Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-11-18, 23:36
  #1729
Medlem
Attityds avatar
Jag var kontaktperson förut vid flyktingmottagande,vilket innebar att jag såg papper /uppgifter om människor som skulle komma som kvotflyktingar.
En familj från Iran skulle komma. Det roliga var att när barnen i familjen lärde sig svenska så sade de att dom var från Turkiet,medan mamman sade att de var från Iran. Även på Facebook har den äldsta utsatt att hen är från Turkiet.
Det visade sig att familjen flytt från Iran till Turkiet,där de bott några år. Vips,var barnen turkar,och inte Iranier.

Jag frågade varför hen säger att denne är från Turkiet när hen är från Iran? Svaret blev; För att alla säger att jag är en jävla Turk,och ingen vill vara från Iran,så jag är Turk"
Sade denne med ett stort leende.
Hen är varken född eller uppvuxen i Turkiet. Endast bott där 3 år. Ändå väljer hen att påstå att denne är därifrån. Mamman i familjen har dessutom berättat om deras barndom i Iran,och jag sade till hen; men er Mamma har berättat att ni växte upp i Iran,om er barndom.
svaret; "Nej,nej.Jag är turk"
Vi har haft evighetsdiskussion om detta,då jag menar att hen fortfarande är född i Iran,alltså Iranier,och blir inte från Turkiet för att hen bott där 3 år. Kommer jag något vart med diskussionen?! Svar,Nej.
____
En annan Iransk familj ville att barnen skulle vara precis som alla andra barn och inte skilja sig från mängden. Alltså fick barnen äta griskött.
Föräldrarna såg att ungdomar var ute på kvällar och festade. Alltså fick deras barn göra det också. De såg att ungdomar rökte. Alltså fick deras barn det också.
Till slut kom deras barn (ungdomar) på glid. De hade ju inga regler. Var ute halva nätterna,söp,haschade,gjorde inbrott m.m.
Slutade med att de två äldsta barnen blev placerade på ungdomshem.
Föräldrarna var ledssna och sade att det blev helt enkelt kulturkrock för dem.
De ville att deras barn skulle vara som svenska barn,men visste inte hur man skulle vara,då svenska föräldrar låter ungdomar vara ute,röka m.m och i Iran skulle detta aldrig hänt. Inga ungdomar är ute på kvällarna där menade dom.De ville bara göra som svenskarna gjorde,men tappade kontrollen.
Det var en insyn i en kulturkrock från andra hållet.
__________________
Senast redigerad av Attityd 2012-11-18 kl. 23:38.
2012-11-19, 01:06
  #1730
Medlem
Två grejer som min tonårsdotter varit med om:

1) hon var på väg hem från en kompis, ganska sent. Normalt brukar vi hämta henne med bilen om det blir sent, men den här gången gick hon till pendeln för att ta tåget hem. En "blatte" som var på samma fest tyckte att det inte var någe vidare att tjejen gick själv sent på kvällen, så han följde med och höll henne sällskap tills tåget skulle gå. Han missade därför sitt eget sista tåg som gick en stund före hennes. Viktigare att hon var trygg än att han kom hem.

2) hon var på väg hem en kväll och SL-kortet strulade. Inga pengar. Behövde ringa hem, men hennes mobil var död. Frågade flera om hon kunde få låna en mobil att ringa hem, eller att de kunde ringa hem och hälsa att hon behövde bli hämtad. Ingen ville låna ut mobilen, utom en ung "blatte".

Kommer att tänka på gamla fina svenska ord som "gentleman", "ädelmod", "artighet" och annat. Tyvärr ser man det sällan nuförtiden.
__________________
Senast redigerad av pmt 2012-11-19 kl. 01:12.
2012-11-19, 12:28
  #1731
Medlem
vegetable11s avatar
Jag och en kompis var ute med bilen för nåt år sen på en smal gata med parkering längs vår sida. Så får personen i bilen framför oss för sig att hon ska parkera på en plats som är hälften så stor hon behöver för sin bil och därmed blockerar hela gatan. Det var mötande bilar som väntade och det var bilar efter oss och eftersom platsen var för liten så låg vi ganska nära för vi antog att hon inte skulle backa, så vi har ingenstans att ta vägen. Då börjar hon backa ändå och är på väg in i våran bil när kompisen tutar för att hon ska stanna.
Då springer hon ut ur bilen och börjar skrika att vi ska fan inte ta hennes plats, hon var där först och att vi skulle köra förbi. Men hela jävla gatan var full med bilar bara för att hon inte kunde fatta att fickan var för liten! Sen kommer självklart hennes morsa och brorsa ut ur bilen och börjar tjafsa dem också...

Slutade med att de mötande, tre bilar, skulle backa runt hörnet för att denna jävel skulle kunna parkera ifred. Behöver jag tillägga att hon tillslut insåg att parkering var för liten?
2012-11-19, 14:30
  #1732
Medlem
Hej, Jag heter John. Jag är född och uppväxt i en svensk kärnfamilj. Tänkte det är lika bra att börja med det för jag tycker det finns en stor problematik kring anonymiteten som man kan gömma sig bakom på internet.

Hade en otroligt kul utekväll i Borås där jag bor i lördags. Hade det precis skitkul tills jag blev tillsagd av en vakt att sluta dansa då jag tydligen dansat för nära en killes tjej (jag är gift med ring och allt) som gjorde honom skitsur. Han var helt svensk.

När jag väl fått tag på min jacka osv hamnade jag utanför där jag av oklar anledning började snacka med 2 killar. De var 20-22 år gamla och båda från Balkan. De hade både två högskoleutbildning. Vi hade en 45 minuter lång diskussion om invandring och SD. Det var väldigt konstigt att höra hur mycket det HATAR somalier och andra afrikaner. De berättade helt öppet hur alla i deras familj/släkt hatar dem. Deras argument var att somalier är lata, bidragsparasiter som ALDRIG jobbar.

Jag frågade om de kände någon somalier eller om de pratat med någon. De hade det inte. Men de var samtidigt medvetna, utbildade individer som förde fram deras resonemang på ett lugnt och sansat sätt. Jag berättade vad jag tyckte, att man ofta är rädd och inte förstår andra kulturer och att det alltid finns en risk att man generaliserar det man inte förstår.

De håll med till viss del men tänkte ändå rösta på SD. De berättade att de skulle göra detta för min skull, för mig som svensk, även om det innebar att de inte skulle få stanna i Sverige. Personligen tycker jag detta är jävligt intressant och något som diskuteras väldigt lite, nämligen att invandrare kan vara rasister de också. Och att de tänker rösta på SD måste jag säga att det förstärker min tro på att SD är ett rasistiskt parti som inte kan tillföra särskilt mycket för ett bättre Sverige och en bättre värld. Min fru har grekiska föräldrar och ibland hennes släkt finns ett relativt utbrett hat mot albaner och lite andra folkgrupper från Balkan.

Detta berättade jag för mina diskussionspartners och de tyckte det va helt ok. De tyckte Grekland var det civiliserade Europas vagga. När jag frågade om generaliseradet: "alla albaner är tjuvar" skrattade dem och sa att det stämmer ju. På så sätt kunde det ändå tycka att alla somalier var bidragstagare och lata osv.

Kort därefter kommer en svensk kille fram och frågar om en cigg vilket vi inte hade (jag hade fått grabbarnas sista). Jag avslutar diskussionen med grabbarna med att be dem att aldrig rösta på SD och alltid försöker sätta sig in i andra människors situation osv.

Sen kommer en god vän till mig och vi snackar lite. Då dyker ciggkillen fram igen och allt slutar med att jag står och i princip kramar honom och ber honom lugna ner sig efter att min kompis inte heller haft cigg men velat ha en snus av ciggkillen.

Så summeringsvis så hade jag 1 otroligt intressant diskussion och 2 tillfällen då jag, om jag velat, hade kunnat veva nävarna. Diskussionen skedde med 2 killar som inte hade svenska föräldrar och de två gruffen/bråken/tjaten/bullshit skedde med två svenska killar.


Någon som har några kommentarer eller tankar kring detta?
2012-11-19, 14:31
  #1733
Medlem
Attityds avatar
För ett antal år sedan så skulle jag hämta hem kebab till mig och min sambo från ett kebabställe. Jag beställer,och medan jag väntar på kebaben kommer frun till stället fram och småpratar med mig (jag känner dem).
Hon säger då att hon håller på kokar äkta iransk mat.
"Det tar hela dagen att koka",säger hon. Tar inte länge så menar hon att jag måste smaka.
Hon går då efter en tallrik med ris och någon sorts sås med köttbitar i. Ingen liten portion har hon lagt upp åt mig !
Jag är ju artig och smakar. Hon menar att jag måste äta upp allt.
"Det är jättegott",säger hon. Jag äter...och äter....och äter.....och äter. Hon pushar att jag ska äta. Det är såååå gott,menar hon. Så jag äter

Väl hemma undrar min sambo varför det tog så länge att hämta hem kebaben.
Förstås vill jag inte ha någon kebab hemma.
Jag är ju proppmätt,då jag åt iransk mat som hon bjöd på före kebaben


__________________
Senast redigerad av Attityd 2012-11-19 kl. 14:53.
2012-11-20, 10:21
  #1734
Medlem
I påskas plingade 3 små blånegerbarn utklädda till påskspektakel
på min dörr jag blev rätt ställd tog några sekunder innan jag förstod
vad det rörde sig om trots att jag visste vad det var för dag.

Dom var målade med vit färg, morrhår liksom.

Gav dom en varsin banan inte för att vara elak utan för att jag inte äter
godis och således inte hade något hemma. Småskrattat lite åt hela situationen då och då.
2012-11-22, 14:04
  #1735
Medlem
3 somaliska kvinnor satte sig runtom mig på bussen idag, klarade mig 2 hållplatser sedan var jag tvungen att byta plats.

Hur fan kan dom lukta så jävla äckligt?!
2012-11-23, 12:44
  #1736
Avstängd
URBANARTS89s avatar
Nu sitter jag med djup ångest över att jag inte filmade dagens händelse på Stadium. Till mitt försvar så var kön lång och det skulle se konstigt ut, men det var fruktansvärt roligt.

Vet inte om ni sett Stadiums reklam för vinterjackor, man kan nämligen ta med sig sin gamla vinterjacka och byta in den, man får då 299:- rabatt (fast det var väl 499:- för inte alls längesen?) när man köper en ny jacka.

Tre medelålders somaliskor hade inte förstått att det bara gäller när man köper nya jackor och hade dragit med sig en vagn - en sån där shoppingvagn från Ica typ - och i den hade de minst 10 jackor som de ville sälja. Trots att stackars svennebanan i kassan försökte förklara upprepade gånger att det bara gäller när man köper en jacka så fattade somalierna inte, då de knappt kunde svenska. Till slut fick en av vakterna på shoppingcentret tillkallas och reda ut situationen.

Var jäkligt svårt att hålla sig för skratt
2012-11-24, 20:41
  #1737
Medlem
En mycket blygsam berättelse men var vid IKEA för ett tag sedan och behövde svänga förbi Lidl, redan kört bort en bit så det vid Kista Centrum blev det absolut närmaste, blev riktigt förvånad över hur jäkla mycket man behövde "köra in", kändes verkligen gömt, och varenda betonghus blev bara mer slitet desto närmre centrum man kom. Tänkte direkt på hur detta måste försvåra för utryckningsfordon...

Hursom har aldrig vart med om sämre förare på sån liten yta, blev nära på påkörd minst 8 gånger vid de inre delarna. Av förare kände för att köra köra om på diverse olagliga sätt, förare som antagligen aldrig fått lära sig hur man hanterar en rondell, och diverse andra förtéelser med glömda blinkers, köra mot rött ljus, fortkörning, och andra tvivelaktiga moment.

Detta var som en liten chock, så fort man kom ut upphörde galenskaperna helt tur att de mest verkar köra som tokar där inne för detta var rent ut sagt livsfarligt, skrämmande om man börjar se detta mer på andra vägar. Kör de alltid så eller hade jag bara unik tur?

Edit: Juste, åkte buss igenom Kista en gång, och bussen luktade helt ärligt kebab!
__________________
Senast redigerad av qraanium 2012-11-24 kl. 20:45.
2012-11-24, 22:33
  #1738
Medlem
Lobengulas avatar
Från TS:

Citat:
Nu startar vi version tre av denna tråd.

Möten med Mångkulturen är tänkt som en samlingstråd där man kan delge sina verklighetsbaserade berättelser, anekdoter och historier - där den gemensamma nämnaren är:•att det skett ett möte mellan olika kulturella grupperingar i Sverige på något sätt
•att postaren på något sätt är personligt inblandad, direkt eller i undantagsfall via släkt/familj/vänner
•inga urklipp från youtube eller "detta läste jag i tidningen"
Det innebär att inlägg som följer dessa kriterier men som inte har ett eget diskussionsunderlag, ändå kan postas här.

Tråden är alltså till skillnad från de flesta andra trådar INTE en diskussionstråd, och OT kommer att raderas utan moderatorsmeddelanden.

Finns det ett möte med mångkulturen som har ett tillräckligt underlag för en principiellt intressant diskussion så är det alltså bättre att starta en egen tråd om det, så länge som en tråd med en liknande frågeställning/situation inte redan existerar. Är du osäker, så rådgör med moderatorerna.

/Mod
2012-11-25, 01:12
  #1739
Medlem
Janus-Richmonds avatar
Åkte buss. Busschauffören var tydligen en riktig profil kallad reaggaechauffören. Neger med en muslimsk huvudbonad på sig. Spelade reggae på hög volym i bussens högtalare och lät min kompis åka gratis. Så var ju schysst, men ändå slappt och inget som passar en yrkeschaufför kan jag tycka.
2012-11-25, 13:46
  #1740
Medlem
Var på aktuten. Folk kom in med hjärtproblem, blödande skador, benbrott och trafikolyckor.
Och vad ser man mer? Jodå, hucktroll som KRÄVER att få träffa läkare för dom är sååå sjuka hostar så lungorna lossnar....OCH dom släpper in det förskylda fanskapet. Denna individ tar alltså plats för riktigt sjuka helt utan tanke på andra. Varför ska vi tänka på en sådan skitmänniska? UT UR LANDET.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback