2013-02-18, 23:18
Medlem
aza007s avatar
De uppslag jag finner i referensverk om skillnaden mellan pläd och filt är högst förbryllande och inte entydiga. Har någon lämpliga definitioner på de olika begreppen som resulterar i en vettig dikotomi, alternativt observationer av hur folk i allmänhet tenderar använda de olika orden? Finns möjligen geografiska skillnader?

NE:

Citat:
pläd, filt som används utan mellanliggande lakan, särskilt vid vila.

Citat:
filt, filtvara, stampad filt, kompakt och isolerande fiberduk som tillverkas genom filtning.

SAOB:

Citat:
eg. o. urspr.: ett slags yllesjal (i allm. 1:aed rutigt mönster) som bäres av de skotska höglandsborna i st. f. kappa; numera vanl. om ett liknande plagg (en lång sjal l. fllt, ofta med rutigt mönster o. fransar) använt ss. resfilt. (tryckt 1953)

Citat:
(för ngt särskilt ändamål avpassat) stycke av filt (i bet. 1) ; ofta elliptiskt för ngn ssg med filt ss. senare led; utan närmare bestämmning numera särsk. om, sängfilt l. resfilt. (tryckt 1924)
Citera
2013-02-18, 23:22
Medlem
Jag har alltid använd ordet pläd för en "fäll" alltså en matta/filt eller vad man väljer att kalla det som är framtagen från ett djurs päls. Ja, allt tyg är det i stort sett. Men vad jag menar är tex en lammpläd eller liknande.
Citera
2013-02-18, 23:48
Medlem
egon2bs avatar
Det är inte alls unikt att två olika ord med olika ursprung konvergerar så att betydelserna överlappar.

I min tolkning så är filt ursprungligen kviltad (quilted, non-woven). En filthatt som tillverkas direkt av ull består av egentlig filt. Sen har tekniken gjort att en vävd yllepläd kan filtas efter vävningen genom att den vävda pläden borstas etc. Tidstrands yllefabrik i Sågmyra gjorde plädar som var filtar och vice versa i den senare betydelsen. De flesta designer var rutiga eller åtminstone randiga, vilket egentlig filt aldrig är. Plädar är i grunden rutiga genom vävningen.

Ref. http://de.wiktionary.org/wiki/Filz (rötter i latinet, med filter som kognat)
(1) Oordnat textilmaterial som framställts av icke-spunna (djur)hår eller ull.
Engelska ordet “plaid” är gaeliska
... any fabric woven of differently colored yarns in a crossbarred pattern.
Ett lammskinn är en fäll med ullen kvar – varken filt eller pläd. Ordet »fäll« syftar just på behåringen, även på ett levande djur.
Senast redigerad av egon2b 2013-02-19 kl. 00:03.
Citera
2013-02-19, 00:02
Medlem
Som vi använde ordet hemma är en pläd en lite finare, vävd filt i ylle, nästan alltid med fransar, som är fin nog att ligga framme i soffan. Filt omfattar alla sorter, även grövre, enklare saker som t.ex. kan stoppas i lakan eller användas utomhus/camping/hästar, etc.

Alla plädar räknas alltså som filtar, men alla filtar räknas inte som plädar.
Citera
2013-02-19, 00:45
Medlem
-Rigormortiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maltesefalcon
Som vi använde ordet hemma är en pläd en lite finare, vävd filt i ylle, nästan alltid med fransar, som är fin nog att ligga framme i soffan. Filt omfattar alla sorter, även grövre, enklare saker som t.ex. kan stoppas i lakan eller användas utomhus/camping/hästar, etc.

Min gamla mormor hade alltid en pläd på sängen typ som ett överkast. Den var av tunnare ylletyg och hade fransar, men hade samma storlek som en filt eller ett täcke, det har alltid varit en pläd i mina ögon.
Citera
2013-02-19, 00:56
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maltesefalcon

Det är ungefär min uppfattning. En pläd på svenska är en finfilt, som är gjord för att ligga framme snarare än för att vara innesluten i ett påslakan eller omsluten av ett överlakan. Den kan, men behöver inte vara, väsentligt mindre än bäddfiltsformatet, och dess finhet markeras för det allra mesta med någon form av fransar.
Citera
2013-02-19, 01:30
Medlem
egon2bs avatar
Lite paradoxalt är det när den mjuka finfilten – alias pläden – är designad av Gråsten. Hon hade å andra sidan ett lite paradoxalt förnamn, Viola Gråsten.

För att anknyta till etymologin för filt och filter så uppfann Melitta Bentz kaffefiltret genom prov med filtade cellulosafibrer i form av läskpapper. I övrigt har läskpapper gjorts umbärligt vid just skrivarbete. Världens behov av kaffefilter har bara vuxit sen Don Pedro entledigades.
Senast redigerad av egon2b 2013-02-19 kl. 01:43.
Citera
2013-02-19, 16:29
Medlem
bjornebarns avatar
Är det bara jag (och min familj) som använder ordet pläd till att beteckna en form av filtliknande sak men som mer är gjord för att halv-klä sig i, medan en filt helt enkelt bara är ett tunt fyrkantigt täcke?

EDIT: Och filt hos oss kan vara såväl en "finfilt" som en "fulfilt".
Senast redigerad av bjornebarn 2013-02-19 kl. 16:33.
Citera
2013-02-19, 17:31
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Är det bara jag (och min familj) som använder ordet pläd till att beteckna en form av filtliknande sak men som mer är gjord för att halv-klä sig i, medan en filt helt enkelt bara är ett tunt fyrkantigt täcke?
För mig är det skillnad på filt och täcke. En filt är gjord av efter vävning filtat ylle, så som egon2b har beskrivit det. Ett täcke är typiskt gjort av dubbelt tyg fyllt med någon typ av fluff på insidan. En filt som värmer lika mycket som ett täcke är väsentligt tyngre än täcket. Sedan har det nog blivit så att om något är avsett att stoppas i ett påslakan, men inte stämmer vare sig med definitionen på filt eller täcke ovan, så är det ett täcke och inte en filt.

Jag vet inte riktigt vad du menar med att halv-klä sig, men en finfilt som jag kallar pläd kan man mycket väl lägga i knät eller bre ut över sig när man sitter för att värma sig. Strängt taget är nog detta det enda praktiska ändamålet som en pläd har - att bara ligga i en soffa och se fin ut är ju inte mycket till praktiskt ändamål.
Citera
2013-02-19, 17:58
Medlem
egon2bs avatar
En pläd kan än i dag användas i ganska robusta sammanhang. Här är en källa som visar hur en slädfärd tillika är en plädfärd. Ge eller ta ett par renskinn:
http://nara.allehanda.se/nyhetsbilder/2010-02-28202518_73547.jpg
Citera
2013-02-19, 18:11
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
För mig är det skillnad på filt och täcke. En filt är gjord av efter vävning filtat ylle, så som egon2b har beskrivit det. Ett täcke är typiskt gjort av dubbelt tyg fyllt med någon typ av fluff på insidan. En filt som värmer lika mycket som ett täcke är väsentligt tyngre än täcket. Sedan har det nog blivit så att om något är avsett att stoppas i ett påslakan, men inte stämmer vare sig med definitionen på filt eller täcke ovan, så är det ett täcke och inte en filt.

Jag vet inte riktigt vad du menar med att halv-klä sig, men en finfilt som jag kallar pläd kan man mycket väl lägga i knät eller bre ut över sig när man sitter för att värma sig. Strängt taget är nog detta det enda praktiska ändamålet som en pläd har - att bara ligga i en soffa och se fin ut är ju inte mycket till praktiskt ändamål.

Jag var lite otydlig Med filt menar jag precis samma sak som du.

Med att halv-klä sig menar jag att det är något man snabbt och lätt kan slänga på sig, ungefär som en kappa, eller tex de filtar med ärmar som man brukar se lite då och då. Alltså något som är lite mer praktiskt att faktiskt ha på sig än en fyrkantig tygbit.

(och lite off-top ic, men jag har inte glömt bort min tråd som jag skrev för några dagar sedan, har bara lite mycket att göra för tillfället och vill skriva ett lite mer ordentlig svar varför det dröjer lite... )
Citera
2014-07-25, 18:31
Medlem
swimp78s avatar
Jag funderade just på trådens frågeställning. Fann detta svar på "ullcentrum" på nätet

En fråga som kommer ibland, är: Vad är det för skillnad på filt och pläd?
Svar: En ullpläd är en väv där varpen är av ullgarn, samma tjocklek som inslaget. Man slår in inslaget ganska löst, cirka 5-6 trådar per centimeter. Det är också samma avstånd på trådarna i varp som i inslaget. Det gör att varptrådarna syns lika mycket som inslagstrådarna.
En filt däremot, har oftast tunn bomullstråd i varpen. Och inslaget i ull slås in väldigt tätt och hårt. Det gör att bomullsvarpen inte ska synas, utan det är inslaget som framträder. När man väver filtar, kan man ocskå väva i en teknik som heter jaquard, då kan man väva in mönster med två eller flera färger i ullgarn.

Denna terminologi är dock rotvälska i mina ögon och säger mig inget.

I mitt huvud låter pläd mer som en mjuk och fransig sak. Filtar är grövre och hårdare och mer enkla
Typ vadmal, hästfiltar, grova
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in