Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-02-18, 14:46
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
Nej det är det verkligen inte, det här är typiskt en sådan grej som du häver utan något vidare belägg för.

Rothbard försökte sig på flera metoder och strategier för att vinna opinion till libertarianism. Bland annat i början på 90-talet där han vände sig till invandringskritiska, vilket var ett samarbete Ron Paul och Rockwell var med i. Detta för att de var vänliga till mycket annat.

Har läst en hel del om det i relation till de newsletters som blev uppmärksammade runt Ron Paul's kampanj. Du kan säkert hitta samma information på det viset.

Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
I USA grundar sig oftast liberalism i kristendom, "God given rights", man har en stark tro på att kyrkan och andra frivilligorganisationer ska komma in och fylla tomrummet som statens olika hjälpprogram lämnar, typiskt höger, typiskt konservatism.

Okej, men detta är snarare konservatism än liberalism. För samma kristna är emot sociala friheter, för bomba folk i hela världen och för saker som nationell gemenskap vilket står i konflikt med individualism.

Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
Vidare så svarar 75% SD på följande fråga om flykting och invandringspolitik: Bortsett från vad du röstar på, vilket av de politiska partierna tycker du driver denna fråga bäst just nu?

Så det råder absolut oklarhet.

Inte för mig. För mig är det självklart vad som skiljer den första frågan från den tidigare, vilket är "vilket parti driver frågan" som då framförallt när man ska få folk till sin sida och försöker bilda opinion handlar om hur man talar om ämnet - inte vilka förslag man lägger fram. Vänstern vinner som sagt tidigare inte röster för att de har bäst reformer, folk har inte tid och bryr sig inte läsa sådant, utan för att de säger ord som "solidaritet" och "gemenskap". Medan högern pratar mer om saker som "ansvar".

I opinionen är det viktigare vilka ord du använder när du pratar om någonting än vad du står för reformpolitiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
Två tredjedelar går i alla fall inte emot partilinjen, om det säger allt om deras egentliga åsikter vet vi inte. För det första är det kontroversiellt vara emot invandring, och för det andra borde man ogärna baktala sitt eget parti, jag kan tänka mig att missnöjet är större än vad undersökningen visar.


...och min uppfattning är att det är en strategi inom alliansen att centern ska locka invandringsvänliga väljare med alliansen kan locka invandringskritiska väljare. Om vi ska utgå från att folk ljuger är vad jag föreslår en bättre strategi.

Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
Ron Paul använder själv det citatet, Googla det.


Jag gjorde det, jag såg det bara som en rubrik för sammanställning av invandringspolitik i något informationsutskick.

Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
Blir inte många röster isf.


Inte idag. Det är bra strategi för framtiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
Känns som att det avhandlats så många gånger att det blivit rätt ointressant. DogDylan har formulerat många bra argument.


Han har ju inte formulerat ett enda argument som kommer ur liberal värdegrund. Hela trådens ämne handlar om det och den enda som ens hänvisat till någon form av liberala argument är jag, för att jag tycker ni är sämst på att argumentera för er sak och är ute efter att föra diskussionen framåt.

Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
Jag anser att fri invandring är orealistiskt. Vidare så tycker jag att Sverige, och de som bor här har rätt att reglera invandringen för att skydda det land och det välstånd som våra förfäder slitit för att bygga och dött i drivor för att försvara. Den synen kanske kan betraktas som ett avsteg från liberalism men det är i alla fall vad jag tycker.

Vidare så har jag som sagt intresse av frihet och kapitalism, att vi får hit miljontals obildade afrikaner som jag måste trängas med på sjukhusen gynnar inte det syftet, alls. Det kanske skulle innebära mer frihet för Afrikaner, men för oss som redan är här är det skit.

Angående sociala friheter så är det mer mångfacetterat än svenska liberaler vill framställa det. Om man legaliserar exempelvis månggifte så innebär det indirekt att man genom tvång för landets normer åt ett visst håll. Hade äktenskapet varit frånkopplat från staten hade det varit en annan fråga eftersom det varit upp till var och en att erkänna dessa äktenskap, nu är det inte så. Det är alltså lätt att förslag som i ett land med liten stat kan betraktas som liberala snarare blir libertinistiska i ett land med stor stat, och för landet vänster och mot amoralism.


Jag vet ingen som förespråkat månggifte, det som har föreslagits är just att frånkoppla det från staten. (Om du relaterar till idépogrammet)

I vilket fall så har du alltså inte lyckats producera ett argument för varför restriktioner av invandringen vore liberalt. Du är bara för det ändå, för att se efter sociala välfärden, sjukvård och lite andra saker. Jag kommer aldrig ha som del av min "reformväg" att införa restriktioner på friheter bara för att andra lagar finns. Det är "the road to serfdom". Kommer alltid hellre, om vi ska fokusera bara på invandringen, förespråka att man tar bort bidrag eller för den delen röstberättigande. Mycket bättre lösning, eftersom den är i liberal riktning, än införa kvoter och sätta upp murar.

Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
Bullshit, SVP är precis lika anti alla typer av handelsunioner, allianser och interventioner som Ron Paul. Det enda rätt du får är att de emot droger, samtidigt som de dock vill motsätter sig kontroll av alkohol och tobak.


Av det jag vet av dem är de alltså för ekonomiska friheter men inte sociala. Vilket alltså gör dem konservativa, inte liberala.

Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
Jag stackar när som helst upp SVP mot pajaserna (C) som du själv säger att du stödjer i vilka som är mest liberala. (C) vågar knappt säga att de vill ha plattare skatt, i Sverige, landet med något av de mest progressiva skattetabellerna i hela världen

Vi har faktiskt en väldigt platt skatt i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
lucas2.0 formulerar sig även bra ovan.

Så du håller alltså med etatisten som vill bibehålla nuvarande ordning och istället propagera för mer restriktiva reformer för dess fortsättning, snarare än att åtminstone röra sig i rätt riktning varvid vi har mer frihet.

Edit: Ser inte att jag behöver svara på allt:


Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
Enligt den undersökning jag hänvisar till och jag antar att även du gör så tycker 48% att invandringen är lagom stor, endast 9% för liten. Till och med om vi antar att dessa 9% vill ha obegränsad invandring är det inte mycket att hurra för, särskilt med tanke på att majoriteten av dem redan lär ha en partitillhörighet i form av (V) och (MP).

Att man är för fri invandring betyder inte att man propagerar för obegränsad invandring. Det betyder att man är för delmängden i fri rörlighet, att det inte ska finnas restriktioner emot att folk vill bosätta sig i landet (ja, då annars för brott, vilket definitionsmässigt inte är invandring).
__________________
Senast redigerad av Visf 2013-02-18 kl. 17:12.
Citera
2013-02-18, 16:54
  #74
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Visf
text
Glömde detta eller?
Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
Enligt den undersökning jag hänvisar till och jag antar att även du gör så tycker 48% att invandringen är lagom stor, endast 9% för liten. Till och med om vi antar att dessa 9% vill ha obegränsad invandring är det inte mycket att hurra för, särskilt med tanke på att majoriteten av dem redan lär ha en partitillhörighet i form av (V) och (MP).
Citera
2013-02-18, 22:29
  #75
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Visf
Rothbard försökte sig på flera metoder och strategier för att vinna opinion till libertarianism. Bland annat i början på 90-talet där han vände sig till invandringskritiska, vilket var ett samarbete Ron Paul och Rockwell var med i. Detta för att de var vänliga till mycket annat.

Har läst en hel del om det i relation till de newsletters som blev uppmärksammade runt Ron Paul's kampanj. Du kan säkert hitta samma information på det viset.
Vill du bevisa något får du källhänvisa, inget jag tänker sitta och försöka gräva fram.
Citat:
Okej, men detta är snarare konservatism än liberalism. För samma kristna är emot sociala friheter, för bomba folk i hela världen och för saker som nationell gemenskap vilket står i konflikt med individualism.
Nej inte samma kristna, andra kristna. Har du någon som helst insikt så känner du till att Liberty Movement är kristen ända in i benmärgen, precis som Ron Paul. Den väsentliga skillnaden är att LM är inte hycklare som hänvisar till konstitutionen och God Given Rights när det passar dem, utan håller på dem stenhårt i alla lägen.

Citat:
Inte för mig. För mig är det självklart vad som skiljer den första frågan från den tidigare, vilket är "vilket parti driver frågan" som då framförallt när man ska få folk till sin sida och försöker bilda opinion handlar om hur man talar om ämnet - inte vilka förslag man lägger fram. Vänstern vinner som sagt tidigare inte röster för att de har bäst reformer, folk har inte tid och bryr sig inte läsa sådant, utan för att de säger ord som "solidaritet" och "gemenskap". Medan högern pratar mer om saker som "ansvar".

I opinionen är det viktigare vilka ord du använder när du pratar om någonting än vad du står för reformpolitiskt.
Märkligt resonemang, möjligtvis ligger sanningen någonstans däremellan, oklarheten kvarstår.

Citat:
...och min uppfattning är att det är en strategi inom alliansen att centern ska locka invandringsvänliga väljare med alliansen kan locka invandringskritiska väljare. Om vi ska utgå från att folk ljuger är vad jag föreslår en bättre strategi.
http://www.dn.se/debatt/svenskarna-b...ill-invandrare

Störst acceptans till invandringen finns i storstäderna, bland kvinnor och yngre. Bland riksdagspartiernas sympatisörer är det Moderaterna som är mest skeptiska.

...

Bland parti*sympatisörerna år 2009 är grundmönstret detsamma som tidigare med moderata sympatisörer som mest negativa till flykting*mottagande (55 procent vill minska)


Citat:
Jag gjorde det, jag såg det bara som en rubrik för sammanställning av invandringspolitik i något informationsutskick.
http://www.ronpaulforcongress.com/ht...rsecurity.html

"The talk must stop. We must secure our borders now. A nation without secure borders is no nation at all. It makes no sense to fight terrorists abroad when our own front door is left unlocked."

Uppenbarligen är det ett citat han använder sig av..

Citat:
Jag vet ingen som förespråkat månggifte, det som har föreslagits är just att frånkoppla det från staten. (Om du relaterar till idépogrammet)
Det står inget om det i idéprogrammet nej.

"Människor måste själva få besluta över sina privatliv, relationer och tillgångar. Politiken bör varken avgöra hur många människor man får leva tillsammans med, gifta sig med eller vem som ska ärva ens tillgångar."


Citat:
I vilket fall så har du alltså inte lyckats producera ett argument för varför restriktioner av invandringen vore liberalt. Du är bara för det ändå, för att se efter sociala välfärden, sjukvård och lite andra saker. Jag kommer aldrig ha som del av min "reformväg" att införa restriktioner på friheter bara för att andra lagar finns. Det är "the road to serfdom". Kommer alltid hellre, om vi ska fokusera bara på invandringen, förespråka att man tar bort bidrag eller för den delen röstberättigande. Mycket bättre lösning, eftersom den är i liberal riktning, än införa kvoter och sätta upp murar.
Det är din uppfattning ja, men innebär det per automatik att andra uppfattningar inte är liberala? Du tycks ta dig själv rätten att definiera vad som är liberalt, samtidigt som du citerar Hayek. Låt oss utforska hans tankar närmare:

”a recognition of collective ownership of the resources of the country which is not compatible with the idea of an open society”.


Den miniminivå som Hayek ansåg att staten borde garantera sina fattigaste medborgare:

”necessitates certain limitations on the free movement across frontiers”

Jag kan inte se hur din argumentation har någon som helst legitimitet.

Citat:
Av det jag vet av dem är de alltså för ekonomiska friheter men inte sociala. Vilket alltså gör dem konservativa, inte liberala.
Det är möjligt att det finns aspekter av deras partiprogram som inte är liberala, men samtidigt är deras politik överlag mycket mer liberal än centerns. Lööf har precis omformulerat sig från plattare skatt till "mindre brant". Över huvud taget inte jämförbart med SVP på ekonomiska frågor, vilka för övrigt har mycket mer tyngd än sociala eftersom ekonomisk politik främst är vad som reglerar balansen mellan individ och stat.

Jag förstår inte vad du har för intresse av att förneka att det finns klassiskt liberala strömningar i Europa. Din exkluderande syn innebär att det knappt finns några klassiskt liberalt sinnade människor alls.

Citat:
Så du håller alltså med etatisten som vill bibehålla nuvarande ordning och istället propagera för mer restriktiva reformer för dess fortsättning, snarare än att åtminstone röra sig i rätt riktning varvid vi har mer frihet.
Även hans argumentation byggde på att i slutändan maximera frihet.

Citat:
Att man är för fri invandring betyder inte att man propagerar för obegränsad invandring. Det betyder att man är för delmängden i fri rörlighet, att det inte ska finnas restriktioner emot att folk vill bosätta sig i landet (ja, då annars för brott, vilket definitionsmässigt inte är invandring).
Det ska inta finnas restriktioner, men den ska inte vara obegränsad. Jag har huvudvärk.
__________________
Senast redigerad av Holisistic 2013-02-18 kl. 22:43.
Citera
2013-02-18, 23:29
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
Vill du bevisa något får du källhänvisa, inget jag tänker sitta och försöka gräva fram.


Du misstar dig om jag känner att jag behöver bevisa.

Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
Nej inte samma kristna, andra kristna. Har du någon som helst insikt så känner du till att Liberty Movement är kristen ända in i benmärgen, precis som Ron Paul. Den väsentliga skillnaden är att LM är inte hycklare som hänvisar till konstitutionen och God Given Rights när det passar dem, utan håller på dem stenhårt i alla lägen.


Har du någon som helst insikt borde du känna till ovan taktik som Rothbard, Rockwell och Paul anförde.

Ja det är olyckligt att folk går runt och tror på sådant trams som gud, men jag ser inte varför det ens är relevant för tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
http://www.dn.se/debatt/svenskarna-b...ill-invandrare

Störst acceptans till invandringen finns i storstäderna, bland kvinnor och yngre. Bland riksdagspartiernas sympatisörer är det Moderaterna som är mest skeptiska.

...

Bland parti*sympatisörerna år 2009 är grundmönstret detsamma som tidigare med moderata sympatisörer som mest negativa till flykting*mottagande (55 procent vill minska)


Det var 2009. Trenden har gått att färre och färre vill minska.

Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
http://www.ronpaulforcongress.com/ht...rsecurity.html

"The talk must stop. We must secure our borders now. A nation without secure borders is no nation at all. It makes no sense to fight terrorists abroad when our own front door is left unlocked."

Uppenbarligen är det ett citat han använder sig av..


Är ju inte ens ett citat.

Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
Det står inget om det i idéprogrammet nej.

"Människor måste själva få besluta över sina privatliv, relationer och tillgångar. Politiken bör varken avgöra hur många människor man får leva tillsammans med, gifta sig med eller vem som ska ärva ens tillgångar."


Nej, det står ingenting om det i idéprogrammet. Vidare är detta OT.

Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
Det är din uppfattning ja, men innebär det per automatik att andra uppfattningar inte är liberala? Du tycks ta dig själv rätten att definiera vad som är liberalt, samtidigt som du citerar Hayek. Låt oss utforska hans tankar närmare:

”a recognition of collective ownership of the resources of the country which is not compatible with the idea of an open society”.


Den miniminivå som Hayek ansåg att staten borde garantera sina fattigaste medborgare:

”necessitates certain limitations on the free movement across frontiers”

Jag kan inte se hur din argumentation har någon som helst legitimitet.


Så du saxa direkt från Tino's blog. Hayek går vidare och förklarar varför, han säger t.om. att man måste ge upp på de liberala principerna för att det finns praktiska restriktioner.

Knappast så jag har ensamrätt på att bestämma vad som är liberalt. Jag efterfrågar ett argument som grundar sig på liberala värderingar. Jag vet inte vad du menar är liberalt, är det vad liberaler tycker i din mening?

Hoppes argument har jag fört fram. Hayeks argument är en kapitulation för att det finns praktiska begränsningar, så det hjälper dig inte särskilt. Han säger det t.om. vidare i sitt resonemang om du orkar läsa det.

Det är ganska tunt, eftersom fri rörlighet är en liberal idé. Men visst kan man vara emot fri invandring och vara liberal. Men om man är emot en massa andra sociala friheter också finns det bättre begrepp. Jag är inte för den normala liberala äganderättsprincipen, men jag tvivlar på att någon skulle kalla mig för annat än liberal av det skälet, speciellt då jag härleder mitt system ifrån vad jag menar är en mer liberal äganderättsform än landmonopol.

Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
Det är möjligt att det finns aspekter av deras partiprogram som inte är liberala, men samtidigt är deras politik överlag mycket mer liberal än centerns. Lööf har precis omformulerat sig från plattare skatt till "mindre brant". Över huvud taget inte jämförbart med SVP på ekonomiska frågor, vilka för övrigt har mycket mer tyngd än sociala eftersom ekonomisk politik främst är vad som reglerar balansen mellan individ och stat..


Herregud, Centern är absolut inte liberala. Tanken att ens idéprogrammet är skrattretande. Visionen om fri invandring är dock liberal.

Jag håller med dig om ekonomiska friheter.

Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
Jag förstår inte vad du har för intresse av att förneka att det finns klassiskt liberala strömningar i Europa. Din exkluderande syn innebär att det knappt finns några klassiskt liberalt sinnade människor alls..


Jag förnekar det inte, däremot ser jag inte högerpopulistiska strömningar som liberala.

Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
Även hans argumentation byggde på att i slutändan maximera frihet.


Nej, lucas definition av frihet är rättigheter. Han är socialliberal.

Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
Det ska inta finnas restriktioner, men den ska inte vara obegränsad. Jag har huvudvärk.

Om vi gör det lagligt att ta heorin, kommer alla ta det då? Gör det dig klarare för dig?
__________________
Senast redigerad av Visf 2013-02-18 kl. 23:33.
Citera
2013-02-19, 07:29
  #77
Medlem
blowns avatar
Det är fruktansvärt oansvarigt i mina ögon att förespråka fri invandring innan förutsättningen för den fria invandringen är lika liberal.

Knäckfrågan för liberaler borde ligga i om dagens invandring är av godo för att den bryter ner staten i form av ekonomisk kollaps och lågt förtroende, eller om invandring är av ondo för att den bryter ner så mycket mer än bara staten. Kriminalitet, medborgares ekonomi, sammanhållning etc, samt förstör möjligheterna för en liberal stat att växa fram på ett bra sätt.

I en liberal stat är den fria invandringen självklar, inget snack om saken, men jag undrar om alla verkligen pratar utifrån samma förutsättning när det kommer till fri invandring, dvs dagens förutsättningar.
__________________
Senast redigerad av blown 2013-02-19 kl. 07:33.
Citera
2013-02-19, 19:28
  #78
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DogDylan4.0
Det finns en strömning hos svenska libertarianer att ”invandringen bör vara fri”. De hävdar att det är en libertariansk princip. Dessa libertarianer sätter kosmopolitism framför libertarianism. Lå t oss diskutera detta. Dessa libertarianer anför ett två argument

1. Eftersom ingen socialdemokratisk välfärdsstat finns så finns det heller inga skäl att vara emot invandring

2. Människor skall kunna stifta egna lagar i sina ”samhällen i samhällen” i den libertarianska staten och därför kommer människor inte skadas av invandringen.

Låt mig nu argumentera mot dessa libertarianska kosmopoliter. Låt mig först förklara vad fri invandring innebär för att sedan diskutera statens gränser, nattväktarstatens uppgift och omöjligheten med balkaniserade samhällen.

Fri invandring
Fri invandring innebär att vem som helst kan hur som helst invandra till en stat. Fri invandring innebär också att dessa kan vara hur många som helst utan en tanke på den belastning de kan tänkas utgöra för samhället.

Statens gränser
För att vi skall förstå världen behöver vi gränser. Vi kan tex. skilja på en banan och spade. Vi drar således en gräns för vad vi anser är banan och spade. En spade är således en spade och en banan är en banan. Världen är uppdelad i stater. Staten definieras utifrån kulturella, religiösa och etniska gränser. Om inga territoriella gränser finns så är det heller ingen stat. Således, för att något skall finnas (vad som helst) måste det finnas gränser som skiljer något från något annat.

Det kanske viktigaste för att en stat skall existera är de territoriella gränserna. Ponera att vi nu skulle ha en världsstat. Skulle denna världsstat ha gränser? Ja, det skulle den. Det som befinner sig utanför jorden (förutom möjligen rymdkolonier) skulle inte tillhöra staten jorden.

Rimligtvis rymmer en nattväktarstat en mängd människor av olika bakgrund. Dessa människor underkastar sig vissa medborgliga principer. Medborgare som inte följer dessa principer blir straffade av staten. Detta är normativa gränser. De normativa gränserna utgör de inre gränserna och de territoriella gränserna utgör den yttre gränsen. Eftersom staten har gränser så det också rimligt att staten väljer vilka som skall få bli medborgare i staten och vilka som får befinna sig på statens territorium. Att inte göra det är att undergräva statens existens. Varför då?

Tänk er nu ”världsstaten” jorden. Världsstaten jorden har fri invandring. Helt plötsligt kommer 1000 miljarder marsianer till jorden och invandrar. De går inte ens förbi passkontrollen på månen eftersom den är avskaffad av Johan Norberg. Rimligtvis skulle folket boendes på jorden säga nej till så många marsianer av den anledningen att 100 miljarder marsianer skulle påverka staten och samhället i en oönskad riktning. En riktning jordens medborgare inte vill ha. Marsianerna skulle troligen bli en så stark politisk kraft att de skulle ta över alla samhällets institutioner. Vidare så skulle marsianerna snabbt göra slut på samhällets resurser. Den fria invandringens konsekvenser skulle således vara förödande för staten jorden.

Vad är nattväktarstatens uppgift
Vad nattväktarstatens institutionella uppgift? Den libertarianska litteraturen definierar nattväktarstaten som en sammanslutning vars uppgift är att tillgodo samhällservice till medborgarna. Detta skydd är gränsskydd, brandkår, försvar och rättsväsende. Således, nattväktarstatens uppgift är att säkerhetsställa att gränsen är skyddad från obehöriga.

Vidare, givet det liberala samhällskontraktet så torde människor gemsamt kunde besluta om vem eller vilka som skall bli medborgare och få bo i deras stat. Allt annat skulle vara att undergräva äganderätten. Nattväktarstaten skall verka för medborgarnas intressen. Som tidigare nämnts innebär fri invandring att vem som helst på vilken basis som helst kan traska in på statens territorium och slå sig ned. Genom att vara för fri invandring så vänder sig de kosmopolitiska libertarianerna mot nattväktarstatens mest grundläggande funkton – alltså skydda territoriet från intrång från obehöriga.

Omöjligheten med balkaniserade samhällen
Kosmopolitiska libertarianer hävdar att du skall få ha ditt eget samhälle där du får stifta egna lagar. Är detta ens möjligt? Nej det är det inte. Alla libertarianska samhällen vilar på en grundlag eller konstitution som skyddar vissa principer. Detta innebär att alla samhällskonstruktioner är tvungna att underkasta sig statens absoluta lagar. Detta innebär att ”mitt samhälle i samhället” tvingas att underkasta sig den liberala konstitutionen. Jag är således alltid tvungen att underkasta mig staten. Om staten har kosmopolitiska ideal kommer det således påverka mig och min egendom. Det kommer också påverka det samhälle i samhället jag lever i eftersom det är befolkningen (om vi inte lever i en diktatur) som sätter samhällets normer och definierar statens funktion. Fri invandring innebär att ingen åtskillnad görs på invandrare som vill förändra samhället i en illiberal riktning och de som vill underkasta sig statens konstitution. Alla är välkommna att invandra oavsett deras intentioner.

Om staten överhuvudtaget skall existera behövs alltså gränser. Dessa gränser måste definieras och skyddas. Om dessa gränser hela tiden omförhandlas kommer staten i sin ursprungliga form inte existera. Om vi vill bevara staten så måste staten och kunna besluta vem eller vilka som skall ha dess beskydd. Staten är mer än en marknadsplats. Men även en marknadsplats har sina gränser och utesluter obehöriga att få tillträde till den. Alltså, vem som helst får inte ”invandra” till marknadsplatsen. Om vi nu accepterar att alla samhällen är kommunitära, även den nattväktarstaten finns det också goda skäl till att begränsa invandringen om invandringen inte är i intresse för statens medborgare.

Ron Paul och världsmedborgaren
Man kan inte vara ”världsmedborgare” i världsstaten och samtidigt leva i en annan stat. Man kan inte vara lojal mot två stater samtidigt. Ron Paul är emot kosmopolitismen. Han argumenterar emot internationell intervention och respekterar därför en värld av stater snarare än en världsstat. Om vi skall ha ett världsmedborgarskap (vilket blir resultatet om vi är för fri invandring) måste alla stater avskaffas och sedan införlivas i en världsstat. Då finns det heller ingen poäng att ta en anti-interventionalistisk position.

Sammanfattning och avslut
För att en stat skall vara en stat måste det finnas gränser, territoriela och normativa. Det är upp till medborgarna inom dessa gränser att bestämma vilka eller vem som skall få befinna sig innanför dessa gränser. Det finns ingen ”liberalt” eller ”libertarianskt” i att vara för fri invandring eller ett ”världsmedborgarskap”. Snarare tvärtom. Det är tillsynes anti-libertarianskt att vara för fri invandring.

Alla samhällen har en reglerad invandringspolitik. Detta bör även Sverige fortsätta att ha. Sedan finns det extremistiska partier i riksdagen som anser att Sverige inte finns. Att Sverige är en social konstruktion, en abstraktion som fortast möjligast skall avskaffas. Samtidigt som de höjer sina liberala värden till skyarna och talar om ”frihet” så tvingar de oss som inte vill leva i den ”dekadenta storstaden” att bli en del av den. De försöker lura oss att vi får ”leva hur vi vill” – men vi är alltid i förlängningen underkastade dessa ”liberala kosmopolitiska ideal”. De som är för fri invandring och kosmopolitism är libertarianer. De är någonting annat.
liberatarianismen sätter indevidens rättigheter för kollektivet indevider har rätt att bosätta sig var dem vill det är resultatet av en fri kapitalistisk marknadseknomi.
Citera
2013-02-19, 21:53
  #79
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Du misstar dig om jag känner att jag behöver bevisa.
Och då behöver man heller inte lägga någon särskilt vikt vid dina påståenden.

Särskilt eftersom jag har ganska svårt att tro att Ron Paul, som inte ens kan tumma på sina formuleringar när han pratar om utrikespolitik skulle släppa en stor del av hans ideologi enbart för att blidka massorna, hade så varit fallet så hade han ju utan tvekan också kört samma taktik som Rand när det gäller utrikespolitik istället för att envist hålla fast vid de mest kontroversiella ståndpunkterna och formuleringarna.

Citat:
Ja det är olyckligt att folk går runt och tror på sådant trams som gud, men jag ser inte varför det ens är relevant för tråden.
Det är relevant eftersom det visar på kontrasten mellan svensk liberalism och Amerikansk. I USA i liberaler höger, och är det något som är karakteristiskt för höger i USA så är det kristendom och hur man knyter politik till den.

Citat:
Det var 2009. Trenden har gått att färre och färre vill minska.
Snacka om att vara selektiv, Moderaterna är mest skeptiska, även om opinionen generellt sätt blivit mer positiv till invandring så finns de ju ingen anledning att misstänka att representationen bland de olika partisympatisörerna skulle se annorlunda ut.

Och för övrigt så är underökningen inte ens 4 år gammal, och att något sådant skulle skifta så pass snabbt är inte särskilt troligt.

Citat:
Är ju inte ens ett citat.
Kanske inte, men det är ett citat han använder sig av på sin hemsida där han i väldigt få ord beskriver sin invandringspolitik, det är alltså av vikt att vara noggrann, och det är skrivet på ett sätt som gör att man ska få intrycket att det är han själv som skrivit det. Således också något han ställer sig bakom.
Citat:
Så du saxa direkt från Tino's blog. Hayek går vidare och förklarar varför, han säger t.om. att man måste ge upp på de liberala principerna för att det finns praktiska restriktioner.

Knappast så jag har ensamrätt på att bestämma vad som är liberalt. Jag efterfrågar ett argument som grundar sig på liberala värderingar. Jag vet inte vad du menar är liberalt, är det vad liberaler tycker i din mening?

Hoppes argument har jag fört fram. Hayeks argument är en kapitulation för att det finns praktiska begränsningar, så det hjälper dig inte särskilt. Han säger det t.om. vidare i sitt resonemang om du orkar läsa det.
Jag har läst vidare hans resonemang, och de praktiska restriktioner han hänvisar till är ju kulturella skillnader och dylikt, mao saker du troligtvis skulle kalla någon fascist eller något annat kreativt för om han skrev i den här tråden.

Vidare så innebär inte nödvändigtvis avsteg från liberalism eller "kapitulation" att alternativet är mer liberalt. Om man inte inför restriktioner så kanske utfallet blir mindre liberalt än om man gör det.

Citat:
Det är ganska tunt, eftersom fri rörlighet är en liberal idé. Men visst kan man vara emot fri invandring och vara liberal. Men om man är emot en massa andra sociala friheter också finns det bättre begrepp. Jag är inte för den normala liberala äganderättsprincipen, men jag tvivlar på att någon skulle kalla mig för annat än liberal av det skälet, speciellt då jag härleder mitt system ifrån vad jag menar är en mer liberal äganderättsform än landmonopol.
Det är bara tunt om man inte tar hänsyn till eller är intresserad av konsekvenserna av öppna gränser, gör man det är läget snarare det omvända.
Citat:
Jag förnekar det inte, däremot ser jag inte högerpopulistiska strömningar som liberala.
SVP har onekligen liberala inslag, vart man drar gränsen mellan höger med liberala inslag och liberal höger är godtyckligt.

Citat:
Om vi gör det lagligt att ta heorin, kommer alla ta det då? Gör det dig klarare för dig?
Att flytta från ett fattigt eller krigshärjat land till ett rikt och fredligt är knappast jämförbart med att bruka heroin.

Vidare så är det ganska ovidkommande hur många som faktiskt kommer, vad är relevant med hänvisning till undersökningen är hur många vi tillåter att komma hit.
__________________
Senast redigerad av Holisistic 2013-02-19 kl. 21:56.
Citera
2013-02-20, 00:01
  #80
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
Och då behöver man heller inte lägga någon särskilt vikt vid dina påståenden.

Särskilt eftersom jag har ganska svårt att tro att Ron Paul, som inte ens kan tumma på sina formuleringar när han pratar om utrikespolitik skulle släppa en stor del av hans ideologi enbart för att blidka massorna, hade så varit fallet så hade han ju utan tvekan också kört samma taktik som Rand när det gäller utrikespolitik istället för att envist hålla fast vid de mest kontroversiella ståndpunkterna och formuleringarna.

Men jag ska befästa mer vikt i att han tumma på sina formuleringar 1988?

Jag tror mer på att det handlar om Rothbards strategi att bilda opinion emot the "old right"

Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
Det är relevant eftersom det visar på kontrasten mellan svensk liberalism och Amerikansk. I USA i liberaler höger, och är det något som är karakteristiskt för höger i USA så är det kristendom och hur man knyter politik till den.

Tycker bara det belyser kulturell skillnader.

Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
Snacka om att vara selektiv, Moderaterna är mest skeptiska, även om opinionen generellt sätt blivit mer positiv till invandring så finns de ju ingen anledning att misstänka att representationen bland de olika partisympatisörerna skulle se annorlunda ut.

Selektiv? Det förklarar en trend.

Jag tror inte heller att representationen gör det.

Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
Och för övrigt så är underökningen inte ens 4 år gammal, och att något sådant skulle skifta så pass snabbt är inte särskilt troligt.

Den undersökningen jag hänvisa till är inte ens ett år gammal.

Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
Kanske inte, men det är ett citat han använder sig av på sin hemsida där han i väldigt få ord beskriver sin invandringspolitik, det är alltså av vikt att vara noggrann, och det är skrivet på ett sätt som gör att man ska få intrycket att det är han själv som skrivit det. Således också något han ställer sig bakom.

Du menar den formulering. Vilket troligtvis inte är han som skrivit, utan snarare någon anställd i kampanjen.

Jag tycker Ron Paul är lite otydligt och mer sofistikerad i frågan än "mot invandring".

Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
Jag har läst vidare hans resonemang, och de praktiska restriktioner han hänvisar till är ju kulturella skillnader och dylikt, mao saker du troligtvis skulle kalla någon fascist eller något annat kreativt för om han skrev i den här tråden.

Hmpf, troligtvis inte.

Han säger ju att restriktionerna för invandringen inte bara är beroende av de statliga institutionen utan världen runtomkring. Så idag vore han alltså för mer liberal invandring, eftersom världen blivit rikare inte bara reellt utan relativt väst.

Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
Vidare så innebär inte nödvändigtvis avsteg från liberalism eller "kapitulation" att alternativet är mer liberalt. Om man inte inför restriktioner så kanske utfallet blir mindre liberalt än om man gör det.

Han säger att det är det. Han säger att inte vara för fri invandring är att ge upp på en liberal princip. Han säger att resultat blir ett annorlunda samhälle som i sin tur kan bli mindre liberalt. Sen skälen han ger är kulturella och han hänvisar väl till att de kommer rösta. Jag är inte ens för demokrati, så min liberala syn ändrar det inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
Det är bara tunt om man inte tar hänsyn till eller är intresserad av konsekvenserna av öppna gränser, gör man det är läget snarare det omvända.

Konsekvenserna bestämmer inte om det är liberalt överhuvudtaget. Om det visar sig att folk var jättedåliga på att fatta beslut och alla valde att ta livet av sig om vi gjorde det lagligt, skulle det inte göra det mindre liberalt att tillåta den friheten.

Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
SVP har onekligen liberala inslag, vart man drar gränsen mellan höger med liberala inslag och liberal höger är godtyckligt.

Jag tycker generellt för sociala friheter ger oss en ledning.

Detta känns inte ens relevant för topic, partier har ingenting att göra med ideologi och kommer troligtvis aldrig ha det, dess kategorisering är enbart relevant för dig för att du vill kunna säga att de är liberaler även fast de håller en oliberal ståndpunkt.

Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
Att flytta från ett fattigt eller krigshärjat land till ett rikt och fredligt är knappast jämförbart med att bruka heroin.

Det är jämförbart med kritiken de som är för legalisering av droger får. Vilket brukar låta "vill du att alla ska ta heorin eller?". Att vara för en frihet betyder inte att man advokerar hur folk väljer.

Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
Vidare så är det ganska ovidkommande hur många som faktiskt kommer, vad är relevant med hänvisning till undersökningen är hur många vi tillåter att komma hit.

Tror jag inte alls, jag tror folk enbart bryr sig om hur många som kommer och inte alls om hur många vi tillåter. Eftersom vi idag redan teoretiskt tillåter oändligt många. Vi har inte "kvoter" på invandringen och det är därför som det blir besynnerligt när SD pratar om det i de termerna, men det anspelar på tankarna som finns om svenska modellen, som gör det svårt att suga upp arbetslösheten fort eftersom vi inte har en lönemarknad.
Citera
2013-02-20, 04:08
  #81
Medlem
Fri invandring tillåter fri invandring av människor som är emot fri invandring samt övriga fri- och rättigheter förknippade med liberalism. Är dessa människor tillräckligt många till antalet eller tillräckligt bra på realpolitisk maktkamp kan detta på sikt leda till att liberala värden urholkas alternativt avskaffas. En liberal invandringspolitik bör alltså balansera en strävan efter ökad rörlighet för individen och nödvändigheten av att utestänga människor med agendan att motverka liberala värden. Den som inte accepterar detta kan ej definieras som liberal i sin världsåskådning och bör välja nåt annat epitet för att beskriva sin politiska uppfattning.
Citera
2013-02-20, 12:25
  #82
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DogDylan4.0
det är befolkningen (om vi inte lever i en diktatur) som sätter samhällets normer och definierar statens funktion.

Denna mening borde många sk. liberaler läsa många gånger eftersom de inte tycks ha förstått att samhällets och statens kvalité definieras av kvalitén på de personer som utgör samhället. Jag skulle vilja lägga till att detta inte bara gäller i "demokratier" som du påstår.

Om det invandrar personer med lägre mentala kvalitéer till ett samhälle och blir medborgare i det så kommer det urholka kvalitéen på samhället självt.

Liberaler gillar att definiera (för mig imaginära) rättigheter och skyldigheter. Men många verkar har missat att hur pass väl de påstådda rättigheterna tillgodoses och skyldigheterna uppfylls beror på vad det är för kvalitéer som invånarna har.
__________________
Senast redigerad av gavlip 2013-02-20 kl. 12:32.
Citera
2013-02-20, 13:35
  #83
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gavlip
Denna mening borde många sk. liberaler läsa många gånger eftersom de inte tycks ha förstått att samhällets och statens kvalité definieras av kvalitén på de personer som utgör samhället. Jag skulle vilja lägga till att detta inte bara gäller i "demokratier" som du påstår.

Om det invandrar personer med lägre mentala kvalitéer till ett samhälle och blir medborgare i det så kommer det urholka kvalitéen på samhället självt.

Liberaler gillar att definiera (för mig imaginära) rättigheter och skyldigheter. Men många verkar har missat att hur pass väl de påstådda rättigheterna tillgodoses och skyldigheterna uppfylls beror på vad det är för kvalitéer som invånarna har.

Det enda sätt som jag kan se att mer korkade människor kan vara till problem för ett samhälle med en stat i är genom att de (1) begår brott eller (2) påverkar staten så att den begår fler eller värre brott. Säg då att det kommer in en till individ i samhället som har riktigt låg IQ. Personen begår inte några brott och röstar inte. Har då samhällets kvalité sjunkit tack vare den här personen? Nej, för denne har bidragit till produktionen och ökat specialiseringen så att vi alla blir rikare.

Problemet är alltså privata och statliga brott. Det första är nog ett problem som aldrig fullständigt går att få bort, utan lite väl ondskefulla metoder. Säg att man vet att folk från en viss grupp eller klass tenderar att begå fler brott än folk från en annan grupp. Att behandla alla i gruppen som deras sämsta medlemmar är en omoralisk handling, likt det skulle vara att behandla dig som det sämsta elementet från den grupp du tillhör. Men, även om man skulle säga att det skulle vara moraliskt att diskriminera alla grupper så innebär det inte att stängda gränser är det minst dåliga alternativet för att lösa det här problemet. Ett annat skulle vara att bara låta de invandra till områden där det inte bor några svenskar, så att de kan ta fördel av freden i landet och närheten till en avancerad marknad. Den här metoden är också en lösning på det andra problemet: de får inte rösta utan får sköta sig själva.

Sedan är ju målet att skapa ett samhälle som blir så bra som möjligt på att ta emot alla sorters människor, och låta de handla med alla. Och det är något som ett fritt samhälle bäst kan åstadkomma, eftersom det låter folk testa fritt vilka sorters institutioner är bäst på att ge alla tillräckliga stöd för att inte orsaka problem för andra i samhället.
__________________
Senast redigerad av daemon3.14 2013-02-20 kl. 13:38.
Citera
2013-02-20, 14:58
  #84
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Visf
Men jag ska befästa mer vikt i att han tumma på sina formuleringar 1988?
Kan han inte ha ändrat åsikt på 20 år eller?

Du vill övertyga människor att Ron Paul "egentligen" tycker annorlunda än han säger utan att ha något som helst belägg för det. Rimligtvis utgår vi från vad han sagt senast, eller åtminstone inom överskådlig tid.

Citat:
Tycker bara det belyser kulturell skillnader.
Vilka är högst relevanta i det här fallet. Du skriver ju själv att den gamla högern i USA är kritisk till frikostig invandringspolitik. Jag belyser likheterna mellan Liberty Movement och den gamla högern för att styrka att de i hög grad delar samma tankesätt.

Citat:
Selektiv? Det förklarar en trend.
Ju mer man diskuterar med dig är det tydligt att du är selektiv i vilken information du tar till dig. Vad vi diskuterar är hur den svenska "högern", moderater och kristdemokrater, ställer sig till svensk invandringspolitik. Jag har nu belagt att de är de mest kritiska, det är till och med så att en majoritet av dem är.

Citat:
Den undersökningen jag hänvisa till är inte ens ett år gammal.
Och dess resultat skiljer sig avsevärt från den jag hänvisar till eller?

Citat:
Du menar den formulering. Vilket troligtvis inte är han som skrivit, utan snarare någon anställd i kampanjen.

Jag tycker Ron Paul är lite otydligt och mer sofistikerad i frågan än "mot invandring".
Jag har aldrig hävdat att han kategoriskt skulle vara "mot invandring". Vad får du det ifrån?

Citat:
Hmpf, troligtvis inte.

Han säger ju att restriktionerna för invandringen inte bara är beroende av de statliga institutionen utan världen runtomkring. Så idag vore han alltså för mer liberal invandring, eftersom världen blivit rikare inte bara reellt utan relativt väst.
Förstår inte riktigt vad du menar, en större skillnad borde ju enligt Hayek medföra ännu tuffare regler om något när de kommer till invandring från icke västliga länder.

Han nämner för övrigt kulturella skillnader som en anledning till att restriktioner i invandringspolitiken är oundviklig:

"There exist, of course, other reasons why such restrictions appear unavoidable so long as certain differces in nation or etnic traditions (especially differences in the rate of propagation) exist - which in turn are not likely to disappear so long as restrictions on migration continue. We must face the fact that we here encounter a limit to the unviversal application of those liberal principles of policy which the existing facts of the present world make unavoidable."


Citat:
Han säger att det är det. Han säger att inte vara för fri invandring är att ge upp på en liberal princip. Han säger att resultat blir ett annorlunda samhälle som i sin tur kan bli mindre liberalt. Sen skälen han ger är kulturella och han hänvisar väl till att de kommer rösta. Jag är inte ens för demokrati, så min liberala syn ändrar det inte.
vad han säger är att restriktioner på invandringen är oundvikligt. Med andra ord är alltså fri invandring inte ens ett alternativ.

Citat:
Konsekvenserna bestämmer inte om det är liberalt överhuvudtaget. Om det visar sig att folk var jättedåliga på att fatta beslut och alla valde att ta livet av sig om vi gjorde det lagligt, skulle det inte göra det mindre liberalt att tillåta den friheten.
Verklighetstroget exempel, för övrigt så är det inte jämförbart alls. Argument är överflödiga.

Ju längre vi kommer i diskussionen desto tydligare blir det på vilket sätt du resonerar:

Fri invandring är en liberal princip, och därmed stödjer jag det villkorslöst.

Det spelar ingen roll för dig om resultaten av denna princips applicering är mindre liberalt än om man hade infört restriktioner på invandringen eller om det ens är praktiskt genomförbart för ett hållbart samhälle.

Citat:
Jag tycker generellt för sociala friheter ger oss en ledning.

Detta känns inte ens relevant för topic, partier har ingenting att göra med ideologi och kommer troligtvis aldrig ha det, dess kategorisering är enbart relevant för dig för att du vill kunna säga att de är liberaler även fast de håller en oliberal ståndpunkt.
Är väl ganska relevant att veta till vilka grupper det är mest fruktsamt att marknadsföra liberala idéer.

Du skrev för övrigt att fri invandring inte var något "svenskliberalt" utan någon man kunde observera bland liberaler i alla länder i lika hög grad. SVP är ett bra exempel på ett väldigt liberalt parti när det gäller ekonomiska frågor som är väldigt kritiska till fri invandring.

Ett mycket bättre exempel är dock Liberty Movement i USA, vilkas invandringsmotstånd du försöker bortförklara med att de "egentligen" är pro invandring utan att belägga det.

Citat:
Det är jämförbart med kritiken de som är för legalisering av droger får. Vilket brukar låta "vill du att alla ska ta heorin eller?". Att vara för en frihet betyder inte att man advokerar hur folk väljer.
Nej men man måste ändå till viss ta med konsekvenser i ekvationen. För övrigt så är inte personliga val jämförbart med invandring.

Citat:
Tror jag inte alls, jag tror folk enbart bryr sig om hur många som kommer och inte alls om hur många vi tillåter. Eftersom vi idag redan teoretiskt tillåter oändligt många. Vi har inte "kvoter" på invandringen och det är därför som det blir besynnerligt när SD pratar om det i de termerna, men det anspelar på tankarna som finns om svenska modellen, som gör det svårt att suga upp arbetslösheten fort eftersom vi inte har en lönemarknad.
Med tanke på att man beviljar typ en tredjedel av alla asylsökande kan vi kanske anta att fler skulle komma hit om det var fritt fram...
__________________
Senast redigerad av Holisistic 2013-02-20 kl. 15:06.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback