32 713 besökare online
857 880 medlemmar • 45 857 475 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Samhälle > Övervakning och integritet
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Donkeykong
Medlem
Hej!
Jag har blivit tveksam till Linked-in's sätt att lagra och få information om deras användare. Jag har aldrig använt LI aktivt utan bara skapat en profil och tackat ja till alla mina vänner som frågat om vi ska dela affärsnätverk, utifall att jag någon gång i framtiden vill använda mig av det.

Hursomhelst,
Jag bodde i andra hand med mina vänner hos en man i sina bästa år när han var ute och reste i ett år. När vi sedan har flyttat ut och jag senare under sommaren får någon vänförfrågan på LI gick in och tackade ja så ser jag att mannen i sina bästa år står på plats 3 eller något sådant. Jag reagerar lite lätt över att de måste hålla koll på att vi har använt oss av samma IP-adress eller något sånt och föreslår att vi känner varandra. Men bryr mig inte märk värt eftersom både google och facebook med största sannolikhet gör detsamma.

Nu till det lite mer märkliga,
Samma grej hände häromdagen att jag skulle tacka ja till någon och upp på 3:e plats ploppar en som jobbar på ett forum som jag besöker väldigt frekvent. Jag och denna person mailade för ganska precis ett år sen ungefär 3-4 gånger för att jag vunnit ett pris från en tävling de hade. Jag har givetvis inga gemensamma kontakter eller ip-adresser som denne. När jag sedan säger det här med några kompisar jag sitter och pluggar tillsammans med så säger en att den upplevt samma sak. Att LI föreslagit en ägare till ett hostel som min vän bodde på ett par dagar i Australien. Enda kontakt de haft är att de mailat ett par gånger.

Jag undrar om någon kan bringa lite klarhet i det här, vilka metoder använder dom? Kollar de på mina besöksidor genom cookies och plussar ihop 1+247 och får 248? Är det här något märkligt eller är det jag som överreagerar?

Låter kanske lite konspiratorisk nu men tycker det är lite märkligt oavsett.
Om tråden ligger fel får mod gärna flytta på den.

Mvh

olof86
Medlem
olof86s avatar
De har en funktion för att importera kontakter via Gmail t ex. Du har inte använt den då?

qrizze
Moderator
qrizzes avatar
ej it-säk

IT-säkerhet --> Övervakning och integritet
/Moderator

Donkeykong
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olof86
De har en funktion för att importera kontakter via Gmail t ex. Du har inte använt den då?
Nej jag har inte använt något sådant. Jag använder hotmail och min vän använder gmail.

Loser Gone Wild
Medlem
Hej.

Social networking sidorna kör med rätt fula metoder för att koppla folk. Dock är samkörning av IP ej troligt. IP är en notoriskt dålig identifikationsuppgift.

Troligast är att de bekanta i fråga någon gång kommunicerat med dig, och därför har din e-mail eller telefon eller annan kontaktuppgift hamnat i deras smartphone eller emailprogram. När de sedan använt appen för linkedin på sina telefoner har linkedin fått ta del av samtliga kontaktuppgifter i telefonen (nästan alla "appar" för sociala nätverk till smartphones skickar alla kontakter som finns i telefonen till det sociala nätverket i fråga.) Du har då funnits med i deras kontaktlistor och därmed är kopplingen till dig gjord.

Svara på ämne
Topp Dela »