2013-01-18, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mirandir
Utredarna har ju gått ut med att död mans greppet var på ett eller annat sätt manipulerat och därmed satt ur spel.

Det är ganska vanligt ute i världen. Har arbetat själv med automation. De flesta operatörer vill slipa att hålla i dödmansgreppet. Obekvämt! Tape, gummisnodd m.m.
IDIOTI!
Citera
2013-01-18, 20:02
Medlem
moongoats avatar
Den här disktionen går ju som "på räls", men jag är rädd att den kan komma att "spåra ur" i slutändan...
Det vore bra om vi hade en "spårhund" som kunde nosa fram det vi inte ser, så vi kunde hamna "på rätt spår igen".
Vi får helt enkelt lägga i andra "växeln" och lösa frågetecknen...men men "det går flera tåg", som man brukar säga...
Fyndigt va?!

(Ja, jag har arbetat innom spårbunden trafik för att tillägga något och slippa varning)
Citera
2013-01-18, 20:10
Medlem
Polisen hade tydligen hunnit göra husrannsaken i städerskan bostad!

http://www.expressen.se/nyheter/stol...n-om-kraschen/

"Kvinnan befinner sig fortfarande på sjukhus och har ännu inte kunnat höras. Men under utredningsarbetat har polisen bland annat gått igenom handlingar, gjort husrannsakan i kvinnans bostad och förhört räddningspersonal som talade med henne efter kraschen."

Min fråga är: Hade polisen gjort husrannsaken så snabbt om ingen hade anklagat henne för tågstöld?
Citera
2013-01-18, 20:16
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma

"Kvinnan befinner sig fortfarande på sjukhus och har ännu inte kunnat höras. Men under utredningsarbetat har polisen bland annat gått igenom handlingar, gjort husrannsakan i kvinnans bostad och förhört räddningspersonal som talade med henne efter kraschen."

Min fråga är: Hade polisen gjort husrannsaken så snabbt om ingen hade anklagat henne för tågstöld?

Naturligtvis inte. En husrannsakan är ett allvarligt ingrepp i den personliga integriteten, och jag skulle själv avsky att främmande människor rotade runt bland mina privata tillhörigheter.
Citera
2013-01-18, 20:16
Medlem
duqus avatar
Är det någon som sitter på en bra topografisk karta över Saltsjöbaden ? , jag hittade en usel en hos Lantmäteriet då jag kollar upp de sista detaljerna i denna soppa. Det jag fann är att Neglinge ligger c:a 15m öh, sen sluttar det nedåt och går helt plant utefter hela Neglingeviken. Men sen bär det av uppåt i en lång svag lutning och det är väl runt 20-25m ö.h när tåget når hållplats Ringvägen, sen planar det ut och efter 1:a kurva bär det av nedåt - hela tiden och här svänger då också tåget i en lång svag kurva och planar ut före kurvans slut där det sen börjar stiga igen strax före järnvägsövergången vid saltis.

Med detta i minnet och vad vi nu vet om obromsade tåg och justerade dödgrepp kan jag ev ha snubblat på detaljen som kan förklara den långa tidsrymden...

Berg och dalbana ? - Följande är en ren teori)

Rangerare parkerar om tåget, eftersom tåget är tomt och det är en liten rangergård kör han bara med matning till en motorvagn. 4 Vagnar parkeras obromsade med fixad dödgrepp (magnetventil till tryckluft spärrad) och han går iväg. Städerskan kommer och sätter igång, på något sätt kommer hon åt spaken så att den går i framdrift med reducerad fart. Eftersom det bara är en motorvagn av 2 st på totalt 4 vagnar som driver blir det en mycket trög start där förmodligen städerskan uppfattar att tåget rör på sig först när det passerar 1:a växeln ut från Neglinge.

Den är nu nedförslutning och tåget kommer sakta upp i c:a 20-30km/tim och håller denna fart nästan konstant med den tröga drivningen pga en motorvagn när tåget kommer ut på rakan utefter Neglingeviken. Under denna färd har städerskan börjat irra runt för att få reda på rangeraren, när sen tåget går uppför mot hållplats Ringvägen saktar det långsamt in och vid hållplatsen kanske det bara håller mellan 5-10 km pga den långa uppförsbacken och drivning från en motorvagn där det sen börjar plana ut. Städis har under denna tidrymd kommit fram till vagn 1 och upptäcker att det inte finns någon på tåget och börjar rycka i nödbromsar utan resultat och det är nu som tåget börjar gå nedåt med svag drivning från en motorvagn nr 3 där sen kurvan hjälper till att få upp farten. Med den drivning som fanns bör då tåget kanske ha kommit upp i 50-60 blås vid stoppbocken.

Under denna nedfärd så verkar det som om hon aldrig kommit in i förarhytten och hon öppnar då 2 olika sidofönster på 2 olika vagnarna för att kunna se något i färdriktningen (vem skulle annars öppna dessa fönster fullt vid minus ute om man ville hålla värmen uppe ?). När hon sen tittar ut sista gången blir det genom sidofönstret precis bakom förarhytten när hon kommer in på saltis perrong, eftersom det snöar är sikten usel så hon ser då ganska sent att nu tar spåren slut, hon hinner då i princip bara kasta sig bakåt närmast skjutdörrarna för passagerarna innan vagnsetet far genom stoppbocken, och efter smällen är hela förarhytten helt intryck och går då halvvägs in vid 1:a passargerar-soffan (vad jag har kunnat tyda av den senast läckta bilden här).

Detta bör kunna förklara den långa tidsrymden på 10-12 min - trög drivning med endast 1 motorvagn igång och under förutsättning att inga bromsar fungerat och att drivningen hela tiden varit konstant med en viss effekt som inte varit full effekt.

Att nu städis inte kunnat påverka förloppet tyder antingen på att hon aldrig kunde komma in i förarplatsen i vagn 1 om nu nyckel satt där, eller att nyckel hade satts i vagn 3 där sen städis tog sig fram till vagn 1 bara för att upptäcka att det inte fanns någon bakom spakarna, och när hon själv försökte så var det bara spakarna i vagn 3 som var aktiva pga nyckelfunktionen.

Hur som helst så skvallrar de öppna sidofönstren om att hon måste ha kollat ut eller förökt ropa efter hjälp, varken nödöppnare eller nödbroms kunde fungera efter rangerarens justeringar.

Vad säger tunnelbaneförarna här om denna teori ?
(hur illa mår rangeraren idag då...?)
Senast redigerad av duqu 2013-01-18 kl. 20:31.
Citera
2013-01-18, 20:42
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Naturligtvis inte. En husrannsakan är ett allvarligt ingrepp i den personliga integriteten, och jag skulle själv avsky att främmande människor rotade runt bland mina privata tillhörigheter.
Dessutom så brukar ju poliser inte använda några silkesvantar vid husrannsakan, utan hemmet kan ju efteråt se ut som det varit utsatt för ett inbrott med alla ägodelar och lådinnehåll utslängt på golvet.
Citera
2013-01-18, 20:48
Medlem
TheHmms avatar
Är det svårt att bromsa ett tåg som detta? Är det svårt att förstå var bromsen är?
Citera
2013-01-18, 20:57
Medlem
Citat:
Utredarna har ju gått ut med att död mans greppet var på ett eller annat sätt manipulerat och därmed satt ur spel.
Det var ny information för mig.
Har du någon källhänvisning till detta?
Citera
2013-01-18, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheHmm
Är det svårt att bromsa ett tåg som detta? Är det svårt att förstå var bromsen är?

Ja av det som framkommit i tråden så under rätt omständigheter, eller rättare sagt fel omständigheter, så kan det vara det. Särskillt om den enda fungerande bromsen sitter i en helt annan vagn.
Citera
2013-01-18, 21:01
Avstängd
Citat:

Nej självklart inte!
Det första man lär sig på chefskurser i krishantering är att fokusförflytta som termen så oskyldigt heter. Med det menas att man tydligt pekar på ngn annan när man hotas av att hamna i skiten på goda grunder. Här pekade både Arriva och SL snabbt på den svårt skadade och nedsövda unga städerskan utan att tänka på att det skulle kunna slå tillbaka. Media och åklagare hängde snabbt på vilket medförde att skandalen var ett faktum. Hoppas att rätta "gärningsmän/kvinnor får betala rejält.
Citera
2013-01-18, 21:09
Medlem
moongoats avatar
Citat:
Ja av det som framkommit i tråden så under rätt omständigheter, eller rättare sagt fel omständigheter, så kan det vara det. Särskillt om den enda fungerande bromsen sitter i en helt annan vagn.

Tror systemet måste vara trycksatt för att fungera som jag skrev tidigare.. Skillnaden mellan denna typ av spårvagn och vanlig spårvagn TROR jag är att den här typen inte har magnetskenor som går ned vid nödstopp. Tror vid närmare eftertanke att magnetbromsen endast aktiveras genom att föraren väljer att aktivera nödbroms, inte "hantagen" i vagnen. Tror att detta nödbromsningssystem endast finns vid Stockholms spårvägar (SS) mellan Sergels torg och Valldermans udde.
Men men...
Senast redigerad av moongoat 2013-01-18 kl. 21:12.
Citera
2013-01-18, 21:21
Medlem
shmrgs avatar
Citat:

Oavsett om det inte hade börjat hojtas om tågstöld, så hade ju en polisanmälan upprättats och brottsrubriceringen hade sannolikt hamnat på allmänfarlig ödeläggelse ändå och eftersom det är ett allvarligt brott, så bör åklagaren besluta om husrannsakan. Visst är det ett hemskt intrång i den personliga integriteten, särskilt för en oskyldig, men husrannsakan måste ju vara en del i utredningen i syfte att antingen fria eller fälla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in