Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-02-17, 16:28
  #1
Medlem
Hej!

Jag öppnade precis min bok om svensk historia igen. jag har aldrig varit så intresserad av historia som är efter ca 1960. Det vara bara det att jag kollade i bilagorna i boken och kom över en graf om svenska giftermål och skilsmässor. Ungefär år 1990 så var det en väldigt hög peak i giftermål för att sedan åka ned till vanliga nivåer. grafen är inte så jätte tydlig men det är före 1991 och efter 1985 i alla fall. jag kollade runt lite och hittade denna graf på sida 4. http://www.scb.se/Statistik/BE/BE010...%C3%A4ssor.pdf
där handlar det om medelåldern vid första giftermålet per kön. där är det också en peak runt 1990, så jag tänkte att det måste vara någon sorts sammanhang.

Min fråga är egentligen: Vad hände år ca 1990?

ps. Mörda mig inte om det står i pdfen jag länkade, jag läste inte igenom allt som stod där, samt att det stod inget i boken, just i bilagen som förklarade peaken.
__________________
Senast redigerad av sittastill 2013-02-17 kl. 16:31.
Citera
2013-02-17, 16:32
  #2
Medlem
drlinkps avatar
Berlinmuren föll 1989 och kommunismen var på väg i diket, hotet från öst minskade drastiskt och framtidssynen var väldigt ljus.

Det är min gissning...
Citera
2013-02-17, 16:51
  #3
Medlem
Kingen_kings avatar
Vissa saker blir bara populärt. En modegrej helt enkelt. Sen var det väl en babyboom vid den tiden då krigsbarnen skulle bli mor- och farföräldrar. 60-talisterna är väldigt många. Vid den tiden var det också juridiskt fördelaktigt att vara gift.
Att det skulle ha nåt med berlinmuren att göra är nog helt uteslutet. Jag gifte mej själv vid den här tiden, helt utan påverkan av berlinmuren.
Citera
2013-02-17, 17:03
  #4
Medlem
Tack för svaren.

Tror jag måste förtydliga lite. på grafen i boken(kan ta ett kort och lägga upp) ser det ut som om det bara är ett år t.ex år 1988 är det 50000 som gifter sig, år 89 är der 100000, och sedan ner till 50000. jag har svårt att tro att det är något med mode att göra om det är så jättestor skillnad. jag har själv ingen aning då jag inte ens var född då.

Vad är det för Juridisk fördel du pratar om?
Citera
2013-02-17, 17:06
  #5
Medlem
http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84nkepension

Varsågod!
Citera
2013-02-17, 17:09
  #6
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sittastill
Tack för svaren.

Tror jag måste förtydliga lite. på grafen i boken(kan ta ett kort och lägga upp) ser det ut som om det bara är ett år t.ex år 1988 är det 50000 som gifter sig, år 89 är der 100000, och sedan ner till 50000. jag har svårt att tro att det är något med mode att göra om det är så jättestor skillnad. jag har själv ingen aning då jag inte ens var född då.

Vad är det för Juridisk fördel du pratar om?
Sambos hade inte samma juridiska skydd som gifta. Läs om hur sambolagen har förändrats.
Citera
2013-02-17, 17:16
  #7
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrutus
http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84nkepension

Varsågod!


Precis, det var avskaffandet av änkepensionen 1990 som fick väldigt många att springa till prästen 1989.
Citera
2013-02-17, 17:35
  #8
Medlem
Tack så mycket! Min nyfikenhet har tillfredsställts!
Citera
2013-02-19, 21:42
  #9
Medlem
Keldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Sambos hade inte samma juridiska skydd som gifta. Läs om hur sambolagen har förändrats.
De har de väl fortfarande inte? Även om sambolagen förändrats till det bättre för just sambos.
Citera
2013-02-19, 22:11
  #10
Medlem
Imperators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keldon
De har de väl fortfarande inte? Även om sambolagen förändrats till det bättre för just sambos.
Korrekt. Bland annat ärver inte sambor varandra automatiskt, vilket gifta gör (bortsett från särregler kring särkullsbarn). Sedan finns det andra regler kring "skilsmässa" för sambor, faderskap presumeras inte för den manlige parten i en samboskap....Ja, det var några punkter där det är annorlunda. Men detta är väl något OT.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback