Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-02-21, 20:02
  #13
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Stressen kommer nog bli stor för marsvinet som helt instinktivt kommer att känna sig som ett så gott som uppätet byte så fort katten närmar sig. Däremot kommer katten troligen bara få utlopp för sin nyfikenhet, jaktlust och visa allmänt intresse.

Att katter och smådjur av olika slag kan lära sig att umgås går bevisligen, men smådjuren får ta den största stressen som antagligen inte ens en människa ser (om man inte är väldigt van/påläst)

Helt klart lättast är det att få dem till vänner är om katten är unge.
Jag har själv ägt katter och råttor samtidigt, men råttor är något helt annat än marsvin då råttor är mycket smarta, mycket större och bättre på att bita tillbaka om det skulle behövas.
Marsvinet måste ha en mycket säker bur som katten inte kan sticka in sina tassar genom. Helst stå i ett rum som katten inte får tillgång till utan uppsikt.


Råttor större än vuxna marsvin? Det har jag svårt att tro om du inte menar gambianska pungråttor. Annars kan jag hålla med om att råttor är lite tuffare rent mentalt.

Skulle nog avråda från att ha katter och marsvin i samma rum, kommer orsaka stor stress för marsvinet och även om ni är i samma rum som djuren så kan katten väldigt snabbt skada/döda marsvinet innan ni hinner reagera.

Låter inte som någon bra ide.
Citera
2013-02-21, 20:17
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Råttor större än vuxna marsvin? Det har jag svårt att tro om du inte menar gambianska pungråttor. Annars kan jag hålla med om att råttor är lite tuffare rent mentalt.

Skulle nog avråda från att ha katter och marsvin i samma rum, kommer orsaka stor stress för marsvinet och även om ni är i samma rum som djuren så kan katten väldigt snabbt skada/döda marsvinet innan ni hinner reagera.

Låter inte som någon bra ide.

Haha my bad, min hjärncentral blandade ihop marsvin och hamstrar även om jag mycket väl vet skillnaden på dem. Nåväl med undtantaget för den storleksjämförelsen så kvarstår fortfarande att marsvinen kommer att känna sig hotade av bara närvaron av ett rovdjur, det sitter i ryggmärgen hos sådana smådjur.

Edit. Gambiska pungråttor dom må vara söta på sitt sätt men då hade även jag blivit rädd eller skämt o sido, jag skulle gärna äga en tam sådan.
__________________
Senast redigerad av lacrima 2013-02-21 kl. 20:21.
Citera
2013-02-21, 20:54
  #15
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Haha my bad, min hjärncentral blandade ihop marsvin och hamstrar även om jag mycket väl vet skillnaden på dem. Nåväl med undtantaget för den storleksjämförelsen så kvarstår fortfarande att marsvinen kommer att känna sig hotade av bara närvaron av ett rovdjur, det sitter i ryggmärgen hos sådana smådjur.

Edit. Gambiska pungråttor dom må vara söta på sitt sätt men då hade även jag blivit rädd eller skämt o sido, jag skulle gärna äga en tam sådan.


Hehe ok då är jag med. Tror vi båda skulle avråda TS från att ha katter och marsvin i samma rum.

Gp råttorna verkar lite coola men ja de kan tydligen bitas som f-n!

Nöjer mig med min söta orm för tillfället.
Citera
2013-02-25, 02:13
  #16
Medlem
Nymphadora90s avatar
Hej!

Jag har bara bra erfarenheter av att ha marsvin och katt. Hade tidigare ett marsvin och en katt som fungerade superbra ihop. Katten låg ofta ovanpå hans bur och hängde ned med tassarna. Marsvinet sprang då runt under och jävlades i stil med "du kan inte ta mej! du kan inte ta mej!". Ingen av dem visade alls rädsla för varandra och satt ofta och nosade på varandra utan att skada varandra alls. Ingen bet eller rev alls.

Marsvinet dog dock hos ett vanligt veterinärbesök (nedsövt för att klippa ned för långa tänder och vaknade aldrig upp ur narkosen) och katten bor numera hos en vän på landet då jag var tvungen att flytta till en minilägenhet.

Har sedan dess skaffat två nya marsvin och tre katter tillsammans med min sambo då vi bor mycket bättre. Katterna sitter ofta och kikar på marsvinen och petar på dom då och då. Inte mer klor, utan petar mest för att se vad som skulle hända. Lillen är dock lite rädd och när jag tog ut ena marsvinet på golvet för att presentera dom för varandra (lillen är född 16 oktober så inte alls gammal) så blev han rädd för marsvinet och slog lite sådär som katter gör, men inte med klor, utan mest för att kolla var det var för något. Höll självklart under hela tiden koll både på marsvin och katters beteende. De äldre katterna satt och kikade på mötet, men la sej inte i. Lyfte tillbaka marsvinet i buren och stängde den. Lillen sitter nu ofta och kikar in i buren och petar på marsvinen om han får chansen och visar helt klart intresse för dem.

Men ingen har någonsin skadat någon annan, ingen har klöst eller bitit, och ingen verkar heller rädd. Katterna kikar på marsvinen som äter och dricker och beter sej helt normalt inne i buren och katterna är ju helt klart intresserad av dem för hade de varit rädda hade de ju inte suttit så vid buren.


Så jag tycker inte du helt ska avfärda idén bara för att vissa människor har dåliga erfarenheter av det. Det finns oss som har bra erfarenheter av det också. Det enda du kan göra är att testa och se om det fungerar. Ge det lite tid och håll koll så kommer det säkert gå jättebra!

Funkar det inte så funkar det inte, då får du helt enkelt prioritera katt eller marsvin.

Allt har ju att göra med djurens personligheter och är inget som egentligen går att förutspå i förväg.

Att folk säger att katter och marsvin ABSOLUT inte går ihop är som att säga att katter och hundar inte heller gör det för att dom oftast är ärkefiender vilket inte heller stämmer då många katter och hundar lever ihop och är bästa vänner. Allt har med djurens personligheter att göra.

Så prova, du förlorar förhoppningsvis inget på det sålänge du bara håller koll och avvaktar. Släpp dem aldrig ur sikte i början och se till att du kan ingripa om något skulle gå supersnett.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback