Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-02-10, 22:09
  #1333
Medlem
Skarnfogdens avatar
Okej, det här ligger inte direkt i Skåne, men Fjellstedtska skolan i Uppsala (en prästskola) lär vara hemsökt av en vålnad som välter möbler och krossar glas. En av de blivande prästerna tog mod till sig och frågade vad spöket ville, och svaret blev: "Ta dig med till en annan värld."
Citera
2013-02-10, 23:29
  #1334
Medlem
Spökjakt kul, någon som vet några ställen runt om i Värmland som det spökar rejält på?
Förutom Skillingmark om man ska tro på det stället, går ju en del rykten
Citera
2013-02-12, 18:16
  #1335
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zardox
Finns det några extremfall i småland som är värd att besöka?


stora ställen nu då, som inte har turister på osv.
Hade varit trevligt o röka ett par joints o gå där med killarna o bli rädda som fan ;P

Nu är väl inte detta något stort ställe vad jag vet men Riskastet utanför Forssa i östra Småland (ligger inte så långt ifrån Mönsterås) kan vara ett alternativ. Det spörs att ett par barn blev ihjälslagna där för typ ett par hundra år sedan av en arg bonde. De hade varit på tiggarrunda och fått en brödkaka i en gård. I glädje över detta rullade de brödkakan mellan sig på väg hem men bonden fick syn på dem och slog, som sagt, ihjäl dem. Han tyckte tydligen att de lekte med maten. Det spörs att bilar stannar oförklarligt där och det ligger alltid färskt granris där.

Tilläggas kan också att en bekant till mig säger sig ha tagit kort där. Han säger att de korten blev det alldeles vitt på fast på kort han tagit på annat i samma rulle blev det som det skulle vara.
__________________
Senast redigerad av Hiitsme 2013-02-12 kl. 18:18. Anledning: Lägga till.
Citera
2013-02-12, 18:32
  #1336
Medlem
Det spörs att Kalmar slott är hemsökt också. Jag och sambon var där förra året på julmarknad men såg inget.
Citera
2013-02-12, 21:58
  #1337
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wastelandwolfe
Ja....här har du en länk så du kan läsa om ruskigheterna

http://tabberaset.blogspot.se/2012/0...-herrgard.html

Citat:
Ursprungligen postat av nissepisse94
Det finns ett ställe som jag och flera har märkt mycket på. De heter Skålmyra och finns med i boken "Det spökar i Borlänge." Det ligger i skogen i Milsbo om man åker från Torsång mot Vika och svänger av mot Milsbo där. Senare på höger sida finns det en skogsväg med bom bredvid första åkern.

Det första jag fick veta om det var min mamma och min styvpappa som berättade.
Det var ute och plockade svamp där och började runt kl1 men upptäckte efter ett tag att de gick vilse i skogen och hittade inte ut (trotts att det är en ganska liten skog). Men när klockan vart runt 6 så täckte dom väl att de ville ta sig ut och dra hemåt. Då kom det till en slänt i skogen och mamma hade blivit rätt så trött av att gå så mycket. Så min styvpappa Ronny sa att han skulle gå upp för slänten och se om han kunde se lite vart de var. Så hon satte sig i mossan så fick han gå upp och ta sig en kik. När han kom upp fick han se ett par grunder från ett nerbrända hus på en liten gräsplätt. Men han upptäckte också att på en av grunderna så satt det en kvinna/tjej. Hon var blond med lockigt hår och hade som en genomskinlig klänning på sig. Så han gick fram mot henne och skulle fråga varför hon satt där. Medan han gick mot henne så hörde han som ett väsande ljud från henne. Och med hans egna ord så sa han att "Håret fattade eld på henne och hon fick som huggtänder i käften och naglarna vart långa och vassa." Så han sprang som en galning över gården och ner mot slänten (och han är inte direkt den personen som blir rädd i första taget, han ska jämt skryta och hålla på). Medan han sprang mot slänten sa han att han kände hur hennes naglar drog honom efter ryggen och han hörde hur hon flåsade efter honom. När han sprang ner för slänten så skrek han till mamma "Upp med dig förfan! De är nått jävla galet fruntimmer efter mig!"
Mamma fattade ingenting och bara satt där. Så Ronny slet tag armen hennes och kasta upp henne så hon nästan flög ur tofflorna (och min mamma är rätt så kraftig).

Numera vägrar båda två att ens gå in i skogen där. Jag har funderat om de skulle kunna vara något slags "skogsrå" eller något.

Någon dag efter jag och min kompis fått höra den där historien så drog vi dit och skulle kolla på stället(det var på våren). Vi fick vara med om en del vi med. Men vi var ändå inte nöjda. Så senare några veckor efter att sommarlovet slutat så åkte vi dit med mina tre kusiner och en kille till en av dom. Och vi tältade där en HEL HELG! Och det var då vi var med om ännu läskigare saker. vi hörde hur någon gick runt tältet. Mats (min kusins kille) som var ca 1,90 lång låg i ett litet tvåmanna kupoltält med min kusin. Och eftersom han var så lång så låg hans huvud tätt emot tältduken och när alla hade somnat utom honom så känner han hur någon klappar på hans huvud genom tältduken. Då va han inte så tuff längre och låg och försökte lite diskret småropa på mig och min kompis Andreas.

Vi har funderat på att dra ihop ett till litet gäng och dra dit i sommar och tälta en gång till. Så vi får väl se då vad vi får vara med om...
Det va en fin saga som berättats förr...
Citera
2013-02-13, 04:56
  #1338
Medlem
Kaejkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Nu är väl inte detta något stort ställe vad jag vet men Riskastet utanför Forssa i östra Småland (ligger inte så långt ifrån Mönsterås) kan vara ett alternativ. Det spörs att ett par barn blev ihjälslagna där för typ ett par hundra år sedan av en arg bonde. De hade varit på tiggarrunda och fått en brödkaka i en gård. I glädje över detta rullade de brödkakan mellan sig på väg hem men bonden fick syn på dem och slog, som sagt, ihjäl dem. Han tyckte tydligen att de lekte med maten. Det spörs att bilar stannar oförklarligt där och det ligger alltid färskt granris där.

Tilläggas kan också att en bekant till mig säger sig ha tagit kort där. Han säger att de korten blev det alldeles vitt på fast på kort han tagit på annat i samma rulle blev det som det skulle vara.


Höll på med en brud samtidigt som en polare höll på med hennes kompis ifrån det området.
Jag och polaren åkte förbi Riskastet 2 gånger för typ 2 år sedan, jävlar vad lång den vägen är som leder igenom hela skogen. Det tog ett tag innan vi såg den där lilla kurvan som dessa brudar påstod att det var Riskastet. Stannade upp. Gick ut och såg lite granris.
Flyttade på dessa granris, åkte tillbaks någon dag senare och då var det nytt granris där.

Det måste ju vara någon Gubbe som har det som hobby som åker dit varje dag för fylla på det.
Någon som bor runt det området som är sugen på att sätta upp en Livestreamer därifrån?
Citera
2013-02-13, 10:48
  #1339
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaejko
Höll på med en brud samtidigt som en polare höll på med hennes kompis ifrån det området.
Jag och polaren åkte förbi Riskastet 2 gånger för typ 2 år sedan, jävlar vad lång den vägen är som leder igenom hela skogen. Det tog ett tag innan vi såg den där lilla kurvan som dessa brudar påstod att det var Riskastet. Stannade upp. Gick ut och såg lite granris.
Flyttade på dessa granris, åkte tillbaks någon dag senare och då var det nytt granris där.

Det måste ju vara någon Gubbe som har det som hobby som åker dit varje dag för fylla på det.
Någon som bor runt det området som är sugen på att sätta upp en Livestreamer därifrån?

Jag bor inte så väldigt långt därifrån men vet inte hur man gör då jag är från anno stenåldern.
Citera
2013-02-17, 11:36
  #1340
Medlem
-Cobras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skellefteewa
Blev det inte lugnt där då? Enligt programmet blev det betydligt lugnare.
Enligt henne är det ingen skillnad.
Citera
2013-02-17, 15:07
  #1341
Medlem
Någon som vet hemsökta ställen eller platser nära skövde trakten?
Citera
2013-02-17, 19:15
  #1342
Medlem
FreddeDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaejko
Någon som bor runt det området som är sugen på att sätta upp en Livestreamer därifrån?

Det här.

Eller om någon har en åtelkamera som man kan rigga upp och sen posta här?
Citera
2013-02-18, 08:12
  #1343
Medlem
Skarnfogdens avatar
Görvälns slott i Järfälla (eller i varje fall parken runt) ska vara hemsökt av ett skogsrå eller nåt liknande, fast lite mer av det ondsinta slaget. Den som ser henne (hon kallas skogsfrun) råkar visst ut för någon underlig sorts sjukdom med feber och utslag. I ladan bakom stallet ska det finnas ett rå av annat slag, en eldkula som rör sig och jagar folk. Det roligaste med det hela är att på slottets hemsida hade man alldeles nyss en slogan "Garanterat spökfritt". Kanske hade gäster ringt och varit rädda? Det verkar som om de tagit bort den nu, kan i alla fall inte hitta den längre. Någon gäst som blev sjuk av att möta skogsfrun och sedan klagade?
Citera
2013-02-18, 18:00
  #1344
Medlem
Någon som vet om det spökar i Borgholms slottsruin? Min styvfar, som jag inte har kontakt med längre, sade sig ha sett något ljus där.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback