Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-02-18, 23:50
  #13
Medlem
shutis avatar
Jag känner igen mig i en del av det du skriver.
Vädret är så dåligt så jag känner inte för att vara ute överhuvudtaget och ibland är jag så trött när jag kommer hem från jobbet att jag inte orkar med något.
Jag försöker hitta på nåt men ibland slutar det med att man sitter framför datorn och bläddrar klipp på youtube eller kollar på annat för att några senare timmer inse att man har slösat tid på massa skit.
Jag har blivit jävligt deprimerad över detta.

Försök dra ut på krogen med några polare och snacka iväg tiden alternativt ha en chillkväll hos nån av er för att samlas och dricka och spela lite TV-spel eller vad du nu gillar.
Men det ultimata är väl en resa på vintern.

Men jag tror att det ligger en poäng i det någon sa tidigare, nämligen att du ska vara ute mycket för D-vitaminen.....det är ju trots allt inte så många soltimmar i Sverige.
Citera
2013-02-19, 00:02
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shuti
Jag känner igen mig i en del av det du skriver.
Vädret är så dåligt så jag känner inte för att vara ute överhuvudtaget och ibland är jag så trött när jag kommer hem från jobbet att jag inte orkar med något.
Jag försöker hitta på nåt men ibland slutar det med att man sitter framför datorn och bläddrar klipp på youtube eller kollar på annat för att några senare timmer inse att man har slösat tid på massa skit.
Jag har blivit jävligt deprimerad över detta.

Försök dra ut på krogen med några polare och snacka iväg tiden alternativt ha en chillkväll hos nån av er för att samlas och dricka och spela lite TV-spel eller vad du nu gillar.
Men det ultimata är väl en resa på vintern.

Men jag tror att det ligger en poäng i det någon sa tidigare, nämligen att du ska vara ute mycket för D-vitaminen.....det är ju trots allt inte så många soltimmar i Sverige.

fullt medveten om att jag borde vara ute mer, men det blir ju en ond cirkel, man får inget sol ljus för att man inte pallar gå ut för att man inte fått något sol ljus... svensk sommar är dock förjävla gööt, inte för varmt, inte för kallt de dagar som det är uppehåll då ^^
Citera
2013-02-19, 00:30
  #15
Medlem
singularitets avatar
Solens strålar hjälper knappast eller ingenting på vintern.

Citat:
Årstid och breddgrad. Norr och söder om 35:e breddgraden produceras lite eller inget D-vitamin via solexponering av huden under vinterhalvåret, mer uttalat ju längre norr- respektive söderut man kommer, då UVB-ljuset på grund av strålningsvinkeln absorberas i ozonlagret

http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=18401



Det är kosttillskott som gäller om D-vitaminbrist är orsaken till nedstämdheten.
Citera
2013-02-19, 00:42
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Solens strålar hjälper knappast eller ingenting på vintern.





Det är kosttillskott som gäller om D-vitaminbrist är orsaken till nedstämdheten.

Jo helst så naturligt som möjligt, även då solen lyser i ansiktet? mår bättre av vara ute även ifall det inte är solens D, lite bättre än inget också.
Citera
2013-02-19, 00:44
  #17
Medlem
Nlesjems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frogevis
som sagt..

det känns inte värt att göra någonting, jag deppar ihop för minsta lilla... räcker med att jag förlorar ett lolgame, att jag måste vänta på bussen i 7 min för att jag missade första, att batteriet i dosan är slut eller vafan som helst för att det ska kännas som om att hela världen kommer gå under...
jag går runt och är mer eller mindre gråtfärdig konstant och vill helst bara sjumka ihop i ett hörn och vänta på sommaren!

jag får verkligen inte ut ett piss utav vintern, den är helt enkelt fördjävulsk såhär har det pågått sen jag va typ 12 bast och börjat tröttna på julen.. då hade man liksom ingenting att se fram emot längre

men det känns inte som om jag borde känna såhär... jag har riktigt bra polare som jag har hängt med sen dagis och som jag aldrig bråkat med. Jag har stöttade föräldrar och pluggar något jag gillar på en skola jag trivs i?!?
det är ju en sak att man helt enkelt inte gillar vintern, men detta käns så jävla överdrivet... vafan ska jag göra?!?!

Grattis,du är helt normal.
Citera
2013-02-19, 01:09
  #18
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AkForce
Jo helst så naturligt som möjligt, även då solen lyser i ansiktet? mår bättre av vara ute även ifall det inte är solens D, lite bättre än inget också.

En timmes promenad varje dag eller motsvarande fysisk utomhusaktivitet gör underverk för humöret oavsett årstid. Många Svenskar tror dock felaktigt att orsaken är bildandet av D-vitamin. På vintern bildas som jag nämnde inget D-vitamin i människor utan det är från kosten och lagrade depåer som allt D-vitamin kommer. TS borde äta mer fet fisk, berikade mejeriprodukter eller kosttillskott för att utesluta D-vitaminbrist som orsak till vinterdepressionen TS beskriver.
Citera
2013-02-19, 02:33
  #19
Medlem
attisjuans avatar
Det är väldigt vanligt med vinter- och höstdeppresioner i Sverige. Har du övervägt att söka läkarvård? Be i så fall om Stesolid, en jättebra medicin att ta till när det är som värst.

Höll på att glömma att många blir hjälpta av solterapi också, man får hem en ljusskärm man ska sitta framför ett par timmar varje morgon under de mörka perioderna.
__________________
Senast redigerad av attisjuan 2013-02-19 kl. 02:38.
Citera
2013-02-19, 09:09
  #20
Medlem
Hej!

Detta är inget ovanligt, jag känner samma sak och därför bor jag i ett varmt och soligt land under vinterhalvåren. Alternativet är väl att käka antidepp eller gå i ljusterapi.

Själv så tycker jag att ta tag i roten av problemet är det bästa - flytta under vintern! Precis som du så gillar jag sommaren i Sverige och jag har tänkt ut en plan för att kunna bo 6 månader i Sverige och 6 månader utomlands. PM:a om du vill höra mer!

Mvh
Citera
2013-02-19, 12:29
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erica87
Hej!

Detta är inget ovanligt, jag känner samma sak och därför bor jag i ett varmt och soligt land under vinterhalvåren. Alternativet är väl att käka antidepp eller gå i ljusterapi.

Själv så tycker jag att ta tag i roten av problemet är det bästa - flytta under vintern! Precis som du så gillar jag sommaren i Sverige och jag har tänkt ut en plan för att kunna bo 6 månader i Sverige och 6 månader utomlands. PM:a om du vill höra mer!

Mvh

mjo... jag vet att man kan göra så, men det gäller ju att få tummen ur s.a.s.
Citera
2013-02-19, 12:37
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frogevis
mjo... jag vet att man kan göra så, men det gäller ju att få tummen ur s.a.s.

Ja, if there is a will there is a way!
Citera
2013-02-19, 12:59
  #23
Medlem
Krafses avatar
Jag har också utvecklat ett bottenlöst hat mot vintern. Kan faktiskt inte dra mig till minnes att jag har gått ut en endaste gång denna vintern, mer än att tvinga mig ut och hämta ved, samt gå till/från bilen förstås (inuti bilen är man ju "inomhus" så det är OK).

Jag försöker pressa sommaren längre och längre för varje år. Senaste sommaren badade jag ända till början av Oktober innan jag kallade badsäsongen avklarad. Det var dock inte så jävla gött att bada då haha.
Men jag tänkte jag skulle försöka pressa det ytterligare den kommande sommaren. Varför inte liksom?

Det jävligaste med vintern är att det är så fruktansvärt tråkigt. Jag har kommit fram till att det är som att sitta i fängelse i ett halvår. Det enda man gör är att vänta på att få komma ut i det fria.

Det näst jävligaste är att det är kallt hela tiden. Jag brukar frysa väldigt mycket på vintern och det är fruktansvärt i längden.

Det tredje jävligaste är när man i Mars månad får se några plusgrader och lite solsken, då tänker man att våren är kommen. Men nästa dag är det typ en halvmeter snö och -7°C. Det är stunder som dessa som man får lust att hänga sig i en nätverkskabel.
Citera
2013-02-19, 21:54
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Jag har också utvecklat ett bottenlöst hat mot vintern. Kan faktiskt inte dra mig till minnes att jag har gått ut en endaste gång denna vintern, mer än att tvinga mig ut och hämta ved, samt gå till/från bilen förstås (inuti bilen är man ju "inomhus" så det är OK).

Jag försöker pressa sommaren längre och längre för varje år. Senaste sommaren badade jag ända till början av Oktober innan jag kallade badsäsongen avklarad. Det var dock inte så jävla gött att bada då haha.
Men jag tänkte jag skulle försöka pressa det ytterligare den kommande sommaren. Varför inte liksom?

Det jävligaste med vintern är att det är så fruktansvärt tråkigt. Jag har kommit fram till att det är som att sitta i fängelse i ett halvår. Det enda man gör är att vänta på att få komma ut i det fria.

Det näst jävligaste är att det är kallt hela tiden. Jag brukar frysa väldigt mycket på vintern och det är fruktansvärt i längden.

Det tredje jävligaste är när man i Mars månad får se några plusgrader och lite solsken, då tänker man att våren är kommen. Men nästa dag är det typ en halvmeter snö och -7°C. Det är stunder som dessa som man får lust att hänga sig i en nätverkskabel.

inget att tilllägga...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback