Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-02-13, 13:28
  #49
Medlem
Priz, jag har ej berört de företag som håller sig med ett koncernspråk, jag har inte heller talat om programmeringsbranschen(med de billigare i drift indier).

Jag anar att TS fick ett industrijobb. I de kretsar är de flesta fientligt inställda till varandra, sååååå rädda för att förlora de jobben - och direkt startar interna strider ....Serber eller svenskar - de lågbetalda jobben lockar ju en speciell typ av människor, de beter sig väldigt ohyfsat ...De bättre utbildade väljer ju sina strider ...om du förstår vad jag menar och former för stridigheter är mer subtila.
Citera
2013-02-13, 13:35
  #50
Medlem
Svizzeras avatar
TS är en fjant.

On-topic: självklart är det tråkigt att behöva lyssna på ett språk man inte förstår. Jag är själv svensk och bosatt utomlands. Som tur är så är jag ende svensken på min arbetsplats, annars hade jag nog pratat svenska med den andre svensken regelbundet: man tar alltid automtiskt det språk som går enklast när man är flerspråkig och talar med andra personer. Sedan är det faktiskt rätt ohyfsat att prata ett för andra människor främmande språk om man inte är ensam, men å andra sidan får väl folk göra vad de vill på sin rast.
Citera
2013-02-13, 13:36
  #51
Medlem
HC47s avatar
Hade jag jobbat med en svensk i ett annat land hade jag pratat svenska med den personen. Så även om det kan vara lite irriterande att höra men inte förstå så har jag, rent principiellt, inget emot det.
Citera
2013-02-13, 13:36
  #52
Medlem
provocative77s avatar
Egentligen är det inte språket i sig som jag upplever som jobbigt.
Råkade ut för det där i Oslo. På golvet var vi: 4 Vietnameser, 3 Norrmän, 1Indier, 1tysk o sedan jag.
Indiern slutade o ersattes av en neger (får man säga neger?) från holland.
Det var ett jävla tjatter då de olika spåråken försökte överrösta varandra i lunchrummet.
Men det löste sig till slut. Normännen bytte arbetsplats innan krisen kom o då blev Vietnamesiska företagssråket
Jag o Negern (får man säga neger?) fick gå.

Så det jobbiga är att lyssna på ljud man inte förstår.
Citera
2013-02-13, 13:41
  #53
Medlem
SteveAngellos avatar
Så länge de pratar svenska med dom som begriper språket.. Om inte så bör individen med språksvårigheter inställa sig hos SFI
Citera
2013-02-13, 13:47
  #54
Medlem
Kashis avatar
Har också folk på arbetsplatsen som snackar arabiska och vet-defan med varandra, såväl som att polackerna pratar med varandra.
Aldrig stört mig på det Dom kan alla flytande norska utifall man skulle behöva kommunicera, så skiter jag i vad dom säger till varandra vad inte jag fattar.
Citera
2013-02-13, 13:52
  #55
Avstängd
Har ganska hög toleransnivå men just den här typen av människor som beskrivs tycker jag faktiskt man skulle kunna sätta i en elektrisk stol och steka tills ögonen poppar ut, tycker inte det är acceptabelt att prata en massa sjuka språk. Svenskar är ju i regel mer utbildade och har därför alla möjligheter att prata franska eller tyska eller liknande så att blattarna inte förstår men det håller vi oss för goda för. Bara en blatte kan tycka att det ger honom nått att hålla på och snacka skit bakom ryggen på nån på fel språk
Citera
2013-02-13, 13:54
  #56
Medlem
diskretpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ...as...
Så tråkigt troll va..

Orka MEN. Om du försöker smutskasta SD genom att klaga på att folk talar på sitt hemspråk så är du ju bara dum i huvudet.

Om du hade flyttat/flytt till tex. iran med 10 polare, skulle du prata persiska med dom då eller skulle du prata svenska?


Vart har jag försökt att smutskasta SD? Visa gärna för mig, för jag har inte talat ont om SD någonstans.

Jag hade inte satt min fot i ett land i mellanöstern om det så for bomber i trädgården, då föredrar jag ett rum och jordvärme. Men för att svara på frågan så hade jag, i sammanhang som på en arbetsplats där det är andra människor med, hållt mig till det språk som talas på arbetsplatsen, och dessutom inte på ett sådant sätt att det kan kränka de människor som tillsammans med sina förfäder byggt upp landet jag kommit till.
Citera
2013-02-13, 13:55
  #57
Medlem
Averys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xx-och-yy
TS. har inget jobb, Han propagerar för SD bara. Undrar hur mycket betalt får man för att sitta vid dator och kladda på invandrare?
Den som jobbar har inte tid att skapa en rsse tråd kl 10:00 på morgonen.

Tror du på fullaste allvar att SD anställer folk för att skapa trolltrådar? Såna här infantila utlägg som avslutas med SD2014 gör mer skada än nytta för partiet.

Sen är det visst möjligt att sitta på nätet kl 10 på morgonen om man jobbar, hört talas om kvällspass?
Citera
2013-02-13, 13:56
  #58
Medlem
HarmonicAces avatar
Inom vården ses det inte med blida ögon om de anställda inte pratar svenska på arbetet. En självklarhet enligt mig.
Citera
2013-02-13, 13:56
  #59
Medlem
För om ni som skriver här hade flyttat till Ryssland med en svensk polare så hade ni ju verkligen pratat ryska?
Citera
2013-02-13, 13:59
  #60
Avstängd
PallarNs avatar
Det är respektlöst att tala ett språk med en eller flera fränder när man befinner sig i ett sammanhang där övriga individer inte kan förstå en. I en arbetssituation som TS beskriver tycker jag det är helt oacceptabelt. Säg åt dem att det inte är OK; att många inte kan deras språk och att de befinner sig i Sverige.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback