• 1
  • 2
2012-12-29, 16:54
Medlem
En fråga till Er som bott på korttidskontrakt i Sthlm. Efter att kontraktstiden som var inskriven hos bostadsföretaget löpt ut, fick ni förlängt kontrakt?

Hur vanligt är det att fastighetsföretagen förlänger korttidskontraktet?
Citera
2012-12-29, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janne_p
En fråga till Er som bott på korttidskontrakt i Sthlm. Efter att kontraktstiden som var inskriven hos bostadsföretaget löpt ut, fick ni förlängt kontrakt?

Hur vanligt är det att fastighetsföretagen förlänger korttidskontraktet?

Alla jag känt som bott på korttidskontrakt har fått förlängt. Syftet med korttidskontrakt är att ha kort uppsägningstid utan besittningsskydd, så den estimerade boendetiden är oftast bara en (o)kvalificerad gissning. Om nu inte huset ska rivas eller renoveras med start ett visst satt datum förstås.
Citera
2012-12-29, 21:20
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EG
Alla jag känt som bott på korttidskontrakt har fått förlängt. Syftet med korttidskontrakt är att ha kort uppsägningstid utan besittningsskydd, så den estimerade boendetiden är oftast bara en (o)kvalificerad gissning. Om nu inte huset ska rivas eller renoveras med start ett visst satt datum förstås.

Oftast är det ju så, många gånger kan det vara exempelvis evakueringslägenheter som hyrs ut och då kan behovet uppstå på väldigt kort varsel. Samtidigt kan det dröja väldigt lång tid, det är omöjligt att veta. Sen finns det förstås lägenheter som hyrs ut under kort tid där det finns ett bestämt stoppdatum av olika skäl. Så det kan nog vara bra att höra sig för vad som gäller, det vet ju oftast den som hyr ut.

Själv har jag bott på rivningskontrakt, jag bodde i ett år och hade nog fått bo ända fram till maxtiden om jag hade velat. Det var som längst två eller tre år, jag minns inte exakt.
Citera
2012-12-29, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent

Själv har jag bott på rivningskontrakt, jag bodde i ett år och hade nog fått bo ända fram till maxtiden om jag hade velat. Det var som längst två eller tre år, jag minns inte exakt.

4år är max idag.
Citera
2012-12-30, 00:06
Medlem
Kassiopeias avatar
En visning jag var på nyligen var för just ett korttidskontrakt (ett år tror jag). Hyresvärden kunde inte uppge någon anledning till varför det var korttid, jag frågade specifikt om det var pga rivning eller liknande, men inte. Det kändes mellan raderna att de ville se att hyresgästen skötte sig först och att man "eventuellt" kunde få förlängt, men de avslöjade inte vad det var för villkor.
Jag förstår att en värd måste skydda sin investering men det kändes ändå skumt och oschysst att erbjuda korttidskontrakt utan motivering och förklaring till hur man kunde få förlängt.
Det var en av Stockholm större privata hyresvärdar, och i ett invandrartätt område.
Citera
2012-12-30, 16:32
Medlem
Supertack för svaren. Då kanske ni även vet om el brukar ingå i hyran?
Citera
2012-12-30, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janne_p
Supertack för svaren. Då kanske ni även vet om el brukar ingå i hyran?

Det har inget med kontraktstyp eller -tid att göra, så det finns inget "brukar". El ingår sällan i hyran för något förstahandsboende.
Citera
2012-12-30, 23:19
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonko
4år är max idag.

Det är väl upp till hyresvärden om de vill ha kortare än så antar jag? Det var hos HSB i mitt fall. Men att fyra år är max för den typen av korttidskontrakt låter rimligt.

Angående frågan om elen så har det som sagt ingenting att göra med om det är kort- eller långtidskontrakt. Det är väldigt ovanligt att elen ingår. Det har gått lite i vågor det där. Ett tag var det poppis att låta den ingå i avgiften på bostadsrätter och även i hyran för hyresrätter ibland. Nu när elen är dyr så vill de flesta att alla får betala sin egen förbrukning i hämmande syfte. Och för att spara pengar för föreningen/värden förstås.
Citera
2012-12-30, 23:27
Medlem
Kortaste tiden verkar vara 3 månader, har aldrig sett någon med kortare tid än så. 4år som max vet jag inte men låter väl rimligt att de har den regeln.

Ang EL så ingår den sällan i förstahandskontrakt. Vatten brukar ingå i de flesta men inte alla.
Citera
2012-12-31, 00:15
Medlem
För att förtydliga mig lite, kortaste löptid är 3mån och låter man det rulla på så är det max 4år sen övergår det till ett vanligt kontrakt.

Varje avsteg från besittningsrätten måste även godkännas av hyresnämnden efter ansökan från hyresvärden.
Citera
2012-12-31, 17:25
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonko
För att förtydliga mig lite, kortaste löptid är 3mån och låter man det rulla på så är det max 4år sen övergår det till ett vanligt kontrakt.

Varje avsteg från besittningsrätten måste även godkännas av hyresnämnden efter ansökan från hyresvärden.

Precis, om det ska vara längre tid än fyra år får de ge ett "vanligt" kontrakt. Det är lite LAS för bostäder Det känns dock helt rimligt, eftersom uppsägningstiden på korttidskontrakt är så pass kort, och bostadsmarknaden i Stockholm är så tuff, så blir det ett väldigt otryggt boende i längden.
Citera
2014-05-09, 15:07
Medlem
Hela grejen med korttidskontrakt är att dom vill sålla ut agnarna från vetet. Sköter du dig o betalar i tid så blir det inge problem, förutsatt att det faktiskt är officiellt att en renovering kmr att ske. Typ stambyten o sådant. Har inge me att du är blatte lr ej att göra.

Har en svart kompis som fick en korttids lägenhet i Solna. Det skulle till en början handla om 3 månader, men då min vän som har ett heltidsjobb och är väldigt skötsam, betalade hyran i tid o inte ställde till med större bekymmer, så fick han förlängt med en månad. För att sedan få förlängt 2 månader. Sedan så slutade bara Signalisten höra av sig. Ända tills det gick ett år då min vän PERSONLIGEN (!) gick till deras kontor o undrade vad det var frågan om. Då fick han en väldigt svävande diskret motivering om att "deras vakande ögon vilar främst på alla alkisar och soc fall som inte kan göra rätt för sig" och att "om ingen hör av sig så ligger lgh fortf i hans händer". Med det sagt så fick han ett års förlängning på papper. Efter ett år så var det tyst ifrån deras sida och han bodde där i ytterliggare ett år, men ingen hörde av sig, han fick till o me klartecken att hyra ut den i andra hand till mig då han fixa nytt. Jag (svensk) fick bo där i princip hur länge jag ville. Ingen sade något.

1.5 år senare fixade jag min egen lya och ber min polare ta tillbaks lägenheten. Han ringer upp dom o vill säga upp den då den är för stor (en 3a) för honom. Han får svaret att "avvakta" då de ändå ska påbörja renoveringar i området om 3-4 månader och att sålänge han hyr ut den till någon skötsam så har de inga problem med det. De menade att de ändå hade varit "snälla" mot honom som låtit honom bo där så länge (de var fullt medvetna om att han bott där i flera år)

De visste även att jag bodde där i andrahand o rekommenderade honom att säga till mig att fortsätta bo kvar. Jag bodde där i en månad, gav honom lägenheten och han hyrde ut den till en annan gemensam vän. Jag flyttar ut och glömmer bort lägenheten.

7 månader (!!!) senare ringer vår gemensamma vän upp mig o undrar varför ingen sagt något till honom. Han hade fixat nytt o skulle flytta ihop me sin tjej. Ja ringer upp min svarta kompis o vidarebefordar allt. Han flippar ur o skrattar samtidigt o ringer upp Hyresvärden o förklarar läget. De svarar att han ska säga till sin vän att bo där året ut (de kan alltså inte säga detta själva, detta var runt augusti) o att de ska börja renovera i Januari. Polaren bor där till Januari (runt 5 år senare alltså!!), men ingen hör av sig. Han bor kvar i några veckor, flyttar ut diskret , städar hela lgh, lämnar tbx nycklarna till min vän. Min svarta polare tar nycklarna, som var smart nog att få detta skrivet på kontrakt, lämnar in nycklarna ihop med en kopia på kontraktet. De ringer upp honom o ber honom att följa med på en städinspektion, visar sig att vi var tvungna att betala runt 1500 kr i slitage, men då ingen av oss visste vems felet då det var sålänge sen jag eller han bodde där så delade vi på kostnaderna alla 3.

När vi i samma veva frågade han som gjorde inspektionen (en blatte) så skrattade han högt o sa att detta är väldigt vanligt förekommande. Man ljuger om renoveringar, upprustningar osv. , av det enkla syftet att välja ut "rätt" människor. Han sa även att det var vanligare i privata hyresvärdar då kommunala ändå har lagar o direktiv att anpassa sig efter o får då inte "ljuga" lika mkt. Han passade även på att säga att vi förmodligen hade fått lägenhenten i första hand om vi "snällt" frågat och bott där i några år. Men att vi inte ska säga det till någon förstås.

Jag uppmanar människor att söka korttidskontrakt, speciellt i relativt (!!!) invandrartäta områden, då ni lätt kmr fatta vad jag pratar om (dock var detta i utkanten av huvudsta, skön blandning, skulle säga 30-40% invandrare i det området, av att döma på bilarna så var det höginkomsttagare, då det även fanns bostadsrätter i samma område)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in