Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-02-21, 22:40
  #13
Medlem
fkkgoers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toppmeny
En prostituerad får skylla sig själv precis som alla andra som gör ett medvetet val som en normalbegåvad person vet leder till utanförskap. Vem ska hon annars skylla på tycker du?

Vem bygger världen som utanförskapet ställs i relation till?

På 40-50 talet hade Sverige Motbok. De som ville köpa alkohol fick bevisa sin oskuld inför en nykterhetsnämd i varje kommun och sedan om de bedömdes värdiga fick de en Motbok och därmed köpa 1 liter sprit i månaden. Om de bedömdes ovärdiga fick de inte köpa någon alkohol alls.

Samtidigt hade Sveriges Riksdag över 70% nykterister invalda, när den siffran i samhället låg på under 10%.

Inse att ni inte är representativa. Ni är en liten elitistisk klick med hybris som tror ni äger sanningen!

Precis som alkoholmotståndarna för 50 år sedan och homo-motståndarna m.m.

F
Citera
2013-02-21, 22:44
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fkkgoer
Vem bygger världen som utanförskapet ställs i relation till?

På 40-50 talet hade Sverige Motbok. De som ville köpa alkohol fick bevisa sin oskuld inför en nykterhetsnämd i varje kommun och sedan om de bedömdes värdiga fick de en Motbok och därmed köpa 1 liter sprit i månaden. Om de bedömdes ovärdiga fick de inte köpa någon alkohol alls.

Samtidigt hade Sveriges Riksdag över 70% nykterister invalda, när den siffran i samhället låg på under 10%.

Inse att ni inte är representativa. Ni är en liten elitistisk klick med hybris som tror ni äger sanningen!

Precis som alkoholmotståndarna för 50 år sedan och homo-motståndarna m.m.

F

Extremt jävla sant! I riksdagen sitter ett stort antal ledamöter från f.d. socialdemokratiska broderskaparna, en kristen organisation. Därutöver har vi hela KD (som nu är på väg ut, tack gode Gud), samt ett mycket stort antal frikyrkliga Folkpartister.

Lägg till dessa förbannade moralistnötter även de radikala feministerna, som återfinns i alla partier utom SD. Samma sak gäller i media. Sverige styrs av en extrem sekt, som står långt ifrån medborgarna.
Citera
2013-02-21, 22:48
  #15
Medlem
svart-rullstols avatar
De förtjänar lika mycket skit från samhället som vilken annan som helst som håller på med något olagligt till yrket, vilket är ingen.
Förstår inte riktigt mentaliteten som går ut på att dömma någon och kasta bajs på den för något den gör. En persons handlingar och dess konsekvenser ska utspelas mellan den berörda personen och domstolen.
Citera
2013-02-21, 22:51
  #16
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Skärp er nu. Kan ni inte hålla er till ämnet utan att få med en massa personangrepp så är det nog en bättre idé att helt avstå från att skriva.

OT raderat

// Mod
Citera
2013-02-21, 22:55
  #17
Medlem
FE-ANALYSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surmumlan
Om man jämför med hur kyligt ("de får skylla sig själva") flera av dina sexköpargunstlingar resonerar i förhållande till tjejer som verkligen mår dåligt av att sälja sex (här pratar vi inte lyxhoror alltså), som gör det i självskadande syfte etc, så blir jag inte förvånad. Tror många av sexköparna själva är de mest fördomsfulla (sneglar på BenQul och WordWarrior). Iaf verkar det så av dessa trådar att döma.

I övrigt så tycker jag naturligtvis inte att någon människa förtjänar att behandlas på det sätt du beskriver. Men tyvärr så tror jag att arketypen "hora" fyller något slags kollektivt behov hos oss människor. Någon att spotta och titta snett på. Parian. Häxan. Henne vi projicerar allt vårt hat och vår egen skam på. Har kikat lite i trådarna här om den rätt trasiga tjejen Nichole Lagerkrantz som säljer sex, och jag förfäras över hur folk, män som kvinnor tar sig fullständig frihet att kalla henne både det ena och det andra. Ett näthat som skulle få den mest hårdbarkade person att duka under.

Visserligen kan man i nämnda fall argumentera för att hon inte direkt gör det lätt för sig genom de inlägg hon skriver på sin blogg som i många fall är extremt provocerande och inte alltid så inkännande. Jag ska inte låta styvmoderlig, men jag misstänker att en person som hon kanske inte borde vara i branschen då hon inte verkar fatta de mest rationella besluten och då hon istället skulle behöva någon som hjälpte henne komma på fötter.

Men likväl: ingen förtjänar att behandlas som hon.

Håller med dig angående Nicole, den tråden är genomvidrig, men det finns många fler exempel på forumet som inte har med prostituerade att göra. Egentligen handlar det väl om vilken grundläggande människosyn man har, och i vilken mån man kan känna sig in i någon annans situation. Man kan kanske inte förstå en annan persons agerande eller tänkande. Men nog borde man väl kunna sätta sig in i hur det borde vara att vara på den mottagande sidan.
__________________
Senast redigerad av FE-ANALYS 2013-02-21 kl. 22:58.
Citera
2013-02-21, 23:26
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LittleLadyJasmine
Jag möter ofta argumentet att horor förtjänar den skit de får, eftersom de själva valt att bli horor.
Det kommer i både trevligare och otrevligare formuleringar. Här är ett exempel:



När alla argument på ett forum alltid av någon smartass bemöts med "Men vem är du att ha en åsikt, du är ju bara en hora".

När en bekant jag känner blev våldtagen för att en kund ansåg att han hade betalat för sin rätt till det, även fast dealen var att det var med kondom och han egenhändigt ansåg att det skulle ske utan.

När barnen omhändertas för att mamman sålt sex i en helt annan stad, till fyra män.

När horans familj får stenar inkastat genom fönstret och glåpord kladdade på husväggen.

När horans familj vänder henne ryggen och meddelar att för dem så är hon numera död och de vill inte veta av henne.

När horan blir bostadslös för att hyresvärden vräkt henne när han fick reda på att hon tagit betalt för sex, trots att det aldrig varit något "spring" i trappen mer än för någon annan.

När horan blir nekad hjälp med att sluta ta droger, eller blir nekad till och med sin pågående behandling av till exempel metadon, om hon inte först lovar att sluta sälja sex.

Men det är ju bara horor. De borde vetat bättre, och nu får de ta konsekvenserna.

Det är inte fel att tänka över konsekvenserna av sina val men jag tycker definitivt inte att de prostituerade förtjänar att t.ex bli våldtagna. Jag tror inte någon skulle komma på tanken att säga att en socialarbetare förtjänar att bli hotad på grund av vad hen har gjort i sitt yrkesliv.
Citera
2013-02-21, 23:30
  #19
Medlem
EnLitenSvamps avatar
För att svara Topic:

Nej !!! Verkligen inte. Tragiskt att synen på prostituerade är så låg i Sverige. Finland är ett föredöme i denna fråga. (och i vissa andra men det är inte relevant här)
Citera
2013-02-21, 23:43
  #20
Medlem
[quote=fkkgoer]Vem bygger världen som utanförskapet ställs i relation till?


Ja precis. Och utifrån hur verkligheten är beskaffad gör man sina val i livet, oavsett vem som har konstruerat den reella verkligheten. Man kan alltså i många fall välja ett liv i utanförskap eller att "följa strömmen" och inte hamna i utanförskap.

Att välja att jobba som prostituerad i Sverige leder och har alltid lett till utanförskap. Det är inget man kommer på efter några år som heltidsprostituerad. Så har det alltid varit. Numera finns det dock stora möjligheter att begränsa utanförskapen även som prostituerad. Det går alldeles utmärkt att driva ett företag och betala skatt. Man behöver inte stå fullt synlig i ett gatuhörn. Men väljer en person att år ut och år in strunta i dom möjligheterna så ser jag ingen anledning till varför personen ska komma och gnälla sedan att hon/han till exempel inte får sjukpenning eller har någon pensionsgrundad inkomst.

Och det där med att jobba som prostituerad på heltid har jag aldrig förstått. I snitt tar en prostituerad ca 3000 för en timme. Betalar hon ingen skatt på det så räcker det med en kund i veckan för att tjäna lika mycket som en hårt arbetande undersköterska gör på en månad efter skatt. Varför inte skaffa sig ett annat vitt jobb förutom dom där fyra knulltimmarna? Och vill den prostituerade nu så gärna ha flera kunder om dagen för att få in de enorma summor som det ger, så får hon/han väl för fan se till att planera lite för framtiden och eventuella sjukperioder.

Som sagt, valet ligger på individen och valet måste göras utifrån hur verkligheten ser ut och inte hur man önskar att den ser ut. Sen kan man självklar försöka påverka och förändra om man känner missnöje.
Citera
2013-02-22, 00:31
  #21
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LittleLadyJasmine
Men det är ju bara horor. De borde vetat bättre, och nu får de ta konsekvenserna.

Jag känner mig tvungen att svara "ja" på detta. Inte av idealistiska skäl, men realistiska sådana.

Ideellt så förtjänar väl ingen att utstå dylik behandling. Grejen är den att världen ser ut som den gör och det fungerar inte att gå runt och leva i någon sorts fantasi- och idealvärld, när det är den riktiga världens konsekvenser vi alla måste anpassa oss efter.

Om man ger sig in i "yrket" som sexarbetare (jag förstår att du betraktar det som ett legitimt yrke, och det är ju en pågående debatt om huruvida det bör anses som ett sådant eller inte, men i dagsläget så anser inte majoriteten att det är ett legitimt yrke) så bör man ju rimligen göra det med lite kunskap och eftertänksamhet.

Att säga "men jag hade ingen aning om att det kunde bli såhär" vittnar ju om en naiv sida som en professionell hora inte borde besitta för sitt eget, sina nära och kära och för sina kunders bästa.

Alla har vi "facit på hand" om vad som händer med de som medvetet ger sig in i samhällets skuggsida (där prostitutionen finns i dagsläget oavsett vad man tycker om saken). Facit säger att en prostituerad riskerar en hel del negativa konsekvenser genom att skaffa sig en sådan inkomstkälla. Annars hade du trots allt inte haft någon lång "lista" att rabbla upp i din trådstart eller hur?

Jämför det med människor som te.x blir soldater och gör utlandstjänst. Tror du någon av alla de som dog i tjänsten hoppades på eller önskade att dö av jobbet?

Jag skulle säga: förmodligen inte. De hade säkert varierande skäl, men ingen av dem gick nog igenom den utbildningen och sökte sig till utlandstjänst med syfte att bli dödade.

Men kunde någon av dem rimligen bara bortse från den påtagliga RISKEN av att bli dödad i tjänsten när de sökte sig till den typen av yrke, när vi i flera tusen år har vetat att krigszoner är farliga platser att vistas på och att folk blir dödade på dessa platser varje dag?

Jag vill hävda att ingen med rimlig rätt kan vara så naiv och tänka att de garanterat ska komma levande ur en krigszon när de frivilligt åker dit.

Av precis samma anledning så anser jag inte att en sexarbetare med rimlig rätt kan vara så naiv att tro att "yrket" bara ska föra med sig pengar och sex.

Man kan önska att samhället vore annorlunda (det gör även jag), men en sådan önskan är ingen ursäkt för att man frivilligt sökt sig till ett yrke som har kända och påtagliga risker för ens liv i helhet.

Varken du eller någon annan sexarbetare kan med rimlig rätt påstå att ni "inte visste om riskerna". Och om ni faktiskt inte visste om riskerna så skulle ni av sunt förnuft hållit er borta från yrket från första början.

Kanske surt att behöva erkänna men någonstans tänkte ni naivt "äsch, sånt händer inte mig", och det är ett av de allra farligaste tankesätten som existerar (något som vissa måste lära sig den hårda vägen)...
__________________
Senast redigerad av Coffe_K4n0n 2013-02-22 kl. 00:35.
Citera
2013-02-22, 00:38
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Jag känner mig tvungen att svara "ja" på detta. Inte av idealistiska skäl, men realistiska sådana.

Ideellt så förtjänar väl ingen att utstå dylik behandling. Grejen är den att världen ser ut som den gör och det fungerar inte att gå runt och leva i någon sorts fantasi- och idealvärld, när det är den riktiga världens konsekvenser vi alla måste anpassa oss efter.

Om man ger sig in i "yrket" som sexarbetare (jag förstår att du betraktar det som ett legitimt yrke, och det är ju en pågående debatt om huruvida det bör anses som ett sådant eller inte, men i dagsläget så anser inte majoriteten att det är ett legitimt yrke) så bör man ju rimligen göra det med lite kunskap och eftertänksamhet.

Att säga "men jag hade ingen aning om att det kunde bli såhär" vittnar ju om en naiv sida som en professionell hora inte borde besitta för sitt eget, sina nära och kära och för sina kunders bästa.

Alla har vi "facit på hand" om vad som händer med de som medvetet ger sig in i samhällets skuggsida (där prostitutionen finns i dagsläget oavsett vad man tycker om saken). Facit säger att en prostituerad riskerar en hel del negativa konsekvenser genom att skaffa sig en sådan inkomstkälla. Annars hade du trots allt inte haft någon lång "lista" att rabbla upp i din trådstart eller hur?

Jämför det med människor som te.x blir soldater och gör utlandstjänst. Tror du någon av alla de som dog i tjänsten hoppades på eller önskade att dö av jobbet?

Jag skulle säga: förmodligen inte. De hade säkert varierande skäl, men ingen av dem gick nog igenom den utbildningen och sökte sig till utlandstjänst med syfte att bli dödade.

Men kunde någon av dem rimligen bara bortse från den påtagliga RISKEN av att bli dödad i tjänsten när de sökte sig till den typen av yrke, när vi i flera tusen år har vetat att krigszoner är farliga platser att vistas på och att folk blir dödade på dessa platser varje dag?

Jag vill hävda att ingen med rimlig rätt kan vara så naiv och tänka att de garanterat ska komma levande ur en krigszon när de frivilligt åker dit.

Av precis samma anledning så anser jag inte att en sexarbetare med rimlig rätt kan vara så naiv att tro att "yrket" bara ska föra med sig pengar och sex.

Man kan önska att samhället vore annorlunda (det gör även jag), men en sådan önskan är ingen ursäkt för att man frivilligt sökt sig till ett yrke som har kända och påtagliga risker för ens liv i helhet.

Varken du eller någon annan sexarbetare kan med rimlig rätt påstå att ni "inte visste om riskerna". Och om ni faktiskt inte visste om riskerna så skulle ni av sunt förnuft hållit er borta från yrket från första början.

Kanske surt att behöva erkänna men någonstans tänkte ni naivt "äsch, sånt händer inte mig", och det är ett av de allra farligaste tankesätten som existerar (något som vissa måste lära sig den hårda vägen)...

Amen to that!
Citera
2013-02-22, 05:37
  #23
Medlem
LittleLadyJasmines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Jag känner mig tvungen att svara "ja" på detta. Inte av idealistiska skäl, men realistiska sådana.

Ideellt så förtjänar väl ingen att utstå dylik behandling. Grejen är den att världen ser ut som den gör och det fungerar inte att gå runt och leva i någon sorts fantasi- och idealvärld, när det är den riktiga världens konsekvenser vi alla måste anpassa oss efter.

Om man ger sig in i "yrket" som sexarbetare (jag förstår att du betraktar det som ett legitimt yrke, och det är ju en pågående debatt om huruvida det bör anses som ett sådant eller inte, men i dagsläget så anser inte majoriteten att det är ett legitimt yrke) så bör man ju rimligen göra det med lite kunskap och eftertänksamhet.

Att säga "men jag hade ingen aning om att det kunde bli såhär" vittnar ju om en naiv sida som en professionell hora inte borde besitta för sitt eget, sina nära och kära och för sina kunders bästa.

