskluftintaget i lägenheten. Läcker det för mycket upplevs det naturligtvis negativt av den boende och bör åtgärdas. Jag bor själv i ett hus med sådana fönster och jag har aldrig upplevt nått problem. Byt alla tätningslister i fönstret så kan jag nästan lova att det kommer att bli tätare. Du måste byta till rätt sorts list och den skall installeras på rätt ställen. Det kan mycket väl ha varit en klåpare som bytt lister tidigare och inte monterat dessa korrekt. Ta hjälp av husets vaktmästare/vicevärd om sådan finns. Saknas bitar av fönsterkarmen behöver detta åtgärdas, det behöver nödvändigtvis inte innebära att hela fönstret behöver bytas det kan mycket väl gå att laga. Det är sannolikt föreningen som står för den reparationen beroende på hur det ser ut.

Att byta alla fönster med karmar och allt är sjukt dyrt och många föreningar drar sig för detta om det inte finns stora problem de befintliga fönstren. Har föreningen inte tillräckligt med pengar i sina underhållsfonder måste föreningen ta ut nya lån och höja avgifterna för alla boende, vilket sällan brukar vara populärt...
Citera
2013-03-24, 11:01
  #14
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KITTENMITTONS
Läste du igenom min TS alls?

Här är är ett snabbexempel på kvalitén på fönstrena... det ena handtaget går det inte ens att stänga pga att trät har svullnat upp genom åren.

Bilden visar ett smutsigt och dåligt målat fönster med trasig persiennstång. Målning och persienner är den boendes ansvar. Ser ut som TS inte fullt förstår vad det innebär att bo i bostadsrätt.

Man bor inte HOS någon. Man äger en bostadsrätt och har ansvar för visst underhåll själv. Har man en BR är man medlem i en ekonomisk förening som äger huset. Det är upp till en själv att besiktiga lägenheten och bedöma skicket. Är fönsterna så dåliga att de bör bytas ut bör man kolla om föreningen (där man är medlem) har råd att göra detta. Är föreningen fullt belånad och inte har några kontanta medel så kan ett fönsterbyte vara omöjligt. Tas det ett lån för fönsterbyte får man vara medveten om att avgiften kan komma att höjas för att täcka detta.

Nu vet jag inte hur gammalt TS hus är men just fönster är riktigt dyrt att byta. Ur en energiaspekt är det knappast lönt att byta fönsterna, det tar lååång tid innan man ens är i närheten att den investeringen betalar sig. Många gånger byter man fönster för att de börjar bli gamla, dragiga och att ommålning också är dyrt.

/T
Citera
2013-03-24, 16:07
  #15
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av galofix
Hyresvärd eller ej så finns det ett företag som äger fastigheten. Detta bolag har skyldigheter. Så länge det inte finns några stadgar som talar om att fönster är medlemmens ansvar skiljer sig det inte mycket från hyresrätt.
I bostadsrätter är det i regel innehavaren som har ansvaret för den invändiga skötseln, i hyresrätter däremot finns det ett eller flera bolag som sköter om invändigt underhåll men oavsett vad, det är inte direkt intelligent att sitta hemma och frysa i väntan på att föreningen kanske ska byta fönster när det går att täta och sen ha det varmt och gott i väntan på att föreningen kanske byter fönster.

Då du inte verkar ha ett hum om vad en bostadsrättsförening är.
http://www.bolagsverket.se/ff/foreni...ing/vad-1.1816
__________________
Senast redigerad av Arne.Anka 2013-03-24 kl. 16:10.
Citera
2013-03-25, 02:05
  #16
Medlem
KITTENMITTONSs avatar
Jag vet mycket väl vad en bostadsrättsförening innebär, men fönsterkarmarna är trasiga på andra ställen än där jag tog bilden. Orkar inte diskutera detta med er, redan skrivit att jag ska snacka med vaktis..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback