Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-02-19, 14:34
  #85
Medlem
RedBats avatar
En bil som verkligen gav mig huvudvärk var en BMW 540ia -93 (tyskimport -99).

Kylarfläkten typ viskofläkt gick sönder, dryga 3000kr.
Kylarslang ny BMW ORG sprack första vintern, vilket resulterade till blåsta toppar.

Efter offert på 40.000kr för motorrenovering byttes motorn mot en bättre beggad som gått runt 26.000mil. Strax därefter lämnade plastkulorna in i automaten och bilen gick som en påse nötter.

Servopump, bränslepump och diverse relän gick en vacker vårdag påväg till jobbet och det var där jag bestämde mig aldrig mer BMW.

Idag är jag en glad Volvo idiot som förvånas varje jävla gång hur 945 med över 50.000mil kan vara så pålitlig trots utebliven service och misshandel dagligen
Citera
2013-02-19, 15:41
  #86
Medlem
Lugini3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormaren
Alfa 159 . Say no more. En riktig bajsbil som stod mer på verkstaden än vad jag körde. Som tur va så var det en tjänstebil.
Bara konstiga elfel hela tiden.

Är det inte det som är charmen med en Alfa? Att den ser fin ut i skenet av verkstadsbelysning
Citera
2013-02-19, 15:51
  #87
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedBat
.

Dom som inte köper exporterade skrotbilar har ett bmw ägande som liknar ditt volvo ägande.

När man talar om 20år gamla bilar finns det bådra skrothögar och pärlor. Volvo inte undantaget.
Citera
2013-02-19, 16:08
  #88
Medlem
Kurt-Beritzs avatar
Hade en golf 3´a tror, egentligen ganska fin, förutom att man behövde slå till startmotorn varenda gång innan den ville starta..

Något i tändningen hade gått sönder, så man var tvungen att sätta i nyckeln vrida till "ljusläge" i brist på bättre namn iom hjärnsläpp, och sedan trycka på en eftermonterad startknapp under sätet

Sedan när det var gjort var man tvungen att se till att koppla in strålkastarljus och hela balettens sladdar i en sockelbit.. eller heter det sockerbit? har aldrig riktigt fattat... som hängde ur vänstra fläkten.. Risken var dock stor att det började ryka om den vita lilla dingsen och man var tvungen att slita ur sladdarna. Därför satt man heller aldrig fast dom ordentligt vid tillfälle det skulle ske på en större väg, så vid gupp kunde gärna ett par sladdar sprätta ur och det blev helt mörkt.. inte poppis när det var becksvart ute.. vilket det är under vintertid.. denna bil köpte jag som vinterbil för 3000 kr.. Det var med andra ord lite sport att köra den, och alla ville åka med mig
Citera
2013-02-19, 21:58
  #89
Medlem
lolzincs avatar
Renault Laguna, bilen hade bra komfort och väghållning. Dock hade den ett litet problem i och med att vatten frekvent läckte in via taket och kortslöt den elektroniska dörrblåsningsmekanismen som var lokaliserad vid kupélampan, vilket resulterade i en utelåst ägare som tillslut inte vågade låsa sin bil.
Citera
2013-02-19, 23:30
  #90
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alfamats
Skit bakom skiftnycklarna låter det som,är ett ganska vanligt typfel när det gäller Alfa
75orna var ju ganska avancerade för sin tid.Rosten kan jag hålla med om.Speciellt om man inte hade rostskyddat dom som nya.

Lite lustigt,jag hade en Alfa 90 (samma chassie som 75:an).Köpt för 1500:-.Lagade några rosthål i golvet.Körde sen över 6000 mil med den,det som jag var tvungen att byta var ett 100:- hjullager och även en hardyknut sista veckan jag hade bilen.Bilen var dock över 20 år gammal.Det var f.ö den bästa bil jag haft.


Ne vil nog påstå att det inte var skit bakom skiftnyckeln
75orna är väll inte så hightech direkt ... om du menar växellåda bak och sådant så satt de ju likandant i Volvo 300 serien och motorn är väll högst normal(hade 4an me twinspark).

Förresten vilket pucko kom på att sätta bakbromsarna så att drivaxlarna/knutarna får ta upp all bromskraft?
Citera
2013-02-20, 19:18
  #91
Medlem
Något säger mig att de flesta här gjort "medvetna" köp av dåliga bilar alt. saknar större kunskap om bilar.

Varje gång jag har köpt bilar har jag gjort ordentligt koll vad gäller vanliga fel på modellen mm. brukar dessutom ringa de senaste två ägarna för att höra mig för.

Nåja. Nu handla ju inte tråden om detta utan annat.


Min skitbil måste vara ford ka. Till mitt försvar var det min morsa som köpte bilen, en -98 7000 mil tror jag. Skulle ha den som andra bil till vintern. Utöver att bilen var angripen av rost, så drogs den ständigt med elfel och..hur mycket annat strul. Det bästa med bilen var att nära döden upplevelsen vid körning i 80+. Omkörningar var uteslutna av säkerhetsskäl.

Hade den under en vinter, tog oftast cykeln eller gick då man aldrig kunde vara säker på att komma hem igen. La givetvis ner flera tusen på att hålla den rullandes men gav upp tidigt på våren och fick den såld för smått fantastiska 16k.
Citera
2013-02-21, 22:54
  #92
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chillhunter
Ne vil nog påstå att det inte var skit bakom skiftnyckeln
75orna är väll inte så hightech direkt ... om du menar växellåda bak och sådant så satt de ju likandant i Volvo 300 serien och motorn är väll högst normal(hade 4an me twinspark).

Förresten vilket pucko kom på att sätta bakbromsarna så att drivaxlarna/knutarna får ta upp all bromskraft?

Man vill alltid ha så låg ofjädrad vikt som möjligt...
Citera
2013-02-22, 16:19
  #93
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Dom som inte köper exporterade skrotbilar har ett bmw ägande som liknar ditt volvo ägande.

När man talar om 20år gamla bilar finns det bådra skrothögar och pärlor. Volvo inte undantaget.
Min ÄR en hink (745 -88) !

Men det FINNS inget som kan gå sönder så pass illa att det inte går/lönar sig att laga det!

Motorn skär (hur sannolikt är DET?) kostnad-2-3kkr för en donator-bil.
(samma med låda,bakaxel,dörrar,inredning osv..)

Ny kylare-1000kr,Ny allså,en beg. ligger väl runt "två påsar bullar",eller 2-3 hundralappar..

Nu är ju en BMW 540i,en HELT annan bil än en 740'i.. Men de gör ju samma jobb,röven från A till B..
Citera
2013-02-22, 16:23
  #94
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echox
Något säger mig att de flesta här gjort "medvetna" köp av dåliga bilar alt. saknar större kunskap om bilar.

Varje gång jag har köpt bilar har jag gjort ordentligt koll vad gäller vanliga fel på modellen mm. brukar dessutom ringa de senaste två ägarna för att höra mig för.

Nåja. Nu handla ju inte tråden om detta utan annat.


Min skitbil måste vara ford ka. Till mitt försvar var det min morsa som köpte bilen, en -98 7000 mil tror jag. Skulle ha den som andra bil till vintern. Utöver att bilen var angripen av rost, så drogs den ständigt med elfel och..hur mycket annat strul. Det bästa med bilen var att nära döden upplevelsen vid körning i 80+. Omkörningar var uteslutna av säkerhetsskäl.

Hade den under en vinter, tog oftast cykeln eller gick då man aldrig kunde vara säker på att komma hem igen. La givetvis ner flera tusen på att hålla den rullandes men gav upp tidigt på våren och fick den såld för smått fantastiska 16k.
Man kan ju även göra en "kalkylerad" risk och hoppas topplockspackningen håller mer än ett halvår,att värmepaketet inte ger upp typ samtidigt,plus diverse "små fel" som kostar skjortan Och kalsongerna..

När tidigare säger att "Nej,den gick skit i växellådan" (och de fick ett skambud pga det)

Och lådan är utbytt till en som gått hälften så långt,så tänker man väl "OK,lugnt.."

9-5 -99 3,0t V6
Citera
2013-02-22, 20:45
  #95
Medlem
Fick en remdriven volvo 343 gratis, och den var inte värd pengarna. Hur fan tänkte man när man valde att sätta ett volvomärke på sånt skit.
Citera
2013-02-22, 21:04
  #96
Medlem
Zeitlers avatar
farsan hade en Seat Ibiza -94 , den fick jag ta hand om när han insjuknade. Vilket skit , dörrlåsen frös igen titt som tätt , rostade utav bara fan instrumenten funkade när de ville

kopplingsvajern small av precis när jag skulle köra över en järnvägskorsning (hann ej upp på spåren som tur var)

ung o dum som man var la vi ner massa pengar när den i själva verket var dödsdömd , bilen var endast 10 år när det här utspelades
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback