Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-02-12, 14:03
  #1
Medlem
Epimetheuss avatar
Det som började 1947 när amerikanska motorcykelförbundet uttalade sig och sa att 99 procent av motorcyklisterna är laglydiga medborgare, och att det bara är en procent som ställer till med bråk, och som fick till följd att de mc-klubbar som valde att stå utanför samhället valde att ta 1%-symbolen och använda den för att visa sitt avståndstagande gentemot normer och regler som dom inte delade. Vad står det för idag?

Är 1%´ers bara klubbar, eller kan man som enskild individ välja att vara 1%, även om man inte tillhör en klubb med diamanten?
Om man är trött på idiotiska lagar och samhällets "storebror-attityd", -är man 1% då?
När man väljer att i vissa fall gå sin egen väg, trots att det bryter mot vad "samhället" anser vara "normalt", och trots att man i och med detta bryter mot lagen, -är man 1% då?

Eller är det bara klubbar som medvetet valt att profilera sig som "farliga" och "laglösa", med egna lagar och som valt att stå helt utanför samhället som är 1%?

Som sagt, vad fan är en 1% idag? Egentligen.
Citera
2013-02-12, 14:26
  #2
Medlem
JapanKinas avatar
Jag undrar hur man kan stå utanför samhället men samtidigt nyttja sjukvård, sjukförsäkring, socialbidrag etc.

Det är egentligen det jag har svårast att greppa med hela begreppet 1% och att stå utanför samhället.

1% i Sverige tror jag betyder olika beroende på vem man språkar med. De flesta hävdar nog att man lever ett kriminellt liv och har kriminella inkomster.
Citera
2013-02-12, 14:39
  #3
Medlem
http://www.payback.name/?p=9127
Citera
2013-02-13, 13:28
  #4
Medlem
Epimetheuss avatar
Ingen som har några konkreta svar?
Vad står man för om man är 1%?
Är det upp till var och en att avgöra om man är 1%, eller måste man vara "godkänd" av dom stora grabbarna?
Citera
2013-02-13, 14:54
  #5
Medlem
Vill du vara 1%?
Citera
2013-02-15, 13:28
  #6
Medlem
1% står för att du vill vara lite badass och testa det kriminella livet, och skryta med det. Iallafall i mina ögon!
Citera
2013-02-15, 23:11
  #7
Medlem
Epimetheuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deusfan
Vill du vara 1%?
Enligt mig själv så är jag inte 1% helt och hållet.
Enligt andra så är jag det.

Jag lever efter min egen övertygelse, och efter lagar som inte nödvändigtvis står i Svea Rikes Lag.
Jag kör HD, men är inte med i någon klubb.

För mig är 1% att visa att man tar avstånd från myndigheternas idiotier och maktmissbruk, och att jag är lojal mot mina vänner och familj.

Jag har inga symboler på mig när jag är ute och åker, och inte annars heller.
Jag är bara så jävla trött på diskussionen.
Så jag skulle vilja veta: Vad fan ÄR en 1% egentligen?
Citera
2013-02-15, 23:14
  #8
Medlem
Epimetheuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zario
1% står för att du vill vara lite badass och testa det kriminella livet, och skryta med det. Iallafall i mina ögon!
Vad är det som är så "badass" med att vara kriminell?
Jag har suttit några år, och jag tyckte inte att det var speciellt "badass".
Jag skulle kunna ta en volta om det var nödvändigt, men det är fan ingenting att stå efter eller att se som en merit.
Citera
2013-02-17, 21:02
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epimetheus
Vad är det som är så "badass" med att vara kriminell?
Jag har suttit några år, och jag tyckte inte att det var speciellt "badass".
Jag skulle kunna ta en volta om det var nödvändigt, men det är fan ingenting att stå efter eller att se som en merit.
Tycker inte det är badass öht, vidare du inte är någon slags maffiaboss typ Al capone

Vad är syftet med tråden? Vill du skriva ut dina meriter (och få lite bekräftelse) eller vad är grejen?
Citera
2013-02-19, 20:24
  #10
Medlem
Epimetheuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zario
Tycker inte det är badass öht, vidare du inte är någon slags maffiaboss typ Al capone

Vad är syftet med tråden? Vill du skriva ut dina meriter (och få lite bekräftelse) eller vad är grejen?
Jag undrar varför betydelsen av 1% har förändrat sig sedan begynnelsen.
-Och till vad?
1% står inte för samma sak idag som för t.ex. 30 år sedan.
Citera
2013-02-19, 20:32
  #11
Medlem
Mulla Krekars avatar
Min psykolog frågade en gång om jag ville vara, eller tyckte mig vara en "1%-are", eller en outlaw. Jag fattade ingenting, så jag sa nej.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback