Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-02-19, 20:34
  #1
Medlem
Garderobs avatar
En man i Uppsala luktar så illa att han har varnats av länstrafiken. Om han inte väsentligt förbättrar sin personliga hygien kommer han inte få åka med bussarna. DN skriver att:

”...en del passagerare har krävt att, när mannen funnits ombord, omgående få bli avsläppta eftersom de inte stått ut med stanken. Att de då ibland befunnit sig långt från sin tänkta avstigningshållplats tycks ha setts som ett mindre problem.”

Jag blir väldigt nyfiken på hur illa han luktar och hur han kan lukta så illa? Det är lätt att förstå att någon som vältrar sig i skit luktar illa, men jag har svårt att tro att det här rör ett så bisarrt beteende.

Förslag? Spekulationer? Kanske till och med någon som har vistats på samma buss som den stinkande mannen?

http://www.dn.se/nyheter/sverige/sti...lovar-battring
2013-02-19, 20:44
  #2
Medlem
Kinman.s avatar
Var en gång med om en liknande snubbe på Tuben. Luktade vidrigt.... Surt... Luktade utan att överdriva så illa så det sved i näsan..... Förstår inte hu man kan gå så länge utan att tvätta sig. Måste väl ändå ta ett bra tag innan man börjar lukta så surt.
2013-02-19, 20:50
  #3
Medlem
mounzs avatar
Jag vet inget om den killen, men engång var det en hemlös kille som satte sig bredvid mig på tunnelbanan i Stockholm. Han luktade förfärligt och jag insåg att jag skulle kräkas om jag fortsatte lukta så jag höll andan till nästa station och bytte vagn där. Jag är vanligtvis inte speciellt känslig för dofter.

Det var väldigt stark doft av bajs, kombinerat med sedvanlig sur urindoft och allt möjligt annat som man luktar om man aldrig duschar eller byter kläder. Har kännt något liknande i tuben i New York, men jag klev då av vagnen i pricip direkt så exponeringen blev minimal.

Hörde en radiointervju med en läkare som jobbar med hemlösa (i New York) och hon sa att hon innan hon vant sig kräktes hela tiden pga doften.
__________________
Senast redigerad av mounz 2013-02-19 kl. 20:53.
2013-02-19, 20:58
  #4
Avstängd
Badbollen123s avatar
Är det rätt att neka någon åka buss för att denne luktar skunk?
Diskriminering ju, han kanske har begränsad tillgång till att tvätta sig? Hemlös?
2013-02-19, 20:59
  #5
Medlem
Garderobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mounz
J...en hemlös kille som satte sig bredvid mig på tunnelbanan i Stockholm. Han luktade förfärligt och jag insåg att jag skulle kräkas...
Jo, kan förstå att hemlösa (speciellt om de dessutom har någon psykiatrisk funktionsnedsättning) kan stinka något djävulskt. Men den här mannen har ju tydligen färdbevis och är en regelbunden ressenär. Kan han vara hemlös?
__________________
Senast redigerad av Garderob 2013-02-19 kl. 21:07.
2013-02-19, 21:04
  #6
Medlem
Garderobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badbollen123
Är det rätt att neka någon åka buss för att denne luktar skunk?
Ja, det måste vara rätt av samma skäl som man hade nekat något som trakasserar sin omgivning.

Men det är en knivig grej. Det händer ju på vissa arbetsplatser att man blir tvungen att ta itu med folk som stinker och gör det ohållbart för omgivningen. Inte kul att vara den som måste ta i den heta potatisen och be vederdbörande stinkare att komma in och stänga dörren efter sig, men inte desto mindre nödvändigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Badbollen123
Diskriminering ju, han kanske har begränsad tillgång till att tvätta sig? Hemlös?
Den som har campat vet att man inte behöver stinka så att folk flyr bara för att man inte duschar varje dag.
__________________
Senast redigerad av Garderob 2013-02-19 kl. 21:08.
2013-02-19, 21:07
  #7
Medlem
39ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garderob
En man i Uppsala luktar så illa att han har varnats av länstrafiken. Om han inte väsentligt förbättrar sin personliga hygien kommer han inte få åka med bussarna. DN skriver att:

”...en del passagerare har krävt att, när mannen funnits ombord, omgående få bli avsläppta eftersom de inte stått ut med stanken. Att de då ibland befunnit sig långt från sin tänkta avstigningshållplats tycks ha setts som ett mindre problem.”

Jag blir väldigt nyfiken på hur illa han luktar och hur han kan lukta så illa? Det är lätt att förstå att någon som vältrar sig i skit luktar illa, men jag har svårt att tro att det här rör ett så bisarrt beteende.

Förslag? Spekulationer? Kanske till och med någon som har vistats på samma buss som den stinkande mannen?

http://www.dn.se/nyheter/sverige/sti...lovar-battring


Förmodligen känner han inte sin egen stank utan tycker att han är ok

Stod själv bakom en alkis i affären och han hade nån gammal filtrock på sig som måste varit indränkt med urin så mycket att det luktade ammoniak folk runt omkring backade direkt o höll för näsa o mun. trevlig prick
2013-02-19, 21:20
  #8
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badbollen123
Är det rätt att neka någon åka buss för att denne luktar skunk?
Diskriminering ju, han kanske har begränsad tillgång till att tvätta sig? Hemlös?

Ja, det är inte bara rätt utan förarens plikt att avvisa/neka personer som stör dom andra resenärerna. Har vid flera tillfällen varit med om att bussarna nekat "Date-fjortisar", "Axe-blattar" och "Hela flaskan tanter" att kliva på, och ibland tom stannat och avvisat personer som luktat för mycket. Och pissalkisarna avisas/nekas dom med.
2013-02-19, 21:42
  #9
Medlem
Oboros avatar
Jag var med en gång om det. Satt i bussen och en man steg in och hela jävla bussen började stinka så jävla förfärligt. Lukten spred snabbt över hela bussen, ungefär som om man skulle få för sig att grilla inomhus.

Lukten var en blandning av svett, kryddor, stekt bajs och lök. Jag var tvungen att stiga av tidigt.
__________________
Senast redigerad av Oboro 2013-02-19 kl. 21:53.
2013-02-19, 22:01
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Ja, det är inte bara rätt utan förarens plikt att avvisa/neka personer som stör dom andra resenärerna. Har vid flera tillfällen varit med om att bussarna nekat "Date-fjortisar", "Axe-blattar" och "Hela flaskan tanter" att kliva på, och ibland tom stannat och avvisat personer som luktat för mycket. Och pissalkisarna avisas/nekas dom med.
Jaså, även folk med för mycket "parfym"? Det var något nytt. Jag kan tänka mig att det handlar mycket om vem som kör bussen ifråga och hur denne är som person - i storstäderna, i alla fall, finns det nog inte många busschaufförer som hade lyft fingret. Jag kan dock tycka att hundar inte bör vistas i bussar tillsammans med husse eller matte, jag tänker mest på risken att någon med pälsdjursallergi kan befinna sig i bussen.

Jag har varit med om en liknande situation som jag kommer ihåg, så jag har väl haft tur. Det var en äldre kvinna som steg på bussen en bit utanför city för en massa år sedan. Av vad jag kunde tyda hade hon någon typ av infektion i ansiktet. Jag försöker att inte överdriva då jag delvis tyckte synd om henne men hon hade antagligen ingen fungerande dusch hemma samt att hon säkert bar samma kläder varje dag. Stanken som spred sig i bussen går inte att beskriva fullt ut, på ett bra sätt. Det luktade allmänt dålig hygien, skaldjur, svett, gammalt och något annat. Hon satte sig som tur var längst bak i bussen och vi satt i främre delen men fläkten jag fick när hon passerade oss var som sagt, helt obeskrivlig.
2013-02-19, 22:21
  #11
Medlem
Har hört flertalet personer som åker Uppsala-Alunda om en man som luktar något fruktansvärt, någon annan som upplevt honom?
2013-02-19, 22:27
  #12
Medlem
Frågan är ju vart han är påväg? Ett jobb? Isf borde ju dom sagt till han.
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback