2012-11-25, 11:23
Medlem
Crejzis avatar
Ja, eftersom trycket blir större ju mindre area det är enligt formeln F (kraft) / A (area).

Om en människa med stora händer slår med en kraft på 100 newton blir det inte lika stort tryck som om en människa med små händer slår med samma kraft.

Eller är det bara kraften i Newton man går efter?
Citera
2012-11-25, 11:31
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crejzi
Ja, eftersom trycket blir större ju mindre area det är enligt formeln F (kraft) / A (area).

Om en människa med stora händer slår med en kraft på 100 newton blir det inte lika stort tryck som om en människa med små händer slår med samma kraft.

Eller är det bara kraften i Newton man går efter?
Beror lite på vad det egentligen är man ändrar. Om jag minns rätt är den bästa beskrivningen av hur ont något gör eller hur stor skada något gör deformeringsenergin. Det är ingen perfekt mätmetod, men den är bättre än att bara räkna krafter.

Deformeringsenergin är helt enkelt den energi som går förlorad i träffen. Energin in är energin i slaget, vilket är mv^2/2. Ut går eventuell restenergi (om knytnäven fortfarande rör sig) och rörelseenergi på det man slår på, resten är deformeringsenergi. Detta mäter dock total skada, så om man är ute efter det som gör mest ont så är det nog deformeringsenergi per ytenhet. Om du minskar handens storlek minskar du ytan, vilket gör att det gör ondare, men du minskar kanske också handens massa, vilket gör det mer uthärdligt. Å andra sidan kanske du kan accelerera din hand snabbare om den inte är lika tung, vilket ökar hastigheten och smärtan.
Senast redigerad av yggdrazil 2012-11-25 kl. 11:34.
Citera
2012-11-25, 11:32
Medlem
Det går inte att svara på så enkelt. Både trycket och den totala kraften är relevant. Och om inte det vore nog så är även hastigheten relevant. Ett slag på 200N där energin överförs under 0.1s är värre än ett slag på 200N där energin överförs under 0.2s.
Citera
2012-11-25, 11:43
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
Fast en person med taniga händer orkar förmodligen inte slå lika hårt som en person med rejäla nävar...
Citera
2012-11-25, 13:02
Medlem
Du får högre tryck per areaenhet men tror ändå att större händer är fördel i slagsmål, lättare att inte missa och mer tyngd i slagen.

Sen klarar ju inte knogarna hur högt tryck som helst.
Citera
2012-11-25, 13:45
Medlem
awestbys avatar
alltså energin är ju fortfarande den samma. jag hade kört med stora händer, om det inte finns riktigt spinkiga knogiga händer att tillgå.
Citera
2012-11-25, 13:51
Medlem
Crejzis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awestby
alltså energin är ju fortfarande den samma. jag hade kört med stora händer, om det inte finns riktigt spinkiga knogiga händer att tillgå.
Ja det kanske den är, men energin delar då upp sig på en mindre yta, alltså får man mer ont på den lilla ytan. Tänk dig en nål, man behöver knappt tillsätta någon kraft alls för att den ska penetrera exempelvis hud eller tyg.
Så spelar som någon skrev också andra faktorer in, hastighet i slaget etc.
Citera
2012-11-25, 13:57
Medlem
Citat:
Ja det kanske den är, men energin delar då upp sig på en mindre yta, alltså får man mer ont på den lilla ytan. Tänk dig en nål, man behöver knappt tillsätta någon kraft alls för att den ska penetrera exempelvis hud eller tyg.
En extrem jämförelse:

Om jag lyfter upp dig en meter ovanför marken så överför jag betydligt mer energi till din kropp än om jag skjuter dig med ett gevär.
Citera
2012-11-25, 14:05
Medlem
awestbys avatar
Citat:
Det är för många variabler som inte är med för att kunna ge ett konkret svar.

Allt hänger egentligen på motståndaren hur han kan absorbera energin från träffen. Smärtan kanske är värre men skadan vill inte bli större.

Jag vet faktiskt inte vad eller hur man skall svara på frågan. hade vart enklare om vi pratade hammare och olika material
Citera
2012-11-25, 16:59
Medlem
Crejzis avatar
Okej, nu fick jag iallafall lite mer insikt hur det hela hängde ihop
Citera
2012-11-25, 17:16
Medlem
Rätta mig om jag har fel, men det är impulsen (Delta P) man får ont av. (Vad gör ondast, att få ett kg bly i huvudet eller ett kg bomull, samma yta?)
Citera
2012-11-25, 17:19
Medlem
Masturblijas avatar
Jag kan inte så mkt om det, men här har du en snubbe med ganska korta armar som slår som en lastbil. http://www.youtube.com/watch?v=k9_VCXpXDD4
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in