Alla har vi "facit på hand" om vad som händer med de som medvetet ger sig in i samhällets skuggsida (där prostitutionen finns i dagsläget oavsett vad man tycker om saken). Facit säger att en prostituerad riskerar en hel del negativa konsekvenser genom att skaffa sig en sådan inkomstkälla. Annars hade du trots allt inte haft någon lång "lista" att rabbla upp i din trådstart eller hur?

Jämför det med människor som te.x blir soldater och gör utlandstjänst. Tror du någon av alla de som dog i tjänsten hoppades på eller önskade att dö av jobbet?

Jag skulle säga: förmodligen inte. De hade säkert varierande skäl, men ingen av dem gick nog igenom den utbildningen och sökte sig till utlandstjänst med syfte att bli dödade.

Men kunde någon av dem rimligen bara bortse från den påtagliga RISKEN av att bli dödad i tjänsten när de sökte sig till den typen av yrke, när vi i flera tusen år har vetat att krigszoner är farliga platser att vistas på och att folk blir dödade på dessa platser varje dag?

Jag vill hävda att ingen med rimlig rätt kan vara så naiv och tänka att de garanterat ska komma levande ur en krigszon när de frivilligt åker dit.

Av precis samma anledning så anser jag inte att en sexarbetare med rimlig rätt kan vara så naiv att tro att "yrket" bara ska föra med sig pengar och sex.

Man kan önska att samhället vore annorlunda (det gör även jag), men en sådan önskan är ingen ursäkt för att man frivilligt sökt sig till ett yrke som har kända och påtagliga risker för ens liv i helhet.

Varken du eller någon annan sexarbetare kan med rimlig rätt påstå att ni "inte visste om riskerna". Och om ni faktiskt inte visste om riskerna så skulle ni av sunt förnuft hållit er borta från yrket från första början.

Kanske surt att behöva erkänna men någonstans tänkte ni naivt "äsch, sånt händer inte mig", och det är ett av de allra farligaste tankesätten som existerar (något som vissa måste lära sig den hårda vägen)...

Jag vet inte om jag tycker att "våld" ingår i arbetsbeskrivningen för sexarbetare, på samma sätt som för en soldat. Och som soldat har du åtminstone möjlighet att med dina kollegor och kamrater att försvara dig. Möjligen kan vi dra paralleller mellan stigmat i det vi gör på arbetet - soldater dödar och det är ju inte så många som tycker det är särskilt moraliskt och vackert.

Men vi behöver inte ens dra det så långt som till soldat när våld i arbetet är en realitet i så många andra yrken. Ändå är det inte någon som tycker att vi ska lämna de åt sitt öde, att de valde själva sitt jobb och därför förtjänar det de utsätts för. "Alla" vet ju att som skötare inom psykiatrin får man ju stå ut med lite våld, eller? Så hör jag inte någon säga, utan där adresserar man skulden dit den hör hemma, hos förövarna, och försöker skapa tryggare arbetsmiljö med alla medel. Många hatar lapplisor, ser ned på städare och personliga assistenter - men att börja kladda ord på deras hus eller argumentera med att hon lika gärna kan vara tyst med sina åsikter, för hon är ju bara en jävla lapplisa.

När det gäller horor så är det inte så viktigt att ta tag i det där. Om arbetsförhållandena blev tryggare så skulle det ju sabba ett av det viktigaste argumenten mot branschen. Jag tror människor VILL ha elände för hororna, så att de kan fortsätta säga hur eländigt det är, och att det därför borde förbjudas.
Citera
2013-02-22, 07:19
  #24
Medlem
Claudias avatar
Ja det är klart det normala samhället vill ha elände för hororna?
Vad får dig att tro att kvinnor som inte ägnar sig åt prostitution tycker att det är en bra företeelse?
Horor är vad? 10.000 i landet? Mindre än nån promille.

Tror du att bara du blir tillräckligt poppis bland killarna så kommer kvinnorna bli tvungna att acceptera dig?

Just nu tar fler kvinnor än män examen från högskolorna över hela västvärlden. De skiter i om de är poppis bland killarna. De skaffar sig riktig makt på egna meriter och de är inte så jätteintresserade av nån hora som försöker bygga sin maktbas på att behaga killar.

Du kanske ska fundera på att haka på den trenden istället för att gnälla?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback