2013-01-26, 17:41
Medlem
Till-marschmusiks avatar
Något som har slagit mig när jag har varit runt om i Sverige är att tunnbrödrullen sällan finns med på menyn hos de lokala korvkioskerna?

Med tunnbrödrulle menas inte renklämma eller wraps något annat galet. Utan tunnbröd med potatismos samt korv och räksallad, som traditionsenligt serveras det med en kall pucko. Men även ibland med mörbit, rostbiff, eller i vissa fall kebab kan förekomma. Huvudingredienserna är dock mos och tunnbröd.
Citera
2013-01-26, 17:44
Medlem
Hojtes avatar
Kan jag inte tycka, tycker det finns överallt här på västkusten, Men då med tunnbröd, mos, västkustsallad och korv
Citera
2013-01-26, 17:52
Medlem
Njae skulle inte säga att det är en stockholmsrätt. Har sett på fler ställen i Sverige.

Kan det vara så att det är större utbud i Stockholms gatukök för att de ska kunna konkurera med alla andra 1000 korvkiosker i stan?
En ensam korvkiosk i en håla i Norrland kanske inte prioriterar tunnbrödrulle eftersom de inte behöver det.
Senast redigerad av Derna 2013-01-26 kl. 17:54.
Citera
2013-01-26, 17:53
Medlem
Brukar inmundiga denna snabbmat på korvkiosker utspridda över hela landet. Så att den bara skulle vara vanlig i stockholmsregionen håller jag inte med om. Har dock varit med om att drycken Pucko inte funnits tillgänglig och man tvingats dricka någon läsk till istället.
Citera
2013-01-26, 18:07
Medlem
Knotknets avatar
Nej verkligen inte. Men däremot vet jag inte om den existerar i norra Sverige. Jag minns att jag beställde en tunnbrödsrulle med räksallad när jag gjorde lumpen i Boden och snubben som stod i grillkiosken fattade ingenting.
Citera
2013-01-26, 18:28
Medlem
526s avatar
Känns som att tunnbrödsrullen är sveriges nationalrätt. Tunnbröd uppfanns väl i norrland?
Citera
2013-01-26, 22:06
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Derna
Njae skulle inte säga att det är en stockholmsrätt. Har sett på fler ställen i Sverige.

Tunnbrödsrulle är väl en ”Norrlands-uppfinning” som är mest frekvent i Stockholm. Mycket lättillgänglig i huvudstaden.
Citera
2013-01-26, 22:07
Medlem
Blommandagens avatar
Jag har alltid förknippat tunnbrödrulle med Norrland. Vem bakar tunnbröd i Stockholm?
Citera
2013-01-26, 22:10
Medlem
gulaLejonets avatar
tror också det är mer norrland med tunnbrödsrulle.
på väskkusten håller man sig till halvspecial
Citera
2013-01-26, 22:26
Medlem
CygneRouges avatar
Jag är iofs Mälardaling men jag kan inte påminna mig någon korvmoj som inte erbjuder tunnbrödrulle, det är helt enkelt ett smidigare sätt att servera korv, mos och tillval (räksallad, gurkmajonäs mm).

Dock är gourmét-rullen med stekt rostbiff ovanlig, förutom Stockholm vet jag en moj i Uppsala som kör den.
Citera
2013-01-26, 23:07
Medlem
Godamonginsectss avatar
Har sett det på mååånga ställen utanför Stockholm, så nej det är inte en typisk Stocksholmsrätt.
Citera
2013-01-27, 07:14
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blommandagen
Jag har alltid förknippat tunnbrödrulle med Norrland. Vem bakar tunnbröd i Stockholm?

Och vem tillverkar bilar, kokar kräftor eller studerar i Norrland?

Nä - i Norrland bor bara lappar som åker ren till jobbet och käkar barkbröd. Tidningar läser man inte eftersom alla norr om dalälven är analfabeter.

Tunnbrödsrulle förekommer i hela landet utom möjligtvis i Rosengård och liknande avkrokar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in