Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-02-19, 11:46
  #6625
Medlem
tigerrakets avatar
Ska kolla en bromaddition till mättat och omättat fett.
Om bromfärgen kvarstår är det då en dubbelbindning eller en enkelbindning i fettet?
2013-02-19, 17:13
  #6626
Medlem
ivanrebroffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Ska kolla en bromaddition till mättat och omättat fett.
Om bromfärgen kvarstår är det då en dubbelbindning eller en enkelbindning i fettet?

Fundera lite på vilken bindning du tror reagerar lättast.
2013-02-19, 18:35
  #6627
Medlem
konstigkille93as avatar
Hejsan! Har prov imorgon och vill gärna få svar på de här KEMI A frågorna, är jätte stressad och måste klara av provet för att få ett godkänt betyg . Min kemi lärare är snäll och gav mig frågorna i förväg.
Räcker med svar och liten lösning, no big deal!

Här kommer frågorna:

1. Hur många vattenmolekyler finns det i en liter vatten?

2. Hur många väteatomer finns det i en liter vatten?

3. En ballong sänks ner i ett kar vatten precis under ytan: 1,5 liter vatten rinner ut. En mol gas tar upp 22,4 dm3 vid det trycket. 80% av gasmolekylerna är N2, 20 % är O2.
Hur mycket kommer luften i ballongen väga?

4. Under en lång tid så har 100 g järn blivit 138 g järnoxid. Vad är den empiriska formeln för järnoxiden?

Tack!
2013-02-19, 19:15
  #6628
Medlem
tigerrakets avatar
dör jag om jag säger dubbelbindningarna?
Där är det enklast väl att den binder sig mot annat gentemot en enkelbindning
2013-02-19, 21:03
  #6629
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstigkille93a
Hejsan! Har prov imorgon och vill gärna få svar på de här KEMI A frågorna, är jätte stressad och måste klara av provet för att få ett godkänt betyg . Min kemi lärare är snäll och gav mig frågorna i förväg.
Räcker med svar och liten lösning, no big deal!

Här kommer frågorna:

1. Hur många vattenmolekyler finns det i en liter vatten?

2. Hur många väteatomer finns det i en liter vatten?

3. En ballong sänks ner i ett kar vatten precis under ytan: 1,5 liter vatten rinner ut. En mol gas tar upp 22,4 dm3 vid det trycket. 80% av gasmolekylerna är N2, 20 % är O2.
Hur mycket kommer luften i ballongen väga?

4. Under en lång tid så har 100 g järn blivit 138 g järnoxid. Vad är den empiriska formeln för järnoxiden?

Tack!
1. Vad är vattnets molmassa? Vad väger en liter vatten? Hur stort är avogadros nummer?
Ta vikten, dela på molmassan, multiplicera med det där stora nummret.
2. Multiplicera svaret från 1 med antalet väteatomer i varje vattenmolekyl.
3. Räkna ut hur många mol gas du har (du vet att du har 1.5 liter). Multiplicera detta med 0.8 och molekylvikten för kväve (N2). Gör det samma med 0.2 och molekylvikten för O2. Se till att inte blanda ihop molekyl- och atomvikten.
4. Räkna ut:
1: hur många mol järn som finns i 100g
2: hur många mol syre som finns i 38g
3: hur många syre det går på varje järn (antagligen 3 på 2 för Fe2O3, eller 4 på 3 för Fe3O4).

Om du inte lyckas, skriv hur du tänkt och räknat och vad du fastnat på.
2013-02-19, 21:28
  #6630
Medlem
Spinnakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
dör jag om jag säger dubbelbindningarna?
Där är det enklast väl att den binder sig mot annat gentemot en enkelbindning

Ja, pi-elektronerna reagerar lättast.
2013-02-19, 22:06
  #6631
Medlem
yulbrynners avatar
Här kommer två kluriga frågor:

Kan någon ge ett exempel på en eller flera vanliga kemiska reaktioner och enkelt förklara varför det är en kemisk reaktion? (Alltså, vad är "typiskt" för en kemisk reaktion)

Eldar man stålull blir den tyngre efter att den brunnit. Eldar man ved blir den lättare. (Testa själva) Hur kommer det sig?


Jojo, jag har googlat på detta. Jag behöver bara få lite extra hjälp att förstå det
__________________
Senast redigerad av yulbrynner 2013-02-19 kl. 22:08.
2013-02-20, 07:03
  #6632
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yulbrynner
Här kommer två kluriga frågor:

Kan någon ge ett exempel på en eller flera vanliga kemiska reaktioner och enkelt förklara varför det är en kemisk reaktion? (Alltså, vad är "typiskt" för en kemisk reaktion)

Eldar man stålull blir den tyngre efter att den brunnit. Eldar man ved blir den lättare. (Testa själva) Hur kommer det sig?


Jojo, jag har googlat på detta. Jag behöver bara få lite extra hjälp att förstå det
När saker brinner, förenas det med syre och bildar oxider. Vissa oxider är gasformiga och försvinner med röken, medan andra oxider är fasta och stannar kvar. Kolla på koldioxid och järnoxiderna.
2013-02-20, 12:57
  #6633
Medlem
yulbrynners avatar
Exempel på några vanliga kemiska reaktioner?
2013-02-20, 15:32
  #6634
Medlem
ivanrebroffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yulbrynner
Exempel på några vanliga kemiska reaktioner?

Jag har tagit mig friheten att leta fram två sidor åt dig, som förklarar de saker du undrar över på ett grundligt sätt.

http://www.naturvetenskap.org/hogsta...ska-reaktioner

http://school.chem.umu.se/Experiment/155
2013-02-20, 16:47
  #6635
Medlem
yulbrynners avatar
Tack

Vad är det som gör att koldioxid är så tungt? För koldioxid "lägger" ju sig mot marken?
2013-02-20, 19:03
  #6636
Medlem
Frågor om basic Kemi.

Tjenare, har prov imorgon och har några problem som jag inte kan lösa, skulle vara tacksam om ni kan hjälpa mig med detta.

Fråga 1.
Vid nedbrytning av organiska kväveföreningar bildas ammoniumjoner. Ammoniumjonen omsätts nästan direkt till nitratjoner. Detta kallas nitrifikation och sker i två steg (två reaktionsformler).

Förklara hur detta kan leda till försurning?

(Du skriver rätt formler för jonerna samt det närmaste korrekta reaktanter och produkter i båda reaktionsformlerna)

Fråga 2. a) Skriv namn och formel på ämnet som finns i krock-kuddar
b) Hur kan ämnet skydda oss vid en kollision.


Fråga 3. Du utför en syra-bas titering.
Natriumhydroxid med koncentrationen 0.100 mol/dm3.
Saltsyrans koncentration skall bestämmas. Volymen för saltsyran är 25.00 ml.
Det gick åt 15.20 ml i natriumhydroxid

a) Beskriv hur du gör.
b) Bestäm syrans koncentration.


Tack på förhand.
-okunnig jävla dumjävel till kemist.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback